• Bjoer

    Varför får inte män vara osäkra?

    Anonym (Biffen) skrev 2020-09-01 11:14:20 följande:
    Nu har du missförstått tror jag. De flesta som ägnar sig åt genusvetenskap tex gör det med utgångspunkten att människor inte har största delen av sina egenskaper bestämda av sitt kön. De/vi tror alltså inte att det finns ett kvinnligt sätt att vara.
    Det är ju precis det här som är problematiskt. Den utgångspunkten har sin grund i ideologi, inte i vetenskap.
  • Bjoer
    Anonym (Biffen) skrev 2020-09-01 13:51:32 följande:
    All forskning utgår från att vissa grundteorier är sanna. Annars skulle alla forskare få börja om från början. De teorier man utgår från kan givetvis vara fel, därför redovisas de, så att forskningen kan omtolkas om en utgångspunkt visar sig vara felaktig. Det gör det också möjligt för andra att välja att inte använda ens forskningsresultat om de inte är överens om de teoretiska utgångspunkterna. Eller så kan man använda framtagen fakta men inte analysen.

    Är det någon särskild studie du har i åtanke?
    Fast de grundteorier man anser sanna har vetenskaplig grund att stå på, tidigare studier, experiment och resultat. Det har inte genusvetenskapen. De har en helt ideologisk grundsyn som de antar är sann utan undersökning. Så fungerar inte annan forskning. Normalt när man har en otestad arbetshypotes börjar man med att bevisa den genom experiment, datainsamlig osv. Man utgår inte från att den är sann. Sen, när den är visad på ett bra sätt, går man vidare. Genusvetenskapen har helt hoppat över det första steget, nämligen att ha en grundsyn som är förankrad i verkligheten och tidigare forskning. Speciellt eftersom det finns mycket naturvetenskaplig forskning som visar på att många av våra beteendemönster just är biologiskt betingade.
  • Bjoer
    Anonym (Biffen) skrev 2020-09-01 14:31:58 följande:
    Jag vill nog påstå att det är visat ganska många gånger att kvinnor och män behandlas olika. Vården är ett område där jag har sett många studier som visar just det. Bemötande vid misstänkta psykosomatiska besvär är den senaste som jag minns. (Kvinnor får initialt oftare diagnosen stress även vid somatiska besvär, trots att det är vanligare att män söker för tex värk när det i grunden rör sig om tex oro och stress. Dubbelfel på grund av könsroller.)
    Fast det är ju inte det det handlar om. Ingen ifrågasätter att män och kvinnor behandlas olika då och då, eller till och med oftast. Det som ifrågasätts, och som genusvetenskap utgår från, är att det är olikabehandlingen som skapar beteendeskillnader, förväntningar och normer. Det kan lika gärna vara, och är i många fall, beteendeskillnader, förväntningar och normer som skapar olikabehandling.

    Dvs, att män och kvinnor har olika normer, beter sig olika och har olika intressen endast skulle bero på att vi uppfostras olika när vi i själva fallet VET att det ligger en hel del i biologin.
  • Bjoer
    Anonym (Biffen) skrev 2020-09-01 15:55:14 följande:
    Ok, jag förstår hur du menar. Jag tror också att det finns vissa biologiska personlighetsskillnader mellan könen, men tycker ändå att de sociala skillnaderna som skapats, och som skadar många människor, är värda att studera. (Och jag vill dessutom motarbeta att de förs vidare.)

    Sen tror jag också att de flesta tycker att det är ett problem att personer som inte är som det förväntas på grund av könet blir illa behandlade. Sånt sysslar ju genusvetarna också med att belysa. Det är viktigt att förstå ett problem för att kunna åtgärda det.
    Jag håller med om allt du skriver här. Risken med genusvetenskapen är att man får minskad förståelse för problemen eftersom man väljer att ignorera en stor del av potentiella förklaringar när man studerar hur vi fungerar, interagerar och reagerar.
  • Bjoer
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-09-03 07:24:11 följande:
    Ja, det är biologiskt att han ska kunna göra det. Det finns som sagt en anledning till att män av naturen är starkare än kvinnor.

    Vidga dina vyer och sluta tänk så svartvitt i genus, för biologi existerar faktiskt till skillnad mot pseudovetenskap.
    Anledningen att män är starkare är troligare att vi måste kunna slåss mot andra män om kvinnor, inte att skydda avkomman mot yttre faror. Tittar du överlag på arter där hannen är större än honan är det rätt få där hanen faktiskt tar något familjeansvar. Storleken och styrkan har nästan uteslutande med konkurrens inom arten att göra.

