• Fridalouise

    partner med klistriga bonusbarn

    Nu har jag surfat runt och visserligen hittat liknande problemställningar med efterföljande svar. Det verkar inte som att min/vår situation är helt ovanlig. Men startar ändå en ny tråd. 


    Funderat över ingången. Problemen är flera. Mina tankar snurrar runt. Behöver vädra allt möjligt. Ska försöka att uttrycka mig konscist. 


    Bakgrunden är att vi står inför att flytta ihop. Jag har ett barn (14) sedan tidigare som har bott med mig på heltid sedan han var 2 år. Min partner har två döttrar på 7 och snart 12. Han har dem varannan vecka sedan ca 3 år. Vi blev ihop för 2 år sedan och är seriösa med att det är vi, planerat giftermål etc. 


    Min pojke är helt okej med situationen. Han är rätt smidig. Självständig. Men inte bara nu, utan det har han varit länge. Eftersom jag varit ensam med honom och själv månar om egentid och min egen integritet och ork som ensamstående förälder har jag varit mån om att låta honom sova i egen säng tidigt, njutit av att kunna vara uppe själv när han somnat. Jag har säkert varit kass, haft en rätt låg standard, kan jag tänka ibland. Jag har varit där för honom, ensam försörjare osv, men varit jäkligt nöjd när han hittat på saker för sig själv på sitt rum, så att jag hittat stunder för egen återhämtning. När han var i sjuårsåldern var han ofta med kompisar, antingen precis utanför där vi bor eller på sitt rum med dem. Om jag hade tvätt när han var 3-4 år hängde han med till tvättstugan, det fanns inga alternativ. Besök på tråkig myndighet: han hängde med, inget tal om annat. Ända tills han var stor nog att vara helt ensam längre stunder. Hans personlighet har formats av detta, såklart. 


    Min partner däremot, är helt annorlunda. Och det är kanske först nu jag pejlat in hur extremt problematiskt jag tycker att det är. I somras har nämligen min sons pappa kommit och hälsat på hos oss, vilket gjort att jag tillfälligt tillbringat några veckor heltid hos min partner och hans barn som då alltså är där varannan vecka. 


    Dagen barnen kom fick jag flytta ut ur partners dubbelsäng. Där skulle döttrarna sova, de vill inget annat. Han lägger sig med den yngsta och nattningen tar flera timmar. Ofta somnar han utmattad i samband med nattningen. De lyssnar på sagor och jag gick in och kollade vid 01:30, barnet satt i sängen, min partner hade slocknat. Elvaåringen har under sommaren fått vara uppe så länge hon vill. 


    När jag undrat över planen om att de ska sova i egna sängar fick jag ett försvarstal om attachment parenting och att det var så mysigt att sova ihop. Det här var helt nyligen. Jag hade nog missuppfattat men nu inser jag att han är rätt nöjd med det hela. 


    Snart 12-åringen har ett eget litet rum med en fin säng, men hon "känner sig ensam i den" och sover allra helst bredvid pappa, i andra hand på soffan. Jag har inte vetat hur jag ska sova och flyttat mellan soffan och flickans säng, beroende på hur och var hon somnat. 7åriga tjejen saknar egen säng. Jag har regaerat på att hon inte ens har ett alternativ utan är hänvisad till dubbelsängen. Klart att hon inte kommer att flytta till egen säng - hon har ju ingen! Jag vet att försvarare av liknande arrangemang ofta ställer frågan "vet du ens hur traumatiskt det är med en separation, och sen kommer nya vuxna och lägger sig i!?"


    Men separationen gick smidigt. Föräldrarna är vänner, bor rätt nära. Jag skulle inte kalla det för ett trauma. Ingen vårdnadstvist alls. Enligt mamman, som jag pratat med, tog det slut på grund av att pappan sedan barnen kom, helt slutade prata med henne och bara fokuserade på döttrarna. Det jag upplever är alltså exakt samma sak som utgjorde anledningen till att föräldrarna separaredae. Det är nämligen mycket svårt att ha en vuxen relation med en man som väljer att vara med barnen 24/7 och som hellre sover med dem än sin partner. Att det funkat i över två år beror ju på att han varannan vecka varit utan dem. Men jag tycker att det är lite sorgligt...


