• Anonym (TS)

    Hemmafru o ekonomi. Vad tycker ni?

    Vad tycker jag skulle göra ? Hur lösa det här?

    Givet: jag är hemma med barnen o hushåll. Mannen står för den ekonomiska.

    Jag tycker inte vi har det så bra ställt - jag känner ofta att jag måste vara sparsamt med matpengar. Ta alltid den billigare, och avstå en hel del. (Som till ex att jag kan inte unna mig den där solglasögonen för 40 spen. ) men det svider som mest när barnen önskar sig något litet som är inte så dyrt men inte heller nödvändigt , någon liten leksak eller sånt för 20-50 kr, (de är små, under 5 år, så de önskar sig inte så stora grejer) men de kan inte få den , varken idag eller imorgon , för vi har ingen råd med den onödiga.

    Idag betalade min man 3veckors lön för något helt onödigt. OCH han hade inget hela beloppet eftersom vi har redan betalade in räkningarna, så han lånade av en kompis ytterligare 5000 för att kunna betala för leverantören . Jag blev paff ! Det svider som fan . Jag får neka 50 kr för barnen o för mig. Köper absolut inget som inte är absolut nödvändigt. O han lämnar nästan en hel månadslön o börjar samlar på oss skuld??

    Så min fråga: vad tycker ni jag borde göra? Det är inte OK!

  • Svar på tråden Hemmafru o ekonomi. Vad tycker ni?
  • Anonym (Jobba deltid)
    Vanessa89 skrev 2020-07-04 09:54:48 följande:

    Jag tror nog de flesta(förutom ni män som skiter fullständigt i era barn och sambo) skriver under på att det är betydligt jobbigare att vara hemma med barn och axla projektledarrollen där hemma än att vara på jobbet i 8 timmar.


    Det handlar om vem man lever med. Jag har en vuxen make som bryr sig om sina barn. När jag var föräldraledig och han jobbade så hade jag semester. Kanske för att min make tar ett normalt ansvar. Han lägger inte skit över allt. Han håller själv koll på datum och saker. När han kom hem från jobbet så var han lika mkt vuxen och förälder som jag.

    Om man däremot gifter sig med en förvuxen bebis eller skaffar barn med någon som inte vill ha barn så blir det såklart jobbigt.

    Kan inte alla kvinnor bara sluta ha sex med män som är själviska idiotier? Kan inte alla sluta skaffa barn med män som egentligen inte vill ha barn ? Varför fortsätta skaffa barn som måste utsättas för en dålig pappa? Kan inte kvinnor ta mer ansvar över vem som väljer?
  • Anonym (TS)
    Xenia skrev 2020-07-04 10:18:58 följande:

    På den gamla goda tiden så lämnade mannen över hela lönen (förutom en liten fickpeng) till sin fru som sedan betalade mat, hyra etc. Fast det kanske bara var i arbetarfamiljer. Kvinnorna tänkte på familjens bästa. Vissa män däremot tänkte bara på sig själva.

    Om ni gemensamt bestämt att du ska vara hemma med barnen när de är små, så ska ni också leva på samma standard. Dvs en viss summa för det gemensamma, helst en summa till sparande och lika mycket fickpengar till er båda.

    De pengar han tjänar är inte "hans pengar" utan "familjens pengar". Om han ser det som sina pengar där han slänger till dig en snålt tilltagen summa för hushållet, medan han anser att det övriga är hans att använda till hans nöjen och hobbies (medan du aldrig får något till dig själv), ja då är det dags att prata med honom.

    Är han alldeles omöjlig är det bättre att du börjar lönearbeta. Förskolan är subventionerad med skattepengar, så utnyttja den. Eller tror du att den är skadlig för barnen?

    Din man låter ärligt talat inte mycket att hänga i julgran, han verkar rätt självisk. Tänk om ni skulle skiljas en dag, hur skulle du då försörja dig själv?


    Vi är den gammalmodig familjen. Han jobbar och lönen hamnar på ett gemensamt konto. Vi pratar igenom större utgifter och fattar gemensamt besluts.

    Nu tog han sig friheten att lyfta ett enormt summa från kontot och ta ett mindre lån utan mitt medgivande och spendera på något som jag sa nej till
  • Anonym (Moa)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-04 10:46:40 följande:
    Vi är den gammalmodig familjen. Han jobbar och lönen hamnar på ett gemensamt konto. Vi pratar igenom större utgifter och fattar gemensamt besluts.
    Nu tog han sig friheten att lyfta ett enormt summa från kontot och ta ett mindre lån utan mitt medgivande och spendera på något som jag sa nej till
    Hur gammalt är det minsta barnet?

    Om ni inte vill att barnen ska vara på förskola så kan ni väl byta för ett tag så ni förstår varandra mer. Du börjar jobba 8 h per dag och gör ingenting hemma och han är hemma och tar hand om allt hemma. 
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Moa) skrev 2020-07-04 10:52:27 följande:
    Hur gammalt är det minsta barnet?

    Om ni inte vill att barnen ska vara på förskola så kan ni väl byta för ett tag så ni förstår varandra mer. Du börjar jobba 8 h per dag och gör ingenting hemma och han är hemma och tar hand om allt hemma. 
    Lägg åtminstone fram det som ett förslag till honom så ni kan ha ett tanke-experiment och fundera på hur det skulle vara.

