• Anonym (K)

    Kvinnlig våldtäktsman

    Bulker skrev 2020-07-29 09:47:51 följande:
    Anonym (Henologen) skrev 2020-07-28 19:38:46 följande:

    Som man stör jag mig inte på att benämningen våldtäktsman innehåller ordet man, det är ju trots allt män som är de klart vanligaste förövarna. Det är ett ord bara, som  dessutom har funnits mycket länge.

    Däremot kan jag inte mer än förundras över lagen om kvinnofridskränkning. Benämningen i sig är stör mig inte, men såvitt jag förstår så gäller lagen endast då en man utsätter en kvinna han har eller har haft en relation med. Lagen gäller inte det omvända, då en kvinna ger sig på en man hon har eller har haft en relation med. Väldigt ojämställt kan man tycka.

    Inte heller gäller lagen samkönade relationer, så HBTQ-certifierade är den verkligen inte.


    En "gärningsman" låter som att man antar att det är en man tills motsatsen bevisats. Nu är det nog lite lättare att veta om det var en kvinna eller en man som utförde våldtäkten, men tycker mest att det är konstigt att även om en kvinna våldtar så är hon en våldtäkts"man".
    Är ju lite så som det också fungerar i praktiken.

    Man våldtar en kvinna: Mannen blir tagen av polisen och kvinnan får vård
    Kvinna våldtar en man: Mannen blir tagen av polisen och kvinnan får vård tills vidare utredning i så fall visar något annat. 

    Myndigheternas agerande är att alltid arrestera mannen i första skedet.

    Samma ser man när det kommer till våld i hemmet. Vet fall där kvinnan har huggit mannen med kniv men ändå så fick mannen åka polisbil därifrån och kvinnan fick medmänsklig hjälp på plats. För man förutsatte att det är mannens fel. 
Svar på tråden Kvinnlig våldtäktsman