• Robinw

    Nekad byte av adhd medicin, ska jag överklaga?

    Jag började min första medicinering för ungefär 6 månader sedan, det blev ett snabbt byte från metylfenidat till elvanse då biverkningarna var ganska outhärdliga. Elvanse funkar mycket bra då den får mig väldigt lugn, organiserad, fokus och koncentration blir drastiskt bättre. Jämfört med metylfenidatet som gjorde mig speedad och skakig på något sätt. Hursomhelst, jag kraschar ordentligt efter 6 timmars elvanse i kroppen (från att den gett fullt effekt) Jag har haft sömnproblem som kommer sporadiskt. Kraschen mår jag inte psykiskt dåligt utav, ingen ångest eller att jag blir deppig. Jag blir bara extremt trött i huvudet och nästintill somnar (gjort det enstaka gånger) Detta påverkar ju helt klart min arbetsdag samt mina studier att jag dippar sådär runt 3 tiden på eftermiddagen, det tär ju både arbetsmässigt som resterande dag då jag är känner mig ganska apatiskt och slö, orklös, jag blir väldigt lättirriterad på det också. Jag vill ju åtminstone kunna fungera fram till 6-8 tiden på kvällen.

    Till problemet, jag får ingen tilläggsmedicin från min läkare av sådan sort som attentin (kortidsverkande), och jag erbjuds inga alternativ för att lösa dilemmat med rekyleffekten på eftermiddagarna.  Jag har goda argument för varför jag borde få en typ av booster för eftermiddagen, det handlar ju om arbetet och studierna som jag ska orka med istället för att nästan somna mitt under dagen. Dem har tagit blodtryck på mig och puls vilket hade goda resultat. Påpekas att jag tränar och äter ordentligt och har samma stabila vikt. Läkaren påpekar som lösning att jag borde träna, vilket jag redan gör (kondition styrketräning) och att dela upp min Elvanse dos, men det påverkar ju sömnen ännu mer då jag tar den senare, det funkar inte med andra ord.

    Alkoholmissbruk eller drogmissbruk är obefintliga dessutom.

    Borde detta överklagas ordentligt eller hur tycker ni jag ska göra i mitt fall? Jag har ALDRIG träffat eller pratat med min läkare, utan får istället träffa en sjuksköterska som vidarebefordrar det som sägs mellan sköterskan och mig.
    Borde jag byta klinik och testa hos en annan läkare som är förhoppningsvis mer förstående, eller är det också lönlöst? Jag förstår inte varför andra kan få en typ av booster medans jag nekas av anledning att det är beroendeframkallande och rent amfetamin, borde man inte åtminstone få testa? Det pratas ständigt om hur individuellt dessa mediciner är från person till person, varför får man inte möjligheten till att testa sig fram isåfall?

  • Svar på tråden Nekad byte av adhd medicin, ska jag överklaga?
  • Robinw

    Då tänker jag att jag byter till Concerta dvs orginalet, detta borde jag väl få beviljat eftersom det inte är beroendeframkallande jämfört med attentin. Kontaktar min sköterska på måndag och ber om bytet, hoppas på det bästa och denna gång gör jag på rätt sätt med ökningen, dvs sakta. Från 18 mg och uppåt efter kanske 1 månad. Jag började med 18 sist, men höjde efter 2 dagar till 36, då kom skakningarna och sen ballade kroppen ur när jag skiftade mellan 18 mg och 36.

  • Anonym (Fia)
    Anonym (X) skrev 2020-08-21 23:18:00 följande:
    Fick du börja med 36mg? Man borde börja med 18mg och använda det minst fem dagar innan man går upp till 36mg (eller 27mg om du är känslig). Inte konstig om du blir speedad isåfall.

    Sen är Metylfenidat Mylan en kopia på Concerta och vad jag vet fungerar den inte lika länge som Concerta (det står till och med i FASS!). Så ska du prova igen så säg på apoteket att du vill ha originalet Concerta, annars kommer de byta mot Metylfenidat Mylan / Actavis eller liknande.

