• Anonym (TS)

    Är du en föräldrar som rättfärdigar våld mot barn?

    Alldeles för många trådar på Facebook senaste tiden som utmynnar i att man ska anvönda våld mot sitt barn.

    Det kan handla om barn som bits, då ska man som förälder bita tillbaka för att visa åt barnet att det gör ont eller att ens 1 åring drar en i håret så ska man dra tillbaka för att visa att det gör ut.

    Sjukaste jag läst idag var en mamma vars son med diagnos var väldigt elak mot familjens katt. Kastade den i golvet, satt/låg på den, tröck ner huvudet i matskålen etc. Majoriteten av alla kommentarer var att omplacera katten, men en stack ut. En mamma som rådde TS att behandla sonen på samma vis som han behandlar katten. Det hade hon gjort mot sin son, alltså luggat honom, dragit han i öronen/benen etc och då hade han lärt sig enligt henne.

    Fattar inte människor att detta inte handlar om att barnet lär sig att det gör ont, utan att de inte gör det av rädsla för att själva få ont? Dessutom är man själv dum för att visa att man inte ska vara dum? Dubbelmoral delade!

    1-5 åringar har inget konsekvenstänk.

    Ärligt talat, är du sådan? Tycker du det är rätt och varför?

    När du skriver ditt svar, fundera gärna på vart gränsen för vilket våld som är ok går?

    Och fråga dig om du skulle tycka det var ok att din sambo behandlade dig likadant? Sonen luggar katten, du luggar sonen, sambon luggar dig? Är det ok?

    Jag blir ärligt talad skrämt över vilka människor som tillåts få barn. Jag är verkligen ingen perfekt förälder, men våld mot barn är väl en så pass basal grej man fattar att man inte gör....

  • Svar på tråden Är du en föräldrar som rättfärdigar våld mot barn?
  • Akidoki
    Anonym (Anne) skrev 2020-08-01 08:39:27 följande:

    Googla generalisering...


    Lysande argumentationsteknik, verkligen.

    Ungefär som ett barn.
  • Anonym (Anne)
    Akidoki skrev 2020-08-01 08:34:29 följande:

    Men du generaliserade inte. Du skrev alla.

    Nu riskerar jag inte att hamna där eftersom småbarnsåren ligger bakom mig. Jag har liksom facit i hand. Nej, jag reagerar inte våldsamt i pressade situationer.

    Som självförsvar? Javisst. Jag har klappat till män som givit sig på mig.

    Återigen, om du reagerar med våld mot barnbidrag pressade situationer behöver du hjälp att hantera det.


    Och ja, om jag någon gång skulle hamna i en livssituation där jag skulle bruka våld mot mitt barn eller känna att jag varit nära att ta till våld, så skulle jag söka hjälp för det, det är liksom det jag menar är den stora skillnaden vad det gäller om man är en förälder som rättfärdigar våld mot barn eller ej. Att man begriper att våld är skadligt och oacceptabelt och inte tycker att det är en bra uppfostringsmetod. Däremot som sagt så vet jag att det inte behöver handla om att man är en ond människa Per automatik, bara för att man fallit igenom och exempelvis slagit ett barn. Det kan handla om olyckliga omständigheter i en livssituation där man inte fungerar som vanligt som lett fram till detta. Och en sådan livssituation kan vi alla hamna i. Faktiskt även du, oavsett vad du tror.
  • Anonym (.)
    Anonym (Anne) skrev 2020-08-01 01:05:43 följande:
    Du beskrev hur dina föräldrar gjort allt för att få stopp på bitandet, och lite senare skrev du att de till slut bet tillbaks, så givetvis är det då ett syftningsfel från din sida som gjorde att jag trodde det var dina föräldrar som bet. Och det är väl en väsentlig skillnad mot om det var syskonen som till slut gav igen. Tycker du verkligen att det är irrelevant?
    När du påstår att jag skulle tro mig ofelbar måste jag dra slutsatsen att du antingen inte läst mina inlägg alternativt inte förstått dem. Jag skriver ju precis det att vi alla har potentialen att gå över gränsen och slå sina barn. Förövrigt så behöver man själv inte vara ofelbar för att kunna se skillnad på rätt och fel hos sig själv eller andra. Jag kan vara full av fel och svagheter och ÄNDÅ förstå att det är ett övergrepp om föräldrar biter sina barn i uppfostringssyfte. Man kan ha två tankar i huvudet samtidigt... pröva..
    Nej det är inte ett syftningsfel. Det är du som lägger in dina egna personliga värderingar i det du läser.

