Inlägg från: Anonym (Psyche) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Psyche)

    Automatiseringens konsekvenser

    Jag tror att ca 1/3 av befolkningen inte kommer att kunna utföra några meningsfulla sysslor som de kan få lön för, inom en tidsperiod på ca 30-40 år.
    När produktionen uppgraderar till 5.0 med AI, alla lager är automatiserade och nästan alla transporter är obemannade så försvinner många jobb.

    Därför måste samhället förändras och basinkomst införas, annars kommer det att bli uppror och en massa outbildade män kommer att förstöra och ställa till med helvete. Förr kunde man skicka dem i krig och hoppas på det bästa men det är inte så accepterat numera.

    En parallell fara är att vi kommer att få ett totalövervakat samhälle där du alltid är sedd och identifierad var du än är, och detta kommer att missbrukas i många länder. Drönar-husdjur kommer att följa de som har råd, och även förses med försvarsfunktioner.

    Virtual life och AI kommer även att ta över mycket av underhållningssektorn och även där kommer jobb att försvinna. De företag som ägnar sig åt datorgrafik och kreativ design av nya världar och koncept kommer dock att fortsätta expandera, inte minst inom porrbranschen. Om människor kan betala för att ha det fint i en virutell verklighet som inte behöver städas så minskar behovet av att ha det fint omkring sig IRL och vi kan då bo i hur trånga och tråkiga cubicles som helst.

    Samtidigt kommer att uppstå en motvåg, av de som vill sluta överutnyttja jordens  resurser och komma tillbaka till ett enklare liv, närmare jorden. De kommer att välja ut ett par platser på planeten och sedan kommer folk att strömma dit från alla länder som har den typen av medelklass. Några med pengar kommer också att sluta sig dit och agera frälsare. 

  • Anonym (Psyche)
    Pinotage skrev 2020-07-08 17:23:47 följande:

    Jag har jobbat med automatisering i många år.
    Med tanke på hur mycket avancerad teknik det ligger bakom automatisering och hur krävande det är att få saker att fungera är jag inte ett dugg orolig över sysselsättningen. Det kommer finnas massor med jobb inom den branschen.
    Idag ör det allt som oftast resurs och kompetensbrist och efterfrågan bara ökar.


    För de som knappt klarar att hitta rätt låda på hyllorna eller läsa en plocklista är jättehaj på att programmera PLC? 

    Jag är lite skeptisk.
  • Anonym (Psyche)
    Sogol skrev 2020-07-08 17:53:16 följande:
    Bra poäng! Det finns ju redan förarlösa bilar och bussar till exempel, även om det inte är någon stor grej än. Redan där är det bye bye alla taxiförare och bussförare.
    Du lyckades inte läsa ut det ur mitt inlägg alltså? Weird.

    "När produktionen uppgraderar till 5.0 med AI, alla lager är automatiserade och nästan alla transporter är obemannade så försvinner många jobb."
  • Anonym (Psyche)
    DanneHade skrev 2020-07-08 18:05:50 följande:

    Hah fröken valde att berömma min uppsats istället för din, trots att vi valt samma ämne!


    Suck it!!!




    Jag överlever, tycker bara det var lite märkligt.
  • Anonym (Psyche)
    Sogol skrev 2020-07-09 01:09:04 följande:
    Jo då! Jag reagerade bara på att du såg det som något positivt att män skulle bli kanonmat. Men i övrigt håller jag med om det du skrev.
    Det var inte riktigt så jag menade, uttryckte mig bara illa där.

    Jag menade att förr i historien kunde man skicka ut unga män att plundra och vinna fördelar åt det egna landet. Många dog givetvis, men det fanns en vinst i det för landet och en vinst i det för de som lyckades. När alternativet är att stanna hemma och svälta ihjäl utan jobb så...?

    Men det är inte okej idag att börja plundra i Danmark, hade blivit lite liv då misstänker jag.
Svar på tråden Automatiseringens konsekvenser