Inlägg från: Anonym (myself) |Visa alla inlägg
  • Anonym (myself)

    Vilken vecka är jag gravid i?

    Nu är jag hemma och klar med RUL - allt såg jättefint ut och HAN växer som han ska Så, det blir en pojke här med, både enl. NIPT och RUL!
    Vi kunde inte äta lunch idag - igår kväll fick min man SMS att kontoret är stängt idag då de haft coronauttbrott och ska sanera alla lokaler under dagen, så han var hemma - men då åt vi lunch hemma istället
    Jag hade sprungit in på KappAhl och köpt en body, ett par byxor och lite strumpor i blåaktig färg för att visa till dottern (och min man för den delen också - han bestämde sig att vänta tills ikväll för att få veta könet) och på så sätt berätta att hon får en lillebror Därmed första bebisgrejer är officiellt inköpta

  • Anonym (myself)

    Hm, skulle titta mera på vagnar nu och upptäckte att leopard-färgade är i tyg och inte konstläder - bra att veta när man ska planera inköpet

  • Anonym (myself)

    Hej på dig!
    Ja, det var länge sedan Är du kvar på FB-gruppen - hört att det blev nåt bråk där så att t o m administratören lämnade gruppen, men det kanske har lugnat ner sig sen dess
    Jag gick in i v. 29 igår, så ja - tiden går fort, haha. Vi har b¨de landat i det hela samt börjat handla lite grejer - hittills har fått hem badbaljan, skötundelägg och lite kläder (har beställt lite mer kläder för första tidenm då man vet aldrig hur stort barnet föds och hur länge man kan använda de första plaggen). Och nu på fredag ska vagnen anlända Hjärta
    Jag mår bra under förutsättningar, haha (i alla fall har hört om flera som mår värre, så jag ska inte klaga för mycket ) Magen är dock väldigt stor - jag tror att jag hade så här stor mage på väg till BB förra gångenSkrikandes Från besvären som jag har fått hittills är sura uppstöttningar om jag äter nåt sent (vi brukade alltid ha en mysstund med min man vid TV med fika, men nu är det slut på det - endast middag för min del, men TV:n är kvar, haha. Samt fick problem med benen - flera gången om natten vaknar jag och har ont i ena eller andra benet nedanför höften. Om jag lägger mig på rygg nån minut, så fösvinner det och jag kan sova vidare. Ska till fysioterapeut/sjukgymnast med det nu på fredag - förhoppningsvis kan de hjälpa mig på nåt sätt. Jag har även börjat på en gravid yoga online på onsdagar (först gången i livet kör yoga och än så länge tycker att första kvarten kan jag hoppa över - jag har inte förmåga att slappna av så som man brukar göra i yoga, eller så är jag inte så spänd per definition ) Men jag tänkte att jag behöver köra nån fysisk aktivitet, dessutom friskvårdsbidrag kunde användas för det
    Annars är der bara bra med mig, förutom när lillen sparkar hårt på mig inifrån - som nu t ex
    Hur är det med dig? Hur mår du? Hur mycket är inhandlat per idag?

  • Anonym (myself)

    Osäker om det var samma grupp, men det borde nästan vara. Jag var aldrig mer där själv, men tjejer i tråden skrev att det blev nåt bråk i frågan om man skulle ta reda på könet och det spårade ut totalt - som sagt t o m admin har gått ur gruppen...
    Ja, jag haft halsbränna förra gången med dottern men bara på nätter, om jag åt för sent, så det kunde jag i alla fall kontrollera. Tänk på att din magsäck får väldigt lite plats nu, så all mat försöker att komma upp igen Jag har redan börjat äta lite mindre men oftare istället.
    Skönt att jobba mindre! Jag har lyx med att kunna bestämma själv då jag jobbar hemma, men långtifrån all som kan göra det.
    Men du, du kan köpa vilka grejer som helst, inte ens könsneutrala - tro mig, bebisar struntar fullständigt i vilka färger de har på sig

  • Anonym (myself)

    Haha, kom på nu att jag glömt att svara på din fråga om illamåendet. Jo, tack och lov är det borta Jag kan äntligen äta vad jag vill, dock i mindre portioner. Ända saken jag inte smakat är kokosmjölk - hade jättemycket illamående av den tidigare, men än så länge än jag inte sugen på nåt med den, så det kan vänta lite till, haha

  • Anonym (myself)
    Anonym (:)) skrev 2021-01-20 14:32:32 följande:

    Hej, tänkte ba hoppa in här och undra om de nån som kan hjälpa mig tolka mitt graviditetstest bim-3 har haft ont också i magen som en mild mensvärk så vet inte vad jag ska tro


    Förlåt, jag haraldrig gjort gravtest före BIM, så jag vet inte ens hur det bör/kan se ut. Mitt råd är att vänta ut till BIM och kanske t o m nån extra dag och sen ta ett nytt Lycka till!
  • Anonym (myself)

