• Dhalia

IVF hösten/vintern 2020

Chajsa skrev 2021-06-01 08:08:28 följande:

Hej vännen! Ja jag plockades på sex ägg i fredags. Bara tre befruktades, förra gången gjorde de icsi på hälften och frisim på resten och de befruktade lika bra. Men nu med frisim på alla tror jag inte det blev optimalt. Hur som helst, fick en 8-cellig och ofragmenterad liten 3-dagars insatt igår! De andra två hade 2 celler respektive en liten fragmentering men de skulle odla vidare dem och se vad som händer... var lite nedslagen igår för går det såhär utan några till frys varje gång är ju mina landstingsförsök slut i augusti. Men! Försöker njuta för just nu ruvar jag ju och ska vänta lääänge med testningen denna gång :)

Hur går det med blödningarna och järnvärdet?

Låter ju jättebra med den. Förstår man känner sig nedslagen över dem andra de vet ju jag, men allt som behövs är just det guldägget. Hoppas det är just den <3
  • Dhalia
    Chajsa skrev 2021-06-03 07:22:00 följande:

Verkligen som på äggskal. Jag sover som en kratta, allt bara snurrar och vaknar med ett ryck 2 h innan klockan ringer och kan inte somna om. Läser om 3-dagarsembryons chanser att bli blastocyster som verkar vara 30-50%, och efter det kan man ju inte direkt andas ut. Känns totalt hopplöst. Skönt att jag inte är ensam med att ruva.

Jag läste faktiskt att >7 celler på dag 3 har ca 69% chans att bli blastocyster. Så ja tror oddsen är ändå lite större :) den gör ett hopp i utvecklingen där. Nu vet ja inte hur många celler din va då. När har du testdag?
  • Dhalia
    GlitterLina skrev 2021-06-08 20:34:17 följande:

Jag känner mig så misslyckad ????

Fortfarande ingen mens, jag har till å me tagit tabletter för att sätta igång mensen, men inte ens då vill den komma????

Dumma kropp

Hoppas den kommer snart men va inte så hård mot dig själv. När måste den ha senast kommit igång för att hinna innan semesterstängt?
  • Dhalia
    Chajsa skrev 2021-06-09 15:58:15 följande:

Åh så fin du är som skriver! Hoppfullt. Min hade 8 celler. Har bim idag men den ?räknas? i och för sig inte under ruvardagarna :) lite känningar som att mensen är på g men hoppas såklart. Har testdag 18/6 (RD 18), ruvardag 9 idag. Kanske kommer testa 13/6 om mensen inte kommit.

Då låter den som jättebra :) ja blev gravid förra gången med en 3 dagars som hade 8 celler. Men de helt normalt ja har också haft känsla att mensen ska komma, mensvärk då och ganska mycket med första graviditeten då jag var ovetandes gravid, hade så ont så ja trodde den skulle komma vilken dag som helst men den kom aldrig. Lycka till håller tummarna :)
  • Dhalia
    GlitterLina skrev 2021-06-09 22:59:44 följande:

I tisdags 8/6 va sista dagen för att börja med sprutbehandlingen för att hinna insättning innan stängning :( :(

Åh nej..de va tufft :( hände oss också förra sommaren att de sket sig innan och fick vänta till efter semestern med start, var så jäkla jobbigt med all väntan hela tiden :( som några andra skrev kanske boosta lite äggen med d vitamin och vila dig lite från allt så länge :/ vet det är svårt när man inget annat bara vill komma igång.
  • Dhalia
    Chajsa skrev 2021-06-10 23:54:49 följande:

Tack snälla du får pepp! Det har molat på nu i två dagar men ingen mens ännu, kanske till helgen. Imorgon är det en vecka till testdag, inte för att det är något magiskt över just den dagen egentligen men känns skönt att det närmar sig :)När har du testdag?

