• Skogssport

    FÖRÄLDRAR - hur många semesterveckor tar ni ut på sommaren?

    Hur många semesterveckor tar ni föräldrar ut under somrarna?

    Jag försökte göra omröstningen så att den ska passa så väl ensamstående på heltid, som ensamstående med barn på deltid/halvtid, samt föräldrar i kärnfamilj.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden FÖRÄLDRAR - hur många semesterveckor tar ni ut på sommaren?
  • Jemp

    I år 4 var, tillsammans. Första året ingen av oss ändå är föräldraledig på heltid men barnen har varit hemma fruktansvärt mycket under våren så vi kände att det räcker.

    Kan tänka mig att vi tar ungefär lika många veckor nästa år men går lite omlott.

  • Anonym (L)

    Noll. Jag har valt att jobba inom en samhällsviktig funktion, jag har absolut rätt till semester men det kändes sjysstare att vara kvar med tanke på hur läget är nu.

  • Alexi

    Så länge vi hade föräldrapenning så tog vi ut sex veckor tillsammans (4 v semester och 2 v fp). Nu när barnen är för stora för fp så blev det i år 5 veckor var men lite omlott så båda har en semestervecka när den andre jobbar. 

  • Mascaraklumpar

    Det är olika från år till år. Den här sommaren blev det i princip ingen semester alls, men vi har flexat och jobbat hemifrån och på så vis ändå kunnat ha barnen hemma 5 veckor. Förra året tror jag jag tog ut 6 veckor och min man 3, varav 2 gemensamt. De två somrarna dessförinnan var vi hemma tillsammans (semester+obetald ledighet/föräldrapenning) hela sommarlovet.

  • Mascaraklumpar

    Tillägger att framöver så kommer vi nog vara hemma 4 veckor var, varav 2 gemensamt.

  • fluu

    Maken har fyra veckor. Jag är alltid hemma.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Rödtjärnens Anna

    Jag har 4 veckor, pappan har 4 veckor + 4 veckors pappaledighet. Med pyssel och skiftgång så är sonen hemma 11, 5 veckor i år från förskolan.

  • Anonym (B)

    Får bara ta tre veckor tyvärr så det är det det blir. Vi går omlott för barnens skull dock så de får ledigt hela sommaren.

  • cosinus

    Har tagit 6 veckor var. Samtidigt.

    Utöver det har jag kunnat ta 2 veckor deltidskomp före och en vecka efter min semester. Så det är typ 5 dagar sammanlagt som barnen har lov och jag inte är ledig iaf 2-4 timmar per dag.

    Yngsta ska börja årskurs fyra och tills hon fyllde 8 kunde vi blanda fp och semester så vi har aldrig behövt nyttja fritids på lovet.

  • Bunny on speed

    Lyckades rösta fel... Men vi har båda ca 7 veckor, semester och inarbetad tid. Vi är båda lärare.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (Typ)

    Jag brukar alltid ta semester samma dag som skolavslutningen äger rum och sedan gå på jobbet igen en vecka innan skolstart.

    Förut tog jag hela sommarlovet men ungen vill gärna vara på frita en vecka innan plugget börjar för att mjukstarta lite.

    Är ledig höst och sportlov också.

    Julen och påsken är jag alltid ledig för vi jobbar inte alls mellan ungefär 20 dec till ungefär 10 jan och påsken är man ju nästan ledig hela ändå. Så många röda dagar och klämdagar där. Kan man jobba hemifrån dom dagar som är vanliga så behövs inte frita. Annars jobbar jag på kontoret mellan 9-19. Frugan går hemma.

  • Anonym (Mimmi)

    Jag tar ut 6 veckor, mannen brukar ta 4, och sen sparar han en vecka till jul/nyår.

    Vi jobbar aldrig helger eller röda dagar.

  • Elin P

    Tar ut 4, samtidigt som maken. Dessutom tog vi en vecka var med föräldrapenning (en före och en efter). Så barnen var lediga totalt 6 veckor. Det räcker känner jag, sen klättrar vi alla på väggarna här hemma. Tycker det är viktigt att vi har ledighet tillsammans också, skulle inte ta semester innan maken för att barnen ska vara lediga hela sommaren.

  • Anonym (Fredrika)

    I år 4 veckor, sambon tar lika många, varav 2 var gemensamma, så barnen är lediga 6 veckor.

  • LFF

    Barnen har varit lediga i 6 veckor. Sambon tog 5 veckor semester plus en vecka föräldraledigt. Jag tog 4 veckor semester plus en vecka föräldraledigt. Mina 5 veckor var vi hemma gemensamt. 

Svar på tråden FÖRÄLDRAR - hur många semesterveckor tar ni ut på sommaren?