• Anonym (Ts)

    Hur många aborter har ni gjort?

    Hur många aborter har ni gjort?

    Vilken typ och vecka?

    Har ni barn idag och isåfall var de svårt att bli gravid igen?

  • Svar på tråden Hur många aborter har ni gjort?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Busmoster) skrev 2020-07-18 21:34:51 följande:

    Varför skulle jag inte bry mig?? Jag har medkänsla för andra! om jag inte vill få rök relaterad cancer då slutar jag röka, om jag inte vill bli jättefet så äter jag mer hälsosamt, vill jag inte ha barn ja då steriliserar jag mig.. vill bara veta hur folk tänker som bestämt att de inte vill ha flera barn men ändå vägrar sterilisera sig, det är vad jag hört jobbigt att göra abort, ingenting man bara går och gör på lunchrasten.


    Det behöver inte vara särskilt jobbigt.
  • Anonym (!)
    furelise skrev 2020-07-19 02:04:21 följande:

    Snälla ni, hjälp mig förstå något jag aldrig har förstått. Ärlig fråga, menar inte att provocera!! Jag frågar dem som gjorde flera aborter eller tycker att det är helt ok att göra hur många abort som helst.

    1. Det kan inte vara kul att genomgå en abort, varken medicinsk eller kirurgisk. Varför vill man göra det mot sin egen kropp? Är det inte tusen gånger bättre att förhindra den?

    2. Samma gäller även graviditeten. Jag vet att alla grav är annorlunda, jag mådde så illa fram tills v14-15 att jag ville dö. För flera veckor tänkte jag på självmord då jag kände att jag orkar inte mer med all smärta, illamående osv. Ingen ska gå igenom inte ens en vecka av graviditet om man inte vill ha barn! Så varför inte undvika det?

    Jag menar verkligen inte att provocera utan jag förstår inte varför väljer man att bli gravid gång efter gång när man inte vill ha barn. Varför utsätta sin kropp för det?

    Jag köper att man var dumm när man var 16 eller att man blev gravid en gång trots pmedel. Men när man vet att hormoner inte fungerar då kör man kondom istället. Jag köper en abort, men flera?

    Jag tycker att abort är en fantastisk möjlighet när det finns bra skäl till det, som sjukdom t.ex. Hjärtat blöder när man läser om kvinnan med cancer eller den i tråden som var tvungen att abortera alla sina barn pga missbildningar. Men att göra abort bara för att man är slarvig gör mig så förvirrad. Varför? Har man ingen respekt för sin egen kropp? Jag verkligen förstår inte varför väljer man aktivt att inte använda rätt preventivmedel när man inte vill bli gravid. Jag är såååå tacksam att vi inte lever i medeltiden och kan ha sex bara för njutning utan att oroa oss för oönskade graviditeter. Varför väljer man att inte använda prevmedel som finns? Det går inte ihop för mig.

    Trots att frågan är så rak vill jag inte provocera, återigen det är en 100% ärlig fråga. Jag förstår inte helt enkelt och vågar inte fråga mina vänner som gick igenom flera abort.


    Om du seriöst tror att det finns kvinnor som aktivt väljer att bli gravida för att sen göra abort så förstår jag att du inte fattar. 

    Det är inte kul att genomgå en abort men det behöver inte vara det minsta dramatiskt heller. Jag har gjort två och det har inte påverkat mig negativt på något sätt. Det var bara skönt att få det gjort när graviditeterna var ett faktum.

    Inga preventivmedel är 100% säkra, inte ens kondom. Att sterilisera sig är inte heller något man bara bokar in tid för att göra då sjukvården har väldigt svårt att förstå att alla faktiskt inte vill ha barn och därför gör det till en hel process att ens få det beviljat. En kvinnlig sterilisering kan även vara en kostnadsfråga beroende på vilket landsting man tillhör. En sterilisering är inte heller helt riskfri då det är en operation som kan leda till komplikationer. 

    På vilket sätt har man inte respekt för sin kropp menar du? Är det mer respektfullt att genomgå en graviditet och förlossning om man inte vill ha barnet? Det enda argument för att göra en abort som behövs är att man inte vill ha barn. Mer förklaring än så är ingen skyldig att ge. Ska kvinnor straffas med barn dom inte vill ha om det nu skulle bero på slarv eller glömska? 
  • furelise
    Anonym (!) skrev 2020-07-19 19:21:36 följande:

    Om du seriöst tror att det finns kvinnor som aktivt väljer att bli gravida för att sen göra abort så förstår jag att du inte fattar. 

