• Anonym (TM)

Min mamma vill bo i husvagn året runt

Hur hade ni andra ställt er till att en eller båda av era föräldrar ville lämna lägenheten för att bo i husvagn/villavagn året runt?

Jag är fortfarande lite chockad över beskedet vi fick av min mamma idag. Hon har sålt lägenheten och köpt en villavagn och tänker bosätta sig på en camping året runt. Hon tycker att det är för dyrt och för stort att bo ensam sedan pappa gick bort och är trött på att stå i kö för att leta mindre som har rätt läge.

Jag har aldrig hört talas om vanliga människor som bor året runt på camping mer än sådana som lever i socialt utanförskap och inte har något annat alternativ.

• Svar på tråden Min mamma vill bo i husvagn året runt
  • fjanten
    Anonym (Skönt) skrev 2020-07-23 20:27:14 följande:

Kostar inte det mycket? Och det blir väl aldrig lika varmt som i ett hus? Hur ska man duscha på vintern ?

Hon lär ju betala för en elplats till campingen. Priset för det varierar såklart. Jo, det blir varmt. Vi hade en husvagn i Björkliden när jag växte upp (ca 10 mil norr om Kiruna) och vi var där nästan varje vinterhelg när jag växte upp. Helt normal innetemp trots -30 ute.
  • fjanten

Kostar inte det mycket? Och det blir väl aldrig lika varmt som i ett hus? Hur ska man duscha på vintern ?

Gissningsvis tänker hon väl främst duscha på campingens servicehus.
  • Pierott

Det värms upp genom el och eftersom husvagn/villavagn är små krävs det inte så mycket. Dom flesta vagnar är det inga problem att vintercampa med. Dusch finns i antingen servicehus eller i vagnen.
  • Anonym (q)
    fjanten skrev 2020-07-23 20:26:08 följande:
    Nej, den värms ju upp.
    hur då?
  • neverpreggo

Husvagn hade jag tyckt varit jobbigt men villavagn är väl som en stuga. Inte konstigt utan snarare bekvämt.

• Pierott
    Anonym (q) skrev 2020-07-23 20:45:10 följande:

hur då?

Genom el till ett system som heter antingen truma (elfläkt i princip) eller alde (vattenvärmesystem, betydligt effektivare). I villavagn är jag osäker men gissar att det är nått liknande vanliga element.
  • Anonym (Smart!)

Beroende på ort och camping lär hon kunna få en månadskostnad på under 2000:-/månad på sommaren. Så underbart, då har hon möjlighet att unna sig roliga saker. Om jag gissar att boendet kostar 4000:- på vintern? Då är det ändå överkomligt ju. Gläds med din mamma, nu får hon frihet.

• Anonym (Man49)

Inget att skämmas för

Om hon vill det så måste hon får göra det

Att kunna vara lycklig å må bra är det viktigaste

Att bo enkelt är smart om man inte behöver mera

Det finns många som din mamma

Nu när mina barn har blivit stora så har jag haft samma tankar

Fast jag har hus , bra jobb, pengar på banken , å en massa onödiga grejer ....

Det enklaste kan ibland vara det bästa.

• Anonym (f)

Jag tycker också det är en bra idé. Hade jag själv gärna provat, alternativt en liten enkel stuga.

Min förra chef bodde i sin kolonistuga, de hade allt där hon och hennes man, hittade på nya lösningar hela tiden.

• Virriga Vera
    Villavagnar har ofta dusch, en del är t.om kopplade till avloppet och har då både rinnande vatten och vattenklosett. Nyare villavagnar kan ha både diskmaskin och tvättmaskin.

Svar på tråden Min mamma vill bo i husvagn året runt