Inlägg från: Mortiscia80 |Visa alla inlägg
  • Mortiscia80

    Sälja fika, hur mycket i varje förpackning?

    Sötsug skrev 2020-08-03 18:55:34 följande:
    Jag har koll på lagar och regler. Jag säljer inte på regelbunden basis och tänker inte göra det heller. Jag har fått ok från kommunen att sälja vid enstaka tillfällen på t ex loppis utan qtt behöva ha separat kök, kyl/frys etc. Så detta har jag koll på ????

    Okej, tack för tips!

    Känns dock som ett stort jobb att räkna ut kostnad för ingredienser till varje sort? Har du någon privat databas du använder eller finns det på nätet?
    Det är inte kommunen i första hand kanske utan Skatteverket. De vill ha skatt på varenda krona du tjänar, även om det så bara är för att du sålt egenbakade bullar, annars är det olagligt svartjobb.
  • Mortiscia80
    Sötsug skrev 2020-08-03 23:40:05 följande:
    Kommen är väl självklart de första jag kontaktat när jag tänker sälja livsmedel. Där har de sagt att tillstånd inte behövs för enstaka gånger per år.

    Varför ska jag behöva meddela det till Skatteverket i förhand? Det är väl något jag meddelar vid min deklaration, vilket jag såklart kommer göra.
    Jag skrev inte att du skulle meddela Skv i förhand, naturligtvis kan du inte skatta förrän du vet hur mycket du faktiskt tjänat. Jag menade bara att kommunen inte är de enda som har regler att följa och skrämmande många människor tror att det är ok med svartjobb så länge det är småsummor.
  • Mortiscia80
    Sötsug skrev 2020-08-04 09:32:06 följande:
    Jag skrev att jag har kollat med kommunen och fått ok. Du svarade du att det är väl inte kommunen i första hand utan Skatteverket. Alltså syftade du på att jag borde kollat med Skatteverket. Hur skulle de annars komma i första hand?
    Därför att jag tänkte på lagar kring försäljning/tjäna pengar och inte att hantera mat.
Svar på tråden Sälja fika, hur mycket i varje förpackning?