    Utöver det tycker jag att han är rätt gränslös med dem. Ja, jag har googlat "miniwife" och ja, det finns lite sådanna element. 


    Döttrarna tävlar varje minut sinsemellen om hans gunst och jag ser aldrig att han väljer att vika undan och måna om sig själv. Istället är det ett delande av tiden som går ut på att om ena dottern får sitta i knät en stund, gosar han med andra därefter. Om ena dottern masserar honom en stund framför TV:n får den andra mysstund efteråt. De frågar i kär: älskar du mig? Ja, jag älskar dig. Hela tiden ska det frågas. 


    När jag så kommer in i hushållet blir det såklart pannkaka. Häromdagen vek jag undan, (det här är under vår "gemensamma semester") höll mig borta hela dagen till ca 22:15, då jag dök upp. Jag visste att han då varit sedan 07 på morgonen med båda, men främst 11-åringen. De hade ätit lyxbuffé ihop, badat, shoppat, gjort allt hon ville, och när jag smög hem hade jag hoppats kunna sitta och snacka med honom på balkongen med ett glas vin. Men han satt i soffan med 11-åringen som ville ha massage på massage, och när jag satte mig bredvid bröt hon nästan ihop. Hon sa: Men pappa, när ska du SE MIG? Han sa då i och för sig att de varit ihop hela dagen, men hon verkade helt förstörd. Jag gick in på hennes rum vid midnatt och sa godnatt, för det fanns inga tecken på att han skulle få henne i säng, utan hon gjorde klart att hon ville somna i soffan medan han satt där. De satt kvar och "gosade". Sen har det fortsatt. Varvat med att jag får sån ångest av hela situationen att jag faktiskt gått därifrån och sovit någon helt annanstans. 


    Min partner, 11-åringen och jag kollade på TV. en missbildad man skymtade på TV. Han frågar till mig: Skulle du älska mig om jag hade en sån missbildning? Det vete fan, sa jag lite retsamt. 11-åringen poppar upp och lutar sig mot honom: Pappa, jag skulle i alla fall älska dig hur du än såg ut. Åh mitt älskade barn, svarar han. 


    Jag. Pallar. Inte. Godnatt på er, sa jag. Så sitter de kvar tätt sammanslingrade och tittar på skräckfilmer ihop. 


    Han får ju redan all intimetet man behöver genom barnen, tänker jag nu. Jag är ju liksom helt överflödig. Det känns så obekvämt och dessutom skulle han aldrig någonsin kännas vid hela resonemanget, utan mena att han kör nån attachment parenting-stil som gör barnen trygga. Jag å min sida tycker att min son är väsentligt mycket tryggare än de här två. Meddelandena som skickas mellan 11-åriga dottern och pappan är bara fyllda av hjärtan och älskling hit och dit. Hon ringer och gråter och säger att hon räknar dagarna tills de får ses, om hon är borta. När hon varit borta 6 dagar får hon första tjing på att sitta bredvid honom jämt och han förklarar allt med att "Nu var det ju ett tag sedan vi sågs, så nu vill hon väl ha mig för sig själv." Vi var på en släktmiddag nyligen och där fanns ett vuxenbord och ett barnbord. Alla andra barn gillade läget och höll sig till barnbordet, men hans döttrar kom krypandes och 11-åringen pratade med bebisröst och bad om att få sitta bredvid pappa istället för att sitta med sina jämngamla tjejkusiner. Hon satte sig då mellan oss och konversationen vi hade vuxna emellan bröst genast. Hon såg jättenöjd ut. Sen försökte jag ta mig en promenad med min partner, men hon ville vara med. Man får alltså inte ens fem minyter ensamma när de är med. De vill aldrig leka med jämngamla barn utan bara klänga på sin "söta fina pappa".


