• EkoS

Grannen täcker inte sin pool

I dag kom en granne fram till mig (vi har hälsat en gång när vi flyttade in, men aldrig pratat sedan dess).

Lite aggressivt framförde hon att de har pool och att hon vill att vi tänker på att ha koll på våra barn då hon inte alltid täcker över poolen. Våra barn är 2 och 4 och är aldrig någonsin ute ensamma. Jag svarade att om de håller koll på sin pool så håller vi koll på våra barn.

Men jag började ändå tänka, även om vi har koll på våra barn så är de väl skyldiga att täcka över sin pool när den inte används? Det finns ju andra än våra barn som skulle kunna ramla i. Hon verkade inte alls intresserad av att täcka över poolen (tror att de har ett sånt där jobbigt poolskydd med stroppar).

• Svar på tråden Grannen täcker inte sin pool
  • erikaABC
    svartakatten98 skrev 2020-07-08 00:14:57 följande:

Ingen koll på lagen men tänker spontant att föräldrar får väl lära sina barn att inte gå in på andras trädgårdar. Jag bor inte i hus men hade jag gjort det så hade det inte känts ok att folk går in på ens trädgård. Man kan inte skylla på "barn är barn", jag visste detta mycket väl när jag själv var barn.

Då kan man ju säga att man t ex inte får ha träd på trädgården heller, för barn kan klättra upp i dem och ramla, eller rosenbuskar, barn kan springa in i dem och sticka sig...

Hur kan du jämföra springa in i en rosbuske och sticka sig med att drunkna i en pool?
    Hur många har avlidit genom att springa in i en rosbuske och sticka sig? Har inte hört talas om en enda person 
  • ds3

Visste om reglerna i detta sjuka land men... snart ska man väl ha vaddering på staketet också...

• svartakatten98
    Nymphaea skrev 2020-07-08 01:04:55 följande:

Visste du detta vid ett, två års ålder? Lagstiftningen (som du bl.a. kan läsa in dig på i de få inlägg som kom innan ditt) ser ut som den gör eftersom drunkning är den vanligaste dödsorsaken för barn mellan 1 och 6 års ålder i Sverige. De flesta dör inom ett par hundra meter från sitt hem. Jag har svårt att tänka mig att någon poolägare vill ha någon annans död på sitt samvete om de faktiskt tänker efter.

Anledningen till att det inte finns någon lagstiftning som reglerar inhägnaden av träd eller buskar kan du nog räkna ut.

Föräldrar bör ha sån pass uppsikt över 1-2-åringar att de inte springer iväg till andras trädgårdar..
    erikaABC skrev 2020-07-08 01:12:03 följande:

Hur kan du jämföra springa in i en rosbuske och sticka sig med att drunkna i en pool?

Hur många har avlidit genom att springa in i en rosbuske och sticka sig? Har inte hört talas om en enda person 

Ramla från, eller fastna i ett träd kan man skada sig illa på. Tog några exempel. Menar att det inte är rimligt att allt ska vara 100% barnsäkrat. Om ett barn drunknar i en anlagd sjö som kommunen har ansvar för, är det kommunens fel då? Det är åtminstone allmänt område, vilket inte en trädgård är.
  • Hyllemor

Grannen har garanterat koll på bestämmelserna, men säger som hen gör, för att era jävla ungar inte ska bada i hennes pool. Annars hade hen inte haft anledning till att tala om det. Era ungar kanske inte ens badar i poolen, men går dit i tid och otid och frågar om de får göra det?

Jag kan helt ärligt inte förstå vad som är problemet hos dig.

• erikaABC

Nu finns det lagar som gäller säkerhet kring pooler. DEt måste poolägaren följa. Det gäller människoliv.

• chrissepisse
    Hyllemor skrev 2020-07-08 02:08:23 följande:

Grannen har garanterat koll på bestämmelserna, men säger som hen gör, för att era jävla ungar inte ska bada i hennes pool. Annars hade hen inte haft anledning till att tala om det. Era ungar kanske inte ens badar i poolen, men går dit i tid och otid och frågar om de får göra det?

Läste du att barnen är 2 och 4 samt att de inte har angränsande tomter? Jag tror att  grannen har fått reda på vad som gäller och tar ut sin irritation över reglerna på ts. Skulle inte förvåna mig om det är generationsskifte på gång i villakvarteret, vilket stör de äldre som har glömt bort hur det är att bo i ett område med liv och rörelse. Om den tidigare husägaren bodde i husvagn tio månader om året blir det så klart en skarp kontrast med en barnfamilj som är hemma hela tiden.
  • Pilsner
    ds3 skrev 2020-07-08 01:44:14 följande:

Visste om reglerna i detta sjuka land men... snart ska man väl ha vaddering på staketet också...

Inte bara barn utan även vilda djur kan ramla ner i poolen och drunkna. Om man bygger en dödsfälla ska man givetvis ta sitt ansvar och se till att ingen riskerar att  drunkna i den.

• annakarlsson

Tänkte att jag hittar på ett exempel så att du förstår.

Några barn spelar fotboll på gatan och bollen råkar komma in i trädgården där poolen finns. En lite kille springer in för att hämta bollen och ser att den ligger i poolen och försöker stäcks sig fram för att nå den. Men istället för att få tag på bollen ramlar han i och drunknar.
  • molly50

Självklart ska man ha koll på sina egna barn. Ingen har påstått något annat.
    Och TS verkar ju ha koll.
    Ska man ha en pool så ska man också vara medveten om att man har ett ansvar att täcka över den när ingen är där.
    Man skaffar inte en pool och förväntar sig att ansvaret för att inget händer vid den ska ligga hos alla andra.
    Det är ens eget ansvar.
    Likaväl som att det är kommunens ansvar att t ex plocka upp skräp från sjöbottnar för att ingen ska skada sig.
    Tycker man att det ansvaret är för jobbigt så skaffar man inte en pool. Enkelt.
    Och det borde någon tala om för TS granne.
  • viseversa
    LejonSa skrev 2020-07-07 23:28:56 följande:
    Nu har ju inte vi pool så jag har inte koll på denna bit i detalj.
    Nyfiken dock. Gäller det högt staket runt poolen precis eller är det att tomten som behöver ha det? Tänker att jag sett X antal pooler som inte har staket kring sig men självaste tomten är inhägnad och går ej komma in på utan att de boende låser upp och släpper in en.

Var hemma hos bekanta häromdagen som har pool och hade med mig mina småttingaR. Gick ju inte att slappna av där i en sekund ens då det var fritt fram till en öppen pool. De har skyddstäckning (vet ej vad de heter men med glastak som dras över) men inte som var stängd då vi var där (vilket man förstår då deras barn badade). Inget staket runt. Men däremot staket och grind för att komma in på tomten.
    Dom ska ha staket RUNT poolen. Räcker inte med staket runt bara tomten. Då man kan komma in på tomten om dom inte har högt staket runt hela tomten och en låst grind hela tiden? Eller poolskydd på polen som klarar av att ett barn går på det.
Svar på tråden Grannen täcker inte sin pool