• Mikkans

    It start with the egg - Protokoll

    Hej! Någon här qom gällt de olika protokollen i boken ovan? Har pcos och tänker nog börja med tillskotten snart.. har det funkat för er? Berätta!

  • Svar på tråden It start with the egg - Protokoll
  • Clemmentina

    Nyfiken på boken och protokollen! Vad innebär de? Jag har läst en del på hemsidan och förstått att q10 är ett av de tillskott som rekommenderas vid sämre äggkvalitet. Jag äter q10, omega3, magnesium, d-vitamin, multivitaminer och zink.

    Vi har gjort två ivf-behandlingar och fick betydligt fler ägg vid andra uttaget. Förutom att börja med fler (och bättre) tillskott så höjde läkaren dosen på sprutorna. Jag kan med andra ord inte veta vilket det var som gav resultat eller om det var en mix. Men jag fortsätter äta tillskotten. Tycker dessutom att jag är piggare när jag äter q10.

    Vad äter du för tillskott?

  • Mikkans
    Clemmentina skrev 2020-08-17 09:59:10 följande:

    Nyfiken på boken och protokollen! Vad innebär de? Jag har läst en del på hemsidan och förstått att q10 är ett av de tillskott som rekommenderas vid sämre äggkvalitet. Jag äter q10, omega3, magnesium, d-vitamin, multivitaminer och zink.

    Vi har gjort två ivf-behandlingar och fick betydligt fler ägg vid andra uttaget. Förutom att börja med fler (och bättre) tillskott så höjde läkaren dosen på sprutorna. Jag kan med andra ord inte veta vilket det var som gav resultat eller om det var en mix. Men jag fortsätter äta tillskotten. Tycker dessutom att jag är piggare när jag äter q10.

    Vad äter du för tillskott?


    Ah, så häftigt att du kanske märkte skillnad!

    Jag äter så mkt just nu. Q10, magnesium, d-vkt, NAC, r-Ala, melatonin(men inte börjat med det än) inositol, fiskleverolja... haha. Massa massa!
  • Clemmentina
    Mikkans skrev 2020-08-17 13:42:21 följande:

    Ah, så häftigt att du kanske märkte skillnad!

    Jag äter så mkt just nu. Q10, magnesium, d-vkt, NAC, r-Ala, melatonin(men inte börjat med det än) inositol, fiskleverolja... haha. Massa massa!


    Som sagt svårt att veta men det skadade ju inte alla fall. Spännande! Vad äter du för inositol och fiskleverolja? Jag åt Donaferty ett tag nu men följer Jenny Koos som i något forum menade att det innehåller mycket skit. Jag funderar på att ta tabletter istället. Vad ska NAC och r-ala vara bra för? Läste att dhea ofta rekommenderas. Och vid embryo transfer som vi står inför kan man ta L-arganine och e-vitamin. Tror Basic Prenatal som jag äter innehåller e-vitamin. Den innehåller också ren folat som kvinnor med pcos lär ha lättare att ta upp än folsyra.

    Berätta gärna hur det går för dig! :)
  • Tessaloniki

    Hej, jag hoppar in med en liten fråga här... Oskyldig Har inte läst boken eller så, men har också hört detta om Q10 (bland annat) så jag har ätit det denna cykel. Men jag har läst att vissa bara äter det fram till ägglossning. Ska man sluta äta det när man har ägglossat? Varför i såna fall? Ska ägglossa under natten/morgondagen så behöver veta varför jag läst detta på flera ställen.. Tungan ute


    Väntar på regnbågen efter stormen
  • Clemmentina
    Tessaloniki skrev 2020-08-17 15:29:16 följande:

    Hej, jag hoppar in med en liten fråga här...  Har inte läst boken eller så, men har också hört detta om Q10 (bland annat) så jag har ätit det denna cykel. Men jag har läst att vissa bara äter det fram till ägglossning. Ska man sluta äta det när man har ägglossat? Varför i såna fall? Ska ägglossa under natten/morgondagen så behöver veta varför jag läst detta på flera ställen.. 


    Det är ingen fara att fortsätta äta det efter ägglossning men skulle du bli gravid behöver du ju inte äta något som syftar till att förbättra äggkvaliten. Värt att tänka på är att det tar några månader att få effekt på äggkvaliteten av det man äter...så jag hade nog fortsatt tills positivt graviditetstest.

    Läs mer här: itstartswiththeegg.com/faq/supplement-timing/
  • Tessaloniki
    Clemmentina skrev 2020-08-17 16:19:39 följande:

    Det är ingen fara att fortsätta äta det efter ägglossning men skulle du bli gravid behöver du ju inte äta något som syftar till att förbättra äggkvaliten. Värt att tänka på är att det tar några månader att få effekt på äggkvaliteten av det man äter...så jag hade nog fortsatt tills positivt graviditetstest.

