• Anonym (Fundersam bonusmamma)

HJÄLP! Problem att förstå "halvtidföräldrar"

Hej!

Jag måste bara få vräka ur mig lite här, och se om jag kan få svar av någon som är deltidsförälder eller få höra om någon sitter i samma sits som jag.

Jag har ett bonusbarn på 9 år, ett barn på 3,5 år och ett tredje på väg.

Problemet här är att jag har så svårt att förstå mig på "halvtidföräldrar". Åtminstone när de väljer att byta borta dagar med barnet, inte kan vabba och värnar extremt mycket över sin "egentid".

I och med att vi har ett barn och är "heltidsföräldrar" också, så värnar vi extra mycket över tiden hela vår familj har tillsammans (alltså när vi är fulltaliga).

Denna ilska bröt igenom denna gång pga sjukdom och covid. Jag vill gärna ha era synpunkter här. Lägg gärna in åsikter trots att de inte är samma som mina!

Bonusbarn är hemma från skolan och hängigt imorse (ingen feber), är ute med sin mamma på ett speciellt evenemang tillhörande hennes jobb under dagen (inte ok från min sida under dessa omständigheter). Hon och pappan har kontakt och enligt henne så är bonusbarnet bara lite trött. Pappan ber henne ta tempen och höra av sig efteråt, hon gör det och det visar lite feber (37,7). Vårt andra barn börjar bli friskare men nu får vi alltså en ny "smittohärd" (covid ej uteslutet) skickad till oss. Till saken hör är att vi har vabbat extremt mycket detta år och nu även sedan i torsdags förra veckan. Är det fel av mig att tycka att det ligger på föräldern barnet är hos ska ha kvar barnet tills dess att den frisknat till (iaf under covid för att undvika smittspridning)?? Och varför VILL man inte som mamma ta hand om sitt barn när det är sjukt? Istället ska jag som bonusförälder ta min jobbtid (och risken som gravid) för att ta hand om deras barn som är sjuk, när det (rent krasst) var dom som från början "signade upp" på att vara heltidsföräldrar från första början.....?

Är jag okänslig och knäpp som resonerar på det här sättet?

Och till halvtids föräldrar som inte vill ha så mycket tid som de kan med sina barn, utan glatt delar tiden med den andra föräldern och bonusförälder, hur resonerar ni? För mig är detta ett så stort mysterium...

För mig är det självklara att i första hand mamman och inte bonusmamman som ska tacka och ta emot (med glädje) extra dagar och tid med barnet. Eller?

• Svar på tråden HJÄLP! Problem att förstå "halvtidföräldrar"
  • elalaroné

Jag förstår inte heller och inte de som gör skillnad på sina egna och bonusar. 
    Skulle aldrig göra skillnad på mitt bonus och hens 2 syskon! Är det kalas eller resor så frågar jag om jag kan ha barnet då eller om det är illa- byter kalasdagarna helt enkelt. Det är viktigt för mig att alltid visa ovillkorlig kärlek!!

• Anonym (Fundersam bonusmamma)

Så intressant att få så mycket synpunkter från er! Många verkar hata på pappan och många på mig, några få på mamman. Tar till mig av vissa saker och andra inte! :)

Sen för er som undrar - jag har aldrig tidigare startat en tråd här på familjeliv och kommer nog inte göra det igen. Fattar inte hur ni har tid!?!?

• Anonym (Förälder)

Det framgår ju inte alls i TS varför du är inblandad överhuvudtaget. Mamman vabbar på sina dagar och pappan på sina.

• fjanten
    Anonym (Fundersam bonusmamma) skrev 2020-09-07 23:57:29 följande:

Så intressant att få så mycket synpunkter från er! Många verkar hata på pappan och många på mig, några få på mamman. Tar till mig av vissa saker och andra inte! :)

Sen för er som undrar - jag har aldrig tidigare startat en tråd här på familjeliv och kommer nog inte göra det igen. Fattar inte hur ni har tid!?!?