Förhoppningsvis kommer den inte mer :) jag plussade med en 2dagars i mars så just nu är jag i v16 och väntar en kille till november :) var en stark liten av 8 embryon och fick inget till frys.
  • Dhalia
    Chajsa skrev 2021-06-12 09:59:23 följande:

Just det du har redan plussat, svårt att hålla koll. Så fantastiskt, massa grattis <3 låter hoppfullt att det blev en bebis av ett starkt överlevande embryo, hoppas det är så för mig också. Ska testa imorgon tänkte jag, återkommer då :)

Ja de blir så haha :) man läste om andra där de blev också så men man tänkte ändå själv de kommer aldrig att gå men så händer de plötsligt som någon i tråden sa en gång :D vi håller tummarna att de blir ett plus :)
  • Dhalia
    Chajsa skrev 2021-06-13 16:49:20 följande:

RD 13 med 3-dagars, plus!!! Hoppas hoppas hoppas den ska stanna nu :)

Jaaaaa de ska den göra nu va roligt grattis :D en stark liten :D
  • Dhalia
    Inalina skrev 2021-06-14 13:34:02 följande:

Åh jag visste inte att det var en pojke, och tänk att du är i v 16!!! så härligt att höra!! grattis igen haha, så roligt att ni kan ställa in er och förbereda namn etc 

Ååh tack så mycket :D <3 ja helt sjukt ibland har man svårt att förstå att de faktiskt händer. Tänka sig i höstas så kände man bara att de här kommer aldrig att gå. Så himla tacksam även om de bara skulle bli ett barn men de klart vi hoppas vi ska lyckas igen en dag... nu har vi bara kvar att göra rutinultraljudet sedan känns de som man kan pusta ut ordentligt haha :) vi har redan ett arbetsnamn som vi använder till honom så känns som de kommer landa i de också ;)
  • Dhalia
    Inalina skrev 2021-06-16 08:36:12 följande:

ja overklighetskänslan har svårt att lämna när man till slut blir gravid, man kan liksom inte fatta att egentligen världens mest naturliga sak äntligen händer en själv men jo så är det!  vad roligt att ni är så tidiga med namn också! har ni hunnit inhandla något till lillen ännu? 

Nä precis så är de <3 kanske börjar allt sjunka in när man känner tydligare rörelser har vid ca 3 tillfällen känt lite som ja tror är verkligen bebisen men så klart osäkert förrän man verkligen vet :) ja vi har köpt hans första kläder som vi tänkt han ska ha på sig när vi lämnar BB men har inte vågat mer än så..väntar till efter rutinultraljudet :) försöker ju tänka att man inte väntar ett missfall men svårt att slappna av helt riktigt än.. vart är du nu i processen skulle ni köra igång igen efter sommaren?
  • Dhalia
    Always choklad skrev 2021-06-21 20:11:01 följande:

Suck väntar på min mens.. Undrar om den hoppat tillbaka nu till runt löning, var så arg när jag var ung och skulle på fest under studietiden. Ilsken och lite snarstucken är jag nu så förhoppningsvis pms, så sjukt att man går å vill ha mens ibland är ju det man inte vill ha egentligen. Vill bara att allt skall vara normalt igen och jag ska få mens så att jag kan göra min livmoderhålsundersökning för att se att allt är som det ska!

De alltid ett ständigt klaffande hela tiden. :/ Hoppas de kommer snart så det blir gjort innan semestrar !
  • Dhalia
    Inalina skrev 2021-06-22 14:07:48 följande:

ja precis när man känner rörelser så är det verkligen på ritkigt, och SÅ häftigt!! mysigt med första klädinköpet :)

Ja vi drar igång igen efter sommaren är det tänkt, med långa protokollet tydligen, i Prag. Det är ett evigt pusslande bara för att planera allt med resor och att man aldrig vet exakt vilken dag ÄP är etc så är lite orolig över det just nu, men det löser väl sig får man hoppas. 

Kram

Aa den oron när man inte kan planera och kan inte ens tänka mig när man gör IVF utomlands, känns ännu mer stressande kring planering :O men ni fixar det och det kommer gå bra. Håller tummarna att det blir ett syskon som kommer 2022 då :)

Kram <3
  • Dhalia
    Always choklad skrev 2021-06-23 15:02:29 följande:

Hej

Konstigt har symptom som ägglossning men ej haft mens emellan, efter kemisk graviditet. Nu borde jag haft mens ej ägglossning. Slemmigt och plaskblött i trosan..

Ja har fått ägglossning båda gånger direkt efter missfall, fick iaf positivt på ÄL stickor. Kan ju börja gå direkt också.
  • Dhalia
    Always choklad skrev 2021-06-24 23:00:00 följande:

Vet varken ut eller in, kanske va mens mina blödningar efter missfall 21 maj var jag i 7v då konstaterade de kemisk graviditet. Hade nå blödningar från samma vecka som testdagen och sträckte sig nån vecka därefter, men se sa man kan blöda. Sen började det igen dan innan ultraljudet 21 maj och höll i sig 2v drygt, men var inte som normal mens. Hjälp mig räkna har mens var 24-28 dag brukar diffa däremellan...

