• Anonym (TM)

Min mamma vill bo i husvagn året runt

Hur hade ni andra ställt er till att en eller båda av era föräldrar ville lämna lägenheten för att bo i husvagn/villavagn året runt?

Jag är fortfarande lite chockad över beskedet vi fick av min mamma idag. Hon har sålt lägenheten och köpt en villavagn och tänker bosätta sig på en camping året runt. Hon tycker att det är för dyrt och för stort att bo ensam sedan pappa gick bort och är trött på att stå i kö för att leta mindre som har rätt läge.

Jag har aldrig hört talas om vanliga människor som bor året runt på camping mer än sådana som lever i socialt utanförskap och inte har något annat alternativ.

• Svar på tråden Min mamma vill bo i husvagn året runt
  • Anonym (jag med)

Jag skulle också vilja bo i husvagn eller villavagn, fast helst på egen tomt. Jag vill så jättegärna ha en tomt/trädgård men alla hus är så stora hela tiden och jag vill bo litet. Jag bor i en lägenhet nu på 40 kvadrat och jag älskar och hatar det. Det är lagom litet och nästan för stort men jag har ingen uteplats och ingen trädgård och pyssla om. Jag var så avundsjuk på den gamla tanten som bodde i det gamla torpet i villakvarteret där jag växte upp. Hon hade ett pyttelitet torp som bara var storstuga med sitt kök, ganska stort bord och liten soffgrupp, och ett litet rum där hon hade en liten, smal säng, en fåtölj, en liten byrå och nattduksbord. Hon hade en fatastisk trädgård också som var alldeles vild och full med äppel- och päronträd och hallonbuskar och ängsblommor. Usch vad avundsjuk jag var, jag ville bo där jämt. Hon brukade vara barnvakt för mig och några andra grannar när det behövdes.

Sen efter hon dog så var det ett par som köpte fastigheten och slog upp en prålig amerikansk 300-kvadratsvilla med glasfasad på framsidan så alla ser vad de gör 24 timmar om dygnet.  Ett riktigt äckligt skrytbygge i ett område med gamla vackra 20-och 30-talshus och några torp och stugor från sena 1700-talet och frammåt med väl uppvuxna trädgårdar.

Förlåt. Jag blir så arg varje gång jag tänker på det. Men i alla fall, jag vill gärna bo i en husvagn eller villavagn så jag förstår TS mamma.

• Anonym (f)
    Anonym (jag med) skrev 2020-07-23 23:47:13 följande:

Jag skulle också vilja bo i husvagn eller villavagn, fast helst på egen tomt. Jag vill så jättegärna ha en tomt/trädgård men alla hus är så stora hela tiden och jag vill bo litet. Jag bor i en lägenhet nu på 40 kvadrat och jag älskar och hatar det. Det är lagom litet och nästan för stort men jag har ingen uteplats och ingen trädgård och pyssla om. Jag var så avundsjuk på den gamla tanten som bodde i det gamla torpet i villakvarteret där jag växte upp. Hon hade ett pyttelitet torp som bara var storstuga med sitt kök, ganska stort bord och liten soffgrupp, och ett litet rum där hon hade en liten, smal säng, en fåtölj, en liten byrå och nattduksbord. Hon hade en fatastisk trädgård också som var alldeles vild och full med äppel- och päronträd och hallonbuskar och ängsblommor. Usch vad avundsjuk jag var, jag ville bo där jämt. Hon brukade vara barnvakt för mig och några andra grannar när det behövdes.

Sen efter hon dog så var det ett par som köpte fastigheten och slog upp en prålig amerikansk 300-kvadratsvilla med glasfasad på framsidan så alla ser vad de gör 24 timmar om dygnet.  Ett riktigt äckligt skrytbygge i ett område med gamla vackra 20-och 30-talshus och några torp och stugor från sena 1700-talet och frammåt med väl uppvuxna trädgårdar.

Förlåt. Jag blir så arg varje gång jag tänker på det. Men i alla fall, jag vill gärna bo i en husvagn eller villavagn så jag förstår TS mamma.

Sånt där torp hade min gammelmormor med, vilken dröm det hade varit. Dessutom med en jättevacker trädgård, som ett paradis när man var liten, fast det var lite trångt ibland, jag fick sova i en garderob i gammelmormors sovrum som barn :)
  • Anonym (f)

Kanske ska tillägga att garderobsdörrarna stod öppna och att det var en gammal, stor, i väggen inbyggd garderob, hehe.

• Anonym (kvinna)

Min mamma är i planeringsstadiet just nu för att sälja sin lägenhet och köpa en husbil att bo i året runt! Hon har velat göra detta i iallafall 15 år och nu är hon äntligen på gång! På sommaren har vi planerat att "byta boende" så att hon tar vårt hus några veckor och jag och min familj tar husbilen och drar på semester. 

Kan absolut tänka mig att göra samma sak när jag blir pensionär och inte har några måsten eller tider att passa.

• Avenia

Det finns helt normala människor som gör såhär. Låt henne bestämma själv.

• Anonym (Tess)

Mina föräldrar tog husvagnen till Spanien under vintern och bor i den under sommaren i Sverige. Nu har dom precis sålt sitt gigantiska hus och ska sälja allt för att bo i husvagn på sommaren och i lghn/stuga i Spanien på vinter. Dom har mkt värk i kroppen och mår mkt bättre utomlands :)

• Anonym (A)
    Avenia skrev 2020-07-24 09:32:41 följande:
    Det finns helt normala människor som gör såhär. Låt henne bestämma själv.
    Håller med
  • Anonym (B2)
    Anonym (kvinna) skrev 2020-07-24 09:11:52 följande:

Min mamma är i planeringsstadiet just nu för att sälja sin lägenhet och köpa en husbil att bo i året runt! Hon har velat göra detta i iallafall 15 år och nu är hon äntligen på gång! På sommaren har vi planerat att "byta boende" så att hon tar vårt hus några veckor och jag och min familj tar husbilen och drar på semester. 

Kan absolut tänka mig att göra samma sak när jag blir pensionär och inte har några måsten eller tider att passa.

Problemet med husbilar är att efter 15 år så är de rätt slitna och kostar en hel del i underhåll. Då står man där med kostnader och inget kapital.

Fast det är en lockande idé! Ha bara en realistisk budget, och planera för den dagen då husbilslivet tar slut.
  • Anonym (J)
    Anonym (B2) skrev 2020-07-24 17:32:27 följande:
    Problemet med husbilar är att efter 15 år så är de rätt slitna och kostar en hel del i underhåll. Då står man där med kostnader och inget kapital.

Fast det är en lockande idé! Ha bara en realistisk budget, och planera för den dagen då husbilslivet tar slut.
    Varför skulle man stå där utan kapital? Någonsin hört talas om att spara pengar? 
  • Anonym (B2)
    Anonym (J) skrev 2020-07-24 17:52:22 följande:
    Varför skulle man stå där utan kapital? Någonsin hört talas om att spara pengar? 
    Läste du klart mitt inlägg? "Ha bara en realistisk budget, och planera för den dagen då husbilslivet tar slut."

Om man lägger i princip alla lägenhetspengarna på en husbil så måste man inse att det är konsumtion och inte en investering (vilket en stuga vore).

När man tröttnar på husbilen av en eller annan anledning så kan man stå där utan kapital till ny lägenhet, och som pensionär är det inte lika lätt att få lån.
Svar på tråden Min mamma vill bo i husvagn året runt