• Anonym (Vilket?)

    Oense om namn, hjälp oss välja

    Vi kommer inte överens om namn till vår son. Det står mellan två alternativ, båda dubbelnamn. Vilket gillar ni bäst/minst? Helt OK att motivera varför ni tycker som ni tycker =)

    alt 1: Run-Björn

    alt 2: Frans-Egon

  • Svar på tråden Oense om namn, hjälp oss välja
  • Vinterankan
    Anonym (Vilket?) skrev 2020-08-02 00:03:34 följande:

    Vad tycker ni om namnet Esbjörn i tilltalsnamn? Låter det ungdomligare/mer passande ett barn???

    Vi gillar unika gammaldags namn.

    Storasyster heter Alfrida Linnea, Alfrida är tilltalsnamnet. Sonen skulle då heta Esbjörn Frans-Egon. Så kul om det kan hålla samma klang och stil.

    Vi lyssnar och funderar på allt ni säger. Vi sitter själva och spånar på namnförlag =)


    Det tycker jag låter som ett jättebra alternativ. Jag tycker Björn, Egon och frans alla är fina namn men inte som dubbelnamn. Esbjörn som förnamn och sedan ett dubbelnamn tror jag blir ett bra alternativ där ni för traditionen vidare och samtidigt uppfyller era andra önskningar om namn plus att det kommer klinga betydligt bättre.
  • mari123
    Anonym (Vilket?) skrev 2020-08-01 16:46:46 följande:

    Vi kommer inte överens om namn till vår son. Det står mellan två alternativ, båda dubbelnamn. Vilket gillar ni bäst/minst? Helt OK att motivera varför ni tycker som ni tycker =)

    alt 1: Run-Björn

    alt 2: Frans-Egon


    Jag tycker Run-björn känns bra. Känns riktigt ursvenskt. Tänker mig karvat i en runsten......"sonerna ejsbjorn o ajsbjorn raiste steinen efter fadren Runbjorn"......Förlåt
  • mammabitch

    Run-Egon?
    Ni kan ju alltid skriva ihop det till Runegon och säga att ni tog det från en fantasyroman så är ju namnet lite mer i tiden....

  • Kråkungen
    Anonym (Vilket?) skrev 2020-08-01 19:40:22 följande:

    Hmmmm okej. Om man väljer ett annat namn som tilltalsnamn och har dubbelnamnet som mellannamn? Tycker ni att det är OK då?


    Jaaaa!!! Plz gör det! Otroligt mycket bättre idé! :) Andranamn är den perfekta lösningen för alla oss som vill hedra släktingar utan att skämma ut den stackars ungen :) 
    Anonym (Vilket?) skrev 2020-08-01 22:22:58 följande:
    Ett andranamn menar jag. Även om jag inte själv kan se det negativa i namnet. På era reaktioner låter det som om jag funderade på att namnge min son till Bajs-Korv...
    Alltså... nej, men jag förstår samtidigt folks reaktioner. De här namnen är verkligen riktigt gräsligt fula, och känns dessutom väldigt hemmagjorda - sorry. Ska jag vara helt ärlig trodde jag först att det bara var en trolltråd, för jag kunde verkligen inte föreställa mig att nån kunde mena allvar med de här namnen. Jag menar verkligen inte att vara taskig, men för din sons skull känns det ju ändå viktigt att du/ni inser hur folk i allmänhet faktiskt reagerar. Nu är jag helt för att skita i folks åsikter och gå min egen väg, men det är en sak att välja för sin egen del att sticka ut; att gå emot strömmen; att vara unik - när det gäller ens barn bör man vara mer försiktig. Det är ju inte säkert att de vill vara unika små snöflingor bara för att man själv vill det :) Med ett så udda namn kan din son liksom inte riktigt själv välja, utan han kommer - hur idiotiskt det än är - att bli placerad i ett fack redan från start. Är du med på hur jag (och, tror jag: många med mig) tänker? Att din son skulle bli mobbad tror jag däremot inte egentligen; jag har själv en drös ungar, som har gått i skolan både på landet och i stan, och ingenstans har det förekommit mobbing av någon av skolkompisarna pga deras namn - inte ens på den inskränkta bonnaskolan ungarna gick på ett tag, och inte ens trots att där funnits en hel del ungar med namn som har klar mobbingpotential. Det verkar tack och lov ha dött ut rätt mycket, det där med att mobba nån pga deras namn. Däremot färgar och formar ens namn den man är, och hur andra ser på en - det kommer man inte ifrån.
    Anonym (Vilket?) skrev 2020-08-02 00:03:34 följande:

    Vad tycker ni om namnet Esbjörn i tilltalsnamn? Låter det ungdomligare/mer passande ett barn???