    "Kopiorna" har inte samma sätt att släppa ut medicinen under dagen som Concerta och jag tycker det är skamligt att de räknas som samma trots att de inte fungerar på samma sätt. Jag gissar att detta bidrar till många misslyckade insättningar av Concerta för att patienten helt enkelt inte noga utvärderar Concerta utan lite olika mediciner som råkar vara "periodens vara".

    När jag satte in Concerta så var jag noga med att alltid köpa originalet genom att betala mellanskillnaden för kopian och originalet. Annars hade det blivit pannkaka av allting om jag blandat olika tillverkare och olika frisättningar.

    I Holland har just "Methylphenidate Mylan" fått flesta klagomål om att den inte är samma som Concerta: 

    "In eight reports the shorter effect is specified; the effect of Concerta® is in a range of 7 12 hours and the effect of methylphenidate prolongedrelease Mylan between 4 8 hours."

    databankws.lareb.nl/Downloads/Signals_2017_me...(2).pdf
    Intressant just det där med mylan, hade den innan senaste uttaget och tyckte mig känna att den konstanta hjärtklappningen minskade just när jag hämtat ut en ny burk (som var actavis istället) om det är så att just den ger ut fortare borde den också ge högre koncentration när den gör det, upplevde också några "genomslag" där den plötsligt verkat flera timmar kortare. Just mylan varianten var delbar vilket varken concertan eller actavis varianten är. Hade tänkt vägra den ändå i framtiden då burken var omöjlig att öppna utan att ha sönder, men då är det kanske inte omöjligt att det inte var slump med biverkningarna. 

    TS låter absolut som att du kanske gav upp det lite fort, började på 18 mg under 2-3 veckor, sedan höjt till 27 mg och först nu har känslan av hjärtklappning gett sig, 18 mg ger inga biverkningar längre (var tvungen att ta av sådana som jag hade över då det blev försening från apoteket) trots att det gjorde det i början. 
  • Robinw

    Korkad som jag är skriver jag ut mitt namn ovan "suck" går det att ändra kommentar? Inte för jag faktiskt bryr mig om jag är anonym eller inte i tråden, men jag vet inte hur fel det kan bli dock.

  • Anonym (X)
    Robinw skrev 2020-08-22 09:39:49 följande:

    För att vara så taktisk som möjligt när jag ber om byte från Elvanse tillbaka till Concerta men orginalet och inte "Mylan" igen, tror ni jag kan skriva följande till min läkare (rättare sagt sjuksköterska som vidarebefordrar)


    Mylan och Concerta är med i samma utbytesgrupp så även om läkaren skriver Concerta på receptet så kan apoteket byta den mot Mylan, Actavis eller någon annan variant om du inte säger att du vill ha just Concerta och betalar mellanskillnaden i pris. När jag hade Concerta fick jag betala 5 kr extra för 18mg och knappt 50 kr för 36mg.

    Alternativt kan läkaren skriva att Concerta inte får bytas av medicinska skäl men vet inte hur lätt det är att få. Om Concerta fungerar mycket bättre än kopian kan du ju påpeka det nästa gång och be om att den inte får bytas.

    Om du blir speedad av 36mg så be definitivt om 27mg, eller be om det direkt så du får så bra förutsättningar som möjligt.

    Själv bytte jag från 36mg till 54mg redan efter tre dagar (enligt läkarens instruktioner) och det gick inte heller bra.
  • Robinw
    Anonym (X) skrev 2020-08-22 11:31:31 följande:
    Mylan och Concerta är med i samma utbytesgrupp så även om läkaren skriver Concerta på receptet så kan apoteket byta den mot Mylan, Actavis eller någon annan variant om du inte säger att du vill ha just Concerta och betalar mellanskillnaden i pris. När jag hade Concerta fick jag betala 5 kr extra för 18mg och knappt 50 kr för 36mg.

    Alternativt kan läkaren skriva att Concerta inte får bytas av medicinska skäl men vet inte hur lätt det är att få. Om Concerta fungerar mycket bättre än kopian kan du ju påpeka det nästa gång och be om att den inte får bytas.

