• EkoS

Grannen täcker inte sin pool

I dag kom en granne fram till mig (vi har hälsat en gång när vi flyttade in, men aldrig pratat sedan dess).

Lite aggressivt framförde hon att de har pool och att hon vill att vi tänker på att ha koll på våra barn då hon inte alltid täcker över poolen. Våra barn är 2 och 4 och är aldrig någonsin ute ensamma. Jag svarade att om de håller koll på sin pool så håller vi koll på våra barn.

Men jag började ändå tänka, även om vi har koll på våra barn så är de väl skyldiga att täcka över sin pool när den inte används? Det finns ju andra än våra barn som skulle kunna ramla i. Hon verkade inte alls intresserad av att täcka över poolen (tror att de har ett sånt där jobbigt poolskydd med stroppar).

• Svar på tråden Grannen täcker inte sin pool
  • viseversa
    svartakatten98 skrev 2020-07-08 00:14:57 följande:
    Ingen koll på lagen men tänker spontant att föräldrar får väl lära sina barn att inte gå in på andras trädgårdar. Jag bor inte i hus men hade jag gjort det så hade det inte känts ok att folk går in på ens trädgård. Man kan inte skylla på "barn är barn", jag visste detta mycket väl när jag själv var barn.

Då kan man ju säga att man t ex inte får ha träd på trädgården heller, för barn kan klättra upp i dem och ramla, eller rosenbuskar, barn kan springa in i dem och sticka sig...
    Jaha? det är fortfarande LAG på att ha en säker pool. Och har du barn själv? Tror du en 1,5 åring som lyckas smita ut i ett obevakat tillfälle har 100% koll på vad sokm är ditt och mitt? Men vad bra att du var en sånt underbarn själv som förstod från 4 mån ålder men alla barn är inte som du vet du darav denna lag kring ägande av privat pool.
  • LejonSa
    viseversa skrev 2020-07-08 19:19:25 följande:

Dom ska ha staket RUNT poolen. Räcker inte med staket runt bara tomten. Då man kan komma in på tomten om dom inte har högt staket runt hela tomten och en låst grind hela tiden? Eller poolskydd på polen som klarar av att ett barn går på det.

Förstår.

Ingen aning hur de gör. Men de har högt staket och höga häckar och grind med lås som jag tror de stänger då de inte är hemma åtminstone och på kvällarna när de ska sova, om jag känner de rätt.

Över poolen har de skjutbart pooltak som är överdraget när de ej badar.
  • Hyllemor
    annakarlsson skrev 2020-07-08 12:22:38 följande:
    Tänkte att jag hittar på ett exempel så att du förstår.

Några barn spelar fotboll på gatan och bollen råkar komma in i trädgården där poolen finns. En lite kille springer in för att hämta bollen och ser att den ligger i poolen och försöker stäcks sig fram för att nå den. Men istället för att få tag på bollen ramlar han i och drunknar.

Okej, det exemplet vore förstås fruktansvärt om det skedde. Men helt ärligt: om en boll flyger in på tomten, så ska väl barnen ringa på dörren innan de springer in och hämtar den på någon annans tomt? 

Jag bor förvisso inte själv i villakvarter (men är själv uppvuxen i radhus) Då var det självklart att om en boll for in i grannens trädgård, så gick vi och ringde på och bad om att få tillbaka bollen. 

• Hyllemor

Jag är förvisso helt enig med att det är lag på att täcka för sin pool, men att grannen kommer och säger att de inte tänker göra det, indikerar ju att grannen har problem med att barnen springer in i trädgården.

• molly50
    Hyllemor skrev 2020-07-09 02:11:11 följande:

Okej, det exemplet vore förstås fruktansvärt om det skedde. Men helt ärligt: om en boll flyger in på tomten, så ska väl barnen ringa på dörren innan de springer in och hämtar den på någon annans tomt? 

Jag bor förvisso inte själv i villakvarter (men är själv uppvuxen i radhus) Då var det självklart att om en boll for in i grannens trädgård, så gick vi och ringde på och bad om att få tillbaka bollen. 