    Jag får fundera på hur det går att lösa, men har väl insett att det inte är något jag kan göra mer än att dra mig undan. 


     

  • Svar på tråden partner med klistriga bonusbarn
  • Fridalouise

    Det är svårlöst, ja. Det är ingen idé att gå in i teoribildning kring föräldraskap, för om jag tex skulle åberopa en psykolog som skrev om att det är viktigt för mognadsprocessen att frigöra sig, skulle han kontra med en psykolog som mycket väl kunnat skriva om "vikten att knyta an och vara nära barnen, ge dem den trygghet och uppmärksamhet de efterfrågar och yada yada". 


    Det är poänglöst att ta den debatten, vi skulle bara gräva ner oss och bli mer envisa i hur vi ser på det hela. Svaret på problemet ligger nog någon annanstans. 


    Men det hindrar inte att jag är stundvis sjukt häpen över det hela, även på ett mer teoretiskt plan. Jag vill ofta gärna förstå helheten om jag träffar på något nytt fenomen. Det här är ny mark för mig. För mig har det varit mycket: jag fick en klistrig bebis (underbar!) som hänger på en 24/7, min kropp har ändrats, när kan jag börja återta min kropp, träna, arbeta, bli nånting utöver "mamma"? Sen är man ju såklart mamma också, men just min egna identitet var viktig att behålla. För honom är det mer att han verkar få panik över att döttrarna en dag slutar vara bebisar. 

  • Fridalouise
    Anonym (Dejavu) skrev 2020-08-15 23:32:32 följande:

    Kommer ihåg den här tråden...visst har du skrivit om detta tidigare? Kommer framförallt ihåg det med att fråga "älskar du mig? " hela tiden och han svarar tillbaka och att de sover ihop osv

    Trollar du eller varför har du inte lämnat?


    Nej, jag har aldrig skrivit om detta förr, varesig på FL eller i något annat forum. Men det verkar inte helt ovanligt, så två berättelser kan mycket väl te sig identiska.
  • Fridalouise
    Anonym (Stina) skrev 2020-08-16 07:12:59 följande:

    Är själv på väg att lämna min man nu efter flera år tillsammans eftersom jag märker att det blir inte bättre.

    Hans dotter är nu 19 år gammal men är fortfarande nån sorts miniwife. När hon var 10 år gammal så tänkte jag att det där beteendet skulle lägga sig när hon blir vuxen men det gör inte det så nu ger jag upp.

    Äter vi middag ihop eller äter middag med andra så placerar hon sig så att hon blockerar sin pappa från att kommunicera med nån annan, de sitter tätt o pratar bara med varann o påminner om lady o lufsen. Vi fick oplanerat ett gemensamt barn ihop för tre år sen o det har varit samma sak där. Hon tillät aldrig oss att ihop gå ut med den lilla till parken utan hon följde alltid med, hon o min man gick båda bredvid varann o höll i barnvagnsstyret o jag gick fem meter bakom som en barnflicka. Omgivningen lär ha trott att det var dem som var mamma o pappa. Satt vi o mös i soffan så skulle hon krypa upp bredvid honom o be honom om en nackmassage eller nåt liknande.

    Det här var bara exempel. Vad jag vill ha sagt med det här är att många bonusfamiljer har det tufft men när pappan har en miniwife till son eller dotter så är det helt omöjligt att få rätsida på problemen för männen ser det verkligen inte som nåt problem som ska förändras. Han är ju dyrkad av sitt barn o blir aldrig emotsagd o det är så han vill ha det, klagar du är du bara svartsjuk o så är det med det. Sen så har min man nästan blivit utbränd av henne just för att deras relation är så himla intensiv, han är helt färdig när hon inte är hos oss. Då finns ingen ork till mig och vårt gemensamma barn o den där gulliga tonen som han har mot henne finns inte mot oss, då är han mest vresig o sur o jag står inte ut längre.