    Om du blir speedad av 36mg så be definitivt om 27mg, eller be om det direkt så du får så bra förutsättningar som möjligt.

    Själv bytte jag från 36mg till 54mg redan efter tre dagar (enligt läkarens instruktioner) och det gick inte heller bra.
    Vilken medicin tar du idag, då din doshöjning inte gick så bra?
  • Anonym (X)
    Robinw skrev 2020-08-22 17:53:10 följande:

    Vilken medicin tar du idag, då din doshöjning inte gick så bra?


    Elvanse och Attentin. Fast blir trött och lite lättirriterad på kvällen även om det numera är sällan jag får en direkt krash eller avtändning.

    Var mer jämt pigg under hela dagen med Concerta även om den hade sämre effekt än Elvanse mot ADHD, i alla fall med 36mg (fast jag hade positiv effekt redan vid 18mg). Kanske provar Concerta igen nästa semester...
  • Robinw

    Samma symptomer här, mår aldrig dåligt och får någon typ av ångest, inget mer hjärtklappning i och med att jag slutat med kaffe. Fast om du redan har attentin som tilläggmedicin, varför byta? Låter som din dag redan är räddad när du har förutsättningar för långa produktiva dagarna. Fallet är ej sådant för mig. Har avslutat elvanse nu eller bett om det, läkaren ringer mig nästa vecka. Jag har en burk metylfenidat mylan hemma som är kvar sedan mitt första uttag (innan elvanse) som jag testat med. Kanske borde nämna det för läkaren.

    Medicinenerna för mig är väldigt olika, jag blir väldigt lugn av elvansen, pratar långsammare, lite socialare till och med, och sluddrar inte heller. Känns som jag är mer koordinerad och mindre förvirrad på elvansen (kan vara placebo) Bra fokus samt koncentration, men får ingen sömn, därav överväger nackdelarna fördelarna + kraschen mitt på arbetstid. På det ska man orka plugga efteråt också. Effekten varar 6 timmar (klockar medicinerna från start av effekt till slut)

    Metylfenidat får jag skarp fokus som slår till hårt men effekten avtar efter 4 timmar (36mg) sover lite bättre men förutsättningar är då melatonin vilket jag inte egentligen vill ta pga ännu mer kemiskt artificiellt i kroppen. Jag blir lite mer osocial av den, lite speedad men inte mycket, sluddrar när jag pratar och blir svårt verbalt konstigt nog, kan handla om den speedade effekten. Men väldigt skarp fokus och koncentration, kraschen är identisk med elvanse. Problemet är just fortfarande icke långvarig effekt men att medicinen är kvar i kroppen alldeles för länge som berör sömnen. Frågan är om jag någon gång kan få beviljat kortidsverkande som delas upp under dagen, ursäkta men fan vad det hade hjälpt och gjort mig glad om jag kunnat krascha senare mot kvällen istället och på det få sova.

  • Anonym (X)
    Robinw skrev 2020-08-25 15:01:27 följande:

    Samma symptomer här, mår aldrig dåligt och får någon typ av ångest, inget mer hjärtklappning i och med att jag slutat med kaffe. Fast om du redan har attentin som tilläggmedicin, varför byta? Låter som din dag redan är räddad när du har förutsättningar för långa produktiva dagarna. Fallet är ej sådant för mig. Har avslutat elvanse nu eller bett om det, läkaren ringer mig nästa vecka. Jag har en burk metylfenidat mylan hemma som är kvar sedan mitt första uttag (innan elvanse) som jag testat med. Kanske borde nämna det för läkaren.

