• Anonym (Bonus)

Bortskämd med ev diagnos

Jag har ett bonusbarn som är tio år som jag verkligeutycker synd om på många vis. Jag har försökt så gott det går att tycka om hen men det är väldigt svårt.

Barnet är oerhört bortskämt(främst av den andra föräldern(mamman) och inte min man). Barnet är ouppfostrad och otrevligt. Har förmodligen en diagnos men vägrar göra utredning vilket stöttas av mamman. Är gravt överviktig, vägrar röra på sig, är hemmasittare och sköter inte sin hygien. Ser helt bedrövlig ut.

Som sagt väldigt synd om hen. Min man är maktlös och kan inte uppfostra eftersom barnet då inte vill vara hos oss. Vi kan alltså inte säga till om särskilt mycket.

Soc är inblandade för att stödja mamman främst.

Jag har landat i att försöka acceptera och respektera räcker för min del i förhållande till barnet. Hur har andra som befunnit sig i samma sits hanterat det? Jag försöker tänka honom som en funktionshindrad person, sänka förväntningarna och kämpar med acceptansen. Alla tassar på tå för honom som det ser ut nu.

• Svar på tråden Bortskämd med ev diagnos
  • neverpreggo

Hur ofta är barnet hos er?

• Anonym (Fundersam)

Det här kan ju inte vara ett nytt problem. Vad tycker pappan egentligen, vill han verkligen förändra/hjälpa? Eller är det mest du som reagerar?

Hur länge har du funnits med i bilden? Har din sambo flera barn eller var sonen och pappan ensamma tidigare. Hur länge sedan skiljdes hans föräldrar? Kan situationen förvärrats av att ni flyttade ihop och med nya bonussyskon?

Fundera över om du kan hitta en nyckel bland mina frågor men kom samtidigt i håg att det är din sambo som äger problemet.

• Anonym (Bonus)
    Anonym (Liv) skrev 2020-08-03 12:41:44 följande:

Och där försöker du få trådstartaren att ta över föräldrarollen...det är hopplöst att vara styvförälder i såna här situationer, man har inget inflytande hur bedrövligt de biologiska föräldrarna än beter sig. Jag råder Ts att backa och fokusera på sina egna barn. Hur påverkas dom av att ha en så dysfunktionell familjesituation så nära inpå?

Ja precis. Det är en knivig situation och jag försöker göra så.

De tassar på tå en del. Jag pratar mycket med dem om saken och försöker få dem att känna att de inte gör något fel men att dem behöver vara trevliga och snälla mot barnet.

Min äldsta har det nog svårast eftersom hon är tonåring och faktiskt har en diagnos (ASD). Jag försöker få henne att förstå att han inte är som andra barn och att man behöver vara neutral och visa respekt och inte tappt sig av plumpheter. Nåt som hon lyckas bra med men inte själv visas tyvärr av bonusbarnet.
  • Anonym (Elisabeth)
    Anonym (Liv) skrev 2020-08-03 12:41:44 följande:

Och där försöker du få trådstartaren att ta över föräldrarollen...det är hopplöst att vara styvförälder i såna här situationer, man har inget inflytande hur bedrövligt de biologiska föräldrarna än beter sig. Jag råder Ts att backa och fokusera på sina egna barn. Hur påverkas dom av att ha en så dysfunktionell familjesituation så nära inpå?

Nej tvärtom. Jag inleder ju med att skriva att ts nog inte kan göra så mycket och fortsätter att diskutera utifrån pappans perspektiv utifrån vad ts skriver om honom.

Men sen är det klart att nån form av ansvar har man ju om man lever tillsammans med ett barn som man anser far illa (om än ej ett föräldraansvar) men det var inte det jag skrev om här. Jag funderade på vad pappan kunde göra, men anledning av att det lät som att han inte kunde göra något alls. Och det reagerade jag på.
  • Anonym (Elisabeth)
    Anonym (Bonus) skrev 2020-08-03 12:33:08 följande:

Socialtjänsten är inblandade med familjebehandlare

Skolan gjorde orosanmälan och insatser sattes in men mamman och pojken var inte nöjda med några av dem. Sen ställde Corona till det även.

Han kan inte uppfostra barnet eller säga någonting eftersom barnet aldrig får tillsägelse hos mamman helt enkelt.

Fast uppfostran handlar väl inte bara om tillsägelser? Uppfostran är väl så mycket mer än det.

Kan inte pappan få stöd av familjebehandlaren? Eller är barnet bara hos er v/h?
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Bonus) skrev 2020-08-03 12:54:46 följande:

Ja precis. Det är en knivig situation och jag försöker göra så.

