• Anonym (Fy farao)

HATAR min svärmor

Just nu så avskyr jag verkligen min svärmor.

Jag och sambon väntar vårt första barn, vi är båda unga. Svärmor är här titt som tätt och är hon inte här så hör hon av sig hela tiden. Pallar inte med det och 90% av det hon pratar om handlar om graviditeten! Blir väldigt stressad av att höra henne prata om graviditeten hela tiden.

Min graviditet har varit sjukt jobbig (och är det fortfarande). Har mått extremt dåligt, har mått otroligt illa och gör det fortfarande. Ligger mest i sängen och vilar. Jag kan ligga i sängen och vila, höra att det plingar på dörren och så öppnar jag och där står hon.

Hon vill prata om graviditeten, om den blivande bebisen, köpa kläder och allt möjligt, hon frågar frågor hela tiden och stressar mig. Typ en sak hon sa var ?Jag hoppas att du inte går över tiden?. Jag blir så stressad och irriterad av hennes kommenterar och av hennes närvaro. Hon VET att min graviditet har varit jättejobbig och att jag mår illa och har ont i ryggen, men hon gör mig inte lugn alls, hon gör mig bara stressad och irriterad.

Svärmor är väldigt social av sig och vill gärna prata och fika med mig, även fast jag säger att jag mår dåligt och inte orkar så pushar hon på tills jag viker mig. När hon inte är här så vill hon prata i telefon med mig i evigheter...

En gång har jag sagt ifrån på skarpen. Jag sa att hon måste respektera att jag mår dåligt och att denna graviditet är tuff. Jag sa att jag inte orkar vara social och umgås och att jag behöver vila. Sa även att jag inte tycker om när hon är för på. Hon tog väldigt illa upp av detta och sa att jag är otacksam och att hon bara bryr sig om mig och bebisen. Hon sa att hon vill vara delaktig i graviditeten och veta vad som händer, då svarade jag att det inte är HENNES graviditet, utan min och hennes sons. När jag sa detta så blev hon ännu mer upprörd..

Svärmor är 46 år gammal, har två barn och är sjuksköterska. Hon borde förstå mig, men det gör hon inte.

Orkar verkligen inte med henne längre. Vill bara vila och ha min sambo närvarande, inte henne. Min sambo vet givetvis om detta och han har pratat med henne men det har inte blivit någon förändring. Han har väldigt svårt för att säga åt sin mamma ordentligt. Han låter det bara vara och väntar typ på att hon ska ge sig, vilket jag vet att hon aldrig kommer att göra.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden HATAR min svärmor
  • Anonym (Livia)
    Anonym skrev 2020-07-16 17:55:10 följande:
    Säg det till barnet när det frågar efter farmor.
    Ja, väljer farmorn att inte vara i barnets liv är det ju hennes val. Det är ju inget TS, hennes sambo, deras barn eller någon annan kan påverka. Barnet kommer nog ha kärleksfulla vuxna i dennes liv så det räcker och blir över, med eller utan farmor.  
  • Anonym (K)

Svara inte när hon ringer då. Du har ju försökt säga ifrån. Jag hade ignorerat henne. Dessutom bör din partner säga ifrån. Det är hans morsa.

• Anonym (Fjant)

Du låter som en omogen, överkänslig barnunge. Säg till farmor att backa men var tacksam över att hon vill finnas för din unge. Hon kunde lika gärna avskytt att bli farmor och då hade du gnällt här om det istället. Att hon sa att hon hoppas att du inte går över är ju för fan för att hon vet att du har det jobbigt. Väx upp och skärp till dig ts!

• Ignoramus

Tacksam? Dels är det ett rätt naturligt tillstånd för far- och morföräldrar att se fram emot sina barnbarn. Det är normen. Isf borde de vara minst lika tacksamma över att ts öht skaffar barn.

Jag *hatar* att vara gravid, jag *hatar* att ha min kropp i fokus, och jag gillar inte svärmor överhuvudtaget. Det sista jag vill är att hon sitter och kommenterar och spekulerar kring min kropp - det är INTE hennes ensak överhuvudtaget och hon har ingen rätt att göra det. Det handlar om kvinnor som är dubbelt så gamla som oss - det är DE som behöver växa upp och skärpa sig. Det ska egentligen inte ens behövas en tillsägelse, de borde ha tillräckligt sunt förnuft för att inse att man Inte besöker sin son och hans respektive varje dag. Och när det har gått så långt att man behöver säga till på skarpen, ja då är den ENDA rimliga reaktionen faktiskt att skämmas och anpassa sig. INTE att bli sur och kränkt och anse sig ha rätt att behandla någon annans hem som sitt andra; någon annans upplevelse som sin.