Då borde den väl komma om ca 14 dagar beroende på hur lång lutealfas då?
  • Dhalia
    Always choklad skrev 2021-06-25 18:19:18 följande:

Ja kanske blir så. Idag är en halvjobbig dag, lite av en milstolpe under året. Sitter man ett år till och saknar en liten..

Nä den känslan är inte rolig alls, önskar man kunde säga de kommer ordna sig men man kan inte garantera något heller. Hoppas av hela mitt hjärta att alla bara kunde få sitt efterlängtade barn <3
  • Dhalia
    Thessan81 skrev 2021-06-28 16:01:20 följande:

Hej! Vi har 3 misslyckade ivf med gonalf nu byter dom till Menopur har ni några erfarenheter av det? Bra eller dåligt tacksam för svar mvh Tessan

Hej du kan läsa på min presentation våra utfall med gonal f vs Menopur. Gjort 4 IVFer sammanlagt. För oss gick de bättre med menopur, gravid v19 nu :) lycka till!
  • Dhalia
    Thessan81 skrev 2021-06-28 19:50:32 följande:

Jag hittade det ???? nu 3dje med gonal f fick vi ut 7 ägg 1 klarade sig men slutade dela sig dag 5 samma dag vi skulle sätta in. Så nu får vi betala och dom byter ut gonal f till Menopur så hoppas på bra behandling denna gång.

Ja de värt att prova annat efter 3 misslyckanden. Be också att få tillbaks tidigare, läste ni gjorde på Livio vi va där i höstas också pga corona blev de lite paus så vi väl där följde vi egentligen Sahlgrenskas nästa plan för vårt sista försök som då va att testa Menopur. Jag var själv velig till att få tillbaks en 2 dagars på sahlgrenska då vi hade 8 st befruktade men dem tyckte de va bäst att få tillbaks något än att jag står där dag 5 och kanske inte får något alls tanken på att vi inte får till frys. Ganska långsökt att pricka rätt av 8 fina på dag 2 men så blev de nu. Vågar inte ens tänka hur de hade kunnat sluta. Läkaren sa själv dem trivs nog bättre i livmodern än på deras labb och så kanske det var för oss.
  • Dhalia
    Annna84 skrev 2021-06-28 20:29:55 följande:

Hej! Jag gjorde 2st IVFer med gonal och fick inte några bra resultat, på sammanlagt 30st plockade ägg blev det 1st återföring av en 2-dagars och inget till frysen. Vi ville byta till menopur, men kliniken avrådde oss. Vi valde menopur ändå och på 3e IVFen fick vi en färskåterföring och 3st blastocyster till frysen. Tyvärr blev det inget plus av dessa. På 4 IVFen bytte vi klinik och körde vidare på menopur. 3st blastocyster till frysen, varav den första gav en graviditet <3

Så för oss blev det mycket bättre resultat med menopur. Råder dig absolut att testa.

Lycka till!

Hur går det för dig? Hade du hunnit ha det tidiga ultraljudet?
  • Dhalia
    GlitterLina skrev 2021-07-07 08:06:15 följande:

Men vet ni att det är just dina ägg som är ?felet? ?

Egentligen kan ju ingen veta det för det finns ju inget test för de. Men oddsen minskar ju med tiden. Allt beror väl på hur många ägg får man ut hur många befruktas är allt det åt de minimala hållet så är väl sannolikheten att de ska bli en bebis till slut mycket liten. Sen kanske man inte vill stå där om något år och x antal ivfer senare och inte ens ha möjligheten för äggdonation i Sverige, finns ju utomlands men då måste man ju söka sig utåt också. Vet inte vad gränsen för äggdonation i Sverige är.
  • Dhalia
    Always choklad skrev 2021-07-06 23:23:08 följande:

Hej

Min sambo tycker vi borde försöka sluta med ivf och försöka äggdonation. Är just över 40 nu..Kanske är kört..Vet inte har ett FET kvar på landstinget nu..

Ni har inga fler försök via landstinget som ni kan byta ut mot äggdonation?
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020