    Läs mer här: itstartswiththeegg.com/faq/supplement-timing/


    Toppen, tack för info! Jag kör på tills jag plussar helt enkelt! Hittade någonstans på nätet där det också stod att q10 kunde minska risken för havandeskapsförgiftning så det skadar väl inte att äta det även under graviditeten :)
    Väntar på regnbågen efter stormen
  • Mikkans
    Tessaloniki skrev 2020-08-17 18:40:31 följande:

    Toppen, tack för info! Jag kör på tills jag plussar helt enkelt! Hittade någonstans på nätet där det också stod att q10 kunde minska risken för havandeskapsförgiftning så det skadar väl inte att äta det även under graviditeten :)


    Jag instämmer med Clemmentina. Fortsätt ät till du plusar. Har läst att det kan ta 3 månader innan q10 ger effekt så de är bara att stå ut och kämpa på. Hur mycket äter du om dagen?:)
  • Clemmentina
    Tessaloniki skrev 2020-08-17 18:40:31 följande:

    Toppen, tack för info! Jag kör på tills jag plussar helt enkelt! Hittade någonstans på nätet där det också stod att q10 kunde minska risken för havandeskapsförgiftning så det skadar väl inte att äta det även under graviditeten :)


    Spännande att det kan minska risken för havandeskapsförgiftning. Det var nytt för mig! Kanske inte så dumt att fortsätta i så fall.
  • Tessaloniki
    Mikkans skrev 2020-08-18 08:50:38 följande:
    Jag instämmer med Clemmentina. Fortsätt ät till du plusar. Har läst att det kan ta 3 månader innan q10 ger effekt så de är bara att stå ut och kämpa på. Hur mycket äter du om dagen?:)
    Det varierar, men oftast 200 mg (en tablett förmiddag, en tablett kväll). Det finns ju liksom ingen rekommenderad dos att gå efter, och det är ett ganska dyrt tillskott.. Oskyldig  Så mycket som man äter så blir det ju en ganska stor kostnad i slutändan! 
    Clemmentina skrev 2020-08-18 09:11:18 följande:
    Spännande att det kan minska risken för havandeskapsförgiftning. Det var nytt för mig! Kanske inte så dumt att fortsätta i så fall.
    Ja men precis, men man kanske inte behöver riktigt samma doser som när man försöker förbättra äggkvaliteten! Drömmer
    Väntar på regnbågen efter stormen
  • Mikkans
    Tessaloniki skrev 2020-08-18 13:07:05 följande:

    Det varierar, men oftast 200 mg (en tablett förmiddag, en tablett kväll). Det finns ju liksom ingen rekommenderad dos att gå efter, och det är ett ganska dyrt tillskott..   Så mycket som man äter så blir det ju en ganska stor kostnad i slutändan! Ja men precis, men man kanske inte behöver riktigt samma doser som när man försöker förbättra äggkvaliteten! 


    Jaa, alla tillskott är ju svindyra! Jag har ätit 300mg/dag men funterar på 600mg. Får se vart jag landar, har så småningom ägglossning och då försvinner fokuset på det och läggs på annat... haha!
  • Tessaloniki
    Mikkans skrev 2020-08-18 20:51:42 följande:

    Jaa, alla tillskott är ju svindyra! Jag har ätit 300mg/dag men funterar på 600mg. Får se vart jag landar, har så småningom ägglossning och då försvinner fokuset på det och läggs på annat... haha!


    Haha, ja precis! Jag sitter just nu och funderar på hur man ska förhålla sig om man blir gravid igen. Så mycket sängvila som möjligt eller vara 'normalt' aktiv? Är lite orolig för det där med tunga lyft, är medryttare så det finns ju en del stallsysslor som ska utföras liksom... tog ovitrelle i förrgår eftermiddag så äl borde hänt, eller komma inom väldigt kort.
    Väntar på regnbågen efter stormen
  • Mikkans
    Tessaloniki skrev 2020-08-19 07:19:00 följande:

    Haha, ja precis! Jag sitter just nu och funderar på hur man ska förhålla sig om man blir gravid igen. Så mycket sängvila som möjligt eller vara 'normalt' aktiv? Är lite orolig för det där med tunga lyft, är medryttare så det finns ju en del stallsysslor som ska utföras liksom... tog ovitrelle i förrgår eftermiddag så äl borde hänt, eller komma inom väldigt kort.


    Oj så spännande! Har ni fått till liggandet så du kan spänna av kring det sen? Asså de där med hur man ska bete sig mellan ÄL och BIM är inte lätt. Jag försöker att hålla igång måttligt. Lite blodcirkulation ska ju också vara gynnsamt!:)
  • Tessaloniki
    Mikkans skrev 2020-08-19 14:12:52 följande:
    Oj så spännande! Har ni fått till liggandet så du kan spänna av kring det sen? Asså de där med hur man ska bete sig mellan ÄL och BIM är inte lätt. Jag försöker att hålla igång måttligt. Lite blodcirkulation ska ju också vara gynnsamt!:)
    Ja vi fick förhoppningsvis till så att det räcker Flört Både måndag och tisdag, och troligtvis släppte ägget där nån gång under tisdagen. Har haft noll känningar (förutom lite ilningar i äggstocken, som jag hade igår eftermiddag), så då är det svårt att veta exakt. Annars brukar jag få rejäla ägglossningssmärtor. Eller ja, brukar och brukar. Kanske hälften av gångerna får jag rejäla känningar. Men det är ju de gångerna man kommer ihåg! Drömmer Vi kanske kör idag också för att vara på säkra sidan. Men sen blir det noll liggande fram till mensen. Vill inte utsätta livmodern för onödigt krampande när det ska vara lugnt och fint till ett embryo {#emotions_dlg.flower}

    Ja, absolut, lite blodcirkulation är ju bara bra! Är bara de där tunga lyften (exempelvis mocka skit) som oroar mig, att jag ska "ta i" för hårt. Tungan ute 
    Väntar på regnbågen efter stormen
  • Mikkans

    Hundra år senare vill jag meddela att två-tre månader med tillskott enligt boken nämnd ovanför plussade jag och fick en så fin dotter. Övertygad om att tillskotten hjälpte mig <3

Svar på tråden It start with the egg - Protokoll