    Men helt ärligt, så här stora saker borde ni ha varit överens om innan första barnet kom.
  • Vanessa89
    Anonym (Jobba deltid) skrev 2020-07-04 10:45:34 följande:

    Det handlar om vem man lever med. Jag har en vuxen make som bryr sig om sina barn. När jag var föräldraledig och han jobbade så hade jag semester. Kanske för att min make tar ett normalt ansvar. Han lägger inte skit över allt. Han håller själv koll på datum och saker. När han kom hem från jobbet så var han lika mkt vuxen och förälder som jag.

    Om man däremot gifter sig med en förvuxen bebis eller skaffar barn med någon som inte vill ha barn så blir det såklart jobbigt.

    Kan inte alla kvinnor bara sluta ha sex med män som är själviska idiotier? Kan inte alla sluta skaffa barn med män som egentligen inte vill ha barn ? Varför fortsätta skaffa barn som måste utsättas för en dålig pappa? Kan inte kvinnor ta mer ansvar över vem som väljer?


    Ja, och det är precis sådär det ska vara. Tyvärr, precis som du själv nämner, är det scenariot långt ifrån den bistra verkligheten (iallafall här på familjeliv).
  • Xenia
    Anonym (TS) skrev 2020-07-04 10:46:40 följande:
    Vi är den gammalmodig familjen. Han jobbar och lönen hamnar på ett gemensamt konto. Vi pratar igenom större utgifter och fattar gemensamt besluts.

    Nu tog han sig friheten att lyfta ett enormt summa från kontot och ta ett mindre lån utan mitt medgivande och spendera på något som jag sa nej till
    Men det är ju väldigt oansvarigt av honom! Jag skulle inte vilja vara helt ekonomiskt beroende av en sådan man.

    Så nu måste familjen leva fattigt en längre tid pga skulden som måste betalas tillbaka.

    Fråga honom varför han ska få använda familjens pengar till något onödigt men inte du? Då borde du kräva att få samma summa att använda till dig själv. Jag tror svaret egentligen är att han ser de pengar han tjänar ihop som HANS pengar som han ska få göra vad han vill med, inte som FAMILJENS pengar. Och då kan han göra samma sak igen i framtiden.

    Ni borde kanske ha familjepengarna på ett konto som bägge måste godkänna uttag ifrån.
  • Anonym (men gör nåt då)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-04 10:46:40 följande:
    Vi är den gammalmodig familjen. Han jobbar och lönen hamnar på ett gemensamt konto. Vi pratar igenom större utgifter och fattar gemensamt besluts.

    Nu tog han sig friheten att lyfta ett enormt summa från kontot och ta ett mindre lån utan mitt medgivande och spendera på något som jag sa nej till
    Och du är uppenbarligen inte nöjd med den "gammalmodiga familjen". Dags att ställa krav!  

    Han tog den större summan med vetskapen om att du annars hade sagt nej. Det har han ju tydligt förklarat - sånt är verkligen inte ok när man är vuxen. 
    Säg att du ska ha kontroll över all ekonomi nu, att du får ge honom från ert konto, inte att han bara kan ta ut. Han kommer säkert inte vilja ha det så men då får du säga åt honom att om han beter sig som en omogen tonåring med pengarna så måste du vara den vuxna och göra så. Fattar han inte så kanske det är dags för dig att dels börja jobba + att ni delar upp ekonomin lite grann: ett gemensamt konto för gemensamma kostnader men varsitt lönekonto där ni sparar en viss summa på varje lön och den summan får man göra vad man vill med (i detta ska inte räknas saker till barnen, det ska gå på ert gemensamma)
  • AnnaSthlm

    Vad har ni för överenskommelse vad gäller ekonomi? Är ni överens om hur ni prioriterar? Det är tydligt att ni ser olika på saken. Du behöver fråga honom hur han vill ha det, du behöver veta hur du vill ha det så kan ni se vad ni kan komma överens om tillsammans.

  • Anonym (Nej)

    Självklart kan han inte göra på detta sätt när er ekonomi är så dålig.

    Jag tycker dock att det mest problematiska är hans ormintresse för familjelivet.

    Jag är själv hemma med barn och kommer vara det länge. Mannen kommer försörja oss alla, dock bara arbeta halvtid i perioder för att få tid för

    Familjen. Vi klarar oss ekonomiskt ändå.

    Det finns inte på kartan att han inte skulle komma hem direkt efter jobbet eller skita i hushpllsarbete.

    Jag gör det jag hinner under dagen, krävande barn, och resten hjälps vi åt med.

    Som det är nu tar ju du ALLT ansvar i hemmet. Det är inte okej. Det är heller inte okej att pappan skiter totalt i barnen. De lär ju inte ha någon relation alls till honom om han kommer hem först när de ska gå ocj lägga sig.

    Tycker han det är viktigt att barnen får vara hemma? Med tanke på hand intresse så känns det ju som att han kanske inte bryr sig ens

  • Pope Joan II
    Anonym (TS) skrev 2020-07-04 10:46:40 följande:

    Vi är den gammalmodig familjen. Han jobbar och lönen hamnar på ett gemensamt konto. Vi pratar igenom större utgifter och fattar gemensamt besluts.

    Nu tog han sig friheten att lyfta ett enormt summa från kontot och ta ett mindre lån utan mitt medgivande och spendera på något som jag sa nej till


    Om ni har gammalmodiga könsrollsmönster så ligger hans beteende i linje med det. Han försörjer, han bestämmer hur pengarna ska spenderas. Vill du inte arbeta så får du väl be honom snällt om nålpengar.
Svar på tråden Hemmafru o ekonomi. Vad tycker ni?