• Anonym (ppp)

    Avstå husdjur pga exets allergi?

    Hur ska ni bo?

    Vi har utomhuskaniner just för att min nya man är väldigt allergisk mot allt vad pälsdjur heter. Det går superbra eftersom djuren aldrig är inomhus. 

  • Anonym (ppp)

    men exet måste väl menat hemma hos sig, vid samtalet med barnet? 

  • Anonym (ppp)

    TS, som jag tolkar dig så är detta inget som brådskar, om ni ens ska ha husdjur? Så, låt det bero för nu. Separera och hitta er nya vardag utan att komplicera det just nu. Undvik att prata husdjur så att han hör, ifall han blir upprörd. Med tiden kommer ni båda ha hittat ert nya liv och då kanske de där diskussionerna om husdjur liksom inte är så viktiga för honom. Just nu kanske han ville markera (fånigt men en del gör ju så) för att ni är mitt uppe i förändringen. 

    Om du och dottern tycker hon är mogen för att ha en kanin om tex 2 år, så är det ert beslut och inget han har att göra med. 
    Som någon skrev, han kan bli utsatt för andras husdjur på alla möjliga vis, så om just du skulle ha ett kan liksom inte vara hela världen. Antar att han inte ska vara ofta inne i din bostad. 

  • Anonym (ppp)
    Anonym (C) skrev 2020-07-07 16:39:11 följande:

    Din dotter behöver sin pappa. Därför tycker jag att du har ansvar för att se till att din dotter kan umgås med honom utan att göra honom sjuk. Det är ju inte omöjligt att det kan funka att ha kaniner, men det kan hända att det blir lite meck med klädbyten och hårtvätt när hon ska till honom.


    Det är ett extremt litet problem, believe me, jag vet. 
  • Anonym (ppp)

    Kan bara säga apropå tidigare kommentar om djur i bur att vi har som sagt utomhuskaniner. De bor i rymliga kaninhus med tillhörande grönytor som vi har kompostgaller runt. De mår superbra, vår äldsta kanin är drygt 10 år nu och ser inte ut att vara färdig med livet än. Under vår/sommar får de äta av det som växer i trädgården (förutom förstås hö och pellets) och det fungera utmärkt med äppelgrenar, äppelkart, morötter mm. Vi borstar dem och grejar med dem. Ena barnet har lärt dem hoppa hinder. 
    Kan man ha kaniner på det viset går det absolut ingen nöd på dem Glad

Svar på tråden Avstå husdjur pga exets allergi?