• pyssel

    Förbjuda slöja?

    Anonym (Kvinna) skrev 2020-08-01 05:40:42 följande:

    Och nej, jag tycker inte inte att man är islamofob för att man är kritisk till Islam. Så försökt inte få det att låta som att jag drar islamofob för enbart folk som kritiserar religionen.

    Citerar lite från Wikipedia angående islamofobi:

    "Islamofobi avser ofta negativa eller kulturrasistiska generaliseringar kring kulturella särdrag bland muslimer, till följd av att muslimer betraktas som ett kollektiv med oförändliga kulturella särdrag istället för som individer från en rad skilda kulturer (det finns inte bara en muslimsk kultur)."


    Det var ju bra att du nu också förstår att det inte är islamofobi i tråden. Förstår du inte vad du själv citerar?

    Sedan är det inte att samla extra poäng à la SD att ge en bakgrund till någon som upprepat dragit rasist- och fobikortet. Din nyttiga idiot här i tråden är förmodligen längst ifrån din verklighet av alla, både vad gäller kunskap och vilka hon möter. Men det är så det brukar vara med de som ropar rasist åt de som arbetar med hedersfrågor.
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Anonym (Maryam) skrev 2020-08-01 01:35:57 följande:

    Hemskt med så mångga hycklare i tråden, ni säger ni är för frihet, tjejer rättigheter, att ni vlil skapa en bra skolmiljö osv men sen snararre vill ni bestämma över tjejer, tvinga dem klä av sig, göra skolmiljön förnedrande o sjukare o sjukare iställt. Hur kan ni va så motsägelsefulla??


    Det motsägelsefulla är att kalla det frihet [förälderns frihet] att tvinga flickor till religiös underkastelse och leva efter kyskhetsnormer, där kyskhetsklädsel är en av många verktyg för social kontroll. Är det en bra skolmiljö?
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Anonym (Io) skrev 2020-08-01 09:39:29 följande:

    Ett slöjförbud i skolan skulle drabba de unga kvinnor som själva valt att bära slöja. Att, som du, föra fram argument för att inskränka rättigheterna för en femtonårig tjej som valt att klä sig i slöja på grund av att hennes jämnårige manlige klasskamrat lever i en familj präglad av hederskultur är att sätta pojkens välbefinnande framför flickans.


    Vilket öht inte var så jag uttryckte det eller så jag ser på det. Jag beskriver hur det är ett systematiskt förtryck från ett kollektiv, till skillnad från "annat" våld i nära relation och att detta är en åtgärd som för med sig mer positivt än negativt. Problematiken och åtgärderna är mer komplicerade än när svartsjuka Kalle slår och stänger in Lisa även om det individuella lidandet är lika svårt mitt i våldet, är det individuella lidandet oftast större vid HRV efter våldet.
    Anonym (Io) skrev 2020-08-01 09:39:29 följande:

    Och du kanske valt att fokusera på skolmiljön, men mitt deltagande i tråden begränsas inte till det. Därför välkomnar jag att du startar en egen tråd om småbarn i slöja och hur vi skall arbeta för att komma åt och förändra problematiken med hederskulturer, men i den här tråden kommer jag att fortsätta att diskutera varför kvinnor som väljer att bära slöja skulle få sina rättigheter beskurna. Ex.vis frågan om en utbildad lärare inte skall kunna jobba i skolan om hon är slöjbärare och slöjförbud införs i skolmiljö och vad i hennes undervisning som blir så mycket sämre av att hon bär slöja.


    Jag är inte begränsad till att diskutera grundskola, men det är det mest aktuella, jämte diskussionen om arbetsgivares utrymme att införa policys, inte något allmänt slöjförbud. Det är bara riktigt rabiata "ta seden dit du kommer"-rasister som gapar om allmänna slöjförbud på gatorna à la diktatur och allmänt slöjtvång. Det är om något en ickefråga, det allmänna slöjförbudet.

