• Anonym (Annamaria)

    Hade ni kunnat hålla tyst om era åsikter, för att få vara med en viss man?

    Jag funderar på om jag har gjort ett misstag. Hade en god vän, som det kanske kunde ha blivit mer med. Vibbarna fanns där. Men nu har han sagt upp kontakten med mig p.g.a. mina åsikter. Han säger tydligen ofta upp kontakten med människor av båda könen, som har mina åsikter. (Det spelar ingen roll här vilka åsikterna är, för jag vill inte att det här ska bli en debatt om vem som har "rätt" och "fel" - det är inte det min fråga gäller.) 

    Själv, hade jag kunnat leva med att han har de åsikter som HAN har, trots att de är diametralt motsatta mina. Detta beror på (förutom att han är en snygg och sexig man, och att jag upplevde att vi klickade, såklart :) ), att han dels inte stämmer in på stereotypen av män som har de åsikterna, utan snarare precis tvärtom. Jag blev förvånad när jag förstod vilket parti han röstade på! Och dels på, att jag tror att han är ärlig och äkta. Det är inte bara det vanliga hyckleriet i hans fall, utan han har till och med deltagit i aktioner med fara för sitt eget liv när han var yngre, och nu ger han bort stora summor till organisationer med hans värderingar. 

    Borde jag ha hållit tyst om vad jag tycker? Brutit med mina gamla vänner? Städat bort allt i lägenheten, som påminner om vilket parti jag har varit med i - och faktiskt arbetat för under en mandatperiod? 

    Vilket pris är NI beredda att betala, för att den man ni älskar ska älska er tillbaka..? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-08-07 05:57
    I inlägg 17 ska det förstås stå "Die Grünen" och ingenting annat.

  • Svar på tråden Hade ni kunnat hålla tyst om era åsikter, för att få vara med en viss man?
  • Anonym (.)
    Drottningen1970 skrev 2020-08-05 15:19:07 följande:
    Fast om det är av sådan vikt att det riskerar att stjälpa en relation så lär det ju inte handla om ifall man gillar röd eller grön mjölk.
    Du pratar fortfarande om grundläggande värderingar, det gör fortfarande inte TS.
  • Anonym (Naughty40)

    För egen del vill jag bara ha en man som tar mig för den jag. Skulle ALDRIG hålla igen med mina egna personliga åsikter eller förställa mig för en man... Har dessutom väldigt svårt för folk som inte klarar av att hantera att man kan ha olika åsikter. En sådan man går bort.

  • Anonym (Naughty40)

    Måste också tillägga att den mannen låter både osexig och osnygg, vilken fjant, var glad att han sa upp bekantskapen med dig.

  • Limeblad

    Skulle aldrig vara någon annan än mig själv med min partner. Tror inte det hade funkat med någon som står långt ifrån mina politiska åsikter/värderingar.

  • Anonym (Nyfniken)

    Nu när så många ändå svarat kan du väl berätta vilka partier det rör sig om!?!

    Har du varit aktiv i NMR och han i KPML(R)?

  • Anonym (Annamaria)
    Anonym (Nyfniken) skrev 2020-08-05 23:30:24 följande:

    Nu när så många ändå svarat kan du väl berätta vilka partier det rör sig om!?!

    Har du varit aktiv i NMR och han i KPML(R)?


    Han är tysk och medlem i Die Grüne, alltså motsvarande vårt Miljöpartiet. Han är även medlem i Greenpeace, och har gjort farliga jobb för dem när han var yngre. Hans engagemang för miljö och klimat tycker jag är fint (även om jag inte känner för det lika starkt som han).

    Det är det andra - att det ska vara öppna gränser och fri invandring, att kriminella inte ska skickas tillbaka till hemlandet vad dom än har gjort, att människor ska få gifta sig och uppfostra barn tillsammans i vilka familjekonstellationer som helst (samkönade par, poly-grupper, muslimska familjer med en man och flera hustrur...), att det ska vara fri abort utan någon som helst utredning o.s.v. som jag inte kan hålla med om, och inte kan hålla tyst om. 

    Jag är Sverigedemokrat förstås, på den högra/mer konservativa flanken också...