    Ge dig inte in i det här, både för din egen skull men först o främst för din sons. Han ska inte behöva uppleva den där konstiga dynamiken som kommer uppstå utan låt honom växa upp i en sund hemmiljö.


    Usch, det låter inget vidare för er. Beklagar. Det där om att han blir nästan utbränd känner jag också igen. Jag blir inte kallad svartsjuk, snarare "måste du gnälla hela tiden?". Jag har tagit upp det kanske två gånger. Jag kan känna att det är del av samma problem. För rent objektivt sett gnäller hans barn från morgon till kväll, och om det har han inget att påpeka. Det är alltså inte en dynamik som är att flickorna enbart är små mysänglar och de sitter och jollrar ikapp alla tre. Utan det är varvat med många vredesutbrott dagligen, den lilla rivs och bits och slår gärna en knytnäve i magen på honom - han säger inte ifrån, utan försöker möjligtvis vara roliga pappan som avleder. Det funkar sällan. Tjafsen och vredesutbrotten leder till att barnen får igenom sin vilja jämt. Under en eftermiddag kan det komma 3-4 långdragna surdegar. Han har händerna fulla av saker, jag med. Vi ska gå 100 meter från en parkering. Sjuåringen sätter igång.  "Men pappa du är elak!" upprepat gånger 100. "Men jag är väl inte elak, jag tycker jag är jättesnäll." "Du är elak. Bär mig. Bäääär mig." Han sätter ner sakerna på marken, får gå två gånger snarare än att hon går själv, och lyfter flickan, säger "min fina lilla tös." Hon kan då slå honom och bitas, och sätter igång med "men pappa du är elak, du vill inte vara med mig, du är bara med X..."men det leder ingen annanstans än att hon är så gullig och söt.


    Om jag så mycket som ger en trött blick åt detta, blir han vresig mot mig. Och här kommer igenkänningen till vad (Stina) skriver:  när de väl gått säckar han ihop, då visar det sig att han egentligen är helt tömd på energi, nästan deprimerad, och förklarar för mig att han är jättejättetrött. Så veckan utan barnen är han så trött, så trött. Han ser också till att städa inför att barnen kommer, lite som inför julafton. Det går aldrig att städa MED barnen, som jag gjort i alla år. Utan "Vår tid" är tråktiden då det städas och storhandlas inför att flickorna ska komma till dukat bord. De stackars flickorna ska inte behöva tvätta, städa, köpa mat, utan det är bara ridning, båtturer, köpa glass, åka karusell, extra allt. Och ändå gnäller och klagar de mer än några andra barn jag någonsin träffat. Det här kan jag verkligen tycka är fel. De är verkligen bortskämda delux. Säger aldrig tack. 


    Jag fattar inte varför han måste förställa sig och liksom upprätthålla den nivån, det tar musten ur honom. I och med att jag varit ensam med min son har jag aldrig kunnat ha en sån nivå ens om jag velat, man orkar inte. Men han kan bara  inte tagga ner, det ska svingas och hissas i vartenda träd, han bär gärna båda flickorna, en på ryggen och en i famnen, ljudnivån är upptrissad och hög, det ska sjungas ramsor och lekas lekar exakt hela tiden, osv osv. 


    Det tänker jag är del av problemet. 

  • Fridalouise
    Limeblad skrev 2020-08-16 18:55:41 följande:

    Herregud. Så stört. För din och din sons skull (framförallt hans skull), flytta inte ihop. Alla liknande trådar jag stött på här på FL tyder på att det inte kommer bli bra.

    Är du säker på att din son är okej med situationen som den är idag? Låter ju väldigt dysfunktionellt.


