• Anonym (Sanna och Bacco)

    Tacka ja till deltidsjobb?

    Jag blev av med mitt arbete i samband med rådande pandemi. Jag hade inte arbetat tillräckligt länge för att ha rätt till a-kassa så det blev väldigt bråttom att hitta ett nytt jobb. Jag sökte ett sommarvikariat som tidningsdistributör och fick det. Innan föräldraledigheten hade jag arbetat några år inom transport så jag klev direkt upp några steg på lönetrappan. (Min heltidslön motsvarar 27980 kr.) Det är ju inte väldigt bra betalt ändå men samtidigt finns många fördelar. Jag kan sova delade sömnpass, vilket gör att jag sover ett par timmar på kvällen vid 21?23:30. Börjar kl 01:00 och brukar vara klar vid 06:00. Då är jag hemma vid 06:30 när sambo och barn går upp och kan hjälpa till att få iväg dem. Sedan sover jag tills jag vaknar, vilket är ca 10:15. Då hämtar jag från förskolan tidigt.

    Den andra fördelen är att jag bara har 5 km till jobbet och kan cykla till och från. Jag kan ha hunden med, vilket betyder enormt mycket. Nu springer han inte bredvid cykeln hela tiden då det är mycket asfalt men han kan åka med i min cykelvagn (medhavd som är anpassad för hundar) och rör ändå på sig mycket under natten. 8 km är det grus och gräs (på väg till och från jobbet) där han springer lös och sedan är det flera km där jag delar ut som också fungerar. Hunden är mer än nöjd och sover gott när vi kommer hem på morgonen. Dessutom känner jag mig mycket tryggare när jag haft hunden med då vissa områden är ganska stökiga och särskilt under sommaren är det mycket aktivitet under natten.

    Nu har ordinarie bud bestämt sig för att gå i pension då hen redan är 68 år och då frågade bolaget om jag var intresserad av att fortsätta med en tillsvidareanställning. Alltså det är ett jäkla slit, men samtidigt är det bättre att ha en liten inkomst än ingen alls. Jag skulle kunna studera på distans vid sidan av och fördelarna med att ha mycket tid för barnet och hunden väger upp nackdelarna. Jag kan även söka andra arbeten, såklart! Min sambo var tveksam. Han tycker att det skulle vara pinsamt om jag arbetar som tidningsbud då han tror att det bara är folk med sociala problem som inte platsar någon annanstans som har detta yrket. Jag frågade då om han ville försörja mig tills jag hittar något annat och han inser ju att det blir lite knapert.

    I juni fick jag ut 13142 kr men då var det en del mertid och totaltillägg samt den pluttiga OB:n på dryga 8 kr h. Ändå så är det helt klart mer än 0 kr, vilket jag hade fått om jag inte hade tagit sommarvikariatet. Det är mer än vad jag fick ut när jag jobbade 86% som elevassistent.

    Hade ni tackat ja till en tillsvidareanställning som tidningsbud? Om ni befann er i min situation vill säga.

  • Svar på tråden Tacka ja till deltidsjobb?
  • Vanessa89

    Självklart ska du tacka ja! Din sambo är en idiot om han tror att det ser bättre ut med en lucka av arbetslöshet på cv:t än ett faktiskt jobb (men han kanske är en bidragsparasit?).

  • caveat emptor

    Absolut. Det går ju som sagt att fortsätta söka andra jobb. Och pinsamt? Det är väl mer pinsamt att som vuxen människa ha noll kronor i inkomst när man kunde haft ett arbete. Klart du ska tacka ja! Och säg till mannen att dra lite i skämskudden...

  • Anonym (Sanna och Bacco)
    Vanessa89 skrev 2020-07-03 11:13:22 följande:

    Självklart ska du tacka ja! Din sambo är en idiot om han tror att det ser bättre ut med en lucka av arbetslöshet på cv:t än ett faktiskt jobb (men han kanske är en bidragsparasit?).