    Medicinenerna för mig är väldigt olika, jag blir väldigt lugn av elvansen, pratar långsammare, lite socialare till och med, och sluddrar inte heller. Känns som jag är mer koordinerad och mindre förvirrad på elvansen (kan vara placebo) Bra fokus samt koncentration, men får ingen sömn, därav överväger nackdelarna fördelarna + kraschen mitt på arbetstid. På det ska man orka plugga efteråt också. Effekten varar 6 timmar (klockar medicinerna från start av effekt till slut)

    Metylfenidat får jag skarp fokus som slår till hårt men effekten avtar efter 4 timmar (36mg) sover lite bättre men förutsättningar är då melatonin vilket jag inte egentligen vill ta pga ännu mer kemiskt artificiellt i kroppen. Jag blir lite mer osocial av den, lite speedad men inte mycket, sluddrar när jag pratar och blir svårt verbalt konstigt nog, kan handla om den speedade effekten. Men väldigt skarp fokus och koncentration, kraschen är identisk med elvanse. Problemet är just fortfarande icke långvarig effekt men att medicinen är kvar i kroppen alldeles för länge som berör sömnen. Frågan är om jag någon gång kan få beviljat kortidsverkande som delas upp under dagen, ursäkta men fan vad det hade hjälpt och gjort mig glad om jag kunnat krascha senare mot kvällen istället och på det få sova.


    Jag hade långa produktiva dagar med Concerta också, bara att Elvanse hjälper ännu mer. Kanske lite för mycket, kan känna mig som en robot med hyperfokus som bara jobbar och jobbar... OK på jobbet men inte lika nödvändigt på helgen eller semestern. 

    Sen kanske det inte fungerar riktigt så bra med kortverkande som du tror, dexamfetamin i sig tar ganska lång tid innan det försvinner ur kroppen. Tar jag Attentin vid 16.00 eller senare så kommer jag få svårt att sova vid 23.00 även om den märkbara effekten försvinner vid 20.00 och man blir trött och ofokuserad efter det. Om jag märker vid 18 eller 19 att jag får en krasch så är det för sent att göra något åt det om jag ska kunna sova (men det händer inte ofta som sagt).

    Att förvänta sig att du ska kunna plugga på kvällen med Elvanse eller Attentin tror jag är orealistiskt, för vid 19.00 är nog effekten borta om du ska kunna sova sen. 

    Men visst, huvudsakligen är jag väldigt nöjd och har en bra sköterska och en bra läkare och behöver jag recept, intyg eller något så fixas det snabbt och effektivt.
  • Robinw

    Ville bara ge en ny uppdatering, jag testade fast utan förhoppning att testa 40 mg (har ett vagt minne att jag testade 40 mg när inte 60 funkade pga sömn) 

    Jag har kört 40 mg nu dessa två senaste dagar, känns som effekten på något sätt varar mycket längre än 50,60 och 70 mg. Jag får ingen stor krasch alls på eftermiddagen och kan sitta kvar på jobbet och plugga fram till 19:00 (som är planen) Jag blir bara lite trött och gäspar men dippar inte eller somnar, utan är fortfarande i fokustillstånd och orkar med hela dagen (även efter jag tränat på kvällen) Detta är väldigt märkligt och känns för bra för att vara sant, behöver utvärdera efter en vecka ändå. Men jag hoppas, verkligen hoppas att denna dos är perfekt för min kropp, kan fallet vara så att en viss dos kan vara optimal för mig, än att mer mängd dos skulle vara bättre? Känns som fallet kan mycket väl vara så att mer inte är bättre. Jag har kunnat sova mellan 7-8 h och fått min välbehövliga sömn dessa 2 dagar, börjat ta zink och magnesium, samt en fetrikare frukost (frukost efter elvanse kapsel) Det känns OCKSÅ som att effekten av medicinen faktiskt varar upp till 12h med 40 mg, istället för 6 h med 50,60 och 70 mg. Är detta möjligt? Placebo är ytterst ytterst tveksamt i detta scenario.

  • Anonym (X)
    Robinw skrev 2020-08-27 15:48:56 följande:

    Det känns OCKSÅ som att effekten av medicinen faktiskt varar upp till 12h med 40 mg, istället för 6 h med 50,60 och 70 mg. Är detta möjligt? Placebo är ytterst ytterst tveksamt i detta scenario.


    Du har ju inte bara bytt dos, varför skulle det vara placebo? Sa ju att det fungerar bättre med fettrik frukost plus magnesium etc.
Svar på tråden Nekad byte av adhd medicin, ska jag överklaga?