    Det är inte kul att genomgå en abort men det behöver inte vara det minsta dramatiskt heller. Jag har gjort två och det har inte påverkat mig negativt på något sätt. Det var bara skönt att få det gjort när graviditeterna var ett faktum.

    Inga preventivmedel är 100% säkra, inte ens kondom. Att sterilisera sig är inte heller något man bara bokar in tid för att göra då sjukvården har väldigt svårt att förstå att alla faktiskt inte vill ha barn och därför gör det till en hel process att ens få det beviljat. En kvinnlig sterilisering kan även vara en kostnadsfråga beroende på vilket landsting man tillhör. En sterilisering är inte heller helt riskfri då det är en operation som kan leda till komplikationer. 

    På vilket sätt har man inte respekt för sin kropp menar du? Är det mer respektfullt att genomgå en graviditet och förlossning om man inte vill ha barnet? Det enda argument för att göra en abort som behövs är att man inte vill ha barn. Mer förklaring än så är ingen skyldig att ge. Ska kvinnor straffas med barn dom inte vill ha om det nu skulle bero på slarv eller glömska? 


    Jag fattar att man inte aktivt väljer att bli gravid, däremot väljer man aktivt att inte skydda sig ordentligt. Jag tror inte att det finns någon äldre än 15 år i Sverige som inte vet vad händer när man har sex utan preventivmedel. Och då är det ett aktivt val man gör när man inte skyddar sig.

    Självklart ska ingen föda barn som inte vill. Min fråga handlar inte om hur samhället ska straffa glömska människor (eller att vara mer precis att inte hjälpa människor, det var inte samhället som tvingade dem till att bli gravida), jag vill förstå motivationen kvinnor har som inte använder prevmedel. Och män för den delen också, samma sak där. Sedan klagar dem att de inte har rätten att bestämma över om de vill bli pappor. Jodå, det har de, men beslutet ska fattas vid samlag, inte när tjejen redan är gravid.

    Som jag skrev visst händer det att prevmedel inte fungerar. Men inte alls i den utsträckning som vi gör abort idag. Och även om man drack för mycket en lördag kväll på krogen och hade oskyddat sex finns dagen efter piller, så man valde att inte agera två gånger. Eller att man använder prevmedel men inte som de ska användas - t.ex man tar inte piller samma tidpunkt varje dag, tar inte hänsyn till att vid magsjuka de inte fungerar osv. Absolut majoriteten av graviditeter som slutar med abort kunde ha lätt undvikits från början. Är det inte bättre att undvika än att genomgå en abort?
  • furelise
    Anonym (!) skrev 2020-07-19 19:21:36 följande:

    Om du seriöst tror att det finns kvinnor som aktivt väljer att bli gravida för att sen göra abort så förstår jag att du inte fattar. 

    Det är inte kul att genomgå en abort men det behöver inte vara det minsta dramatiskt heller. Jag har gjort två och det har inte påverkat mig negativt på något sätt. Det var bara skönt att få det gjort när graviditeterna var ett faktum.

    Inga preventivmedel är 100% säkra, inte ens kondom. Att sterilisera sig är inte heller något man bara bokar in tid för att göra då sjukvården har väldigt svårt att förstå att alla faktiskt inte vill ha barn och därför gör det till en hel process att ens få det beviljat. En kvinnlig sterilisering kan även vara en kostnadsfråga beroende på vilket landsting man tillhör. En sterilisering är inte heller helt riskfri då det är en operation som kan leda till komplikationer. 

    På vilket sätt har man inte respekt för sin kropp menar du? Är det mer respektfullt att genomgå en graviditet och förlossning om man inte vill ha barnet? Det enda argument för att göra en abort som behövs är att man inte vill ha barn. Mer förklaring än så är ingen skyldig att ge. Ska kvinnor straffas med barn dom inte vill ha om det nu skulle bero på slarv eller glömska? 


    Sista stycken försvann...

