• Anonym (Slutkörd)

    Tre veckor kvar på semester och helt slut

    Samma visa varje år, hur ska man orka med semestern när man har barn?

    Har en snart åttaåring och det är verkligen intensivt från morgon till kväll. Inte många minuter man får för sig själv inte. Har så dåligt samvete för att jag känner så här, för jag älskar verkligen mitt barn. Orkar alla andra leka hela tiden?


    Jag är ensamstående och har därmed ingen som kan byta av mig vid matlagning, tvätt, och städ. Jag måste göra allt samtidigt som barnet ska underhållas. Det är svårt att tex få prata i telefon, för det blir sånt missnöje och hon tycker jag försummar henne då. 

    Jag försöker verkligen att leka massor, men jag orkar inte hela tiden och då blir det gnäll. gråt och ibland utbrott. Jag blir slut av att krypa runt på golvet och skälla som en hund, agera dockröst och "vandra omkring" med dockorna. Ute i lekparken kan hon dock ibland sysselsätta sig själv en liten stund så jag kan sitta på bänken och vila åtmninstone några minuter. Ofta ska jag också åka rutschkana också osv.


    VI har varit iväg på en del aktiviteter som djurpark och spelat minigolf - då känns allt lite lättare. Men denna sommar är så mycket inställt och då läggs mer ansvar på föräldrar som underhållare.


    Det finns dock små stunder av lugn och det är när hon sitter med sin surfplatta. 


    Hur får man energi att orka? Inte blir det lättare med åren heller tycker det blir mer och mer jobbigt för varje år som går. Min kompisar har alla vuxna barn och vi vi har av naturliga skäl glidit ifrån varandra. Har inte hittat några andra med barn i samma ålder att umgås med heller.

  • Svar på tråden Tre veckor kvar på semester och helt slut
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Slutkörd) skrev 2020-07-06 19:31:10 följande:

    Jag ska nog kontakta BUP., men vet ju att det som med allt annat är väldigt lång väntetid.


    Läser alla svaren men hinner/orkar inte svara alla. 

    Vi bor i lägenhet i ett tätbegyggt område, många i skolan som bor i närheten. Jag kan inte ringa runt till andra föräldrar utan min dotters tillåtelse. Hade jag kännt dem bättre hade det varit annorlunda. Jag tror att det finns en rädsla att hon tror att de inte vill och att i skolan ställer de upp för att var snälla, typ.


    Har sedan mer än ett år tillbaka börjat träna att hon får gå ett varv runt hyreshuset själv medan jag tittar ut i genom fönstren, eller gå ut utanför porten och stå där och blåsa lite såpbubblor eller något så hon ska få känna sig lite självständig, men det är inte så ofta hon vill. 


    Jag kan gå ett snabbt ärende till tvättstugan eller hämta något i bilen medan hon är ensam hemma, Det känns som ett stort framsteg, för det fungerade inte förra sommaren. 


    Det låter som en bra plan! Trivs hon på fritids? Kanske det vara en resurs för er under sommaren? Du kan höra om det finns lite flexibilitet att ha henne där någon dag i veckan så hon får det sociala under sommaren med.

    Bara om du känner dig bekväm med att tala med fritidspersonalen kan du ju ta upp att du är orolig för hennes sociala utveckling och kontakt med jämnåriga. Du kan nämna att du ska kontakta bup, men att ni med gemensamma krafter kan hjälpa henne här och nu. Ofta ser pedagogerna på fritids både det ena och det andra i barngrupperna och har erfarenhet av hur man jobbar med gruppdynamik och hjälper barn att komma in i gruppen. (Eller så har vi haft väldig tur med vårt fritids.)
  • Anonym (Arnold)
    Anonym (Slutkörd) skrev 2020-07-06 19:31:10 följande:

    Jag ska nog kontakta BUP., men vet ju att det som med allt annat är väldigt lång väntetid.