    Ja, jag anser att en lärare har problem med sin trovärdighet att vara bärare av jämställdhetsuppdraget i förskola och skola om hon bär slöja.
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Anonym (Io) skrev 2020-08-01 10:58:46 följande:

    Anser du då att det i skolmiljön skulle vara ok att systematiskt förtrycka de flickor som själva väljer att klä sig i slöja? Om slöjförbud infördes i grundskolan skulle de ju i så fall inte ha rätt att bestämma över sina egna kroppar och hur mycket de känner sig bekväma med att visa upp av sig själva, i ett sammanhang dit de enligt lag är tvungna att gå.

    Att döma ut en lärares kompetens utifrån att hon bär en religiös symbol är i mina ögon oerhört ignorant. Jag förutsätter att läraren i fråga genomgått och klarat både utbildning och anställningsintervju och är medveten om vilket uppdrag hon har. Jag är också övertygad om att normalbegåvade barn/ungdomar klarar av att själva bilda sig uppfattningar och att en det är en fördel att få möta personer med annan kultur och tro än en själv och se hur vi faktiskt kan leva samman trots våra olikheter.


    Jag anser i motsats till dig inte att det är ett förtryck att skolan har en sådan klädkod.

    Jag anser inte att en underordnad kvinna som förmedlar kyskhetsnormer genom (i det minsta) hur hon framställer sig själv (och det är givetvis inte bara en symbol för henne), kan bära jämställdhetsuppdraget seriöst i sin undervisning. Precis som en viss historielärare aldrig kunde vara bärare av det antirasistiska och demokratiska uppdraget i skolan med sin högerextrema ideologi.

    Det utesluter inte att "leva samman" i samhället att man är kritisk i en demokrati mot normer som har som syfte att förtrycka kvinnor, även när förtrycket är valt. Det finns inget berikande i att glatt se på förtryck som "bara kultur". Berikande kulturella företeelser är decsom inte innefattar förtryck, IMO.
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Anonym (Io) skrev 2020-08-01 11:46:38 följande:

    Menar du då att det är ok att en flicka tvingas visa mer av sin kropp än hon är bekväm med i en miljö som hon inte kan välja att utebli från? Varför är den flickans rätt till sin egen kropp inte tillräckligt viktig?

    Om slöjförbud infördes i skolor skulle alltså inte en muslimsk kvinna som bär slöja kunna komma för att berätta om sin religion (men männen skulle inte påverkas). Inte heller en kristen nunna. Skulle slöjbärande muslimska mammor då kunna hämta och lämna sina barn eller måste de stanna utanför skolans område?

    Det är en självklarhet i en demokrati att ifrågasätta normer man är kritisk mot, men att lagstifta emot dem är något annat.


    Vid ett förbud mot niqab som skolelev i det obligatoriska skolväsendet tvingas man också visa mer av kroppen än man vill. Det är fråga om var man drar gränsen i uttrycket "visa kroppen". Med ditt resonemang kan du sägas vara för ett fritt val av burka i skolan också och att det alltid, under alla omständigheter, ligger hos individen att dra gränsen även utanför den privata sfären.

    Ser inga särskilda vinster med att "komma och berätta om sin religion", det blir för mycket mission över det. Tyckte själv det var helt bisarrt och oetiskt när någon religiös familj skulle berätta något potpurri om mission och sin gärning i Indien på en religionslektion för 30 år sedan. Helt omdömeslöst av vår tröga lärare och ett upplägg som givetvis inte hade något utrymme för kritisk analys. Vi har ett upplyst samhälle och en konfessionsfri skola där man läser om religioner, ser filmer om religioner och eleverna är fria att utvidga sina erfarenheter på egen hand. Ja, de flesta då - När föräldrarna inte är konservativa religiösa av någon inriktning. Dessutom är eleverna frivilliga erfarenhetsförmedlare av sina religioner i klassrummet när man läser om det eller någon högtid är aktuell. Är definitivt heller inget fan av lappar från samfund som stoppas i barnens väskor på fritids heller och har lyft det högre upp när sådant förekommit. En konfessionsfri skola värd namnet hade varit välkommet.