De tassar på tå en del. Jag pratar mycket med dem om saken och försöker få dem att känna att de inte gör något fel men att dem behöver vara trevliga och snälla mot barnet.

Min äldsta har det nog svårast eftersom hon är tonåring och faktiskt har en diagnos (ASD). Jag försöker få henne att förstå att han inte är som andra barn och att man behöver vara neutral och visa respekt och inte tappt sig av plumpheter. Nåt som hon lyckas bra med men inte själv visas tyvärr av bonusbarnet.

Att dom tvingas tassa på tå i sitt eget hem är illa. Hemmet ska vara en trygg fristad. De är även enligt barnkonventionen rätt att bemötas med respekt, även av bonusbarnet. Jag skulle vilja förflytta ditt fokus från detta bonusbarn till dina egna biologiska barn och deras rättigheter. Dom har rätt till ett tryggt och lugnt hem. Dom har rätt att bli behandlade med respekt av övriga familjemedlemmar. Biologiska och gemensamma barn glöms ofta bort i bonusfamiljen när något är dysfunktionellt med den förra familjen. Kom ihåg det.
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (Fundersam) skrev 2020-08-03 12:54:42 följande:

Det här kan ju inte vara ett nytt problem. Vad tycker pappan egentligen, vill han verkligen förändra/hjälpa? Eller är det mest du som reagerar?

Hur länge har du funnits med i bilden? Har din sambo flera barn eller var sonen och pappan ensamma tidigare. Hur länge sedan skiljdes hans föräldrar? Kan situationen förvärrats av att ni flyttade ihop och med nya bonussyskon?

Fundera över om du kan hitta en nyckel bland mina frågor men kom samtidigt i håg att det är din sambo som äger problemet.

Jag är relativt medveten om vad som har varit problematiskt och det är en lång historia såklart. Men oavsett bakgrundsfaktorer så är det ju nuet som ska hanteras.

Dvs att vi är ett par som lever i bonusfamilj och kommer fortsätta göra det.

Han är väl medveten om problemet och kämpar hårt för att få en god relation med sin son och få till att han ska få stöd och hjälp av skola/socialtjänsten. Men barnet bor hos mamman och umgänge sker med pappan och barnet vill inte bo hos oss. Hon uppfostrar honom och han har inget att säga til om
  • Anonym (Fundersam)

Menar du att bonusen bara kommer till er då och då t ex varannan helg. Då blir ju situationen en annan och hans pappas möjlighet att styra upp sonens mående mer begränsad än om det var varannanveckas boende.

Om det är begränsat till några dagar per månad föreslår jag att nu försöker föregå med gott exempel och hittar på en massa aktiviteter som stimulerar bonusen till annat än skärmar. Kanske t.o.m. med upptrappad fysisk rörelse.

Och sen behöver ju pappa och din egentid vilket samtidigt minskar risken för ?slitage? i relationen med dig och dina barn.

• Anonym (K)

Barnet borde bo hos er på heltid, försök få igenom det.

• Annita
    Anonym (Bonus) skrev 2020-08-03 13:03:50 följande:
    Jag är relativt medveten om vad som har varit problematiskt och det är en lång historia såklart. Men oavsett bakgrundsfaktorer så är det ju nuet som ska hanteras.

Dvs att vi är ett par som lever i bonusfamilj och kommer fortsätta göra det.

Han är väl medveten om problemet och kämpar hårt för att få en god relation med sin son och få till att han ska få stöd och hjälp av skola/socialtjänsten. Men barnet bor hos mamman och umgänge sker med pappan och barnet vill inte bo hos oss. Hon uppfostrar honom och han har inget att säga til om
    Svårt läge för dig, att stötta på en nivå som känns ok för dig själv, men samtidigt inte lägga dig i det pappan och mamman gör... Och balansera det hela med dina tidigare och det kommande barnet.

Har de gemensam vårdnad? Annars har ju pappan inte direkt mandat att agera. Om han är vårdnadshavare borde han kunna be skolan om regelbundna uppföljningsmöten (som mamman kallas till förstås). Skolan är redan engagerad låter det som, eftersom de anmält mamman. De har omfattande ansvar att anpassa så att pojken kommer tillbaka från sitt hemmasitteri så de kan inte bara ge upp. Vilket å andra sidan är en väldigt svår nöt om mamman missköter föräldraskapet som hon verkar göra.

Varför bara umgänge? Kan han gå till familjerätt och försöka tvinga fram vv? 

Pojken har en depression, tycker jag att det låter som. Tragiskt att han inte får rätt hjälp. 
Svar på tråden Bortskämd med ev diagnos