    Dessutom är det uppenbart att andra kriterier än styrka är sexuellt föredragna hos primater med tanke på hur vår intelligens har utvecklats.
  • Bjoer
    Just Precis skrev 2020-09-04 15:24:09 följande:
    Fast det stämmer ju inte. Beteendevetenskapliga teorier bygger på forskning, på kvalitativa eller kvantitativa studier. Vad är det konkret du saknar i metodiken?

    Vad lägger du in i begreppet ?vetenskapligt sätt?? Jag tror tex att de flesta sociologer, som generellt har en särskilt gedigen utbildning i statistik för att kunna säkerställa validitet och reliabilitet i sina dataunderlag och utesluta skensamband, skulle opponera sig rätt hårt mot det vaga argumentet....
    Det som saknas i metodiken är öppenhet för andra förklaringsmodeller än den förutspådda. Om man utgår från att kön är en social konstruktion och sen via forskning ser skillnader i hur vi t.ex. uppfostrar pojkar och flickor så ses det som en bekräftelse på just att kön är en social konstruktion. Vilket det inte alls behöver vara. Man ignorerar helt att det kan finnas biologiskt nedärvda skillnader i beteende mellan pojkar och flickor. Med andra ord, eftersom man helt ignorerar möjligheten till vissa samband så låter man bli att undersöka vissa skensamband. Dessa utesluts ju "per definition" via ens utgångspunkt.
  • Bjoer
    Just Precis skrev 2020-09-07 13:16:06 följande:
    Well det beror väl mycket på om det rör sig om en explorativ eller deskriptiv eller hypotesprövande etc studie det rör sig om, det ingår liksom i modellen att vara tydlig med vilka antaganden man gör. Men i bakgrunden finns där ju explorativa studier som ligger till grund för just de antaganden som man i andra typer av studier försöker förstå eller bekräfta inom det vetenskapliga fältet. Det gäller fö all forskning. Inklusive biologi.

    Om du är biolog kommer du att titta på skillnader mellan könen genom biologins lins, är du beteendevetare kommer du undersöka det utifrån ett beteendevetenskapligt perspektiv. Det är forskningens uppgift. De flesta tror att manlighet respektive kvinnlighet är skapat av en blandning av biologi och social konstruktion. Här kan man tro olika. Men att säga att biologi inte bedrivs med samma metodiska begränsningar och möjligheter som genusvetenskap, och därför skulle vara mer ?riktig? forskning, är bara obildat.
    "Om du är biolog kommer du att titta på skillnader mellan könen genom biologins lins, är du beteendevetare kommer du undersöka det utifrån ett beteendevetenskapligt perspektiv. Det är forskningens uppgift."

    Ja och nej. Problem uppstår när man definierar att förklaringen till ett fenomen finns inom sitt eget fält, istället för att undersöka det. En biolog kan mycket väl komma till slutsatsen att egenskaper är inlärda eller beror på kulturella fenomen. Genusvetenskap, not so much.

    "De flesta tror att manlighet respektive kvinnlighet är skapat av en blandning av biologi och social konstruktion."

    Nja, det är inte helt sant. Genusvetenskapen har en stark koppling till feminism och svensk feminism är idag nästan uteslutande likhetsfeminism eller har en stark lutning åt likhetsfeminism. Det här är ett problem och genusvetenskap har fått stark kritik för att just vara för politiskt styrd. Så det är knappast "obildat" att påstå att genusvetenskap inte genomförs med samma stringens och samma objektiva blick som mycket annan forskning. För det gör den inte.
  • Bjoer
    Just Precis skrev 2020-09-07 16:03:51 följande:
    DE FLESTA som intresserar sig för ämnet tror det, jo. Det är en mindre del som hävdar att det är en total social konstruktion. Detta vet jag. Vad menar du med att det inte skulle vara sant?

    Ok, du kritiserar en viss grupp av svenska genusvetare. Det kan man förstås få göra. Man kan också ha åsikter kring ämnets ursprung och problematisera kring det - det är bara bra. Det är dock INTE synonymt med att slängigt döma ut genusvetenskapen som just en vetenskap, vilket andra i tråden gjort, med att enda argument att ?det är flum?. Det ÄR obildat.

    Och don?t get me started on begreppet objektivitet öht. Det var inte så länge sedan all forskning utgick ifrån att jorden var platt, för att nämna ett slitet exempel.Snälla kontra inte med att ?jo det var visst länge sen? för då får jag en stroke.

