• Anonym (TM)

Min mamma vill bo i husvagn året runt

Hur hade ni andra ställt er till att en eller båda av era föräldrar ville lämna lägenheten för att bo i husvagn/villavagn året runt?

Jag är fortfarande lite chockad över beskedet vi fick av min mamma idag. Hon har sålt lägenheten och köpt en villavagn och tänker bosätta sig på en camping året runt. Hon tycker att det är för dyrt och för stort att bo ensam sedan pappa gick bort och är trött på att stå i kö för att leta mindre som har rätt läge.

Jag har aldrig hört talas om vanliga människor som bor året runt på camping mer än sådana som lever i socialt utanförskap och inte har något annat alternativ.

• Svar på tråden Min mamma vill bo i husvagn året runt
  • Anonym (Alice)

Du kan ju tipsa din mamma om youtube-kanalen "living big in a tiny house". De visar olika människors "tiny houses" som är allt från specialbyggda husvagnar, containrar till vanliga små stugor. Även om din mamma inte är sugen på att renovera sin husvagn eller bygga ett eget tiny house kanske det kan ge henne lite inspiration om hon behöver några smarta förvaringslösningar eller liknande.

• Anonym (J)
    Anonym (B2) skrev 2020-07-24 17:57:49 följande:
    Läste du klart mitt inlägg? "Ha bara en realistisk budget, och planera för den dagen då husbilslivet tar slut."

Om man lägger i princip alla lägenhetspengarna på en husbil så måste man inse att det är konsumtion och inte en investering (vilket en stuga vore).

När man tröttnar på husbilen av en eller annan anledning så kan man stå där utan kapital till ny lägenhet, och som pensionär är det inte lika lätt att få lån.
    Du skrev att eftersom de kostar en hel del i underhåll så kommer man stå där med kostnader och inget kapital efter 15 år. 

Att man måste ha en realistisk budget gäller inte bara husbilsägare, det gäller ju alla som besitter i alla fall en halv hjärna. 

Man kan stå där med kostnader och inget kapital även om man skulle bo i ett hus. Dvs, om man konstant svävar utanför sina inkomster. Har inget med husbil att göra. 
  • Anonym (Eva)
    Anonym (f) skrev 2020-07-23 23:51:18 följande:

Kanske ska tillägga att garderobsdörrarna stod öppna och att det var en gammal, stor, i väggen inbyggd garderob, hehe.

Harry Pottervarning =)
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Tess) skrev 2020-07-24 17:08:48 följande:

Mina föräldrar tog husvagnen till Spanien under vintern och bor i den under sommaren i Sverige. Nu har dom precis sålt sitt gigantiska hus och ska sälja allt för att bo i husvagn på sommaren och i lghn/stuga i Spanien på vinter. Dom har mkt värk i kroppen och mår mkt bättre utomlands :)

Bra idé, men kanske inte funkar detta året med corona?
  • Anonym (Väldigt vanligt)

Det finns jätte fina året om husvagnar och husbilar.

Det finns allt man behöver och är lätta att flytta.

På campingar finns året om platser där de har tillgång till tvättstuga, dusch och toalett.

• Anonym (B2)
    Anonym (J) skrev 2020-07-24 19:18:14 följande:
    Man kan stå där med kostnader och inget kapital även om man skulle bo i ett hus. Dvs, om man konstant svävar utanför sina inkomster. Har inget med husbil att göra. 
    Hus behåller värde på ett helt annat sätt än husbilar - det är den stora skillnaden. Huset är tillgången, en gammal sliten husbil är ingen tillgång.

• Anonym (Soligt)
    Anonym (B2) skrev 2020-07-24 20:47:29 följande:

Hus behåller värde på ett helt annat sätt än husbilar - det är den stora skillnaden. Huset är tillgången, en gammal sliten husbil är ingen tillgång.

Vi har ägt sammanlagt 3 husvagnar och 2 husbilar - alltid sålt för ca 20% mer än vi köpte för. Det gäller att inte köpa en ny från fabrik så att säga, för då går man inte plus. Annars har vi alltid gjort det!
  • Anonym (B2)
    Anonym (Soligt) skrev 2020-07-24 20:56:27 följande:
    Vi har ägt sammanlagt 3 husvagnar och 2 husbilar - alltid sålt för ca 20% mer än vi köpte för. Det gäller att inte köpa en ny från fabrik så att säga, för då går man inte plus. Annars har vi alltid gjort det!
    Men då har ni inte haft de så många år antar jag? Och kanske inte heller som bostad, då de slits klart mer då.

Min lägenhet sålde jag för den delen med 300% vinst.
  • Anonym (Soligt)
    Anonym (B2) skrev 2020-07-24 20:59:48 följande:

Men då har ni inte haft de så många år antar jag? Och kanske inte heller som bostad, då de slits klart mer då.

Min lägenhet sålde jag för den delen med 300% vinst.

De har absolut använts ordentligt, och av en storfamilj till skillnad från en "ensam äldre dam" Det jag är emot är påståendet att man alltid går back på husvagnar/husbilar (villavagnar kan jag inte uttala mig om).

Ja, vi har sålt bostäder med enorm vinst också - inte riktigt vad tråden handlar om.
Svar på tråden Min mamma vill bo i husvagn året runt