    Men vilket konstig person - man vet ju reaktioner som man kan få för sådana påstående och ändå uttrycker man sig Obestämd
    Ja, jag får väl avvakta med kokosmjölken än så länge - i de recept som jag brukar använda den, så kunde jag ersätta den lätt med vår favorit havregrädde, och asiatisk mat kom vi fram till att vietnamesisk är faktiskt mycket roligare än thai och de har inte så mycket kokosmjölk i sin matlagning

  • Anonym (myself)

    Faktiskt ingen av oss är asiat (och jag vågar inte påstå att vi äter asiatiskt ofta, men vi försöker alternera maträtter så gott det går, så det blir olika hela tiden )
    Däremot vill jag gärna tipsa om en koreansk spenatsallad - spenaten i sig är ju ganska trist, men den är ju jättenyttigt, så jag var väldigt glad att hitta en sån god recept!
    150 g färsk spenat
    1 gul lök (hackad)
    1 vitlöksklyfta
    3 ml olja
    2 nypor chillipulver
    1 krm paprika
    1 tsk sesamfrön
    1/2 msk sojasås
    salt
    Koka upp vatten, lägg i spenaten - rör om i ca 30-40 sekunder,  häll av varmt vatten och häll på kallt vatten - låt stå 10-20 sec.
    Häll av vatten och låt rinna av allt, samt krama ur överskott av vatten. Lägg spenaten i en skål.
    Värm upp stekpanna med olja, lägg i hackade lök, paprika- och chillipulver, stek tills löken får fin färg (ca 3 min).
    Lägg över löken till spenaten, pressa dit även vitlöken. Tillsätt sojasås, salt (smaka av - det behövdes mer salt är jag trodde då sojasåsen tog inte över), rör om väl och strö på sesamfrön. Klart! Man kan servera direkt, dock tyckte jag att salladen smakade ännu godare dagen efter, när alla smaker verkligen blandades Tungan ute

    Verkligen lätt och gott! Passar till vilken som helst mat som tillbehör/sallad.

  • Anonym (myself)

    Oj, nu har det gått ett tag till - hur mår du? Börjar du bli klar inför förlossningen? Eller kanske du har t o m fått din bebis?
    Varit hos BM idag (nu ska jag gå dit varje vecka för att mäta blodtrycket och även ska på ett TUL om ett par veckor, men vi får se om han inte kommer lite tidigare, hehe), allt såg bra ut och pojken ligger ganska långt ner dock inte fixerat än (men vad jag förstår så gör de inte det alltid för omföderskor).
    Vi är klara med all inhandling, så det är bara kvar att skruva ihop spjälsängen (kanske gör det nu i helgen) och förhoppningsvis byta däck (vi har dubbdäck, så vi kan inte köra på de efter 15/4 och då blir det lite svårt med logistiken då vi brukar både byta däck och tvätta bilen in- och utvärtes - lämnar till en firma och själva går på ett café eller handlar i centrum, men vagnen får ju inte plats om alla däck är inlastade). Så, jag håller tummarna att det slutar snöa fr o m nu och t o m hösten

  • Anonym (myself)

    Hej!
    Åh, vad jag förstår dig, det är rätt så tungt. Fast inte för mig längre - vår son har bestämt att komma redan förra lördag (dvs prick för en vecka sedan hade jag inte en aning om att 3 timmar senare mitt vatten skulle gå och ytterligare 4 timmar senare skulle jag föda min lilla pojke! Allt gick jättesnabbt - jag åkte in till SöS egentligen för kontroll, då det var väldigt lite vatten som kom. Min man stannade hemma och jag tog bilen (jag hade ju inga värkar än då och trodde till 99% att jag skulle bli hemskickad för att invänta värkarna). Men ca 15 min senare när jag kom fram, så började jag känna av första värkar och på BB kunde konstatera att dessa var redan regelbundna. Sen på 3 timmar blev jag öppen fullt och min man hann knappt till själva förlossningen (jo, han var med hela tiden, men det var typ sista 1,5 timme, då han behövde lämna vår dotter till grannar, samla lite grejer, sen åka taxi till BB, springa till mig för att hämta bilnycklar och hämta alla grejer därifrån). Med andra ord, jag hann inte med nån smärtlindring, men allt gick så gott som det bara kunde gå, samt fick inte ens några bristningar. Jag kan verkligen inte klaga på nåt, haha. Och vår son föddes 20/3 kl. 2.22.
    Vi fick stanna på BB i 2 dygn, då han fortfarande räknades som prematur, men alla kontroller slutligen såg jättebra ut, så vi släpptes hem i måndags.
    Det lustiga med hela förra fredag var att jag varit på SöS på morgonen för TUL och de beräknade att han skulle väga 3190 (några timmar senare vägde han 3230 och vad 52 cm lång). Jag tittade på parkeringen i närheten, hur man går nånstans och sånt (trots att vi planerade ju inte ha vår bil med oss, utan skulle åka taxi fram och tillbaka - aldrig i livet skulle jag ens tänka en tanke att åka till BB själv med värkar ) Men livet bestämmer annorlunda ibland.
    Så nu har vi varit hemma i några dagar, varit på efterkontroll på SöS och hörselscreening - så livet fortsätter
    Och det kan gå väldigt fort och oväntat, haha
    Nu ska jag hålla tummarna att allting ska gå så lätt för dig också!!!

