• Anonym (kattfäktare)

    Kär i min bästa vän

    Hej. Söker lite råd vad ni tycker jag borde göra. 

    Det är så att jag är kär i min bästa vän. Har jobbat med henne sen några år tillbaka (inte längre dock) och vi har varit väldigt nära varandra ungefär 1 år. Hon har kille sen ett par år tillbaka dessutom. Jag vet att hon inte känner likadant för mig som jag för henne, och det är ju det som gör lite extra ont. För egen del så känner jag nästan att jag vill berätta och sen hoppas att hon inte skjuter bort mig helt som vän, men å andra sidan så vill jag inte gärna ta den risken att förlora henne helt heller. Men jag vet också att om jag med medvetet försöker göra avstånd från henne utan någon bra anledning så kommer det bli irriterat och jag anses dryg, och det är inget jag gärna vill heller. 

    Vi skriver i stort sett varje dag och ses då och då. Nu i veckan ska vi till exempel iväg och shoppa lite för hon precis fyllt år så hon ville att vi skulle åka iväg och göra det tillsammans. Såna här saker gör att det blir svårare för egen del att hålla känslorna inom utan att det svider extra mycket för jag önskar situationen var en annan. 

    Jag har aldrig egentligen varit kär i någon innan och det kanske gör saken lite jobbigare. Har väl inte heller jättebra självkänsla att jag kan älska mig själv för den jag och hur jag ser ut. Är på god väg att må bättre men har väl en bit kvar för att känna mig själv nöjd med mig själv. 

    Borde jag vänta ett tag med att berätta hur jag känner eller borde jag ens berätta överhuvudtaget? Uppskattar lite visa ord... tack.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-07-06 04:44
    Om det är någon som har eller har haft liknande problem, berätta gärna hur det går eller hur det gick.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-07-06 20:57
    Vet inte om jag skrev inlägget konstigt så vissa missuppfattar, men jag är kille.

  • Svar på tråden Kär i min bästa vän
  • Anonym (svårt)

    Du får sörja den kärleken och gå vidare. Jag hade inte sagt nåt..... det bara förstör.

  • Anonym (kattfäktare)

    Ja om det ändå vore så lätt..

  • Anonym (....)
    Anonym (svårt) skrev 2020-07-06 08:09:37 följande:

    Du får sörja den kärleken och gå vidare. Jag hade inte sagt nåt..... det bara förstör.


    Håller med. Sörj i tysthet eller bryta vänskapen helt är de kassa alternativ som finns om vännen hennes är heterosexuell.
  • Anonym (I)

    Tycker visst du kan berätta, va i en liknande situation men den som hade partner. Kände samma för honom men det vågade jag aldrig visa för jag var ju upptagen och allt kändes fel. Slut med killen nu och önskade att den andre berättat, hade kunnat bli något jättebra tror jag.

  • Anonym (kattfäktare)
    Anonym (I) skrev 2020-07-06 09:17:33 följande:

    Tycker visst du kan berätta, va i en liknande situation men den som hade partner. Kände samma för honom men det vågade jag aldrig visa för jag var ju upptagen och allt kändes fel. Slut med killen nu och önskade att den andre berättat, hade kunnat bli något jättebra tror jag.


    Lite rädd att om jag berättar så kommer det förstöra allt. Det är ju visserligen en risk man får ta, men ändå väldigt tråkigt såklart. Kanske går att lägga fram det på ett bra sätt så vänskapen fortfarande kan finnas där, även om den kanske inte skulle vara lika nära som innan. Att gå och fortsätta hålla det inombords känns lite tufft.
  • Anonym (I)
    Anonym (kattfäktare) skrev 2020-07-06 09:56:45 följande:

    Lite rädd att om jag berättar så kommer det förstöra allt. Det är ju visserligen en risk man får ta, men ändå väldigt tråkigt såklart. Kanske går att lägga fram det på ett bra sätt så vänskapen fortfarande kan finnas där, även om den kanske inte skulle vara lika nära som innan. Att gå och fortsätta hålla det inombords känns lite tufft.


    Det tär på en kan jag säga, höll på att bli galen av situationen. Ibland måste man våga chansa och är hon en vettig tjej kommer det inte göra någon skillnad i er vänskap.
  • Anonym (.)

    Jag hade sagt mina känslor och förklarat att vi får gå skilda vägar. Jag vill mer än du kan ge mig.

  • Anonym (O)

    Kan du kanske lägga upp det lite försiktig?
    Att du börjar med att berätta att du gillar tjejer. (Om du är tjej, det känns så). 
    sen typ, ?jag är lite kär i dig, men vem skulle inte bli det.? 
    så blir det lite lättsamt
    Sen förklarar du att du gärna vill ha henne kvar som vän

  • Anonym (kattfäktare)
    Anonym (O) skrev 2020-07-06 18:38:12 följande:

    Kan du kanske lägga upp det lite försiktig?
    Att du börjar med att berätta att du gillar tjejer. (Om du är tjej, det känns så). 
    sen typ, ?jag är lite kär i dig, men vem skulle inte bli det.? 
    så blir det lite lättsamt
    Sen förklarar du att du gärna vill ha henne kvar som vän


    Oj, nej jag är kille. Verkar som flera här trodde jag kanske var tjej, ursäkta missuppfattandet!
  • Anonym (I)

    Har tolkat det som du är kille. Vad tänker du göra?

Svar på tråden Kär i min bästa vän