    Jag menar att de flesta feminister och forskare inom genusvetenskap är likhetsfeminister, en övertygelse som inte stämmer överens med den samlade forskningen på området (dvs, genusvetenskaplig och biologisk forskning). Givetvis anser väldigt få att biologi har noll med saken att göra men förskjutningen mot social konstruktion är långt över verkligheten. Ta följande beskrivande rad från svenska wikipedia om genusvetenskap t.ex.


    "Idéer om könsroller anses existera i all mänsklig erfarenhet och verksamhet och dessa idéer förmodas ligga till grund för hur sociala strukturer formas."

    Håller du med om att den stämmer? Om du gör det, anser du inte att man först ska visa att dessa idéer ligger till grund för hur sociala strukturer formas? Inte bara utgå från det? Det är här som genusvetenskap har ett grundläggande problem, nämligen att den har ett starkt arv från tidigare feministisk kamp och de teorier som utvecklades då, teorier som inom vetenskap snarare skulle kallas hypoteser eftersom de inte har vetenskaplig forskning bakom sig. Notera att jag inte kritiserar feministisk kamp. Den är bra och behövs! Det jag kritiserar är den världsbild som den har skapat och som är den världsbild genusvetenskap baseras på.

    "Platt" en bra modell om det handlar om lokala fenomen. Det är en dålig modell om det handlar om större fenomen. Det är precis den här avgränsningen av "scope" som inte fungerar så bra inom genusvetenskap. 

  • Bjoer
    nihka skrev 2020-09-07 19:25:54 följande:
    Föreställningen att män inte får vara svaga bottnar i (van)föreställningen att män måste vara stora och starka och krockar med hur män verkligen är - alltså olika.
    Gör den? Hur mycket evolutionsbiologi har man studerat när man kom fram till det? 
  • Bjoer
    Just Precis skrev 2020-09-08 12:26:00 följande:
    Vet inte hur intressant det är vad jag tycker, blir mest provocerad när random tomte tror sig veta något om vad som kvalificerar ett fält som sk riktig vetenskap.

    Har vissa problem med din argumentation:

    1) baserar du den på en (1) formulering i en svensk (!) wikipediaartikel?

    2) hade det varit ok om formuleringen löd: _vissa_ sociala strukturer? För isf håller jag med påståendet till 100% Att påstå att samtliga sociala strukturer, oavsett område, stammar ur genus verkar absurt - så jag tror inte att vi kan utgå ifrån att (den random) artikelförfattaren menar det

    3) ofta går ju forskning till så att man gör ett antagande och sedan försöker se om det finns grund att behålla eller förkasta det antagandet. Gäller alla forskningsfält så vitt jag vet. Menar du att du har gjort en litteraturstudie som visar att detta inte pågår inom genusvetenskapen?

    4) jag får känslan att du baserar din argumentation på hur skrikfeminister pratar om genus, inte hur den lärs ut vid universiteten. Genusvetenskapen är starkt förknippad med feminismen, ja, vilket är ett faktum vi får förhålla oss till. Inte så konstigt men det gynnar inte fältet, likt andra fält som främst ockuperas av kvinnor. De som hörs mest i bruset är skrikfeministerna, och då syftar jag på såna som är duktiga på att nå ut i sociala media med enkla och kvinnopopulistiska budskap. Man kan ju argumentera både för och emot att de skulle gynna kvinnosaksfrågor, jag kan tycka att deras förenkling av världen är lite problematisk, av flera skäl. Men att dessa skrikfeminister på något sätt skulle innebära att hela fältet genusvetenskap inte är ett seriöst forskningsfält vid universiteten är enligt min erfarenhet fel. Fel fel fel!!

    Jag har ingen sammanställning över genusforskares feministiska hållning, det är möjligt att du har rätt när du hävdar att de flesta är likhetsfeminister, men oavsett poängterar du ju också att det inte stämmer överens med den samlade forskningen på området (ink genusvetenskapen) vilket isf ändå är ett bevis för att fältet är relativt opåverkat av individers hållning....så har svårt att förstå varför det skulle vara ett argument som ogiltigförklarar genusvetenskapen (och inte bara enskilda forskares ojävighet, vilket återigen är ett problem inom fler fält)
    1) Nej, det var ett exempel på en formulering som iaf. är mer officiell än vad jag skriver på familjelivs forum.

    2) Med tanke på att alla källor jag hittar påstår att nästan alla feminister i Sverige är likhetsfeminister så tror jag vi faktiskt kan utgå från att artikelförfattaren menar det. Däremot tror jag det handlar om sociala strukturer som rör skillnder mellan könen.Om vi specifierar det till det, håller du med då? "Vissa sociala strukturer" är lite för vagt för att man ska veta vad det innebär.

