• Anonym (Fundersam bonusmamma)

HJÄLP! Problem att förstå "halvtidföräldrar"

Hej!

Jag måste bara få vräka ur mig lite här, och se om jag kan få svar av någon som är deltidsförälder eller få höra om någon sitter i samma sits som jag.

Jag har ett bonusbarn på 9 år, ett barn på 3,5 år och ett tredje på väg.

Problemet här är att jag har så svårt att förstå mig på "halvtidföräldrar". Åtminstone när de väljer att byta borta dagar med barnet, inte kan vabba och värnar extremt mycket över sin "egentid".

I och med att vi har ett barn och är "heltidsföräldrar" också, så värnar vi extra mycket över tiden hela vår familj har tillsammans (alltså när vi är fulltaliga).

Denna ilska bröt igenom denna gång pga sjukdom och covid. Jag vill gärna ha era synpunkter här. Lägg gärna in åsikter trots att de inte är samma som mina!

Bonusbarn är hemma från skolan och hängigt imorse (ingen feber), är ute med sin mamma på ett speciellt evenemang tillhörande hennes jobb under dagen (inte ok från min sida under dessa omständigheter). Hon och pappan har kontakt och enligt henne så är bonusbarnet bara lite trött. Pappan ber henne ta tempen och höra av sig efteråt, hon gör det och det visar lite feber (37,7). Vårt andra barn börjar bli friskare men nu får vi alltså en ny "smittohärd" (covid ej uteslutet) skickad till oss. Till saken hör är att vi har vabbat extremt mycket detta år och nu även sedan i torsdags förra veckan. Är det fel av mig att tycka att det ligger på föräldern barnet är hos ska ha kvar barnet tills dess att den frisknat till (iaf under covid för att undvika smittspridning)?? Och varför VILL man inte som mamma ta hand om sitt barn när det är sjukt? Istället ska jag som bonusförälder ta min jobbtid (och risken som gravid) för att ta hand om deras barn som är sjuk, när det (rent krasst) var dom som från början "signade upp" på att vara heltidsföräldrar från första början.....?

Är jag okänslig och knäpp som resonerar på det här sättet?

Och till halvtids föräldrar som inte vill ha så mycket tid som de kan med sina barn, utan glatt delar tiden med den andra föräldern och bonusförälder, hur resonerar ni? För mig är detta ett så stort mysterium...

För mig är det självklara att i första hand mamman och inte bonusmamman som ska tacka och ta emot (med glädje) extra dagar och tid med barnet. Eller?

• Svar på tråden HJÄLP! Problem att förstå "halvtidföräldrar"
    Anonym (.) skrev 2020-09-07 17:53:52 följande:

Ditt resonemang TS haltar om man har fler än ett barn.
    Är barnet så sjukt att det är sängliggande stannar det kvar, annars byter det som vanligt. Man kan inte ha barn överallt utan måste i möjligaste mån faktiskt få sin barnfria vecka.

Det är bara bonusbarnet och hens mamma, inga andra barn. Här är vi ett till barn och ett på väg. Varför måste man i möjligaste mån få sin barnfria vecka? Det skulle jag aldrig be om! Iaf inte när man har varannan vecka barnfri..
  • Anonym (55)

Jag fattar inte varför det är mamman som får skulden? Hon vill väl undvika vabbdagar, precis som ni vill. Speciellt om hon är.ensamstående.

Vill du inte vabba ditt bonusbarn får din man göra det på hans veckor.

Vill inte pappan (din man) inte ta varje tillfälle att få rå om sitt barn vid alla tillfällen han får när han är deltodsförälder?

Är det bara mammorna som SKA tänka så?

• Anonym (.)
    Anonym (Fundersam bonusmamma) skrev 2020-09-07 17:58:59 följande:
    Det är bara bonusbarnet och hens mamma, inga andra barn. Här är vi ett till barn och ett på väg. Varför måste man i möjligaste mån få sin barnfria vecka? Det skulle jag aldrig be om! Iaf inte när man har varannan vecka barnfri..
    Du lever i kärnfamilj, det gört inte hon.

Det är otroligt mycket tyngre att dra runt hela lasset helt själv.

Du får rikta ilskan där den hör hemma, hos barnets pappan.

Jag undrar i största allmänhet , i alla dessa bonusfamiljtrådar riktas alltid ilskan åt biomamman medans pappan helt glöms bort och hans ansvar. Varför?
  • Anonym (Det)
    Anonym (55) skrev 2020-09-07 18:00:20 följande:

Jag fattar inte varför det är mamman som får skulden? Hon vill väl undvika vabbdagar, precis som ni vill. Speciellt om hon är.ensamstående.