    Och då handlar det om att du måste söka hjälp för dina svårigheter att läsa och förstå text. Ekvivalent med att du anser att alla som inte reagerar som du måste söka hjälp. Du förstår. Man kan inte kräva av alla andra att ta ansvar, man måste själv ta det ibland. Just nu är det du som måste ta ansvar.
  • Akidoki
    Anonym (Anne) skrev 2020-08-01 08:48:46 följande:

    Och ja, om jag någon gång skulle hamna i en livssituation där jag skulle bruka våld mot mitt barn eller känna att jag varit nära att ta till våld, så skulle jag söka hjälp för det, det är liksom det jag menar är den stora skillnaden vad det gäller om man är en förälder som rättfärdigar våld mot barn eller ej. Att man begriper att våld är skadligt och oacceptabelt och inte tycker att det är en bra uppfostringsmetod. Däremot som sagt så vet jag att det inte behöver handla om att man är en ond människa Per automatik, bara för att man fallit igenom och exempelvis slagit ett barn. Det kan handla om olyckliga omständigheter i en livssituation där man inte fungerar som vanligt som lett fram till detta. Och en sådan livssituation kan vi alla hamna i. Faktiskt även du, oavsett vad du tror.


    Nej, alla kan inte hamna där eftersom alla människor inte fungerar likadant. Generellt är det vanligare att män reagerar med våld i psykiskt påfrestande situationer.

    Oavsett vad du tror.
  • Anonym (.)
    Anonym (Anne) skrev 2020-08-01 01:05:43 följande:
    Man kan ha två tankar i huvudet samtidigt... pröva..
    Lev som du lär, du visar inte att du gör det just nu.

  • Anonym (Anne)
    Akidoki skrev 2020-08-01 09:02:23 följande:

    Nej, alla kan inte hamna där eftersom alla människor inte fungerar likadant. Generellt är det vanligare att män reagerar med våld i psykiskt påfrestande situationer.

    Oavsett vad du tror.


    Det ligger i sakens natur att man vill tro att man absolut inte skulle hamna där. Kan lova dig att de allra flesta som en dag till sin stora förtvivlan inser att de just burit hand på sitt älskade barn fram till den punkten varit lika övertygade som dig om att det aldrig skulle kunna hända. Jag har träffat tillräckligt många goda föräldrar som hamnat just där av olyckliga tillfälligheter att jag är tämligen säker på min sak.

    Men vill man tro att det bara är onda och dåliga föräldrar som kan råka hamna där så vill man. Verkligheten är dock betydligt mer komplex och detta är något jag vet. Jag kan inte tvinga någon att begripa så jag lägger ned här.
  • Akidoki
    Anonym (Anne) skrev 2020-08-01 10:00:08 följande:

    Det ligger i sakens natur att man vill tro att man absolut inte skulle hamna där. Kan lova dig att de allra flesta som en dag till sin stora förtvivlan inser att de just burit hand på sitt älskade barn fram till den punkten varit lika övertygade som dig om att det aldrig skulle kunna hända. Jag har träffat tillräckligt många goda föräldrar som hamnat just där av olyckliga tillfälligheter att jag är tämligen säker på min sak.

    Men vill man tro att det bara är onda och dåliga föräldrar som kan råka hamna där så vill man. Verkligheten är dock betydligt mer komplex och detta är något jag vet. Jag kan inte tvinga någon att begripa så jag lägger ned här.


    Den enda som talar om onda föräldrar i vår tveksamma dialog är du.