  • Anonym (myself)

    Tack så mycket! Jo, det har nu gått en vecka sen han dök upp i vår familj men vi är fortfarande lite förvånade över det, haha Första natten på BB sov han bredvid mig och jag fångade mig själv på tanke när jag vaknade att han ligger där och gnyr - det var typ, oj, just det, han är ju redan här
    Jag har verkligen inte känt nånting varken dagarna eller ens timmarna innan - allting var precis som vanligt. Med dottern vaknade jag bara helt plötsligt på natten av första värkarna och då ville min mage rensa sig (men då tog allting 25 timmar, så jag hann med allting där emellan, den här gången inte ens det. haha).
    Jag hade tänkte på att han kan komma tidigare (dock tänkte jag så med dottern också men det stämde inte alls), dessutom läste jag nånstans att egentligen ju äldre man är, desto större risk att gå över tid. Det lustiga var att jag pratade med min kollega några dagar innan samma vecka och vi på skoj kom fram till att det skulle passa bäst om han kom nästa vecka (dvs den här veckan som är nu), då det passar bäst arbetsmässigt Men han tyckte att helgen passade ännu bättre
    Vi hade planerat in att min man skulle jobba hemifrån sista 2 veckor före BF för karantänens skull, men han hann aldrig
    Men nu håller vi tummarna för dig, så att er son kommer någorlunda snart (men inte för snart) och smidigt

  • Anonym (myself)
    Anonym (Sara) skrev 2021-03-27 07:18:01 följande:

    När har ni bf?:) verkar vara samtidigt som mig . Har ni några känningar??


    Jag hade 10/4, men sonen kom 20/3
  • Anonym (myself)

    Ja, det är fortfarande lite overkligt, men underbart! Han är ju 2,5 veckor nu. Redan!
    Jag mår jättebra - enda problemet jag har är att jag blev trög i mage (tror att största problemet ligger i att han äter så pass ofta - all vätska jag dricker går åt mjölken och finns inget kvar till tarmar. Måste försöka att dricka ännu mera, men jag börjar jobba lite nu, så då blir det lättare med drickandet - man har typ en rutin att glaset står bredvid och man snuttar på det hela tiden )
    Bäda gångenr så var jag ganska rädd för förlossning. Både att det ska göra ont, samt att man vet ju aldrig hur det ska gå. Den här gången dock, bestämde jag mig att försöka vara lite mer positivt inställd till förlossning (och i o m att magen var större och mer i vägen nu, så var det lättare att motivera sig, haha). Jag såg nästan fram emot förlossningen - man ville ju testa lite saker som en hört på gravidyoga (hann inte prova nåt dock). Och det kanske det som hjälpte mig - jag lät kroppen ta hand om allt själv och det gick ju suveränt!

  • Anonym (myself)

    Ja, problem med trög mage är välkända både under gravidideten och efter förlossningen Men vi löser det, som allt annat
    Vi har bestämt oss för tilltalsnamnet - det blir Dominik Men det är fortfarande oklart om andra namn (dottern har 3 namn, så vi tycker att lillebror ska få lika många och där är det fortfarande lite problem med att bestämma, haha - papper från Skatteverket ligger och väntar på sin tur )
    Ja, men om sammandragningarna tilltar, så är det väl ett bra tecken att finalen är nära Håller tummarna att ni får er lilla pojke innan helgen Kanske t o m idag?

  • Anonym (myself)

    Åh, nej, stackars dig! Inte roligt alls med ont, som dessutom inte leder till nåt produktivt eller en bebis.
    Och ja, det är faktiskt inte roligt att vara höggravid
    Har ni tänkt ut nåt namn än? Vi hade flera namn att välja från men ville se vår kille innan vi bestämde oss
    Nej, jag har inte riktigt vant mig vid att vara 2-barnsmamma, haha. Och med tanke på att sonen är vädigt lik vår dotter när hon var bebis, så rätt så ofta fångar jag mig på tanke att det är hon som är i min famn och inte en ny bebis

  • Anonym (myself)

    Jag tycker att Gabriel är ett jättefint namn! Då får han se ut som en Gabriel då
    Precis - vår dotter är så stor att hon gör allt själv (väldigt skönt faktiskt, när man har en bebis som vaknar 1500 ggr per natt) - hon går upp själv, äter frukost och även kollar att jag vaknar (då jag säger hejdå när hon går till skolan). Hon även tar hand om sin lillebror när jag byter om och borstar tänderna, så han inte gråter. Perfekt!
    Båda barn är väldigt lika mig (hela min familj är väldigt lika varandra - både jag, min halvbror och vår mamma, så det är våra gener som går vidare), men visst finns det lite av min man också i barnen

  • Anonym (myself)

    Hur gick det för er? Jantar att bebisen har kommit och redan varit hemma ett tag Hur gick förlossningen? Har ni vant er vid att vara 3?

Svar på tråden Vilken vecka är jag gravid i?