    Självklart, som du skriver, behövs ingen bättre förklaring för att inte föda barn än att man inte vill. Men valet är sällan mellan att föda ett oönskat barn och abort. Oftast valet är mellan ansvarsfull skydd och abort. Och då förstår jag inte varför väljer så många abort.
  • Anonym (f)
    furelise skrev 2020-07-20 07:23:26 följande:
    Jag fattar att man inte aktivt väljer att bli gravid, däremot väljer man aktivt att inte skydda sig ordentligt. Jag tror inte att det finns någon äldre än 15 år i Sverige som inte vet vad händer när man har sex utan preventivmedel. Och då är det ett aktivt val man gör när man inte skyddar sig.

    Självklart ska ingen föda barn som inte vill. Min fråga handlar inte om hur samhället ska straffa glömska människor (eller att vara mer precis att inte hjälpa människor, det var inte samhället som tvingade dem till att bli gravida), jag vill förstå motivationen kvinnor har som inte använder prevmedel. Och män för den delen också, samma sak där. Sedan klagar dem att de inte har rätten att bestämma över om de vill bli pappor. Jodå, det har de, men beslutet ska fattas vid samlag, inte när tjejen redan är gravid.

    Som jag skrev visst händer det att prevmedel inte fungerar. Men inte alls i den utsträckning som vi gör abort idag. Och även om man drack för mycket en lördag kväll på krogen och hade oskyddat sex finns dagen efter piller, så man valde att inte agera två gånger. Eller att man använder prevmedel men inte som de ska användas - t.ex man tar inte piller samma tidpunkt varje dag, tar inte hänsyn till att vid magsjuka de inte fungerar osv. Absolut majoriteten av graviditeter som slutar med abort kunde ha lätt undvikits från början. Är det inte bättre att undvika än att genomgå en abort?
    En person som absolut inte ville ha barnet mår ju inte bra av att gå igenom en graviditet, abort kommer vissa alltid göra, och har alltid gjort om de kunnat, antingen på klinik eller med galge/gift eller liknande. Kvinnor har varit beredda att offra sitt eget liv för att slippa en oönskad graviditet, det säger en del.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (!) skrev 2020-07-19 19:21:36 följande:

    Om du seriöst tror att det finns kvinnor som aktivt väljer att bli gravida för att sen göra abort så förstår jag att du inte fattar. 

    Det är inte kul att genomgå en abort men det behöver inte vara det minsta dramatiskt heller. Jag har gjort två och det har inte påverkat mig negativt på något sätt. Det var bara skönt att få det gjort när graviditeterna var ett faktum.

    Inga preventivmedel är 100% säkra, inte ens kondom. Att sterilisera sig är inte heller något man bara bokar in tid för att göra då sjukvården har väldigt svårt att förstå att alla faktiskt inte vill ha barn och därför gör det till en hel process att ens få det beviljat. En kvinnlig sterilisering kan även vara en kostnadsfråga beroende på vilket landsting man tillhör. En sterilisering är inte heller helt riskfri då det är en operation som kan leda till komplikationer. 

    På vilket sätt har man inte respekt för sin kropp menar du? Är det mer respektfullt att genomgå en graviditet och förlossning om man inte vill ha barnet? Det enda argument för att göra en abort som behövs är att man inte vill ha barn. Mer förklaring än så är ingen skyldig att ge. Ska kvinnor straffas med barn dom inte vill ha om det nu skulle bero på slarv eller glömska? 


    Det finns visst kvinnor som aktivt väljer att bli gravida för att sedan göra abort - jag var en av dem. Inget jag är stolt över, men jag var ung och dum. Trodde att jag ville ha barn och att vi kanske skulle kunna behålla, men nej. Trodde inte jag skulle lyckas bli gravid ens.

    Inga preventivmedel är 100% säkra, nej, men de är _väldigt säkra_ om man använder dem korrekt och inte slarvar. De flesta blir knappast oplanerat gravida trots preventivmedel, utan det handlar nog, i de allra flesta fallen, om att man inte har skyddat sig överhuvudtaget.
  • Anonym (Lina)
    Miss Skywalker skrev 2020-07-19 10:45:38 följande:

    Det kan hon de facto aldrig veta förrens hon är där. 


