• Ambivalencia

Ringa soc??

Under snart två år har min dotter lekt med en några år äldre kompis. Dom klickar jättebra, trots åldersskillnaden och det börjar nästan kännas som att hon bor hemma hos oss. Hon kommer till frukosten, äter lunch och mellanmål, stannar sedan på middag och brukar äta snacks på kvällkvisten. Vi snackar alltså 12-timmars pass. När jag vaknar på morgonen är hon redan här.

Min dotter har aldrig blivit bjuden hem till dom och dom erbjuder sig heller inte att betala för maten, inte ens när vi äter ute. Jag tycker föräldrarna beyer sig konstigt och jag får inte direkt kontakt med dom, även om vi är grannar. Jag börjar fundera hur hon har det hemma den här tjejen. Tycker så synd om henne. Hennes föräldrar hittar aldrig på något med henne så man känner sig liksom tvungen att alltid ta med henne på grejet..problemet är att jag inte vet hur jag ska gå vidare nu? Om jag anmäler till soc får dom reda på att det är jag och då kanske tjejen blir lidande. Jag vet att fler föräldrar än jag proar sig över just denna tjej.

• Svar på tråden Ringa soc??
  • Magnusw32
    Magical skrev 2020-07-03 07:20:21 följande:

Hur kan du säga att folk är för snabba att ringa? Majoriteten av befolkningen vet knappt att soc finns och än mindre hur man kontaktar dem. 

Men jag tycker att TS ska göra ett till försök att prata med föräldrarna, inte ge upp för att mamman blir nervös! 

TS, gå dit och ring på, säg att du funderat ett bra tag på varför flickan är hela dagar hos er och varför ingen av föräldrarna verkar sakna henne, vet de ens var hon är? Och du kan tydligt säga att det här börjar bli ekonomiskt kännbart, att ge mat till en extra person flera ggr om dagen, flera dagar i veckan. Då får ni något att starta samtalet med. En förälder som vid det laget fortfarande mest fnittrar nervöst och inte riktigt kan svara - då ringer du Soc! 

För att det är min erfarenhet. Jag har jobbat med barn i olika åldrar i 20 år och är snart 3 barns mamma. Många tror att det bara är att ringa socialen så fort det är något istället för att faktiskt prata med föräldrarna. Av rädsla såklart. Det är "lättare" att ringa ett anonymt samtal till Soc o ventilera sig. I min egen erfarenhet kan det bli så fel därför jag skriver som jag gör. Jag pratar inte om fall där det är uppenbart att man vill ta in en tredje part för att man är allvarligt orolig för barnet. I TS fall hade jag försökt och försökt prata med mamman ordentligt precis som du skriver. Inte bara ringa till Soc. Det är inte så bara att ringa dit. Blir så mycket för familjen det gäller om det bara är oskyldigt ovetande som är orsaken. Min åsikt bara
  • emma enhörning
    Magnusw32 skrev 2020-07-03 06:18:58 följande:

Håller inte med. Folk är alldeles för snabba med att ringa till Soc innan man tar reda på vad som egentligen pågår. Jag vet för jag har varit i den situationen och jag mådde väldigt dåligt efter det. Jag hade uppskattat om min granne hade kommit och ringt på och frågat om hon hade kunnat hjälpa mig med något. Istället ringde hon Soc. Vilket var helt fel. Jag har fortfarande inte kommit över den känslan som det gav mig när jag gick ett brev hem i brevlådan...

Jo det förstår jag men ts har ju försökt prata med grannen vid ett flertal tillfällen...
  • emma enhörning
    IceKitten skrev 2020-07-03 06:35:22 följande:

Alltså... jag tycker absolut att man ska ringa soc om man är orolig för ett barn. Men det du radar upp är ju faktiskt inget krav som förälder...