    Vi gillar unika gammaldags namn.

    Storasyster heter Alfrida Linnea, Alfrida är tilltalsnamnet. Sonen skulle då heta Esbjörn Frans-Egon. Så kul om det kan hålla samma klang och stil.

    Vi lyssnar och funderar på allt ni säger. Vi sitter själva och spånar på namnförlag =)


    ESBJÖRN Frans-Egon Efternamn funkar :) Eller FRANS Runbjörn Efternamn. Eller EGON Runbjörn Efternamn. Både Frans och Egon tycker jag är fina namn var för sig. Att kompisar skulle få nys om er sons andranamn är ju inte speciellt troligt - och än mindre troligt är det att de skulle bry sig ett skit om det även om de faktiskt fick reda på det :) 
    Anonym (Vilket?) skrev 2020-08-02 00:08:37 följande:

    Nu är jag gravid och mycket hormoner Och jag är känsligare än vanligt. Men jag hoppas verkligen ingen tror att jag vill att min son ska bli retad eller vill honom något ont, som någon skrev, jag älskar mina! Vill deras bästa i alla avseenden 3

    Så kommentarer om att jag vill att de ska bli mobbad undanber jag mig.


    Nej men så klart vill du dem inget ont!! En del kommentarer har verkligen varit over the top. Den där kommentaren om barnmisshandel var ju direkt idiotisk. Bry dig inte om hatfulla människor. Men bry dig om att ta till dig av folks reaktioner, och fundera över om du/ni vill utsätta er son för detta - för att folk i största allmänhet reagerar med förfäran på hans namn.

    Jag tror att ni kommer att landa i ett jättebra val i slutänden :) All kärlek, och lycka till <3



  • Anonym (Vilket?)
    Kråkungen skrev 2020-08-02 09:55:30 följande:

    Jaaaa!!! Plz gör det! Otroligt mycket bättre idé! :) Andranamn är den perfekta lösningen för alla oss som vill hedra släktingar utan att skämma ut den stackars ungen :) Alltså... nej, men jag förstår samtidigt folks reaktioner. De här namnen är verkligen riktigt gräsligt fula, och känns dessutom väldigt hemmagjorda - sorry. Ska jag vara helt ärlig trodde jag först att det bara var en trolltråd, för jag kunde verkligen inte föreställa mig att nån kunde mena allvar med de här namnen. Jag menar verkligen inte att vara taskig, men för din sons skull känns det ju ändå viktigt att du/ni inser hur folk i allmänhet faktiskt reagerar. Nu är jag helt för att skita i folks åsikter och gå min egen väg, men det är en sak att välja för sin egen del att sticka ut; att gå emot strömmen; att vara unik - när det gäller ens barn bör man vara mer försiktig. Det är ju inte säkert att de vill vara unika små snöflingor bara för att man själv vill det :) Med ett så udda namn kan din son liksom inte riktigt själv välja, utan han kommer - hur idiotiskt det än är - att bli placerad i ett fack redan från start. Är du med på hur jag (och, tror jag: många med mig) tänker? Att din son skulle bli mobbad tror jag däremot inte egentligen; jag har själv en drös ungar, som har gått i skolan både på landet och i stan, och ingenstans har det förekommit mobbing av någon av skolkompisarna pga deras namn - inte ens på den inskränkta bonnaskolan ungarna gick på ett tag, och inte ens trots att där funnits en hel del ungar med namn som har klar mobbingpotential. Det verkar tack och lov ha dött ut rätt mycket, det där med att mobba nån pga deras namn. Däremot färgar och formar ens namn den man är, och hur andra ser på en - det kommer man inte ifrån.ESBJÖRN Frans-Egon Efternamn funkar :) Eller FRANS Runbjörn Efternamn. Eller EGON Runbjörn Efternamn. Både Frans och Egon tycker jag är fina namn var för sig. Att kompisar skulle få nys om er sons andranamn är ju inte speciellt troligt - och än mindre troligt är det att de skulle bry sig ett skit om det även om de faktiskt fick reda på det :) Nej men så klart vill du dem inget ont!! En del kommentarer har verkligen varit over the top. Den där kommentaren om barnmisshandel var ju direkt idiotisk. Bry dig inte om hatfulla människor. Men bry dig om att ta till dig av folks reaktioner, och fundera över om du/ni vill utsätta er son för detta - för att folk i största allmänhet reagerar med förfäran på hans namn.