    Det kan hon väl visst? Du vet väl ingenting om andras värderingar och hur hårt hon tar på dem? Hon kan mycket väl veta att hon aldrig skulle kunna göra en abort. Det går väl emot hennes värderingar, helt enkelt. Sluta tro att du vet hur alla andra tänker. Du kanske inte skulle kunna veta fören du är i den situationen, men samma behöver inte gälla för henne.
  • Anonym
    Anonym (Aldrig.) skrev 2020-07-17 09:24:02 följande:
    Eller så har de ställts inför svåra dilemman men ändå utgått från sina värderingar och inte hycklat?

    Jag är själv i fertil ålder (20-årsåldern) och har inte blivit ställd inför något dilemma ännu, men det innebär inte att jag är egoistisk och väljer abort efter att ha varit emot det i mitt liv. Som om det vore fel för andra men okej för mig?

    Dessutom det dilemmat du talar om har inte speciellt många blivit utsatta för bland kvinnor som gör abort varje år, så varför skulle nödvändigtvis jag eller någon annan abortmotståndare bli det?

    Tycker det är riktigt sorgligt att det ENDA argumentet ni abortförespråkare kommer med är våldtäkt, speciellt incestvåldtäkt. De flesta aborter sker inte pga detta, och du får gärna komma med siffror angående hur många flickor och kvinnor som blir våldtagna av sin förälder/sitt syskon, sedan gravida och tvungna att göra abort.

    Om abort är så bra så kom med relevanta argument tack.
    Ja du flicka lilla, du är i 20-årsåldern och vet inte mycket om livet. Din hjärna kanske inte ens är fullt utvecklad i konsekvenstänk ens!

    Nej, varför skulle en abortmotståndare bli våldtagen av sin egen pappa? Men ponera att det trots allt hände. Skulle du föda ditt eget syskon då? (Ja, såklart att du skulle...)

    Jag är inte vad du kallar "abortförespråkare" då jag ser varje abort som en sorglig händelse. Dock är jag till 100% för vår abortlagstiftning. Det enda jag eventuellt skulle kunna tänka mig att stödja är själva abortgränsen som jag personligen är lite väl generös. Och det kommer med all säkerhet att ske i takt med utvecklingen av att unna rädda prematura barn.

    Så varför är jag då positivt inställd till en lag som jag ändå ser på som sorglig? 
    Jo, jag tänker som så att ett oönskat barn har stor risk att bli ett olyckligt barn. Då är det bättre att det inte blir något barn alls. 
    Jag anser att man har en plikt och ett ansvar att använda preventivmedel men inga preventivmedel är 100% säkra. Då finns ändå den lilla risken att bli gravid. 
    Man ska inte behöva sterilisera sig för att man inte vill ha barn för tillfället.

    Man kan heller inte tvinga någon att skydda sig och missbruka sin rätt att få abort vid eventuell graviditet... det kan jag tycka att det borde göras något åt. T ex att efter tre aborter måste man prata med någon om sitt ansvarslösa beteende. Går man inte dit så blir det vite. Det skulle nog få en hel del aborter ogjorda.

    Sedan har vi lite äldre kvinnor som inte inser att de blivit gravida då de har kommit i ett tidigt stadium av klimakteriet. Att mensen uteblir eller kommer hipp som happ. Dessa kvinnor använder ibland just detta som "ursäkt" för en sen abort. I dessa fall är min åsikt att de bör testa sig varje månad, idagens läge finns billiga tester att köpa. Då kan det bli en medicinsk abort istället för att föda ett dött foster. 
    Även dessa kvinnor behöver skydda sig mot graviditet. Fast gör de inte det så har de givitvis samma rätt till abort som alla andra.
  • Anonym (Mår illa!)

    Tycker det är ett större problem med dessa Familjen Annorlunda-familjer med diverse trollmorsor som skaffar 10-15 ungar där typ alla ungarna har diverse diagnoser, hjärtproblem och gud vet vad.

    Vidrigt och egoistiskt är det, bara för man själv inte vill jobba.

  • Anonym
    Anonym (Mår illa!) skrev 2020-07-20 12:46:58 följande:

    Tycker det är ett större problem med dessa Familjen Annorlunda-familjer med diverse trollmorsor som skaffar 10-15 ungar där typ alla ungarna har diverse diagnoser, hjärtproblem och gud vet vad.

    Vidrigt och egoistiskt är det, bara för man själv inte vill jobba.


    Det är nog mer jobb att ha 15 ungar än att förvärvsarbeta...
Svar på tråden Hur många aborter har ni gjort?