• Sun 2 Aug 2020 21:22
    504 visningar
    3 svar
    3
    504

    2,5-åring med sömnsvårigheter, HJÄLP!

    Har problem med sömnen hos min 2,5-åring. Han vägrar vakna på dagen och han vägrar somna på natten. Och han kan inte hålla sig vaken en hel dag utan dagssömn heller.

    En normal kvällsnattning tar minst en timme men inte ovanligt att det tar 2 timmar. Ibland mer. Han bara skriker, gråter, försöker leka, kliver upp osv hela tiden. Spelar ingen roll om han får sova i egen säng eller med förälder. Alltid problem. Trots att han är trött egentligen!

    På dagen somnar han enklare och har istället stora svårigheter att vakna. Han sover som kortast i 1 timme men vanligast mellan 2-3 timmar. Jag vet att det låter dumt men han går nästan inte att väcka! Han bara skriker, gråter och somnar om om han ens kvicknar till över huvud taget. Ställer jag honom på golvet så lägger han sig bara rakt ner på golvet och sover där. Försöker jag hålla honom vaken under dagen så är det en extremt stor risk att han istället somnar sent (men inte tillräckligt sent för läggdags) och så vaknar han när han egentligen borde ha lagt sig för kvällen.

    Både jag och min make (och pappan till barnen) är SÅ trötta... För inte bara har vi problem med 2,5-åringens sömn, vi har också ett till barn på 1 år med "normala" bebissömnrytmer som skär sig helt med vår äldsta son! 1-åringen vaknar fortfarande på natten för att få flaska och vaknar tidigt på morgonen. Så jag får lägga mig sent och vakna tidigt varje dag, med avbrott mitt i natten. Det tär verkligen på en i längden...

    Finns det NÅGONTING vi kan göra? Det är som att vår 2,5-årings sömnrytm lever sitt eget liv... Och hans sömnrytm varierar väldigt ofta i tider också!

    Vad kan vi göra?

  • Svar på tråden 2,5-åring med sömnsvårigheter, HJÄLP!
  • Sun 2 Aug 2020 22:06
    #1

    Skulle säga att sluta med dagsömnen.

    Se till att göra saker i början när han vanligtvis brukar sova. Till exempel leka i en lekpark så att han håller igång och glömmer att han är trött.

    Hade ett elände med dottern när hon var två år att hon inte gick att få i säng i tid på kvällen om hon så bara sov 30 minuter så vi fick plocka bort dagsömnen helt. Första dagarna var ju lite jobbiga att hålla henne vaken, och man fick se till att hon inte somnade innan middag, men det gick bättre och bättre och hon kunde somna 19 istället för nattsudda till 22-23.

    Hoppas att det löser sig lika bra för er! Inte roligt när barnen har svårt att somna på kvällen och svårväckta.

  • Sun 2 Aug 2020 22:09
    #2

    Det tar bara någon vecka att sluta sova middag. En jobbig vecka, men det är värt det. Uppenbarligen är det dags för honom nu.

    Planera dagen noggrant. Lugna sysselsättningar på förmiddagen, och vid den tiden då han brukar sova, så går ni ut och leker i stället. Sedan får du övervaka honom under eftermiddagen. Varje gång han försöker somna, så hittar du på något kul. En rolig lek, baka, äta en glass, gå och handla - det gäller bara att ta sig fram till middagen. Kanske han somnar kl 18 den första dagen, men då är det ju faktiskt kväll.

    Många barn kan behöva trappa ned i stället för att sluta tvärt med middagssömnen. Då kan ni sova middag varannan dag den första veckan och sedan sluta helt.

  • Anonym (Mamma­)
    Mon 3 Aug 2020 08:29
    #3

    Han behöver sluta sova dagtid. Det är inte konstigt att det tar ett par timmar för er på kvällen om han sover 2-3 timmar på dagen! Jag skulle säga max en timme i den åldern men det verkar ju inte fungera heller så då tar man bort dagvilan.

Svar på tråden 2,5-åring med sömnsvårigheter, HJÄLP!