    3) Genusforskning gör säkert samma sak för ramen av den studie de gör. Jag kan inte uttala mig om varje enskild studie även om känslan man får när man läser diverse studier är att det är lite si och så med stringensen i slutsatserna. Problemet ligger inte där. Problemet ligger i att det grundläggande ramverket består av mycket teoribildning utan faktiskt forskning bakom. Det borde t.ex. vara omöjligt att vara likhetsfeminist och genusforskare utan att riktigt slå knut på hjärnan.

    4) Jag ska erkänna att jag inte läst genus på universitetet så jag har inte koll på hur det lärs ut där men jag anser inte att det intryck jag har beror på skrikfeminister. Jag fattar att de inte är representativa för massan. Men jag har pratat med en del riktigt seriösa feminister och det har inte ändrat mitt intryck. Jag kommer t.ex. ihåg ett samtal med en av sambons bästa polare som är tidigare ordförande i FATTA! och hur vi pratade om en kille hon hade börjat träffa som var av den lite mer "starka, tysta typen" och specifikt kommer jag ihåg en kommentar av stilen, fritt citerat ur minnet, "Det är nästan så man börjar tvivla på tio års genusstudier." när hon berättade om hennes reaktioner och känslor på hans beteenden och "annat". Då blir man lite frågande om vad de lär ut på genuskurserna egentligen. Men aja, det är en anekdot och egentligen inte värd så mycket i sammanhanget, tyckte mest det var en kul reaktion från någon som suttit med och skrivit samtyckeslagstiftningen (som jag förövrigt tycker är en mycket bra förändring!).

    När jag skrev "samlade forskningen" så syftar jag på genusforskning som håller god kvalitet, inte den som närmast räknas som pseuovetenskap. Tyvärr handlar det inte om enskilda forskare när det kommer till genusvetenskap.
  • Bjoer
    nihka skrev 2020-09-10 07:45:59 följande:

    Ja, det är bara att se dig om så hittar du även taniga och svaga män. Män är precis som kvinnor olika.
    Den slutsats jag citerade följer inte av det du skriver här. Det är precis därför som jag ifrågasätter det.
  • Bjoer
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-09-11 07:12:59 följande:
    Det handlar inte om vilket kön man har, utan hur man uttrycker sig. Kvinnor på FL startar inte trådar om att de inte får ligga och att det är alla mäns fel, att män har det så mycket lättare på relationsmarknaden och buhu buhu det är så synd om mig som män gör fast om kvinnor. Kvinnor startar en helt annan typ av trådar och lägger inte över sina egna problem på alla av det motsatta könet och börjar hata dom för det, de löser problemen själva och tar inte ut det på andra som män gör. Hade kvinnor skrivit samma provocerande snyftinlägg som många män gör här så hade de bemötts på exakt samma sätt.
    Skojar du eller?! Hur många trådar finns det inte där det gnälls på mansbebisar, att män inte respekterar dem, gör "konstiga" saker, är "känslokalla" i relationen eller valfri annan brist? Och oftast får de kvinnor som skriver dem sympati och rådet att "lämna, du förtjänar bättre". Kom igen nu, om du försöker se på det lite objektivt så är det rätt uppenbart att trådförfattarens kön är relevant för hur mottagandet ser ut.
  • Bjoer
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-09-11 10:15:14 följande:
    Fast trådarna om mansbebisar handlar inte om att kvinnor gnäller om att de inte får sex utan om att deras män inte vill hjälpa till hemma och många gånger har en skev kvinnosyn.
    Givetvis varierar ämnena, men det är precis lika mycket gnäll.
  • Bjoer
    Anonym (sg) skrev 2020-09-22 23:35:58 följande:
    Nu håller jag inte med hatiska incels. Men snacket om offerkofta är tröttsamt. Om man säger att det är offerkofta när män som har dåligt självförtroende eller är blyga klagar på att normen gör att dom går bort. Då är det offerkofta när kvinnor klagar på att dom väljs bort i olika sammanhang för att dom är som dom är. En kvinna som tex vill jobba i ett mansdominerat jobb kan ju bli mer manlig. Men så säger man inte för givetvis ska man jobba med normer så att alla inte behöver vara stöpta likadant. Men när det gäller män och dejtning då verkar det vara en norm man inte får röra utan män med dåligt självförtroende ska bara skärpa sig och slänga offerkoftan. Som jag skrev det är fel att hata kvinnor som arga incels gör. Däremot är det inte fel att ifrågasätta den norm som män måste hålla sig inom.
    Frågan är väl om det är en norm som går att göra något åt. Vissa normer beror på annat än samhällets förväntingar.
Svar på tråden Varför får inte män vara osäkra?