• Anonym (Bonus)

Bortskämd med ev diagnos

Jag har ett bonusbarn som är tio år som jag verkligeutycker synd om på många vis. Jag har försökt så gott det går att tycka om hen men det är väldigt svårt.

Barnet är oerhört bortskämt(främst av den andra föräldern(mamman) och inte min man). Barnet är ouppfostrad och otrevligt. Har förmodligen en diagnos men vägrar göra utredning vilket stöttas av mamman. Är gravt överviktig, vägrar röra på sig, är hemmasittare och sköter inte sin hygien. Ser helt bedrövlig ut.

Som sagt väldigt synd om hen. Min man är maktlös och kan inte uppfostra eftersom barnet då inte vill vara hos oss. Vi kan alltså inte säga till om särskilt mycket.

Soc är inblandade för att stödja mamman främst.

Jag har landat i att försöka acceptera och respektera räcker för min del i förhållande till barnet. Hur har andra som befunnit sig i samma sits hanterat det? Jag försöker tänka honom som en funktionshindrad person, sänka förväntningarna och kämpar med acceptansen. Alla tassar på tå för honom som det ser ut nu.

• Svar på tråden Bortskämd med ev diagnos
  • Anonym (hm)

Så du menar TS att du inte ser din och din mans skuld i det hela?
    Du förstår alltså inte varför barnet beter sig dåligt i eran närvaro och är överviktig och mår dåligt? 
    O dessutom så får mamman kämpa med skadan som ni 2 har orsakat.

O på det har du mage att prata om att du försöker "acceptera"???

Snälla säg att du inte är på riktigt!

Självklart har ni 2 ingenting att säga till om. Ni ska vara Tacksamma att barnet överhuvudtaget pratar till er!

• Anonym (Liv)
    Anonym (hm) skrev 2020-08-04 00:31:31 följande:

Du förstår alltså inte varför barnet beter sig dåligt i eran närvaro och är överviktig och mår dåligt? 

Självklart har ni 2 ingenting att säga till om. Ni ska vara Tacksamma att barnet överhuvudtaget pratar till er!

Öh, va? Vad läste du in nu mellan raderna egentligen? Att Ts och hennes man hatar barnet och behandlar det illa för att dom kräver basala regler kring kost, motion, skärmtid och uppförande i hemmet? Att Ts är Ekaka styvmodern mot barnet för att hon vågar kritisera mamman och starta en tråd? Läs igen för du har fått något om bakfoten.
  • viseversa

Jag har flera barn med diagnoser och det är ingen ursäkt för att vara ouppfostrad och otrevlig. Ställ krav i ert hem 

• Anonym (Bonus)
    Anonym (Fundersam) skrev 2020-08-03 23:41:08 följande:

Det låter märkligt att å ena sidan alla de instanser du räknar upp inte tycker det finns anledning till åtgärd samtidigt som du beskriver ett barn som är i stort behov av hjälp. Kan det vara så att de alla hoppas att skolbytet på något sätt mirakulöst ska lösa problemet? Nej så naiva är de inte. Så vad är det som pågår här egentligen?

Bor någon av föräldrarna i en mycket liten kommun med bristande resurser eller svågerpolitik? Vad tror du mamman tjänar på att låta detta fortgå? Eller är det bara allmän slapphet?

Nej soc låter det inte bara fortgå utan insats har satts in för att stärka föräldrarna
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (hm) skrev 2020-08-04 00:31:31 följande:

Oj vilken reaktion, känns som att du befinner dig i liknande situation och att det var en öm tå alternativt att du är grälsjuk :)

Du har ingen aning om skada som orsakats och har ett väldigt svart vitt tänkande.
  • Anonym (Bonus)
    Annita skrev 2020-08-03 21:09:34 följande:

Det där är barnmisshandel tycker jag.

Nej, det har gått så långt att krav går inte riktigt att ställa just nu. Jag tycker att pojken borde remitteras till BUP. Inte för npf-diagnos i första läget, utan för behandling av depression eller spelmissbruk eller vad felet nu kan vara. Pojken mår knappast bra, psykiskt. 

Att pojken inte vill detta kan man räkna med, och då får man faktiskt tvinga honom dit. Problemet är väl att mamman kanske sätter sig på tvären.

BUP kan stötta med att se till att pojken får struktur i sin vardag, för det verkar han sakna helt idag. BUP och skolan, ev även soc, är vana att samarbeta och det skulle kunna vara en väg framåt.

Detta skulle såklart gå ut över er familj men som jag ser det har pappan inget val. Han kan inte sitta helt handfallen och se pojken sjunka djupare i sina problem (nu verkar ni vara ganska engagerade redan, pappan och även du, och det är ju en väldigt bra början).

Barnet behöver bup för att se om det är depression eller diagnos. Det skulle hjälpa även föräldrarna för att det skulle bli tydligare hur de ska bemöta honom och vilka krav de kan ställa.

Barnet vill inte dit och mamman kan inte få honom dit därför är den kontakten avslutad.
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (Liv) skrev 2020-08-04 07:57:41 följande:

Öh, va? Vad läste du in nu mellan raderna egentligen? Att Ts och hennes man hatar barnet och behandlar det illa för att dom kräver basala regler kring kost, motion, skärmtid och uppförande i hemmet? Att Ts är Ekaka styvmodern mot barnet för att hon vågar kritisera mamman och starta en tråd? Läs igen för du har fått något om bakfoten.

Jag har medvetetet hållt mig utanför föräldrarnas konflikt och uppfostring.

Just nu har vi inga regler kring något av detta eftersom det saknas helt hos den andra föräldern. Barnet klagar ändå på att det är bättre hos mamman (där får jag oboy och ost toast Till frukost och hamburgare till lunch).

Den personen som skrev verkar vara sugen på tjafs.
  • fornminne
    Anonym (-) skrev 2020-08-03 11:39:03 följande:
    Se honom som ditt adopterade barn med särskilda behov som behöver all din tid och kärlek. Eller lämna relationen.

Ett helt orimligt krav, särskilt om man har egna barn. Eller bara ett eget liv, vilket de flesta har. Ts är inte pojkens mamma, däremot är hon bonusvuxen och får naturligtvis anpassa sig efter förutsättningarna. Men huvudansvaret bör ligga på bioföräldrarna.
  • fornminne

Sen ska dina barn inte behöva tassa på gå i ditt eget hem ts, det är inte heller ok. Alla barn har rättigheter. Det måste gå att vissa förståelse och respekt mot pojken, men ändå sätta gränser. Sen behöver han hjälp. Att berövas sin barndom genom att vara hemmasittande och inte få det stöd han behöver, är inte ok nånstans. Dock är det förmodligen inte så mycket du kan göra ts, det där är en sak för bioföräldrarna att lösa.

• fornminne
    Anonym (K) skrev 2020-08-03 15:52:14 följande:
    Barnet borde bo hos er på heltid, försök få igenom det.

Låter som att det skulle vara en katastrof för ts barn. Vems behov väger tyngst här? Sen kan ts inte ?få igenom? nånting, det är bioföräldrarna som avgör.
Svar på tråden Bortskämd med ev diagnos