    Börja med att ta till dig det motparten skriver, för du har läst fel/slarvigt/inte alls.
  • Anonym (.)
    Anonym (Anne) skrev 2020-08-01 10:00:08 följande:
    Det ligger i sakens natur att man vill tro att man absolut inte skulle hamna där. Kan lova dig att de allra flesta som en dag till sin stora förtvivlan inser att de just burit hand på sitt älskade barn fram till den punkten varit lika övertygade som dig om att det aldrig skulle kunna hända. Jag har träffat tillräckligt många goda föräldrar som hamnat just där av olyckliga tillfälligheter att jag är tämligen säker på min sak.
    Men vill man tro att det bara är onda och dåliga föräldrar som kan råka hamna där så vill man. Verkligheten är dock betydligt mer komplex och detta är något jag vet. Jag kan inte tvinga någon att begripa så jag lägger ned här.
    Att dela upp människor i onda och goda som du gör är aldrig en bra egenskap. Definitivt inte som förälder. För man missar då alla de gråfärger som är nödvändiga för att vara en bra, empatisk och förstående förälder. Det är det allra viktigaste egenskapen ett barn behöver av sina föräldrar.

  • Anonym (TS)
    Anonym (.) skrev 2020-07-31 17:51:34 följande:

    Du verkar ha väldigt svårt för empati och sympati men desto lättare att fördöma.

    DET är aldrig en bra grund att stå på som förälder.


    DU verkar vara den som har svårt för empati och sympati. På vilket sätt skulle ett litet barn kunna provocera en vuxen till den grad att denne klappar till barnet?

    Nä, då saknas spärrar. Då är man inte frisk! Min morsa blev misshandlad av sin pappa hela sin uppväxt. Hon har klappat till både mig och min syster vid ett flertal tillfällen. Jag förstår henne. Hennes moraliska gränser har passerats och suddats ut pga sin uppväxt. Hon är inte frisk pga vad hon varit med om. Men det gör inte att jag någonstans tycker det hon gjorde var förståeligt eller mindre hemskt. Hon om någon borde veta att slå inte är en lösning.

    Jag har själv barn med diagnos. Har ALDRIG gjort illa dem på något vis och de kan vara utmanande på många sätt.

    De har bitits, slagits och haft utbrott. Men med lågaffektivt bemötande och MYCKET jobb så är det idag helt fungerande, trevliga och sympatiska ungdomar.

    Att ta till våld är en genväg. Då man som förälder antingen är för lat för att ta till hjälp eller stöd för hur man ska bemöta sitt barn rätt eller för att man inte har tid att lägga energi på sina barn.
  • Anonym (men)
    Anonym (.) skrev 2020-08-01 09:02:03 följande:
    Nej det är inte ett syftningsfel. Det är du som lägger in dina egna personliga värderingar i det du läser.

    Och då handlar det om att du måste söka hjälp för dina svårigheter att läsa och förstå text. Ekvivalent med att du anser att alla som inte reagerar som du måste söka hjälp. Du förstår. Man kan inte kräva av alla andra att ta ansvar, man måste själv ta det ibland. Just nu är det du som måste ta ansvar.
    Ska börja med att skriva att jag håller med dig i vad du skriver för övrigt.

    Här är du emellertid lite fel ute. Du GJORDE ett syftningsfel och kunde definitivt uttryckt dig tydligare. 

    Med det sagt, ditt skrivfel var så tokigt att man ändå borde förstått att du inte åsyftade föräldrarna, utan att det var dina syskon som bet tillbaka.
  • Anonym (Lova)

    I dessa situationer har jag använt våld mot mina barn:

    1. När mina barn varit runt tre, fyra har dom någon enstaka gång slagit mig i ansiktet. Av ilska, upphetsning eller liknande. Inget allvarligt eller varaktigt men på barns vis vilja testa gränserna. Jag har mycket lätt slagit tillbaka på samma sätt och frågat om det var skönt. "Nej," svarar dom. "Okej, det tyckte inte jag heller. Slå inte igen, tack."

    2. Daskat på handen när barnet efter otaliga tillsägelser fortfarande pillar på saken dom inte ska pilla på. Farliga saker alltså, sladdar, TVn, byrån eller liknande.

