IVF hösten/vintern 2020
Ja jobbigt att det smårinner lite då å då, just nu kommer det lite. Kom igång när jag tog promenad.
Ja jobbigt att det smårinner lite då å då, just nu kommer det lite. Kom igång när jag tog promenad.
Hej fina ni, någon som vet om man ska ta lutinus på morgonen inför en FET kl 13? Jag skulle börja med dem igår men undrar om det kan störa själva återföringen om det är rester av lutinus i vägen? Kliniken har ingen telefontid längre men ni vet säkert!
Hej
Nån av er som har koll på RH immunisering. Min syster fick vaccin nu mot det efter födsel av sitt första barn.
Rhnegativa saknar nån gen hos blodkropparna som gör att det kan bli att man stöter bort Rhpositiva blodkroppar som har den antigen. Om man är rh negativ som min syster är och föder ett rh positivt barn finns det då risk att mamman skapar antikroppar mot nästa foster..
Funkar på samma vis med missfall.
De har säkert koll på detta på kliniken men nån av er som känner igen detta resonemang och vet med sig att de kontrollerat er och partners blodgrupp utifrån detta då de verkar vara styrt från partern om det kan bli ett rhpositivt foster förutsatt att partnern är rhpositiv.
Kanske jag helt kommer ihåg fel och allt detta är kontrollerat redan...men är mycket i huvudet nu..
Fan jobbigt att småblöda trots positivt gravtest...
Googlade fram att man kan genom NIPT test få reda på moder och fosters blodgrupp redan i v5-7 för å se om det krokar. Jag har ju haft missfall, och min kropp misstänker de stöter bort foster pga att kroppen ser de som ett intrång ungf som vid organtransplantation. Om man kanske kan ta den där sprutan så tidigt som möjligt vid ev. krock. Jag ska be om att sambon får göra blodprov med. Min blodgrupp borde de ha är många rör som tömts från mig. Tror inte heller att blödningen spelar så stor roll då den är typ lika dan hela tiden. Bara jobbigt mentalt. Blött över 1v nu. Också rädd man ska blöda igenom. Kör med tunna och långa bindor.
Hej ok du har hunnit några veckor då. Vilken vecka är du I?
Jag testade positivt I fredags så hur blir det nu 2 v från insättning och så 5 dagars blasto på det så är väl inne i V5 antar jag.. det jag får det till i alla fall. Pratade länge med kliniken idag tänkte att de borde kollat blodgruppen när de ändå tagit så många rör men icke sa nicke. De hänvisade till om jag blivit opererad nån gång nånstans där finns data. De hade ingen erfarenhet om att någon gjort nipt så tidigt. Eller att man kollat på partners blodgrupp för att se om risk kan finnas att foster är rhpositiv om mamman är rhneg. Skall ringa och boka blodprov båda 2 de är annars något man gör först vid inskrivning på mödravårdscentralen då man då tar blodprov på mamman då extra koll behövs under en sån grav. Känns som att de kanske inte har så mycket kunskap när väl fostret är där utan istället är fullt insatta på processen innan det tar sig. Ska ringa barnmorskan och boka tid då jag väl måste utgå från att UL ska gå bra. Kanske fp tips om vad jag kan göra för att ev minska blödningar.
oj detta blev långt.
Hej jag har mitt första möte hos barnmorskan i eftermiddag. Då ska jag peppra henne med frågor. Ja jag får det till det också ska höra idag hur det blir. Tack för all vägledning, information hjälper
Äh, på bilden jag la upp här var det inte det minsta tydligt. Får testa igen om två dagar hihi
Hej så nu har jag varit hos barnmorskan på ett första besök samma som för ett år sen då jag fick missed abortion. Så hon kom ihåg mig lite grann. Jag blev ledsen efter jag fått sitta i väntrummet med flera gravida och en nyfödd. Hade bokat in en tid och sen på ul fick jag veta att det avstannat v6, gick då dit ändå för att få prata och vad jag kanske kunde tänka på till nästa gång, blev lite terapi..
Fick veta att blodgrupp tar vi nästa gång men jag fick ta urinprov för å kolla odling hade äggvita i urinen + jag det var lite blodblandat men det visste jag ju. Fick även väga mig och ta blodtryck. Sen pratade vi om kost och vanor fick även bok om kost och att vänta barn, var ett bra möte.
V28 kontrollerar man att om kvinnan är rhneg om nått blod gått över till fostret, då blir det en graviditet med många kontroller nämligen .
Den där sprutan Rofylax är endast för barn 2. Hon sa även det blir V5 men tycker det åxå är svårt att beräkna vid ivf. Nästa besök 2v in i juni efter UL.
Nu ska jag bara kolla av och försöka landa i detta hon förstod att det var mentalt jobbigt med småblödningarna.
Så nu är det väl bara att vara glad antar jag, kan dock inte riktigt glädjas eller tro på det innan jag ser ett tickande hjärta ?
Hej jag kan förstått fel beror kanske på om man är rhneg eller ej det får vi se. Blir nog mer utförligt nästa gång. Nu var det väldigt generellt och var nog lite förvirrande med mina frågor och tidslinje hit och dit gen om min gravidresa.
Håller helt med dig i sak, men mitt tålamod är så kasst! Tog ovitrelle inför fet för 14 dagar sen så hoppas den är ute men håller med dig om att det nog inte är tillförlitligt :)