    Jag stöder den konfessionsfria skolan som givetvis handlar om elever och lärare. Men man kan behöva diskutera maskeringsförbud för anhöriga som går in i förskola, skola, då utifrån säkerhetsaspekter.
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Anonym (Io) skrev 2020-08-01 12:43:17 följande:

    Nu var det väl ändå slöja, hijab, vi diskuterade?

    Är frågan så svår för dig att svara på att du hela tiden måste komma in på stickspår?

    Ställer frågan igen: Har tonårsflickan som valt att bära slöja (hijab) inte rätt att själv bestämma hur mycket av sin kropp hon skall visa i grundskolan?

    Och skall den muslimska, hijabbärande mamman kunna hämta och lämna sina yngre barn på skolans område om slöjförbud skulle införas?

    Jag anser tvärt emot dig att det ger mer att få höra från någon som kan vad deras religion står för. Det är bara att titta i en lärobok för grundskolan så kan man ganska snabbt se vilka direkta felaktigheter som ofta lärs ut. Dessutom kan en representant för en religion svara på obekväma frågor som tex synen på jämlikhet eller HBTQ. Jag anser inte att en enskild elev skall behöva stå till svars för de sakerna gentemot klasskamrater och lärare.


    Du diskuterade bestämmanderätten och religiös klädsel vilket även ställer dessa frågor.

    Det är en vinklad fråga du ställer så jag svarar så här: Jag anser att en konfessionsfri skola ska ha en konfessionsfri klädkod.

    Du refererar till något jag inte skrivit. En elev tar själv initiativ om den vill berätta något utifrån aktuellt ämne, den blir aldrig tillfrågad utifrån sin religionstillhörighet. Det skulle vara att bryta skollagen att exponera någons personliga förhållanden. Du får allt utgå från att skollagen följs och inte lägga till eget lagbrytande innehåll till det jag skriver. Eller tror du att lärare går på i ullstrumporna och också säger till elever "Du som har en pappa som är sjukpensionär och skild kan väl dela lite erfarenheter med klasskompisarna om hur det är" eller "Du där, dina föräldrar har ju företag, har ni båda bilarna på det eller? Har du lite smarta deklarationstips att dela med dig av nu när vi läser ekonomi i samhällskunskapen?".

    Jag har redan svarat dig att religiös klädsel hos vh som hämtar barn är en privatsak, men jag tycker att maskering kan diskuteras utifrån säkerhetsaspekter.
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Anonym (Io) skrev 2020-08-01 15:37:38 följande:

    1.En vinklad fråga säger du, men det handlar om konsekvensen av din önskan om en konfessionslös skola. Du är beredd att offra de tonårsflickor som vill klä sig i slöja och begränsa deras bestämmanderätt över sina egna kroppar, det är konsekvensen av vad du säger. Du vill hindra muslimska kvinnor som bär hijab från att kunna bli lärare i grundskolan, det är konsekvensen av vad du säger.

    2.Så, hur vanligt är det enligt din erfarenhet med burka och niqab hos skolelever? I de sammanhang jag vistas förekommer det inte.

    3.Nej, en klok lärare exponerar inte den troende eleven för frågorna, men klasskamraterna kan mycket väl gå på sin klasskompis som de vet är ex.vis muslim, jude eller kristen och ställa dem till svars för saker som de fått lära sig på religionslektionen om de aldrig möter någon annan som tillhör den religion det för tillfället handlar om. Det är ju dessutom så att barn inte bara lär sig saker i skolan, utan också får del av både sådant som är sant och fördomar hemifrån tex.

    4.Jag är så gammal att jag hade klasskamrater som blev ställda till svars av andra ungar för de gamla frikyrkliga syndakatalogerna, trots att de sammanhang de tillhörde hade lämnat dem bakom sig för länge sedan. Alla visste ju att pingstvänner tyckte och gjorde si eller så även om de två personerna i min klass inte kände igen sig i det som sades.

    5.En lärare som bara går efter vad läroboken säger har heller inte kunskap att bemöta de frågor om tolkning och utövning som en representant för religionen har. Lärarens uppgift är att hjälpa barnen att se kritiskt på det de får höra och analysera den information de får.