    3. Ryckt tag i barnets arm när han eller hon inte stannar upp och lyssnar efter måååånga tillsägelser.

    Jag är uppvuxen i en familj där jag blev slagen. Inte misshandlad men örfilar, knuffar och slag på handen var inget konstigt. Jag skyller på att mina föräldrar själva blev uppfostrade så. Jag blev normal. Jag är en god och lyhörd förälder som spenderar massor av tid med mina barn. Man är inte störd eller sjuk för att man ibland förlorar förståndet. Och har man själv utsatts för det så är det lättare att föra det i arv.

  • Ignoramus

    Var hittar jag det här omtalade syftningsfelet egentligen? Hen beskrev hur FAMILJEN gjort allt för att få stopp på bitandet, och ?de? i texten hänvisar uttryckligen till syskonen tidigare. Jag säger inte att det var självklart att hen menade syskonen, men allt i texten - ffa taget ur sitt sammanhang - pekade väl ändå på det?


    Anonym (Anne) skrev 2020-08-01 01:05:43 följande:

    Du beskrev hur dina föräldrar gjort allt för att få stopp på bitandet, och lite senare skrev du att de till slut bet tillbaks, så givetvis är det då ett syftningsfel från din sida som gjorde att jag trodde det var dina föräldrar som bet. Och det är väl en väsentlig skillnad mot om det var syskonen som till slut gav igen. Tycker du verkligen att det är irrelevant?

    När du påstår att jag skulle tro mig ofelbar måste jag dra slutsatsen att du antingen inte läst mina inlägg alternativt inte förstått dem. Jag skriver ju precis det att vi alla har potentialen att gå över gränsen och slå sina barn. Förövrigt så behöver man själv inte vara ofelbar för att kunna se skillnad på rätt och fel hos sig själv eller andra. Jag kan vara full av fel och svagheter och ÄNDÅ förstå att det är ett övergrepp om föräldrar biter sina barn i uppfostringssyfte. Man kan ha två tankar i huvudet samtidigt... pröva..


  • MJ1

    Våld mot någon är aldrig rätt även fast det i vissa fall är effektivt.

    Personer som tycker annat brukar vara obildade och inte förstå bättre.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Lova) skrev 2020-08-01 17:51:46 följande:

    I dessa situationer har jag använt våld mot mina barn:

    1. När mina barn varit runt tre, fyra har dom någon enstaka gång slagit mig i ansiktet. Av ilska, upphetsning eller liknande. Inget allvarligt eller varaktigt men på barns vis vilja testa gränserna. Jag har mycket lätt slagit tillbaka på samma sätt och frågat om det var skönt. "Nej," svarar dom. "Okej, det tyckte inte jag heller. Slå inte igen, tack."

    2. Daskat på handen när barnet efter otaliga tillsägelser fortfarande pillar på saken dom inte ska pilla på. Farliga saker alltså, sladdar, TVn, byrån eller liknande.

    3. Ryckt tag i barnets arm när han eller hon inte stannar upp och lyssnar efter måååånga tillsägelser.

    Jag är uppvuxen i en familj där jag blev slagen. Inte misshandlad men örfilar, knuffar och slag på handen var inget konstigt. Jag skyller på att mina föräldrar själva blev uppfostrade så. Jag blev normal. Jag är en god och lyhörd förälder som spenderar massor av tid med mina barn. Man är inte störd eller sjuk för att man ibland förlorar förståndet. Och har man själv utsatts för det så är det lättare att föra det i arv.


    Du skriver säkert det där med tanken om att det du gjort är rätt och ingen kommer kunna säga något annat...

    Du om någon borde förstå att du inte ska använda våld mot dina barn som själv blivit utsatt.

    Hur kan du försvara det!?

    Många som gjort det skäms nog så innerligt att de aldrig skulle våga erkänna det, ens på ett anonymt forum. Men du försvarar det.

    Anledning? Har du hört talas om det? Om du är så fruktansvärt lyhörd och spenderar så mycket tid med dina barn, hur kommer det sig då att de kunnat pilla så många gånger på farliga saker? Varför har du inte avlett? Tagit en bok och läst? Byggt lego med dem? Gjort trolldeg?