    Läser alla svaren men hinner/orkar inte svara alla. 

    Vi bor i lägenhet i ett tätbegyggt område, många i skolan som bor i närheten. Jag kan inte ringa runt till andra föräldrar utan min dotters tillåtelse. Hade jag kännt dem bättre hade det varit annorlunda. Jag tror att det finns en rädsla att hon tror att de inte vill och att i skolan ställer de upp för att var snälla, typ.


    Har sedan mer än ett år tillbaka börjat träna att hon får gå ett varv runt hyreshuset själv medan jag tittar ut i genom fönstren, eller gå ut utanför porten och stå där och blåsa lite såpbubblor eller något så hon ska få känna sig lite självständig, men det är inte så ofta hon vill. 


    Jag kan gå ett snabbt ärende till tvättstugan eller hämta något i bilen medan hon är ensam hemma, Det känns som ett stort framsteg, för det fungerade inte förra sommaren. 


    Nog en bra idé. Flera råd och tankar har folk delgivit dig, men då kommer det fram nya grejer och ursäkter och så det blir det en evig rundgång av allt. Kan verkligen en 8-åring känna till ordet "skräpbarn"? 
  • Anonym (Slutkörd)
    Anonym (Arnold) skrev 2020-07-06 21:11:30 följande:
    Nog en bra idé. Flera råd och tankar har folk delgivit dig, men då kommer det fram nya grejer och ursäkter och så det blir det en evig rundgång av allt. Kan verkligen en 8-åring känna till ordet "skräpbarn"? 

    Ja, inte vet jag var hon fått ordet "skräpbarn" ifrån. Det är absolut inte från mig, jag skulle aldrig uttrycka mig så om det är det du antyder.

  • Anonym (Ll)
    Anonym (Slutkörd) skrev 2020-07-06 19:14:25 följande:

    Pratar jag med en myndighet eller sjukvården låter hon mig prata ifred, Då förbereder jag innan. Det är när hon vet att det är ett "onödigt nöjessamtal" hon kan bli otålig.

    Hon hon visst leka själv lite i lekparken om jag står/sitter intill, men hon kan tjata lite att jag också ska göra åtminstone något.

    Jag har tillåtit mer skärmtid och därmed är det lite lugnare nu. 


    Ok. Det var du som skrev att du knappt "fick prata i telefon och att du bara "fick" sitta några minuter i parken oftast innan du måste vara med och åka kana osv. Jag vet inte - är ju inte där.

    Hur som helst: om det brukar vara barn ute i lekparken eller vad ni har nära huset, kan en god idé vara just att du sitter på en bänk/filt eller vad som finns, som trygghet. Läs en bok eller liknande. Ni kan prata igenom innan att du kommer sitta där hela tiden och inte gå iväg utan att säga till. Då behöver hon inte oroa sig för det. Min erfarenhet är att om det är ett eller fler (kanske lättast om det bar är ett) barn ute börjar de oftast leka med varandra efter ett tag även om de kanske inte är bästisar i skolan.

    Bara ett tips. Vet inte hur ni har med barn ut8mhus där ni bor. Min dotter kan vara lite blyg ibland och det tar en stund innan hon "kommer igång" och leker med andra barn. Då har vi gjort just så (eller att hennes storebror går ut och är med). Då börjar hon snart leka och jag säger att jag går in och har balkongdörren öppen så jag hör om det är något. Brukar inte vara något problem då. Men viktigt att inte smyga iväg utan verkligen säga till. Annars kan barnet bli ängslig nästa gång man gör samma sak.

    Inget av mina barn har förväntat sig att jag lekt med dem på det viset du skriver och jag tror aldrig jag klättrat upp i en klätterställning eller åkt kana som vuxen. Tror jag skulle göra illa mig eller något. Sådana lekställningar är ju byggda för barn.
  • Colourfulrainbow

    Vilket enastående jobb du gör - en eloge till dig.

