Inlägg från: fjanten |Visa alla inlägg
  • fjanten

    Hur är det att få syskon tätt?

    Jag mådde fruktansvärt under graviditet 1. Graviditet 2 märkte jag knappt av - 12,5 månader mellan barnen. Det betyder ju inte att någon annan skulle ha samma tur.

    Vi var hemma länge tillsammans efter barn 2 fötts, det hjälpte mycket. Upplever inte att äldsta eller andra barnet fått stå undan för varann, men då var vi som sagt två vuxna att ha hand om dem länge.

    Fördelar:

    - Ingen syskonavundsjuka (storebror fattade liksom inte att nya bebisen var en person...)

    - Synkade barnen så vi kunde sova med dem två gånger under dagen - jätteskönt!

    - Samma nivå på barnen i mångt och mycket, så man har barn som vill leka i lekparker, lekland o.s.v. SAMTIDIGT vilket är smidigt!

    - Alltid en kompis hemma att leka med

    - Pottränade samtidigt (på den yngres initiativ)

    Så finns det fördelar med lite längre mellan barnen också - mitt tredje barn är ca 3 respektive 4 år yngre än sina storasyskon. En fördel är ju att de äldre barnen kan klä sig själva, gå på toa själva, äta själva, leka med varandra o.s.v. medan bebisen behöver sitt. Så är det förstås en fördel att de har varann att vara med - hade det varit barn nr 2 som var 3-4 år yngre än sitt syskon hade det nog varit en annan sak. Blir en liten fyra här snart, då kommer tredje barnet vara 1 år och 2-3 månader.

Svar på tråden Hur är det att få syskon tätt?