Man måste inte bjuda in barnets vän på mat, man måste inte erbjuda pengar för vad barnet äter, man måste inte åka till tivoli, man måste inte vara trevlig mot barnets kompisars föräldrar osv. Om du tror att barnet inte får mat, blir fysiskt/psykist misshandlad, inte har rena/hela kläder, på annat sätt inte får sina behov uppfyllda så ring. Men att ni har olika syn på föräldrarollen är inget skäl... så ta reda på om barnet är hos er för hon själv vill eller för att hon inte får vara hemma, exempelvis, och gå vidare därefter.

Men barnet är knappt hemma? Man borde som förälder ha ett stort intresse i att veta var sina barn är och att de äter under dagarna, som minst!
  • IceKitten
    Magical skrev 2020-07-03 07:23:34 följande:

Och vad ska TS göra om barnet säger att jag vill så gärna vara hemma hos er, det är skit hemma hos mig? (din sista mening är med andra ord inte helt hållbar) 

Dessutom har inte TS familj skyldighet att ta emot flickan dag efter dag, om de inte vill, bara för att flickan kanske vill vara där. 

Fråga varför det är skit hemma? Följdfrågor är generellt ett ganska bra redskap.

Har jag påstått att de har någon skyldighet till det? Men TS är en vuxen person, huruvida hon är ok med att ha tjejen där eller inte måste ju vara upp till henne. Och om hon inte är det så får hon förklara reglerna för flickan och föräldrarna helt enkelt.
  • IceKitten
    emma enhörning skrev 2020-07-03 08:13:41 följande:

Men barnet är knappt hemma? Man borde som förälder ha ett stort intresse i att veta var sina barn är och att de äter under dagarna, som minst!

Det framgår ju inte ens hur gammal tjejen är och det är ju fullt möjligt att tjejen varje morgon säger "hej då, jag går till Emma nu!" och att föräldrarna vet om att dottern får mat hos sin kompis.

Sedan håller jag med dig om att det låter som att föräldrarna borde vara mer engagerade men vi vet ju inte hur samtalen hemma låter och det måste faktiskt finnas några steg mellan att inte hålla med någon om hens föräldrarstil och en anmälan till soc.
  • jeanette02
    emma enhörning skrev 2020-07-03 08:13:41 följande:

Antagligen vet de ganska väl att barnet är just hos kompisen. Sedan kan man ju tycka mycket om själva saken, det håller jag med om.

Det har väl blivit en vana liksom och sedan rullar det bara på. Barnet kanske glatt går till Ts och föräldrarna i sin tur tänker kanske mest att det är kul att barnet har en sådan bra vän.

Ts, vet du något om dessa föräldrar? Arbetar de?sjukdomar? eller verkar vara något märkligt? Försök bjud in de helt enkelt på en fika. Har själv 3 barn och skulle aldrig låta någon av de bara uppehålla sig så hela dagarna hos någon. Spontanlek javisst, det förekommer ofta här både hos oss och grannarnas barn men de flesta föräldrar kan man kommunicera med. Men vissa är inte så sociala. Inget fel i det. Försök få lite tydligare bild av läget innan soc är mitt tips.
  • jeanette02

Sedan kan du väl inte veta allt de gör eller inte gör? Som att hitta på någon aktivitet. Vad är det ni oroar er för mer tänkte jag på? Eftersom ni är fler föräldrar som står och oroar er och antagligen pratar mycket om denna familj/flickan?

• LukeStairwalker

Har man så dålig kontakt med föräldrarna oavsett anledning så är det inte lätt att få dem prata om situationen i sin familj. Alla öppnar sig inte för vem som helst.

En orosanmälan är ju just en anmälan för att man är orolig. Sen blir det upp till soc att avgöra om åtgärd krävs.

• annabellelee

Men vad ska du anmäla? Att de inte åker på utflykter och att flickan gillar sin kompis? Det lär soc lägga ner direkt.

• StevenDiese

Lite tunna skäl för att ringa soc tycker jag.

För att flickan är självständig, mamman ev är lite blyg och för att de har det stökigt hemma?

Hade du tänkt lika om det var en pojke det gällde?

Sen kanske de anser att flickan kan gå hem och äta så varför ska de betala för maten?

Svar på tråden Ringa soc??