    Har du/ni funderat på att byta skola? Kanske till någon mindre skola där även klasserna är mindre. Det kan vara värt det att åka lite längre om hon får en plats på en bra skola där hon får vänner. Lärarna på din dotters skola verkar oengagerande och tar inte itu med situationen.

    Jag får också intrycket av att din dotter har någon npf diagnos. Känner/har känt flera med autism och det låter som väldigt klassiska drag, särskilt det här med ljudnivån på dammsugaren, och svårt att hitta vänner, och svårt att passa in.

  • Anonym (Ll)

    Funderar på hur det är med flickans pappa? Han kan givetvis vara avliden eller bo utomlands osv. Men OM han bor i närheten och inte bryr sig om(?) att träffa dottern är detta också lite ovanligt. Tänker på ärftlighet och någon eventuell diagnos även hos honom. Givetvis bara spekulationer. Det där vet du förstås bättre än andra i tråden.

    Hur som helst, angående din ursprungsfråga i ts. Orkar folk leka hela tiden? Jag tror de flesta inte skulle orka och de flesta inte heller leker med sina barn på det sättet du beskriver. Finns säkert någon förstås.

    Det jag tycker är jobbigast med semester med barn är att man ska laga två måltider om dagen, och gärna någorlunda näringsriktig. Lite tradigt och svårt att hitta på nya maträtter. Också extra trist sommar i år när man inte kan göra så mycket som vanligt vad gäller resor osv. Men ändå skönt att vara ledig tycker jag.

  • Anonym (Slutkörd)
    Colourfulrainbow skrev 2020-07-07 00:19:15 följande:

    Vilket enastående jobb du gör - en eloge till dig.

    Har du/ni funderat på att byta skola? Kanske till någon mindre skola där även klasserna är mindre. Det kan vara värt det att åka lite längre om hon får en plats på en bra skola där hon får vänner. Lärarna på din dotters skola verkar oengagerande och tar inte itu med situationen.

    Jag får också intrycket av att din dotter har någon npf diagnos. Känner/har känt flera med autism och det låter som väldigt klassiska drag, särskilt det här med ljudnivån på dammsugaren, och svårt att hitta vänner, och svårt att passa in.


    Tack. Jag har funderat massor på skolbyte. Hade jag facit i hand och visste att det skulle bli bättre hade jag inte tvekat. Men jag är rädd att det blir jobbigt och traumatiskt och ännu ett misslyckande.


    Anonym (Ll) skrev 2020-07-07 10:01:14 följande:

    Funderar på hur det är med flickans pappa? Han kan givetvis vara avliden eller bo utomlands osv. Men OM han bor i närheten och inte bryr sig om(?) att träffa dottern är detta också lite ovanligt. Tänker på ärftlighet och någon eventuell diagnos även hos honom. Givetvis bara spekulationer. Det där vet du förstås bättre än andra i tråden.

    Hur som helst, angående din ursprungsfråga i ts. Orkar folk leka hela tiden? Jag tror de flesta inte skulle orka och de flesta inte heller leker med sina barn på det sättet du beskriver. Finns säkert någon förstås.

    Det jag tycker är jobbigast med semester med barn är att man ska laga två måltider om dagen, och gärna någorlunda näringsriktig. Lite tradigt och svårt att hitta på nya maträtter. Också extra trist sommar i år när man inte kan göra så mycket som vanligt vad gäller resor osv. Men ändå skönt att vara ledig tycker jag.


    Det finns ingen pappa. 
    nnnnnnnn skrev 2020-07-07 10:30:58 följande:

    Hur gick det? Vad sa BUP? Fick du en tidsram?



    Jag tänker skriva en egen vårdbegäran som det heter, Det förstår jag ju att det är semestertider och ingen kommer att göra något nu. Eller så kanske det är bättre att gå vis skolsköterskan och få remiss. 

