• Anonym (TM)

Min mamma vill bo i husvagn året runt

Hur hade ni andra ställt er till att en eller båda av era föräldrar ville lämna lägenheten för att bo i husvagn/villavagn året runt?

Jag är fortfarande lite chockad över beskedet vi fick av min mamma idag. Hon har sålt lägenheten och köpt en villavagn och tänker bosätta sig på en camping året runt. Hon tycker att det är för dyrt och för stort att bo ensam sedan pappa gick bort och är trött på att stå i kö för att leta mindre som har rätt läge.

Jag har aldrig hört talas om vanliga människor som bor året runt på camping mer än sådana som lever i socialt utanförskap och inte har något annat alternativ.

• Svar på tråden Min mamma vill bo i husvagn året runt
  • Anonym (.)

Villavagn och husvagn är två helt skilda saker.

Husvagn är husvagn och det lär de flesta veta vad det är.

Villavagn är som vilken liten lägenhet som helst. Oftast skitsmart planerade för att ta tillvara på vartenda utrymme. De villavagnar jag har varit inne i har haft dusch och diskmaskin, värme och rinnande vatten samt ett par minimala sovrum, och vardagsrum. De har legat i speciella områden, med egna brevlådor, asfaltsvägar, trädgårdar och staket och allt som finns i vilket annat villakvarter som helst. det enda som skiljer är formatet, att allt är mindre.
    Verkligen skitsmart och ett synnerligen attraktivt alternativ till att bo i svindyra nyproducerade lägenheter i någon ful och åbäkig huskropp.

• mari123
    Anonym (TM) skrev 2020-07-23 20:17:30 följande:

Hur hade ni andra ställt er till att en eller båda av era föräldrar ville lämna lägenheten för att bo i husvagn/villavagn året runt?

Jag är fortfarande lite chockad över beskedet vi fick av min mamma idag. Hon har sålt lägenheten och köpt en villavagn och tänker bosätta sig på en camping året runt. Hon tycker att det är för dyrt och för stort att bo ensam sedan pappa gick bort och är trött på att stå i kö för att leta mindre som har rätt läge.

Jag har aldrig hört talas om vanliga människor som bor året runt på camping mer än sådana som lever i socialt utanförskap och inte har något annat alternativ.

Det kostar väl att bo på en camping också? Jag är äldre och har utflugna barn och det där med "compact living" tycker jag också är lockande. Rensa i förrådet och kasta/sälja allt man inte behöver. Smidigt dödsbo!.....MEN jag skulle välja att bo litet och centralt och inte att sitta ute på en kolsvart öde camping när höst och vinter kommer.
  • helstanonymhelstanonym

Sommarjobbade på en camping för 15 år sedan och redan då fanns det många "säsongare" resp "återruntare" som bodde på campingen hela/delar av året i husvagn. Ofta pensionärer, vanliga trevliga skötsamma människor som bodde i sina små kvarter, umgicks med grannarna, promenerade, åkte på utflykter och pysslade om sin husvagn och sin " trädgård". Ofta byggde de upp fina trädäck runt husvagnarna och hade massa blommor i krukor utanför. Såg ut som vilket välskött radhuskvarter som helst. Vintertid värmdes det med el, och det finns ju också toalett/dusch/kök på campingen om ngt krånglar. Om man är social och gillar att ha grannar runt sig hela tiden och väljer en bra camping (den jag jobbade på hade 4 stjärnor) så ser jag inte problemet egentligen. Förstår absolut lockelsen!

• Poison82

Folk i denna tråden borde googla villavagn för att se vad det är om man tror att det är ett litet skuffe

• Anonym (?)
    Anonym (B2) skrev 2020-07-24 20:47:29 följande:

Hus behåller värde på ett helt annat sätt än husbilar - det är den stora skillnaden. Huset är tillgången, en gammal sliten husbil är ingen tillgång.

Å andra sidan så kostar min lägenhet+en bil mig minst 12 000 kr/månad. Min kompis som lever vanlife har kostnader kopplade till boende/transport på ca 3500 kr/mån, lägg på en dyg tusenlapp för värdeminskning Det är ju inte så att det är gratis att bo i den där tillgången. Mellanskillnaden kan man ju faktiskt spara.
  • Elin P

Det finns ju absolut folk som gör så. Varför inte tänker jag, det är väl lika bra eller bättre än lägenhet på många sätt. Billigt, och man kommer nära naturen.