    Ja, det var kanske lika bra att det blev som det blev. Men han är en väldigt spännande man: framgångsrik i sitt ingenjörsjobb, och har gjort flera uppmärksammade uppfinningar på sin fritid också. Allmänbildad, språkkunnig, intelligent... och väldigt snygg... Inte någon bidragsberoende, feminin sojapojke, som män med de åsikterna brukar vara. Inte heller har han grönt eller lila hår... Slagits med poliser har han gjort, över en amerikansk militärbas i Tyskland - men det var i ungdomen. 
  • Anonym (Lite salt)
    Anonym (Annamaria) skrev 2020-08-06 15:12:00 följande:

    Han är tysk och medlem i Die Grüne, alltså motsvarande vårt Miljöpartiet. Han är även medlem i Greenpeace, och har gjort farliga jobb för dem när han var yngre. Hans engagemang för miljö och klimat tycker jag är fint (även om jag inte känner för det lika starkt som han).

    Det är det andra - att det ska vara öppna gränser och fri invandring, att kriminella inte ska skickas tillbaka till hemlandet vad dom än har gjort, att människor ska få gifta sig och uppfostra barn tillsammans i vilka familjekonstellationer som helst (samkönade par, poly-grupper, muslimska familjer med en man och flera hustrur...), att det ska vara fri abort utan någon som helst utredning o.s.v. som jag inte kan hålla med om, och inte kan hålla tyst om. 

    Jag är Sverigedemokrat förstås, på den högra/mer konservativa flanken också...

    Ja, det var kanske lika bra att det blev som det blev. Men han är en väldigt spännande man: framgångsrik i sitt ingenjörsjobb, och har gjort flera uppmärksammade uppfinningar på sin fritid också. Allmänbildad, språkkunnig, intelligent... och väldigt snygg... Inte någon bidragsberoende, feminin sojapojke, som män med de åsikterna brukar vara. Inte heller har han grönt eller lila hår... Slagits med poliser har han gjort, över en amerikansk militärbas i Tyskland - men det var i ungdomen. 


    Ja, hujedamej, en man som är för fri abort och tycker att det är okej att vara homosexuell... Jag har då aldrig hört nåt så hemskt... Härnäst menar han väl att kvinnor ska få rösta också!
  • Drottningen1970
    Anonym (.) skrev 2020-08-05 16:48:31 följande:

    Du pratar fortfarande om grundläggande värderingar, det gör fortfarande inte TS.


    Såklart det handlar om det.
  • Anonym (U)

    Beror på vilka åsikter det gäller.

    Jag skulle aldrig vilja dejta en S fanboy , så jag skulle inte låtsas att jag gillar sossarna.

    Men vissa saker är mindre viktiga.

  • Anonym (.)
    Drottningen1970 skrev 2020-08-06 15:55:53 följande:
    Såklart det handlar om det.
    Nej. Du får inte mer rätt bara för att du upprepar dig fler gånger.
    Nu vet jag att du brukar tolka text lite hippsom happsom och självklart blir det då något helt annat än vad som skrivits.
  • Anonym (???)
    Anonym (Annamaria) skrev 2020-08-06 15:12:00 följande:
    Han är tysk och medlem i Die Grüne, alltså motsvarande vårt Miljöpartiet. Han är även medlem i Greenpeace, och har gjort farliga jobb för dem när han var yngre. Hans engagemang för miljö och klimat tycker jag är fint (även om jag inte känner för det lika starkt som han).

    Det är det andra - att det ska vara öppna gränser och fri invandring, att kriminella inte ska skickas tillbaka till hemlandet vad dom än har gjort, att människor ska få gifta sig och uppfostra barn tillsammans i vilka familjekonstellationer som helst (samkönade par, poly-grupper, muslimska familjer med en man och flera hustrur...), att det ska vara fri abort utan någon som helst utredning o.s.v. som jag inte kan hålla med om, och inte kan hålla tyst om. 

    Jag är Sverigedemokrat förstås, på den högra/mer konservativa flanken också...