  • nnnnnnnn
    Anonym (Slutkörd) skrev 2020-07-07 11:43:04 följande:

    Jag tänker skriva en egen vårdbegäran som det heter, Det förstår jag ju att det är semestertider och ingen kommer att göra något nu. Eller så kanske det är bättre att gå vis skolsköterskan och få remiss. 

    Ring BUP de har säkert en jourlinje, kolla i ditt landsting.
    Det brukar vara bästa vägen in och behöver inte alls innebära lång väntan, man kan ha tur. Särskilt nu i Corona-tider kan det vara hur som helst, jättelång kö eller massor med avbokningar och ingen kö alls.
  • Anonym (också ensamstående)

    Ett annat tips vore kontaktfamilj. Man ansöker om det hos Socialtjänsten. Tror hon skulle ha nytta av att vara i en större familj som har andra barn. Hon skulle bli bemött där hon är (kontaktfamiljens uppgift) och få öva på relationer med andra barn i en naturlig och nära miljö där det hela tiden finns hjälpande vuxna i närheten.

  • Alexi
    nnnnnnnn skrev 2020-07-07 12:48:01 följande:

    Ring BUP de har säkert en jourlinje, kolla i ditt landsting.

    Det brukar vara bästa vägen in och behöver inte alls innebära lång väntan, man kan ha tur. Särskilt nu i Corona-tider kan det vara hur som helst, jättelång kö eller massor med avbokningar och ingen kö alls.


    Inte alls särskilt lång väntetid till bup, man får i min region första kontakten inom 30 dgr.

    Dessutom bra att bara prata med dem. Ring idag!
  • Anonym (Lärare)

    Jag tror det är en bra idé att gå ut på gården med henne (gärna när ni sett/hört att det är andra barn ute). Du tar med dig t. ex. en bok och en kopp kaffe, och säger redan innan att du ska läsa din bok och hon får leka själv eller med de andra barnen. Hon kan ha med sig något kul (som något annat barn kan vara med på), tex. ett hopprep, såpbubblor, boll eller någon annan sommarleksak. 

    Någon annan gång kan ni gå ut (fortfarande gärna när det är andra barn ute) och göra något tillsammans, tex, kasta frisbee, spela kubb, boule, ringspel eller badminton. Då kan du erbjuda ev. barn som är där att ta din plats, och sätta dig och sola lite, Funkar det bra flera gånger kan ni sedan bestämma att du går in.

    Till hösten tycker jag att du ska be om ett möte med lärare/fritidspedagog, utan dottern. Berätta om din oro för hennes sociala utveckling. Fråga lite mer om vad de ser i skolan och om de har tips på hur du skulle kunna stötta henne. Med sin erfarenhet, och för att de ser henne i sociala situationer, så har de säkert massa tips som de inte kommer att ge om du inte ber om det. (Annars hade de ju "lagt sig i" och kanske trampat dig på tårna.)

  • Anonym (Slutkörd)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-07-07 15:29:10 följande:

    Jag tror det är en bra idé att gå ut på gården med henne (gärna när ni sett/hört att det är andra barn ute). Du tar med dig t. ex. en bok och en kopp kaffe, och säger redan innan att du ska läsa din bok och hon får leka själv eller med de andra barnen. Hon kan ha med sig något kul (som något annat barn kan vara med på), tex. ett hopprep, såpbubblor, boll eller någon annan sommarleksak. 

    Någon annan gång kan ni gå ut (fortfarande gärna när det är andra barn ute) och göra något tillsammans, tex, kasta frisbee, spela kubb, boule, ringspel eller badminton. Då kan du erbjuda ev. barn som är där att ta din plats, och sätta dig och sola lite, Funkar det bra flera gånger kan ni sedan bestämma att du går in.

