• Anonym (UndrarBara)

Skulle ni behålla ett barn som blev till genom en våldtäkt?

Som frågan lyder. Skulle ni behålla ett barn som blev till genom en våldtäkt.
    Motivera gärna era svar oavsett om svaret är ja eller nej.
    Varför? varför inte?

• Svar på tråden Skulle ni behålla ett barn som blev till genom en våldtäkt?
  • Anonym (Em)
    Anonym (Vet inte) skrev 2020-07-19 01:55:50 följande:

Svår fråga. Är så mycket som spelar roll här.

*Om det inte våldtäkten är något som jag mår så dåligt för. En våldtäkt är aldrig okej, men att tjata till sig ett samlag om den ena egentligen inte vill är ju också en slags våldtäkt. Så kan vara våldtäkt även om det inte gör ont.

*Om den som genomförde våldtäkten är min pojkvän och om det skedde genom att han tjatade till sig sex och jag ställer upp för att jag inte orkar säga nej fler gånger. (Detta beteende är inte alls okej heller

Men en abort är självklar för mig om den skulle skada den lilla familj jag har idag.

Nej, juridiskt sett är ?tjatsex? inte våldtäkt, varken uppsåtlig eller oaktsam.
  • Anonym (Eva)

Skulle behållt. Det är inte barnets fel att jag skulle blivit våldtagen. Skulle kunna älska barnet iallafall. Man måste försöka sepatera våldtäkten och barnet. Det är nästan samma sak när någon kvinna med barn blir slagen och flyr med sitt barn ifrån sin man. Barnet kommer påminna om den våldsamme mannen hela tiden varje dag. Men inte hatar jag barnet för det fast barnet på pricken liknar sin far.

• Panduro
    Anonym (Em) skrev 2020-07-19 07:50:32 följande:

Nej, juridiskt sett är ?tjatsex? inte våldtäkt, varken uppsåtlig eller oaktsam.

I och med samtyckeslagen så kan man väl faktiskt dömas för våldtäkt efter tjatsex?
  • Anonym (Aldrig)
    Anonym (Eva) skrev 2020-07-19 09:34:43 följande:

Skulle behållt. Det är inte barnets fel att jag skulle blivit våldtagen. Skulle kunna älska barnet iallafall. Man måste försöka sepatera våldtäkten och barnet. Det är nästan samma sak när någon kvinna med barn blir slagen och flyr med sitt barn ifrån sin man. Barnet kommer påminna om den våldsamme mannen hela tiden varje dag. Men inte hatar jag barnet för det fast barnet på pricken liknar sin far.

Men i den situationen har du inte blivit våldtagen utan valt att skaffa barn. Så du valde barnen. Blir lite annorlunda för mig...

Skulle du behålla barnet om det var din nära släkting som våldtagit dig också?
  • Anonym (Sad)

Ni som kommer att behålla barnet o inte gör abort kommer alltså att föra en våldtäktsman gener vidare?

För mej som man, låter det helt absurt att inte göra abort...

Ytterligare en fundering, hur kommer er eventuella partner att reagera på att  ni behåller barn som kommit efter en våldtäkt?

• Anonym (nej tack)

Nej, självklart inte. Ska vi belöna våldsmän genom att de får sprida sina gener? 

Ni som skulle behålla belönar kriminellt våld.

Det är moraliskt fel och skadligt för hela samhället, enligt min mening. Ni bidrar då till att vi inte får bort de våldbenägna och impulsstyrda männen ur befolkningen.

Om ni behåller det barnet, då har våldsmannen vunnit. Både över er personligen, och alla kvinnor.

• Anonym (f)

Nej, jag skulle inte behålla. Är själv resultatet av ett övergrepp.

• Anonym (L)

Det skulle med all sannolikhet inte bli ett barn eftersom jag hade gjort abort. Hade jag däremot varit för långt gången för abort så vet jag inte vad jag hade gjort. Då hade jag nog behållit det.

• Anonym (L)
    Anonym (NEJ) skrev 2020-07-18 21:41:07 följande:

Aldrig. Men å andra sidan så skulle jag aldrig behålla något barn alls. För mig är en graviditet en våldtäkt på min kropp oavsett. 

Jag känner likadant. Blev gravid en gång, trots skydd. Fick vänta nästan två veckor för att få aborten gjort och var äcklad av min kropp hela tiden.
Svar på tråden Skulle ni behålla ett barn som blev till genom en våldtäkt?