TS barn är 2 och 4 år. Tror du verkligen att de tänker på att ringa på dörren för att be att få sin boll?
    Det hade kanske varit annorlunda om barnen varit lite större.
    Hyllemor skrev 2020-07-09 02:12:32 följande:

Jag är förvisso helt enig med att det är lag på att täcka för sin pool, men att grannen kommer och säger att de inte tänker göra det, indikerar ju att grannen har problem med att barnen springer in i trädgården.

Fast TS skriver att barnen aldrig är ute ensamma och att de har koll på dem när de är ute.
    Dessutom angränsar inte deras tomter till varandra.
    Är det helt otänkbart för dig att TS granne bara kan vara sur och grinig och bara letar efter saker att gnälla på?
    Sådana personer finns faktiskt.
  • annakarlsson
    Hyllemor skrev 2020-07-09 02:12:32 följande:

Nja tycker det indikerar att grannen vet att han gör fel men istället för att göra något åt det så ber han grannarna ha koll.

Men det kan ju vara vem som helst som ramlar i. Barn som är på besök eller någon som bor betydligt längre bort.
  • annakarlsson
    Hyllemor skrev 2020-07-09 02:11:11 följande:

Det går inte att förutsätta att alla gör rätt, speciellt inte yngre barn.

När mina grannars barn var yngre spelade de mycket fotboll i sin trädgård och skulle de ringa på varje gång bollen kom över till oss så skulle jag nog blivit tokig.
  • Pilsner
    Junibarn skrev 2020-07-09 16:52:09 följande:

Hennes tomt och hennes val. Där ligger ansvaret hos dig anser jag.

Enligt lagen är poolägare skyldiga att ha poolen antingen inhängnad eller övertäckt då den är obevakad. 100% ägarens ansvar.
  • S23

Det spelar ingen roll vad du anser. Detta är lagstadgat. Precis som att det inte spelar någon roll om du anser att det är ok att snatta.

Oavsett så finns det andra barn i denna värld som kan ramla ner i poolen. Så även om ts tar ansvar för sina barn så kan olyckor ske.
  • EkoS
    Hyllemor skrev 2020-07-08 02:08:23 följande:

Grannen har garanterat koll på bestämmelserna, men säger som hen gör, för att era jävla ungar inte ska bada i hennes pool. Annars hade hen inte haft anledning till att tala om det. Era ungar kanske inte ens badar i poolen, men går dit i tid och otid och frågar om de får göra det?

Jag kan helt ärligt inte förstå vad som är problemet hos dig.

Mina barn vet nog inte om att det finns en pool där. Helt ärligt tror jag inte ens att de reflekterat över att det finns ett hus där. De ser inte så mycket utanför sin egen sfär...

Som någon annan skrev så är det ett generationsskifte på gång på gatan, många pensionärer som flyttar ut just nu. Jag har fått en känsla av att den här grannen är väldigt besvärad över att det numera bor en barnfamilj i ett hus som tidigare stod tomt 10 månader om året.
  • erikaABC

Nej,
    Det står i lagen att ägaren måste täcka poolen.
  • viseversa
    omg läs på innan du uttalar dig. Framstår bara som korkad nu. 
  • molly50

Hennes pool och hennes ansvar att täcka den. Det är dessutom lagstadgat.
    Så det har TS inget som helst ansvar för.
    Även om inte hennes barn skulle komma dit så kan ju andras barn eller något djur göra det.
    Kan vara värt att ha i åtanke.
  • Junibarn

Jaha oj då hade jag ingen koll på men känns ju rätt väntat iofs i detta land. /korkad

• erikaABC
    Junibarn skrev 2020-07-10 22:57:38 följande:

Jaha oj då hade jag ingen koll på men känns ju rätt väntat iofs i detta land. /korkad

Jag är stolt över att att leva i ett land där man ska ta ansvar för fler än sig själv
Svar på tråden Grannen täcker inte sin pool