    Nej, vi avvaktar lite nu. Min son har varit med på dagsturer ihop, annars bor han aldrig ihop med bonusbarnen. Han är rätt cool. Han knyter ihop deras annorlunda beteende med två saker: fri skärmtid och för mycket socker. Han kan ha en poäng, och jag låter det vara hans förklaring till varför de är så fruktansvärt stissiga, klängiga på sin pappa osv. Min son tänker väl att när han var liten lekte man ute, eller byggde lego, "Dagens barn kan inte leka, de är helt klistrade vid datorspel, youtube, tiktok" tycker han. Och så säger han: "Herregud vad de äter socker, jag tycker faktiskt synd om dem." De här tjejerna kan skippa i princip alla måltider och bara gå på godis-glass-chips-kladdkaka-muffins-möjligtvis sushi-diet. Den yngsta äter så kasst att jag verkligen hajat till. Utöver all skräpmat har jag sett henne på sin höjd få i sig några gurkskivor och nån smörad brödskiva. Annars bara chips, godis, glass, efterrätter. Varje dag.


    Det är naturligtvis inte heller bra. Men det kan höra ihop med att pappan inte kan ta några som helst konflikter med dem utan bara låter dem göra precis som de vill, så "är alla glada och nöjda" och han kan vara den snälla pappan. 

  • Fridalouise

    Det känns fint ändå att hitta andra som beskriver liknande. Känns mer och mer som ett fenomen. Det här med "tomrum att fylla" stämmer säkert för min partner. Han har haft en dålig relation till sina båda föräldrar och är än idag, 40+, bitter mot dem. Han tycker att hans pappa var en superegoist som svek barnen. Han kan fortfarande ta upp sånt. Hans egen pappa är dessutom omgift med en yngre kvinna som ogillas starkt av alla. Jag har märkt att relationen till de egna föräldrarna varit ansträngd. 


    Typiskt nog är min bakgrund då den motsatta. Ingen ansträngd relation till mina föräldrar alls. Pappa är omgift med en kvinna sen jag var i yngre tonåren, och jag gillar henne och tyckte när de träffades att det var bra att hon kom. Möjligen kan jag tycka att jag anpassade mig lite väl mycket, på en gång. Jag tog rakt av att nu var det pappa och den nya, frågade inte ens om han och jag kunde hitta på något ensamma. Det var bara som det var.  Men frigjorde mig tidigt, och som barn var jag tidigt självgående, möjligtvis lite väl mogen för min ålder hela tiden. Till en början hade jag det i bakhuvudet när jag mötte hans barn. Påminde mig om att okej, det var ju faktiskt så att jag var exceptionellt tidig i allt (vilket man senare lever med, det återberättas ju gärna under resten av uppväxten och formar en), dessutom att jag aldrig någonsin krävde saker av min pappa i och med hans nya par utan var artig och välkomnande, så jag har inte mig själv som måttstock, det vore orimligt. Men hur det än är, är det ju svårt därför att våra personligheter är så olika. Den största skillnaden mellan hans döttrar och mig, som barn, är att jag antingen genom personlighet eller miljö (eller båda) mycket tidigt fick verktyg att reglera känslor, ha en slags trygghet i att jag klarar allt. Jag minns att jag tänkte det, och var skitnöjd: jag kan allt. Hans döttrar har en antingen personlighetsmässig eller inlärd hjälplöshet, och min partner verkar vilja att den består. Det är i alla fall konsekvensen av dynamiken. Det visar sig i allt från illskrik-sitta i knät-få glass-tröstsession om det är en insekt ute i naturen (jag minns då att jag som flicka brukade ta upp och studera insekter) och på den nivån tänkte jag mer i början på att de är lite väl fjompiga, va - här kan jag ju vara lite föredömlig och avdramatisera en massa smågrejer. Det är alltså i sig inget som avgör helheten, men det är typiskt ändå. 


