• Anonym (Ts)

    Present till tvåårig flicka, tips

    Hej! Är bjuden på tvåårs-kalas hos en liten flicka. Har inga egna barn så vet verkligen inte vad jag ska köpa.

    Kläder? Isåfall vilken storlek?

    Leksaker?

    Gosedjur?

    Böcker?

    Vill helst inte köpa något som hon redan har.

  • Svar på tråden Present till tvåårig flicka, tips
  • BuoBä

    Vill du köpa kläder är det bäst att fråga föräldrarna om storlek, för det kan skilja en hel del.

    Egentligen är det bäst att fråga föräldrarna om presenten också för barn är intresserade av olika saker, men om du inte vill det skulle jag satsa på en relativt nyutkommen bok eller ett pussel. Fråga i butiken vad som är passande för åldern. Barnkritor+ritpapper är ett säkert kort också, det går åt så det gör inget om de har det sedan innan.

  • Anonym (Henrietta)

    Hej ts!

    Detta tänker jag skulle vara bra presenter till en 2-åring:

    1) En fin sagobok - ex så finns det en serie böcker som heter "Barnkammarboken". De har lite olika inriktning och heter sådant som "Den blå barnkammarboken". Den sjungande barnkammarboken" etc. Dessa är jättefina och kan användas länge.

    Ex www.adlibris.com/se/sok

    2) Ett fint gosedjur (kolla bara så att det är ok från 1 år och inte från 3 år). Ex här www.nalleriet.se/ , i denna webbshop kan man jättetydligt se lämpliga åldrar.

    3) Duplo - vilket är stora legobitar för barn från ca 1,5 år. Finns lite olika byggsatser. Läs bara noga på förpackningen så det är för rätt ålder på barnet.
    Ett exempel här:
    www.jollyroom.se/leksaker/byggsatser-lego/byggsatser/lego-duplo-mina-forsta-10915-alfabetslastbil

    (har ingen erfarenhet av denna webbshop vill bara visa ett exempel på duplo).

    Om du inte har barn själv skulle jag inte köpa kläder, hellre då ge föräldrarna ett presentkort på ex Polarn & Pyret.

  • Anonym (Ts)

    Tänkte köpa kläder först, för det står ju oftast både storlek och ålder i barnkläderna. Men blev osäker nu. Om man ska ge ett presentkort, vilka klädbutiker är det som gäller då?

    Polarn och pyret kläder har väl inte så många barn längre?

  • Anonym (Nn)

    Vår dotter började älska dockor i den åldern. Så det hade jag nog köpt, t ex "Lillan" eller bebisdocka med tillbehör. Eller en dockvagn om hon inte har. Böcker är ju annars säkra kort. Play-doh eller duplo. Gosedjur. Ex hund som går i koppel som man drar eller med batteri eller Bamse eller hund/katt i veterinärväska. Leksaksmat, dockservice. Väska att lägga saker i, ryggsäck.

  • BuoBä
    Anonym (Ts) skrev 2020-09-06 22:32:52 följande:

    Tänkte köpa kläder först, för det står ju oftast både storlek och ålder i barnkläderna. Men blev osäker nu. Om man ska ge ett presentkort, vilka klädbutiker är det som gäller då?

    Polarn och pyret kläder har väl inte så många barn längre?


    Alla barn som är två år har inte samma storlek. Vissa är långa för åldern, andra är små. Vissa är spinkiga, andra runda och behöver därför större storlek. Och precis som med vuxenkläder så varierar storlekarna mellan olika klädmärken/butiker. Så du kan inte köpa "storlek 2 år" och vara säker på att det passar.
  • Anonym (Nn)
    Anonym (Ts) skrev 2020-09-06 22:32:52 följande:

    Tänkte köpa kläder först, för det står ju oftast både storlek och ålder i barnkläderna. Men blev osäker nu. Om man ska ge ett presentkort, vilka klädbutiker är det som gäller då?

    Polarn och pyret kläder har väl inte så många barn längre?


    Är hon normalstor så har hon storlek 92. Polarn och pyret är stora i storlek, h&m små. Du kan ju annars köpa storlek 98 så kan hon växa i det. Polarn och pyret finns kvar där jag bor. Bra kvalitet. Tycker Lindex och Åhléns är bra också. Sen finns det tyvärr inte så mycket barnklädesbutiker längre men mycket på nätet..
  • Just Precis

    Spelande bok med massa olika visor. Det finns många olika, tex med Astrid Lindgrens visor. Hon kan ha sångstund med föräldrarna eller stå och jamma själv

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Nn) skrev 2020-09-06 23:19:37 följande:

    Är hon normalstor så har hon storlek 92. Polarn och pyret är stora i storlek, h&m små. Du kan ju annars köpa storlek 98 så kan hon växa i det. Polarn och pyret finns kvar där jag bor. Bra kvalitet. Tycker Lindex och Åhléns är bra också. Sen finns det tyvärr inte så mycket barnklädesbutiker längre men mycket på nätet..


    Funderade lite på en leopard-tröja. Dock var det dubbelstorlek 80/86 eller 92/98 vilket gjorde mig förvirrad.
  • Anonym (Nn)
    Anonym (Ts) skrev 2020-09-06 23:27:18 följande:

    Funderade lite på en leopard-tröja. Dock var det dubbelstorlek 80/86 eller 92/98 vilket gjorde mig förvirrad.


    Ta 92/98, det brukar vara 2-3 år så det blir inte för litet iaf. Pop är fortfarande poppis på barn. Eftersom det är lite dyrare så inte lika vanligt som t ex hm. Som present uppskattas det därför extra.
  • cosinus

    Är det barnet eller föräldrarna som ska bli glada? :)

    Barn i 2-årsåldern brukar inte vara så superbrydda om kläder. Däremot brukar de gilla såpbubblor, badkritor, badleksaker över lag, 3-hjuliga sparkcyklar, leksaker som låter o s v.

    Har du en nära relation till familjen och vill ge något minnesvärt (som de ska spara på) så en barnbok du kan skriva i tex, finns någon barnkammarboken med en sångskiva (DVD) som mina ungar älskade, någon finare träleksak och såna saker.

Svar på tråden Present till tvåårig flicka, tips