Gnälltråd kollega som reser trots corona
Läs här:
https://www.tholin.se/coronaviruset-vanliga-fraagor-foer-arbetsgivare/
Anställdas semesterresor
Hur hanterar vi anställda som återvänder från semesterresor?
Normalt bör anställda som återkommer från egna semesterresor återgå i arbete. Precis som vid tjänsteresor (se ovan) bör var och en vara uppmärksamma på hur de mår. Om de får symptom ska kontakt med 1177 vårdguiden tas för vidare bedömning.
Om en anställd kommer hem från en semesterresa som under frånvaron blev ett område som UD avråder från - t ex norra Italien - bör arbetsgivaren vidta försiktighetsåtgärder. Samråd med den anställde och kom överens om att arbetet utförs från hemmet under 14 dagar.
Om arbetet inte går att utföra från hemmet bör den anställde uppmanas att vara hemma med betald lön under denna tid.
Arbetsgivaren bör kontakta den anställde innan hen återgår till arbetet). Avtala ? om möjligt ? att den anställde arbetar från hemmet under 14 dagar, s k frivillig karantän.
Om arbetet inte går att utföras från hemmet torde arbetsgivaren kunna beordra att den anställde inte får återgå till arbetsplatsen under två veckor. Denna ledighet torde kunna vara obetald.
Enligt smittskyddslagen 2 kap 1§ ska var och en genom uppmärksamhet och rimliga försiktighetsåtgärder medverka till att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar. Om den anställde väljer att åka till områden som UD avråder ifrån ? och är medveten om detta ? kan det inte anses uppfylla kravet enligt smittskyddslagen.
Arbetsgivaren bör dock göra en bedömning i varje enskilt fall och bör även ha informerat den anställde om detta före avresan.
Vad gäller om en anställd inte kan återgå i arbete p g a karantän?
I vissa fall kan anställda inte kan återgå i arbete efter en semesterresa utomlands. Anledningen kan t ex vara att de inte får lämna respektive land på grund av de hålls i karantän.
Om detta inträffar i samband med en semesterresa har den anställde inte rätt till lön under frånvaron.
Givetvis kan arbetsgivaren och den anställde komma överens om att arbetet utförs på distans (om det är möjligt). Andra lösningar kan vara att fler semesterdagar tas ut, alternativ komptid och liknande.
Är det möjligt att återkalla en anställds semester?
Huvudregeln är att varken arbetsgivaren eller den anställde ensidigt kan återkalla en beviljad semester, varken en planerad eller pågående. Det kan dock finnas situationer där arbetsgivaren bedömer att de måste dra tillbaka en beviljad semester, t ex på grund av personalbrist eller att den anställde har en sådan befattning som gör att hen måste vara på arbetsplatsen.