    Tack! Det är så jag resonerar.

    Haha, nja... han är högutbildad höginkomsttagare. Därav tycker han att det känns lite kymigt att jag skulle arbeta som tidningsbud. Han skulle säkert kunna dra en vals för vänner och bekanta om vad jag arbetar med. Det är viktigt för honom att fasaden är i ordning och har en hög levnadsstandard. Så det skulle inte hålla i längden att jag levde av hans pengar. Jag vill tjäna mina egna men har inte alls lika höga krav på vad jag gör för att få in pengarna. Mitt drömjobb är väktare (hundförare) och jag ser det här som en bra möjlighet att nå dit.
  • Anotherone

    Jag ser det som att det är bättre att ha ett jobb än att inte ha ett jobb, oavsett vad för jobb det handlar om.
    Hittar du något annat så småningom som du hellre vill göra så säger du upp dig.

  • Jemp

    Ja, självklart.

    Valet mellan jobb eller arbetslöshet är inte svårt. Vill du kan du ju söka vidare.

  • Jemp
    Anonym (Sanna och Bacco) skrev 2020-07-03 11:19:55 följande:

    Tack! Det är så jag resonerar.

    Haha, nja... han är högutbildad höginkomsttagare. Därav tycker han att det känns lite kymigt att jag skulle arbeta som tidningsbud. Han skulle säkert kunna dra en vals för vänner och bekanta om vad jag arbetar med. Det är viktigt för honom att fasaden är i ordning och har en hög levnadsstandard. Så det skulle inte hålla i längden att jag levde av hans pengar. Jag vill tjäna mina egna men har inte alls lika höga krav på vad jag gör för att få in pengarna. Mitt drömjobb är väktare (hundförare) och jag ser det här som en bra möjlighet att nå dit.


    Gud så oattraktivt.
  • Anonym (Ja)

    Det är väl självklart att du ska tacka ja? Dyker bättre jobb upp så är det ju liksom bara att säga upp sig

  • Dexter dot com

    Klart du ska tacka ja ! Bara genom att ha hunden med dig på jobbet spar du ju 2-3000kr mot om hunden ska vara på dagis när du jobbar. Du kan ju även vara dagmatte mot viss betalning för att dryga ut lönen.

  • Anonym (Sanna och Bacco)
    Jemp skrev 2020-07-03 11:42:27 följande:

    Gud så oattraktivt.


    Ja, hade han inte till 99% varit bra på andra sätt hade jag dragit direkt. Men han är bra. Bara uppfostrad med andra värderingar och fötts till en familj med bättre ekonomisk stabilitet.
  • Pierott

    Självklart tackar du ja! Hade du fått erbjudande att vända burgare på donken skulle du också tackat ja! En inkomst är alltid bättre än ingen alls.

    Din man om någon är pinsam.

  • Anonym (Sanna och Bacco)
    Dexter dot com skrev 2020-07-03 13:02:02 följande:

    Klart du ska tacka ja ! Bara genom att ha hunden med dig på jobbet spar du ju 2-3000kr mot om hunden ska vara på dagis när du jobbar. Du kan ju även vara dagmatte mot viss betalning för att dryga ut lönen.


    Har aldrig haft hunddagis. Svärfar är aktiv pensionär och grannar ber om att få vara hundvakt trots att det inte behövs ???? Jag har arbetat natt tidigare som arbetsledare med eget kontor så han har alltid varit med sedan han pensionerades från Polisen vid 4 års ålder. Gick tidigare pga foderallergi.

    Absolut kan jag tänka mig att vara dagmatte. Mina dagar fungerar verkligen till den förmånen. Men min sambo vill inte att andras hundar sliter på hus och tomt. Däremot hundrastning hade varit ett alternativ då jag hämtar andras hundar och lämnar dem. Dock krävs tillstånd från Transportstyrelsen för sådan verksamhet och då måste man vara företagare. Hundar räknas som transport av godsvaror. Min sambo är jurist och är besserwisser. Jag är bara privatperson.
  • Anonym (Sanna och Bacco)
    Pierott skrev 2020-07-03 14:11:30 följande:

    Självklart tackar du ja! Hade du fått erbjudande att vända burgare på donken skulle du också tackat ja! En inkomst är alltid bättre än ingen alls.