    Ja, det var kanske lika bra att det blev som det blev. Men han är en väldigt spännande man: framgångsrik i sitt ingenjörsjobb, och har gjort flera uppmärksammade uppfinningar på sin fritid också. Allmänbildad, språkkunnig, intelligent... och väldigt snygg... Inte någon bidragsberoende, feminin sojapojke, som män med de åsikterna brukar vara. Inte heller har han grönt eller lila hår... Slagits med poliser har han gjort, över en amerikansk militärbas i Tyskland - men det var i ungdomen. 
    Varför tycker du att det är så "ovanligt" för en tysk man att ha hans åsikter. Tror du att alla tyska män är nazister, eller vad har du för utgångsläge egentligen?

    Men din huvudfråga: borde du hållit tyst? Svar NEJ: Om man verkligen anser något så kommer det fram efter hand. Det går inte att leva ett liv där du låtsas motsatt mot vad du menar (fast egentligen är väl knappast miljöfrågor motsatta SD egentligen - men du har ju själv skrivit så. Som om inte någon som sympatiserar med SD samtidigt kan vara orolig över miljöfrågor liksom. Det vore väl oerhört korkat om alla som gillar SD skulle skita i planeten?) 

    Sedan tänker jag, att eftersom du verkar beundra denne man ganska mycket, du ser hur mångsidig han är - kanske det kunde få dig att inse att världen inte är  så svart/vit som en del politiska partier vill få den att framstå? Det här skulle kunna få dig själv att utvecklas. 
  • Drottningen1970
    Anonym (.) skrev 2020-08-08 02:11:54 följande:

    Nej. Du får inte mer rätt bara för att du upprepar dig fler gånger.

    Nu vet jag att du brukar tolka text lite hippsom happsom och självklart blir det då något helt annat än vad som skrivits.


    Men herregud. Känns som du inte läst tråden. Släpp prestigen. Orka.
  • Anonym (.)
    Drottningen1970 skrev 2020-08-08 09:46:59 följande:
    Men herregud. Känns som du inte läst tråden. Släpp prestigen. Orka.
    Där kom det. Som jag väntat på det.
    Du bara måste få sista ordet och du ser alltid till att fortsätta tills du får det. Om inte annat så lägger du nivån i sandlådan med diverse personliga påhopp.

    Vad har4 du att säga i sak?
  • Drottningen1970
    Anonym (.) skrev 2020-08-10 17:08:11 följande:

    Där kom det. Som jag väntat på det.

    Du bara måste få sista ordet och du ser alltid till att fortsätta tills du får det. Om inte annat så lägger du nivån i sandlådan med diverse personliga påhopp.

    Vad har4 du att säga i sak?


    Det jag har att säga i sak är fortfarande att det uppenbart handlar om grundläggande värderingar, vilket tydligt framkommit. Att det nu gått prestige i saken för dig att framhärda i att jag har fel är inget jag kan hjälpa av. Du kan säkerligen inte ha någon orimligt förväntan på att jag ska backa gällande detta, så man undrar ju lite var du vill komma? Om det är viktigt för dig att få sista ordet i denna larviga diskussion så varsågod.... detta lägger jag inte ner en minut till på.
  • Anonym (.)
    Drottningen1970 skrev 2020-08-10 17:31:58 följande:
    Det jag har att säga i sak är fortfarande att det uppenbart handlar om grundläggande värderingar, vilket tydligt framkommit. Att det nu gått prestige i saken för dig att framhärda i att jag har fel är inget jag kan hjälpa av. Du kan säkerligen inte ha någon orimligt förväntan på att jag ska backa gällande detta, så man undrar ju lite var du vill komma? Om det är viktigt för dig att få sista ordet i denna larviga diskussion så varsågod.... detta lägger jag inte ner en minut till på.
    Haha. Du är så gullig.
    Tänker på dig som en terrier, den där sortens hund som bara måste få ha sista ordet om det så bara är det vanliga voffet.

    Nej, det framgår inte tydligt. Men du upprepar samma meningar om och om igen.

    Det som är tydligt är att du inte lyssnar på något annat än din egen röst och därför kämpar för rätten atyt ha rätt. Som alltid. Det är definitionen av prestige.
  • Anonym (Björk)

    Jag är beredd att betala ett högt pris. Ge upp mitt bekväma liv och börja om, med allt vad det kan innebära.

    Men jag skulle inte dölja sånt som hör till min personlighet, för jag vill att det ska vara mig han älskar och inte någon som jag låtsas vara. 

Svar på tråden Hade ni kunnat hålla tyst om era åsikter, för att få vara med en viss man?