    Till hösten tycker jag att du ska be om ett möte med lärare/fritidspedagog, utan dottern. Berätta om din oro för hennes sociala utveckling. Fråga lite mer om vad de ser i skolan och om de har tips på hur du skulle kunna stötta henne. Med sin erfarenhet, och för att de ser henne i sociala situationer, så har de säkert massa tips som de inte kommer att ge om du inte ber om det. (Annars hade de ju "lagt sig i" och kanske trampat dig på tårna.)


    Vi gör redan sånt. Visst kan hon leka själv en stund så jag kan tex läsa nägra minuter i taget. Är det klasskompisar där så hejar de på varandra - på sin höjd. Yngre barn kan hon någon gång ibland leka med, men då gäller att de bjuder in till lek och har lite tålamod. (jag vi har haft supbubblemaskin och sånt att locka med)


    Jag har varit på lärarna om både mobbning och ensamhet men de viftar bort det mesta. Så nej de sitter inte inne med några tips som de inte vågar framföra till mig.


     


    Det har varit lugnare nu när hon fått se mer tv, då kan hon leka själv samtidigt. Tex titta på My LIttle Pony och samtidigt leka med dessa figurer eller leka med sitt Pippihus samtidigt som hon tittar på en Pippifilm. Det är ju inte bra med för mycket skärm, men det känns som det inte räknas riktigt som heltidsskärm när hon leker samtiigt. 

  • GGN
    Anonym (Slutkörd) skrev 2020-07-07 11:43:04 följande:

    Det finns ingen pappa.


    Finns hans familj?
  • Anonym (Ll)
    Anonym (Slutkörd) skrev 2020-07-07 18:52:27 följande:

    Vi gör redan sånt. Visst kan hon leka själv en stund så jag kan tex läsa nägra minuter i taget. Är det klasskompisar där så hejar de på varandra - på sin höjd. Yngre barn kan hon någon gång ibland leka med, men då gäller att de bjuder in till lek och har lite tålamod. (jag vi har haft supbubblemaskin och sånt att locka med)


    Men om det är någon annan ute. Leker den för sig och din dotter för sig hela tiden?

    Min erfarenhet är att barn i den åldern (kanske lite yngre men även 8-åringar som inte träffat varandra förut) liksom cirklar runt varandra och rätt vad det är börjar leka. Det är som sagt enklare med någon sak de kan prata om, utekritor el dyl. Kan det vara lite "avskräckande" för andra barn att du är med och leker eller att din dotter tjatar på dig var 5:e minut att du ska åka kana osv?

    Jag tycker inte det låter som någon fara med en tv-skärm som bakgrund/inspiration till hennes lek. Det kan du säkert fortsätta med. Mer oroväckande med avsaknaden av kompisar och att skolpersonalen verkar oengagerad.

    Hoppas det ordnar sig för din dotter!
  • Anonym (Arnold)
    Anonym (Slutkörd) skrev 2020-07-06 21:43:38 följande:

    Ja, inte vet jag var hon fått ordet "skräpbarn" ifrån. Det är absolut inte från mig, jag skulle aldrig uttrycka mig så om det är det du antyder.


    Det var inte avsikten och jag ber om ursäkt ifall du fick det intrycket. Men flera här har frågat om flickans pappa. 
  • vallakra
    Anonym (också ensamstående) skrev 2020-07-04 19:23:32 följande:
    Nej men du har förmodligen en man som lekt med dem.
    Nej.
  • vallakra

    Tryckte på skicka lite för tidigt.

    Nej jag hade ingen man. Däremot delade vi hus med min farmor. Hon hjälpte naturligtvis till när hon orkade men hon var sjuklig och inte så rörlig. Men visst kunde hon spela spel ibland och läsa en och annan saga.

  • vallakra

    Tryckte på skicka lite för tidigt.

    Nej jag hade ingen man. Däremot delade vi hus med min farmor. Hon hjälpte naturligtvis till när hon orkade men hon var sjuklig och inte så rörlig. Men visst kunde hon spela spel ibland och läsa en och annan saga.

Svar på tråden Tre veckor kvar på semester och helt slut