    Din man om någon är pinsam.


    Om jag fått erbjudande om att vända burgare på donken, eller arbeta på restaurang hade jag tackat nej pga allergi. Men annars är jag öppen för det mesta. Eller det är väl också sanning med modifikation. Jag hade älskat att arbeta inom hemtjänsten eller som personlig assistent. Men pga mitt handikapp innebär det begränsningar som få arbetsgivare accepterar. Jag älskar också att städa och ha struktur men det fungerar inte att arbeta i andras hem med allergier. Jag anser att det är en sak att tacka nej till arbete pga sådant. Men får jag nu arbete som faller i flex med den framtid jag eftersträvar så vill jag säga JA! Här faller allt på plats även om det är lågstatus.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Sanna och Bacco) skrev 2020-07-03 15:34:47 följande:

    Om jag fått erbjudande om att vända burgare på donken, eller arbeta på restaurang hade jag tackat nej pga allergi. Men annars är jag öppen för det mesta. Eller det är väl också sanning med modifikation. Jag hade älskat att arbeta inom hemtjänsten eller som personlig assistent. Men pga mitt handikapp innebär det begränsningar som få arbetsgivare accepterar. Jag älskar också att städa och ha struktur men det fungerar inte att arbeta i andras hem med allergier. Jag anser att det är en sak att tacka nej till arbete pga sådant. Men får jag nu arbete som faller i flex med den framtid jag eftersträvar så vill jag säga JA! Här faller allt på plats även om det är lågstatus.


    Om du uppenbarligen är så begränsad i vilja arbeten du kan utföra så ska du ju verkligen inte tacka nej
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Ja) skrev 2020-07-03 15:42:18 följande:

    Om du uppenbarligen är så begränsad i vilja arbeten du kan utföra så ska du ju verkligen inte tacka nej


    Vilka ska det naturligtvis stå och inte vilja
  • Anonym (Vipps)
    Anonym (Sanna och Bacco) skrev 2020-07-03 14:05:47 följande:

    Ja, hade han inte till 99% varit bra på andra sätt hade jag dragit direkt. Men han är bra. Bara uppfostrad med andra värderingar och fötts till en familj med bättre ekonomisk stabilitet.


    Det här blir en nyttig erfarenhet för honom. Tadaa! Folk med klassiska arbetaryrken är inte per definition korkade. Vilken ögonöppnare!
  • Anonym (tyra)

    Knepigt med din sambos känsla att det är pinsamt med "lågstatusjobb". Tyvärr är det alldeles för vanligt. Jag känner en person som arbetade i många år som förskollärare. Hon var aktiv i Amnesty där många akademiker är engagerade. Hon beröttade att ofta när hon sade att hon var förskollärare var det som att personen hon pratade med fick en slöja för ögonen och gick vidare till en annan person. Förskollärare=ointressant att prata med. (Obs alla gjorde inte detta förstås!) Nu är hon chef för en ideell verksamhet, får ett annat bemötande. Samma sak upplevde en vän till mig som arbetade som sjuksköterska. Vilken skillnad hon upplevde när hon så småningom blev läkare! Hur hon blev bemött av andra högutildade alltså. Så trist och fördomsfullt. Självklart ska du tacka ja till jobbet, självklart kan man trivas och vara en intressant person oavsett jobbets status. Självklart ska du också fortsätta diskutera och ifrågasätta din sambos inskränkta syn på detta. Mvh från en som jobbat som städerska, drifttekniker, administratör och civilingenjör

Svar på tråden Tacka ja till deltidsjobb?