• Physalis

    Olika personlighet IRL och online?

    Jag tror ovanstående har en poäng. Att kruxet är att du är man och hon kvinna. Kanske uppfattar hon din inbjudan som ett försök att inleda något som hon inte är intresserad av. Eller så känner hon sig obekväm att umgås med dig på fritiden eftersom du är man. E

    Kanske har hon en partner som har åsikter om att umgås med det andra könet. Eller så är hon intresserad men är själv upptagen eller vet att du är upptagen och sätter därför upp en gräns om att inte umgås privat för att skydda sig själv eller följa sin moraliska kompass.


    Korrekturläser som en kratta
  • Physalis
    Anonym (Miss Mann) skrev 2020-07-05 17:07:34 följande:

    Med det resonemanget verkar ju vänskap mellan könen i praktiken omöjlig.


    Nja det är ju ett väldigt generaliserande antagande utifrån en enda situation. Vi pratar om den här kvinnan som du beskrivit, inte om alla män och kvinnor.
    Korrekturläser som en kratta
  • Physalis
    Anonym (Miss Mann) skrev 2020-07-06 16:05:14 följande:

    Fast jag har ofta fått den känslan. Har haft många tjej-kompisar genom åren som jag haft ett platoniskt förhållande med. De har sagt att jag är väldigt lätt att umgås med för att jag inte försöker ragga på dem.

    Nu på äldre dar verkar det förändrats, eller så har jag bara träffat en viss typ av kvinnor. Jobbar på en kvinnodominerad arbetsplats och har bra kontakt med de flesta. Känner mig inte ovälkommen på något sätt och har lätt att prata med nästan alla. Men jag får känslan av att de ändå är livrädda att släppa mig närmare, trots att jag aldrig givit intryck av att stöta på dem. Kanske bara en förbyggande försiktighetsåtgärd i dessa tider?


    Det är fortfarande bara din erfarenhet. Tittar man ur ett bredare perspektiv så finns det många som oproblematiskt har vänskaper med folk av motsatt kön. Sen finns det såklart normer och värderingar som försvårar vänskap mellan könen, som t ex att det inte är en dealbreaker för många att ens partner har åsikter om vem man är vän med, eller att individer tolkar vänskaplighet av det andra könet som inviter. Men just din erfarenhet kan ju också bero på dig själv eller just de kvinnor du träffat.
    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Olika personlighet IRL och online?