• Anonym (J)
    Poison82 skrev 2020-07-25 11:05:25 följande:

Folk i denna tråden borde googla villavagn för att se vad det är om man tror att det är ett litet skuffe

Låter ju som mobiles homes som är ganska vanligt i USA. Och de kan vara jättefina och väldigt stora. Och tornados finns ju inte i Sverige så nog skulle jag kunna tänka mig att bo i en sån faktiskt, om jag någonsin Flyttade hem igen. 
  • mari123
    Anonym (?) skrev 2020-07-25 11:21:04 följande:
    Å andra sidan så kostar min lägenhet+en bil mig minst 12 000 kr/månad. Min kompis som lever vanlife har kostnader kopplade till boende/transport på ca 3500 kr/mån, lägg på en dyg tusenlapp för värdeminskning Det är ju inte så att det är gratis att bo i den där tillgången. Mellanskillnaden kan man ju faktiskt spara.
    FAST bäst är ju att bosätta sig där man INTE behöver ha en bil? Jag tänker att det är JÄTTEBRA att ha en bil men inte att vara beroende av den. Man kan bo billigt ute i "spenaten" men det är INTE billigt att ha bil. 
  • Anonym (Ellie)

Men vad kul med en äldre kvinna som är öppen för nya saker!

Min mamma 70+ är bara räd för allt känns det som och vågar inte ens köra sin bil utanför stan hon bor i efter att sambon dött. Hon talar längtansfullt om att köra de 8 milen till oss men jag lovar det kommer aldrig att hända.

Din mamma får väl prova, det värsta som kan hända är väl att hon ångrar sig och då lär hon väl få leta lägenhet igen bara?

• mari123
    Anonym (Ellie) skrev 2020-07-25 14:17:01 följande:

Men vad kul med en äldre kvinna som är öppen för nya saker!

Min mamma 70+ är bara räd för allt känns det som och vågar inte ens köra sin bil utanför stan hon bor i efter att sambon dött. Hon talar längtansfullt om att köra de 8 milen till oss men jag lovar det kommer aldrig att hända.

Din mamma får väl prova, det värsta som kan hända är väl att hon ångrar sig och då lär hon väl få leta lägenhet igen bara?

Hoppas DU kör de där milen hem till mamma ist!?
  • Anonym (Ellie)
    mari123 skrev 2020-07-25 14:22:51 följande:
    Hoppas DU kör de där milen hem till mamma ist!?
    Jag körde henne både fram och tillbaka hit i helgen så hon skulle slippa coronavirus på tåget så det kan du vara lugn för. Men 32 mil i bil för det som borde vara 16 är ingen miljövinst direkt.

Och det är tråkigt tycker jag när människor krymper sin egna förmåga och rädsla gör deras värld mindre redan medan de är friska.
  • mari123
    Anonym (Ellie) skrev 2020-07-25 14:32:06 följande:
    Jag körde henne både fram och tillbaka hit i helgen så hon skulle slippa coronavirus på tåget så det kan du vara lugn för. Men 32 mil i bil för det som borde vara 16 är ingen miljövinst direkt.

Och det är tråkigt tycker jag när människor krymper sin egna förmåga och rädsla gör deras värld mindre redan medan de är friska.
    Absolut. Håller med dig MEN fint att du hämtade och körde mamma!
  • annikanilsson1

Hej
    Jag sålde mitt hus och flyttade till husvagn istället.
    Det bästa jag gjort!
    Jag har det mycket bättre.. Inga måsten. Det är varmt och skönt i husvagnen.
    Jag känner mej mycket tryggare eftersom det finns människor i närheten om det händer någonting. Det är alltid någon som ställer upp om jag behöver hjälp.  Campingen är inte öde på vintern.  På den här campingen finns det ca 35 permanentboende. De flesta är pensionärer som sålt sitt hus när det blivit för tungt, Jag har gångavstånd till affären och behöver inte köra bil så ofta.  Vi har olika aktivitetsgrupper så som matlagning, pyssel, handarbeten mm.
    Min dotter är helt med på att jag bor såhär och hon och hennes man planerar att göra samma sak när dom blir pensionärer

Svar på tråden Min mamma vill bo i husvagn året runt