    6.Precis som det är viktigt för en demokrati att barnen från religiösa sammanhang får ta del av ett sekulärt sätt att tänka så behöver en förståelse finnas hos sekulära ungdomar för att det finns människor som lever med en tro och hur troende personer resonerar. Om inte annat är det lättare när man vill hjälpa någon att komma från ett skadligt sammanhang om man förstår mekanismerna, för det är inte säkert att personen vill lämna sin tro bara för att hen vill komma från det sammanhang hen finns i.

    7.Vill man bevara fördomar och cementera avstånd mellan det religiösa och sekulära samhället så är ditt sätt att tänka jättebra. Turligt nog är det inte så man jobbar i den svenska skolan idag.

    8.Till slut, vad gäller maskeringsförbud för anhöriga av säkerhetsskäl är det något som får tas upp om man ser ett behov av det. I dag är det väl främst skolor med religiös huvudman som behöver lägga pengar på säkerhetsvakter (Hillelskolan i Stockholm tex) och hotet, både där och vid de fall av skolskjutningar som förekommit i Sverige, har ju inte direkt kommit från religiöst håll.


    1. Det är din tes att det är offer. För att svara med din retorik: Du anser att flickors frihet ska offras för att upprätthålla familjens, läs mannens heder, i skolan. Det är i så fall lagstiftaren som får vara den som hindrar, men jag står fast vid att en beslöjad lärare har svårt att följa vissa uppdrag (jämställdheten, konfessionsfria skolan).

    2. Lika vanligt som att det är hälsosamt för flickor att leva under hedersförtryck.

    3 o 4. att religiösa ledare bjuds in i skolan löser givetvis inte ditt problem mellan elever. T.ex som när man får flytta om i klasser när muslimska klasskamrater mobbar den som tagit av sin hijab - När flickan blivit stor nog att revoltera fast det borde vara tvärtom, dvs vuxen nog att välja underkastelse. Hur tror du det hade blivit om t.ex äldste och imamer kommer när folk försöker bryta mot kyskhetsnormer och förtryck? På vilket sätt hjälper det någon av eleverna. Helt oetiskt att släppa in religiösa ledare i skolan, men du tycker det passar i den konfessionsfria undervisningen att religiösa ledare undervisar. Helt barockt.

    5. Olika äro tolkningarna, och vad finns egentligen att lära ut för en religiös ledare med en helt annan agenda än läroplanen?

    6. En sekulär världsåskådning innebär ett vetenskapligt förhållningssätt till det mesta. Det innefattar givetvis kunskap från vetenskaper som sociologi, religionsvetenskap, kulturgeografi. Det är inte den sekulära undervisningen som är aningslös eller vinklad, "inte ens" om religion. En religiös världsåskådning är inte nödvändigtvis parad med vetenskap på ovanstående områden, och du kan lägga till fler vetenskaper som får stryka på foten, t.ex biologi vad gäller kvinnans anatomi i kyskhetskulturer och i synnerhet evolution hos evangelister.

    7. Man cementerar inga avstånd mellan religiösa och sekulära i svenska skolan, utom vid två situationer som sticker ut: När man inte vågar ifrågasätta föräldrar som aldrig släpper iväg flickor på utflykter, inte låter dem cykla och inte låter dem simma; När man inte får bukt med sedlighetspoluser i pojk- eller vuxenskepnad i skolan. (Och på det vill du släppa in religiösa ledare som sedan rapporterar till vh i all "välvilja").

    8.Jag avsåg två säkerhetsaspekter, inte bara den du lyfter, utan särskilt att kunna identifiera vem som hämtar små barn.
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Anonym (Io) skrev 2020-08-01 20:38:16 följande:

    1. Fråga TS eller någon annan av dem här i tråden som bär slöja om de skulle varit bekväma med att vara i sammanhang där de tvingas ta av sig slöjan mot sin vilja.

    Och vad är det som får dig att tro att arbetet för att motverka hedersrelaterat våld inte kan fortsätta om inte ett slöjförbud införs i skolan? Det går, som sagt, att arbeta mot våld utan att offra andras frihet.

    2. Hahaha, bra försök att slippa svara på frågan, men jag skall inte pressa dig så du behöver medge att du aldrig heller träffat någon skolelev med den klädseln.