    Jag tror att ni kommer att landa i ett jättebra val i slutänden :) All kärlek, och lycka till <3


    Tack så jättemycket för ditt inlägg! =)

    Jo, vi har pratat och funderat. När vi presenterat namnen för släkten har det enbart varit positiva reaktioner, så både jag och sambon blev lite chockade och ledsna av vissa kommentarer. Men samtidigt så tar vi till oss. Vi vill vår sons bästa såklart. Vi spånar och funderar på alternativ och hur vi kan sätta ihop namnen på ett lite modernare sätt. Vi är nog lite gammaldags i själen =)
  • Anonym (Vilket?)
    mari123 skrev 2020-08-02 08:37:13 följande:

    Jag tycker Run-björn känns bra. Känns riktigt ursvenskt. Tänker mig karvat i en runsten......"sonerna ejsbjorn o ajsbjorn raiste steinen efter fadren Runbjorn"......Förlåt


    Det var så det lät i våra huvuden med, som en vikingason =D
  • Kråkungen
    Anonym (Vilket?) skrev 2020-08-02 10:35:15 följande:
    Tack så jättemycket för ditt inlägg! =)

    Jo, vi har pratat och funderat. När vi presenterat namnen för släkten har det enbart varit positiva reaktioner, så både jag och sambon blev lite chockade och ledsna av vissa kommentarer. Men samtidigt så tar vi till oss. Vi vill vår sons bästa såklart. Vi spånar och funderar på alternativ och hur vi kan sätta ihop namnen på ett lite modernare sätt. Vi är nog lite gammaldags i själen =)
    Ingen orsak :) Det finns så klart en massa människor som skulle tycka att namnen är fina också - det är bara det att den överväldigande majoriteten skulle reagera med förskräckelse (tror jag). Sen tänker jag att släktingar kanske inte säger vad de tycker på samma sätt - de vill ju inte såra. En kompis till mig hade Ragnar, Lennart och Arne som förslag på namn till sin son, och hennes föräldrar tyckte att hon skulle välja Ragnar, för det var ju så sött, men sen kröp det fram många år senare att de tyckte att det var ett helt förfärligt namn, men de hade inte velat göra sin dotter lessen, och de två andra alternativen tyckte de var ännu värre... 

    Hursomhelst - ni kommer att landa i nåt bra :) Rapportera gärna här i tråden när ni har bestämt er :) <3 
  • fjanten
    Anonym (Vilket?) skrev 2020-08-02 10:35:15 följande:

    Tack så jättemycket för ditt inlägg! =)

    Jo, vi har pratat och funderat. När vi presenterat namnen för släkten har det enbart varit positiva reaktioner, så både jag och sambon blev lite chockade och ledsna av vissa kommentarer. Men samtidigt så tar vi till oss. Vi vill vår sons bästa såklart. Vi spånar och funderar på alternativ och hur vi kan sätta ihop namnen på ett lite modernare sätt. Vi är nog lite gammaldags i själen =)


    Fast inte säger man till släkt och vänner vad man tycker om deras barns namm riktigt, det är ju just på anonyma ställen (som detta forum exempelvis) som sanningen faktiskt visar sig En syssling till mig döpte sin dotter till Pixie (!?)!! Alla tycker det låter som världens WT- blivande strippa-namn, men inte säger någon det till henne...
  • Anonym (Vilket?)
    fjanten skrev 2020-08-02 11:33:34 följande:

    Fast inte säger man till släkt och vänner vad man tycker om deras barns namm riktigt, det är ju just på anonyma ställen (som detta forum exempelvis) som sanningen faktiskt visar sig En syssling till mig döpte sin dotter till Pixie (!?)!! Alla tycker det låter som världens WT- blivande strippa-namn, men inte säger någon det till henne...


    Haha jag som tyckte Pixie var fint. Pixie och Peaches Geldof =D

    Men till och med för mig skulle det vara över gränsen i Sverige. Om man bodde i LA och var rika kändisar kan man komma undan med de namnen ;)
  • Anonym (T)

    Båda är hemskt fula
    passar inte ihop som dubbelnamn alls 

Svar på tråden Oense om namn, hjälp oss välja