Vill inte pappan (din man) inte ta varje tillfälle att få rå om sitt barn vid alla tillfällen han får när han är deltodsförälder?

TS skriver om EXTRA dagar?

Det vill säga pappan tar alla sina vanliga dagar + vabbdagar?

Mamman vill inte ens ha barnet sina egna dagar utan skickar över barnet till TS ?

Eller vad menar TS med extra dagar om jag missförstått problemet?

Pratar TS om mammor ? Eller bonusföräldrar och just den mamman som inte vill vabba på sin vecka?

Jag ger ingen skuld här, jag vill bara förstå och ha input!

Detta har inget att göra med kön.
    Jag försöker förstå (från mamma till mamma) varför hon gör som hon gör, eftersom inte ens jag gör så här trots att jag inte är hens riktiga förälder?

Och som jag skrivit tidigare så har hans pappa vabbat extremt mycket redan. Väldigt mycket mer än henne. Och nej, hon är inte en ensamstående med ekonomiska problem what so ever!

• Anonym (nia)

Jag håller med dig om allt utom att det skulle vara speciellt om hon är ensamstående. Visst kan man känna att det är tungt som ensamstående men pappan är också ensamstående. Att han råkar ha en sambo är inget som mamman ska se som sin egen förmån. Det är fritt fram för henne att skaffa sig en man om hon tycker synd om sig själv. Det kan inte vara där problemet ligger. Problemet är nog att hon har upptäckt att hon kan och därför fortsätter hon. Precis som du säger, hon vill väl undvika vabbdagar, om hon kan. 
    Anonym (Det) skrev 2020-09-07 18:07:57 följande:
    TS skriver om EXTRA dagar?

Det vill säga pappan tar alla sina vanliga dagar + vabbdagar?

Mamman vill inte ens ha barnet sina egna dagar utan skickar över barnet till TS ?

Eller vad menar TS med extra dagar om jag missförstått problemet?

Pratar TS om mammor ? Eller bonusföräldrar och just den mamman som inte vill vabba på sin vecka?
    Jag pratar om vanliga dagar + vabbdagar + fester på hennes helger halva sommaren. Jag pratar om bonusföräldrar och just den mamman. Tack "Det".
  • Akidoki
    Anonym (Fundersam bonusmamma) skrev 2020-09-07 17:26:33 följande:

För mig är det självklara att i första hand mamman och inte bonusmamman som ska tacka och ta emot (med glädje) extra dagar och tid med barnet. Eller?

Det är inte mammans problem om du och pappan lever under sunkiga gamla könsroller där du automatiskt ansvarar för hem och barn. Det står inte mellan mamman och dig, utan mellan mamman och pappan.

Låt honom ta sitt ansvar, dra näsan ur blöt.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Fundersam bonusmamma) skrev 2020-09-07 17:55:31 följande:

Pappan har i det här fallet vabbat mycket och hoppar in för mamman oftare än tvärtom. Och nej, jag glömmer inte att det är pappans barn.

Jag har tagit till mig mitt bonusbarn som mitt eget men har börjar ifrågasatt dessa punkter då jag tycker att allt är lite snett fördelat. Jag är hemma men mitt bonusbarn när hen är sjukt för att det ligger också på mig som bonusförälder, det är ett ansvar jag har valt att ta. Men när det är en större självklarhet för mig än för barnets egen mamma? Det är DET jag ifrågasätter!!

Du får backa om detta stör dig så mycket. Låt pappan vabba när det är hans vecka och mamman sköter sina veckor. Kan man inte samarbeta år båda håll är det bättre att hålla strikt på detta. Sen är det nog så ja att om hon inte har någon att dela vabben med blir det hela veckor med vabbande, kanske ganska ofta, så jag vågar påstå att ja, det är lättare att vabba när man är två som kan dela upp det. Blir tufft att sköta jobbet annars. De flesta föräldrar vill ta hand om sina barn men måste också sköta ett jobb för att försörja sig. Handlar inte om egentid! Men som sagt låt de två föräldrarna lösa detta.
  • Anonym (Hmm)

Det är inte mammans problem att du valt att vabba. Låt pappan vabba så slipper du störas!

Svar på tråden HJÄLP! Problem att förstå "halvtidföräldrar"