    3-7. Här hänvisar jag till mitt svar till din transfoba blå kamrat (inlägg 322)

    8. Om vi nu fortfarande pratar om grundskolan bör barnen själva känna igen sin mamma, tror du inte?

    Nåja, det är fint att ni som är religionsfobiker får uttrycka era åsikter. Härligt att samhället är mer öppet för oliktänkande än vad ni är! Det är bara att fortsätta att värna om demokratin helt enkelt.


    1. TS är ingen tonårsflicka. Har du glömt vad du själv skrev?

    2. Haha, bra försök du. Jag frågade hur du ställer dig till förbud mot niqab eftersom bestämmanderätten är det du stöder din tes på, inte mängden tyg. Då kontrar du med om jag sett skolelever med det. Kunde du inte läsa att innebörden var ett nej? Frågan kvarstår.

    3-7 kunde du alltså inte bemöta. Jag undrar om du har erfarenhet hur den sociala kontrollen sköts och av hur folk "samarbetar" och anger varandra? Det är nu flera år sedan vi helt fick sluta med lokala tolkar och övergå till telefontolk endast, i alla kommunens verksamheter, dessutom från en helt annan landsända. Och du vill ha in de religiösa ledarna i skolan att utsätta elever. Du har inte ens reflekterat över hur det blir när auktoriteter får en fråga om synen på homosexualitet av elev x som är sugen på debatt, och tysta och hemliga eleverna y och z blir förnedrade av den vuxnes svar och andra homofoba elever, religiösa och icke-religiösa, får uppbackning från den vuxne inbjuden ledaren att äcklas, att häckla, att i det minsta peka ut synden. Jag tror du är mest aningslös, inte att du verkligen vill barn så illa som du ger sken av. Det är alltså en väsentlig skillnad på att ge religiösa ledare en plattform i skolan än att elever leker journalister, även om jag anser att religionsundervisningen och barn har litet utbyte av det sista.

    8. Igen en egen liten förvrängning av det jag skrev: Små barn, eller hur? Vuxna behöver inte vara igenkända som mamma av barnet för att få med sig större barn heller. Omaskerade, illvilliga människor får t.o.m med sig barn i andra sammanhang, som ett litet förtydligande, om du är helt obekant med sådant också. Men försök du blanda bort korten igen, du underblåsare av HRV och odemokratiska parallellsamhällen där kvinnor och barn är de stora förlorarna. Men det är öppenhet för dig att inte ta hedersdebatten.

    Gissar att det var tufft för dig när Kaplan fick gå.
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-08-01 21:28:08 följande:

    1. Nu handlar det inte personligen om mig då jag främst tänker på de unga tjejerna som inte kommer kunna utöva sin religion för att människor som du anser sig ha rätten att bestämma över deras kroppar, för att de råkar ha ursprung i fel länder. Dessa tjejer ska alltså få vänta tills de fyller 16-18 år innan de kan bestämma detta, men vill de skaffa barn innan dess så är det fritt fram.

    Men som svar på det så jo, det skulle drabba mig direkt då jag vill utbilda mig till lärare (grundskola). Du vill alltså ha rätten att även där bestämma vad jag som vuxen kvinna ska ha på mig.


    Jag anser inte att skolan är en plats som ska underblåsa hedersförtryck, och jag är därmed för en konfessionsfri undervisning. Men spela du/ni vidare på det där kroppspratet. Ingen skolpersonal som är för den konfessionsfria skolan är intresserad av "din kropp". Tvärtom. Till skillnad från dogmerna om att kvinnor är syndiga väsen som ska täcka sig.
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Anonym (Io) skrev 2020-08-01 22:01:52 följande:

    Missade ju denna!

    Du tycker alltså att det är fruktbart att slåss mot väderkvarnar i och med att du vill ha ett förbud på grund av något som du aldrig sett existera?


    Nej jag frågade hur du ställer dig till det, mtp att du bygger din tes på självbestämmande över religiösa kläder. Är frågan för svår?
    #inteensamaldrigglömd
Svar på tråden Förbjuda slöja?