    I helgen var det fruktansvärt, så jag har avvikit ännu mer. Jag kände mig inte välkommen och därför bokade jag in extra mycket tid att göra annat, hålla mig borta. Fredag kväll, klockan närmar sig midnatt. Han och dottern ligger i soffan, TV:n är på, men samtidigt har hon en i-pad som hon gör nåt med. Så jag tar chansen och när vi zappar stannar vi på nåt av mina program.  Dottern skriker åt att det är läskiga sår och vänder sig om mot sin i-pad. Fem minuter till bara, säger pappan, sen ska vi se något du vill. Jag tänker att de har suttit där rätt länge ensamma och tittat på saker. Jag har också sagt att kvällen därpå kommer jag gå hem till vänner hela kvällen, så de kan se sina favoritfilmer då. Vi slöstittar lite en stund, sen byter vi till nåt annat. 


    Om detta blir jag utskälld i efterhand. "Det är BARA DU som ska bestämma! Ingen annan vill titta på dina hemska program, men det skiter du i, det är BARA DU som ska styra och ställa." Alltså: helt oproportoneligt menar min partner att om vi en fredagkväll kring midnatt tittar högst en halvtimme på ett program som inte dottern beslutat om, är det för mycket. 


    Han tog inte upp det inför dottern, utan efteråt, när jag sa att jag var ledsen för hur situationen var. 


     

  • Fridalouise
    Anonym (Carin) skrev 2020-08-17 11:42:31 följande:
    Där ger du ett bra exempel på hur svårt det är om ens partner inte är medveten om problemen. Din man borde lugnt ha sagt till sin dotter att hon redan hade fått se sina program och om hon inte ville se på tv:n kunde hon titta på i-paden. Eller gå pch lägga sig. Att du förklarar och försvarar situationen med att dom skulle få se på tv ihop kvällen efter osv visar bara hur medberoende du har blivit. Du behöver inte försvara och förklara dig i såna situationer! Du är inte Elaka styvmamman som kommer och förstör! Ska du umgås med honom och hans barn så ska du också trivas, punkt. Din man har säkert sår från barndomen och erfarenheter från SIN pappas nya fru som förstör för er. Jag har exakt samma situation med min man - han har en dålig relation till sin egen pappa som dessutom snabbt gifte om sig. Men det är inte du som ska bära detta bagage och bli behandlad som skit av din egen partner!

    Det känns bra att höra, faktiskt. Tack! 


    Ja, han stör sig enormt på sin pappas nya och det hänger ihop med att det var en välbärgad familj vad jag förstår, med en hyfsat tät pappa som nu slösar upp allt på sin fru istället för att låta rikedomarna spilla ner över barnen. (Försäljning av fastigheter och kapitalet "slösas" mest på att ha kul med frun). Och det vänder sig min partner kraftigt emot och säger sig istället göra tvärtom: slita järnet för att lämna över godsakerna och eventuellt ihopslitet kapital till barnen. Jag har sett det sedan början, man hör vad den andre säger, men man begriper inte konsekvenserna förrän senare. Man reagerar ju aldrig negativt på när någon man träffar säger sig vilja göra allt för barnen. 


     


    Men jag tar fasta på det enkla: jag måste också trivas. Mer än så är det ju inte i slutändan. 

  • Fridalouise
    Anonym (dessa pappor?) skrev 2020-08-17 12:25:12 följande:

    Min mamma hade ett tag en särbo som menade att barnen går först. Hans ena barn hade flyttat medan den andre bodde hemma. Så fort barnen kom med förslag att göra en resa eller skulle komma på besök satte han alla andra planer han hade med min mamma åt sidan. Hon fick aldrig komma i första hand. Hon åkte en dag hem och lade nyckeln i brevlådan. Det ena barnet hade egen familj så hans pappa kom inte i förta hand heller så klart. Tragiskt igentligen för barnen har ju egna liv där deras pappa hamnar utanför och sitter och väntade och väntade på att bli medbjuden av barnen men det var ju för att han själv hängde upp sig på dem. Så att det skulle bli bättre med tiden tror jag inte om man inte inser själv att man hänger upp sig fullständigt på sina barn.


