• EkoS

Grannen täcker inte sin pool

I dag kom en granne fram till mig (vi har hälsat en gång när vi flyttade in, men aldrig pratat sedan dess).

Lite aggressivt framförde hon att de har pool och att hon vill att vi tänker på att ha koll på våra barn då hon inte alltid täcker över poolen. Våra barn är 2 och 4 och är aldrig någonsin ute ensamma. Jag svarade att om de håller koll på sin pool så håller vi koll på våra barn.

Men jag började ändå tänka, även om vi har koll på våra barn så är de väl skyldiga att täcka över sin pool när den inte används? Det finns ju andra än våra barn som skulle kunna ramla i. Hon verkade inte alls intresserad av att täcka över poolen (tror att de har ett sånt där jobbigt poolskydd med stroppar).

• Svar på tråden Grannen täcker inte sin pool
  • LejonSa

Är tomten inhägnad? Eller kan vem som springa in där? Jag skulle ju inte förvänta mig att obehöriga springer in på vår tomt. Skulle hålla koll på mina barn (samma ålder som dina) precis som du gör.

Kan hon ha sagt det av omtanke?

• StevenDiese

Men lagstiftningen måste ju godkänna att staketet är runt tomten eller? Inte specifikt poolen?

• Sven19
    LejonSa skrev 2020-07-07 17:59:00 följande:

Är tomten inhägnad? Eller kan vem som springa in där? Jag skulle ju inte förvänta mig att obehöriga springer in på vår tomt. Skulle hålla koll på mina barn (samma ålder som dina) precis som du gör.

Kan hon ha sagt det av omtanke?

Enligt Boverkets byggregler krävs skydd mot olycksfall om vattnet är djupare än 20 cm. Lämplig skyddsanordning kan vara:

Ett minst 0,9 m högt staket, utfört så att barn inte kan krypa under eller klättra över. Om det finns grind bör den förses med lås.

En skyddstäckning med presenning eller skyddsnät med högst 50 mm maskvidd. Skyddet måste klara vikten av ett barn utan att ge vika.
  • viseversa

Som poolägare har man ett ansvar att inget barn eller djur förolyckas i ens pool. Antingen med ett rejält poolskydd som tål att ett barn går på eller ett högt staket med låst grind. Detta är ett MÅSTE och skäts inte detta kan man anmäla detta. Så drunknar ett barn i hennes pool är det hennes ansvar och fel.

• viseversa
    AnnaSthlm skrev 2020-07-07 17:29:43 följande:
    Du kan inte påverka huruvida de täcker sin pool, men du kan påverka om dina barn går dit, så jag skulle fokusera på det. Du blir inte gladare om de blir dömda efter att en olycka har skett.
    JO det kan hon påverka då det är LAG på att en pool ska vara säker och har dom itne staket runt eller täcker den med ett rejält poolskudd så kan det anmälas. Det är ett ansvar man som pooläghare har även om den står på den egna tomten. 
  • Thedrjohn
    viseversa skrev 2020-07-07 18:53:39 följande:

JO det kan hon påverka då det är LAG på att en pool ska vara säker och har dom itne staket runt eller täcker den med ett rejält poolskudd så kan det anmälas. Det är ett ansvar man som pooläghare har även om den står på den egna tomten. 

Helt rätt. Intressant att så många i tråden inte hade koll på detta -det kanske inte grannen heller har?
  • viseversa
    Thedrjohn skrev 2020-07-07 19:00:20 följande:
    Helt rätt. Intressant att så många i tråden inte hade koll på detta -det kanske inte grannen heller har?
    Nej jag hade påpekat detta för grannen illa kvikt att om något barn drunknar i hennes pool är det hennes ansvar och hon kommer råka illa ut om det skulle hända. 
  • viseversa
    Ja skrämmande att folk inte har koll. Jag hoppas dessa nötter inte själva har oskyddad pool på sin tomt. 
  • erikaABC

Gör omedelbart en anmälan till din kommun om att grannen inte täcker sin pool i enlighet med reglerna.
    Du kommer aldrig förlåta dig själv om ett barn mister livet och du kände till risken. 
    Du kan anmäla anonymt, men gör det med en anonym mejladress så att du kan få uppföljning. Viktigt, det gäller människoliv

• S23

Ändå märkligt att poolägard inte verkar ha koll på detta. Oftast anlitar man väl ett poolföretag när man bygger pool, och man kan ju tycka att de borde informera om det
Svar på tråden Grannen täcker inte sin pool