Anonym (Fjant) skrev 2020-07-16 19:41:37 följande:

Du låter som en omogen, överkänslig barnunge. Säg till farmor att backa men var tacksam över att hon vill finnas för din unge. Hon kunde lika gärna avskytt att bli farmor och då hade du gnällt här om det istället. Att hon sa att hon hoppas att du inte går över är ju för fan för att hon vet att du har det jobbigt. Väx upp och skärp till dig ts!

• Miss Skywalker
    Whitehorse1979 skrev 2020-07-16 18:36:02 följande:

Vissa här är ju helt galna.
    Ska man behöva acceptera vad som helst från sin svärmor menar ni?

Svärmor här behöver ju backa och det rätt långt.

TS:

Din sambo SKA säga till.
    Detta kommer bara bli värre annars.

Ja helt sjukt. Verkar vara många gränslösa svärmödrar härinne.. Hur jävla svårt kan det vara att respektera att någon är trött och behöver vila?!

TS sätt kärringen på plats nu. Öppna inte dörren, svara inte i telefonen. Hon kommer att bli tio ggr värre när barnet kommer..

• annabellelee

Ja herregud vad otrevligt att hon önskar att du inte går över tiden (så att din jobbiga graviditet går över. Hemskt att hon bryr sig om graviditeten och pratar om den.

Ts, det går att sätta gränser utan att vara otrevlig. Självklart får man säga att man är trött och behöver vila, men man behöver inte vägra öppna dörren.

• Whitehorse1979
    Miss Skywalker skrev 2020-07-16 20:13:55 följande:

Ja helt sjukt. Verkar vara många gränslösa svärmödrar härinne.. Hur jävla svårt kan det vara att respektera att någon är trött och behöver vila?!

TS sätt kärringen på plats nu. Öppna inte dörren, svara inte i telefonen. Hon kommer att bli tio ggr värre när barnet kommer..

Ja det känns ju verkligen så.
    My god, kan man få bestämma själv hur mycket man orkar eller?
    Man kan må superbra, man kan må skit.
    Men man bestämmer då alltid själv hur mycket eller hur lite man vill umgås.

Detta kommer att sluta i en katastrof när bebisen väl är på plats.
    Jag säger då det.

• Anonym (...)
    annabellelee skrev 2020-07-16 20:25:36 följande:

Ja herregud vad otrevligt att hon önskar att du inte går över tiden (så att din jobbiga graviditet går över. Hemskt att hon bryr sig om graviditeten och pratar om den.

Ts, det går att sätta gränser utan att vara otrevlig. Självklart får man säga att man är trött och behöver vila, men man behöver inte vägra öppna dörren.

Hon har ju redan gjort det men det skiter ju svärmor uppenbarligen i. 
  • Anonym (ö)

Ni måste sätta stopp för detta omedelbart. Efter barnet är fött kommer du lida ännu mer av detta. Ni har alltså pratat vänligt med henne. Men hon struntar i vad ni säger. Tyvärr måste man då skruva upp tonläget. 
    Din sambo säger följande till sin mamma: Alla besök ska bestämmas i förväg. Sedan måste ni vara konsekventa: öppna inte dörren om hon kommer spontant. Om din sambo vill kan han ta på sig skorna och gå ut och stänga dörren bakom sig och upprepa er regel ännu en gång. När du är ensam öppnar du inte dörren.
    Dela upp släktkontakterna. Du har huvudansvaret för kontakten med dina släktingar. Din sambo har kontakten med sina. Sedan blockar du svärmors nummer och tar bort henne helt från alla sociala medier.
    Man behöver inte träffa svärmor oftare än man själv vill. Din sambo kan åka och besöka sina föräldrar ensam ibland.
    Skulle svärmor ändå inte backa utan trappar upp konflikten så tar du en paus från svärmor. Du tar en period där all kontakt med svärmor är obefintlig. Om din sambo har kontakt med henne så låter han dig inte höra någonting om henne och vad hon gör eller säger.
    Om ni inte klarar att sätta gränser för er familj så rekommenderar jag familjerådgivning. Det är ingen lite sak att ha en nära släkting som är ständigt påträngande.

• Anonym (Exfrun)
    Anonym (Fjant) skrev 2020-07-16 19:41:37 följande:

Svärmor får vara tacksam om hon får en relation till barnbarnet.Men först får hon backa undan ordentligt.
Svar på tråden HATAR min svärmor