    Det är väl så att alla föräldrar (åtminstone i Sverige 2020) skriver under på att "barnen kommer först", och alla som träffar en partner med barn vet att "barnen kommer först". Men sen lägger man sjukt olika innebörd i det hela. Visst? 


    Men låter nästan ännu mer tragiskt just när en kärnfamilj splittras på grund av att "barnen kommer först." Att föräldrar separerar på grund av att föräldrarna utplånat sig och låtit barnen ta all plats är ju inte sunt för barnen, även om tanken bakom var att "barnen kommer först." 


    Svårt, eller hur!? 

  • Fridalouise
    Anonym (Hummm) skrev 2020-08-17 19:51:04 följande:

    Det låter som att du försöker tävla med barn om en mans uppmärksamhet. Du vet väl att hans barn alltid kommer vara prio 1? Precis som din son säkert är för dig.


    Nja, riktigt så är det inte. Jag vänder mig mot själva tanken att det är samma typ av uppmärksamhet man ger till partnern och ens barn och är helt för tankemodellen att det är olika nivåer inom en familj, bonusar eller ej. Allt annat är ju som upplagt för att ställa barn mot partner, lite som om att den mest upphöjda formen av föräldraskap vore den ensamståendes: "Det är barnen och jag mot världen, här ska ingen man komma in"-känslan. Eller kvinna. 


    Grunden bakom är ju trots allt att när min partner och jag träffades var vi oerhört tacksamma och lyckliga över varandra. Ett visst lugn infann sig. Man tyckte att man hade hittat hem, äntligen. Om inte, skulle jag aldrig ens ha gett mig in i det hela. 


    Men det som hänt nyligen gör väl att jag inte kommer avvakta nästa fas, helt enkelt. Jag vill se viss förändring och känner nu efter några dagar i tråden att det är klokast. Det var nog bra att älta det lite här, så kan jag känna mig mer grundad i att vi inte ska flytta ihop inom de närmaste månaderna, som annars var tanken. 


    Tack alla för bra input, förresten!

  • Fridalouise
    Anonym (Carin) skrev 2020-08-17 12:13:01 följande:
    Exakt, det sista du skriver är själva förutsättningen för en relation. Du kanske har varit van vid att anpassa dig och ta vara på dig själv i livet och med ditt barn och därför står ut med för mycket gällande din man och hans barn? Om du dessutom får sådana reaktioner från din partner när du väl säger ifrån så förstår jag om du hellre håller tyst :( Jag rev ner himmel och jord för att få till en förändring här hemma och ibland vet jag ärligt talat inte hur jag har orkat. Det är som om jag har fått bära hela den dysfunktionella bonusfamiljen på mina axlar...men tillslut så trillade poletten ner hos min man.

    Vad bra att du orkat!

    Nu senast var han ensam med sin äldsta dotter (yngsta hos mamman) och jag trodde att jag skulle sova i dubbelsängen då, men 11-åringen paxade den. För det första var hon uppe till midnatt, satt vid TV:n med oss och det finns inte att han säger att hon ska gå och lägga sig. När jag var på väg att lägga mig hoppade hon glatt ner i dubbelsängen och han ursäktade det med att hon var stressad inför skolstart och att hon skulle till sin mamma dagen efter så hon ville ha extra egentid med pappa innan hon åkte (för att ses igen om 6 dagar.) 


    Det blev ingen diskussion, jag bara åkte därifrån utan drama, alternativet hade varit att sova i flickrummet medan de sov i dubbelsängen och det hade känts för knäppt, så godnattkram till  båda, sen hejdå. Men grejen är att allt man bygger upp tills detta ventileras blir ju som en tryckkokare. 

    Samtidigt har vi diskuterat det lite, en första öppning. 

Svar på tråden partner med klistriga bonusbarn