    Har barnet kommit till den graden att den slagit dig i ansiktet under en konflikt har du inte hanterat konflikten rätt.

    Du har ENDAST dig själv att skylla för att du använt våld. Det är DU som gjort fel, inte barnen. Du ska vara en förebild. Varför är det ok för dig att använda våld när barnen inte får använda våld mot dig? Du är rätt patetisk!

    DU är en bristfällig förälder. DU saknar redskap. DU är inte så perfekt som du tror utan majoriteten av alla föräldrar är betydligt mer förståndiga än du. Majoriteten av alla föräldrar använder inte våld mot sina barn trots att förmodligen alla dessa haft barn som pillat i kontakter och sladdar. Låt det sjunka in! Ta sedan hjälp för hur du ska bemöta dina barn på ett korrekt sätt!
  • Anonym (.)
    Anonym (TS) skrev 2020-08-01 10:27:09 följande:
    DU verkar vara den som har svårt för empati och sympati. På vilket sätt skulle ett litet barn kunna provocera en vuxen till den grad att denne klappar till barnet?
    Nä, då saknas spärrar. Då är man inte frisk! Min morsa blev misshandlad av sin pappa hela sin uppväxt. Hon har klappat till både mig och min syster vid ett flertal tillfällen. Jag förstår henne. Hennes moraliska gränser har passerats och suddats ut pga sin uppväxt. Hon är inte frisk pga vad hon varit med om. Men det gör inte att jag någonstans tycker det hon gjorde var förståeligt eller mindre hemskt. Hon om någon borde veta att slå inte är en lösning.

    Jag har själv barn med diagnos. Har ALDRIG gjort illa dem på något vis och de kan vara utmanande på många sätt.
    De har bitits, slagits och haft utbrott. Men med lågaffektivt bemötande och MYCKET jobb så är det idag helt fungerande, trevliga och sympatiska ungdomar.

    Att ta till våld är en genväg. Då man som förälder antingen är för lat för att ta till hjälp eller stöd för hur man ska bemöta sitt barn rätt eller för att man inte har tid att lägga energi på sina barn.
    Eftersom du utgår från att alla är som du och din morsa är det de facto du som har problem med att förstå att människor är olika, dvs sympati och empati.


  • Anonym (TS)
    Anonym (.) skrev 2020-08-02 08:01:48 följande:

    Eftersom du utgår från att alla är som du och din morsa är det de facto du som har problem med att förstå att människor är olika, dvs sympati och empati.


    Det gör jag inte. Men ja. Jag saknar sympati för människor som slår barn. Likväl som jag aldrig annars rättfärdigar mord eller misshandel, någonsin. Det gör inte att jag har problem med sympati eller empati. Som vuxen har man ett ansvar att söka hjälp om man inte kan hantera sina barn. Ett barn kan inte söka den hjälpen åt föräldrarna. Man har ett ansvar att ta tag i sina egna problem. När man inte gör det är man inte mycket till människa enligt mig.
  • Anonym (.)
    Anonym (TS) skrev 2020-08-02 12:34:21 följande:
    Det gör jag inte. Men ja. Jag saknar sympati för människor som slår barn. Likväl som jag aldrig annars rättfärdigar mord eller misshandel, någonsin. Det gör inte att jag har problem med sympati eller empati. Som vuxen har man ett ansvar att söka hjälp om man inte kan hantera sina barn. Ett barn kan inte söka den hjälpen åt föräldrarna. Man har ett ansvar att ta tag i sina egna problem. När man inte gör det är man inte mycket till människa enligt mig.
    Jo det är exakt det du beskriver, att du har brister i empati och sympati.
    Att du försöker bortförklara dig är naturligt, för det svider oftast att erkänna att man inte är en såndär superbra och allt igenom god människa.

    När man villkorar empatin och sympatin som du gör så är det självklart en brist i den förmågan. Det förstår alla normalt tänkande människor.
Svar på tråden Är du en föräldrar som rättfärdigar våld mot barn?