Kan du svara på frågan om det är VAB på hennes vecka som pappan tackar ja till? Eller om det är att hon lämnar tillbaka barnet till pappan för att hans vecka startar?
  • Anonym (T)

Jag ser ett stort bekymmer här och det är att det ska vara du som vabbar hans barn överhuvudtaget. Här måste du sätta ner foten inför kommande föräldraledighet för både han och exet kommer försöka utnyttja dig för du är ändå hemma.

• Anonym (nia)
    Anonym (Samma) skrev 2020-09-07 21:24:56 följande:
    Jag förstår hur du tänker. Fast samtidigt. Gränsen för feber på förskola, iaf hos oss, går vid 38,2.

Nu är detta barns temp 37,7 och man kanske på ett sätt kan ifrågasätta om barnet verkligen ska räknas som sjuk. Och om barnet alltid ska stanna där hen är lite förkyld? Med tanke på att många barn är snuviga i princip jämt så blir det kanske svårt att anse att man ska stanna hos den man är

I det läget.

Naturligtvis. Är man sjuk och sängliggandes bör man inte byta boende. Men i det fall ts beskriver så uppfattar jag det som att barnet bara är lite hängigt? Nu har vi dock Corona att beakta, dock tolkar jag ts fråga som mer generell
    Det låter konstigt att en förskola sätter en febergräns, stämmer verkligen det? Hos oss skulle de aldrig använda termometer. I min familj har vi låga temperaturer så 37,7 är feber för oss. Inte hög feber men ändå feber. Vi är feberfria när vi har temperatur under 37. Har vi 38,2 så har vi definitivt feber men jag skulle inte använda det som en gräns som avgör när barnet ska stanna hemma eller inte. 

Däremot skulle jag anse det upp till föräldern att avgöra. Just nu kanske det inte är så lämpligt att släpa med sig hängiga barn till arbetet men under normala omständigheter skulle jag låta det vara upp till föräldern. 

Det där med om "lagt barn ligger" eller "sjukt barn stannar där det är", det har diskuterats hundratals gånger. Det blir ändå bara en åsiktsfråga och något som blir upp till föräldrarna att förhålla sig till. Tyvärr blir bonusmamman ofta lidande i de fall hon inte håller med om hur föräldrarna avgör, för hon brukar få svårt att få sin röst hörd. Frågan blir då hur man förhåller sig till det som föräldrarna avgör. 
  • Anonym (Samma)
    Anonym (nia) skrev 2020-09-08 08:28:25 följande:

Det låter konstigt att en förskola sätter en febergräns, stämmer verkligen det? Hos oss skulle de aldrig använda termometer. I min familj har vi låga temperaturer så 37,7 är feber för oss. Inte hög feber men ändå feber. Vi är feberfria när vi har temperatur under 37. Har vi 38,2 så har vi definitivt feber men jag skulle inte använda det som en gräns som avgör när barnet ska stanna hemma eller inte. 

Däremot skulle jag anse det upp till föräldern att avgöra. Just nu kanske det inte är så lämpligt att släpa med sig hängiga barn till arbetet men under normala omständigheter skulle jag låta det vara upp till föräldern. 

Det där med om "lagt barn ligger" eller "sjukt barn stannar där det är", det har diskuterats hundratals gånger. Det blir ändå bara en åsiktsfråga och något som blir upp till föräldrarna att förhålla sig till. Tyvärr blir bonusmamman ofta lidande i de fall hon inte håller med om hur föräldrarna avgör, för hon brukar få svårt att få sin röst hörd. Frågan blir då hur man förhåller sig till det som föräldrarna avgör. 

Här skickas barn hem om de upplevs sjuka. Alternativt feber på 38,2 men pigga ändå. Kanske skulle förtydligat det.

Naturligtvis borde mamman inte haft med sig barnet till arbetet
  • Anonym (Gylf)

Själva grundproblemet i din trådstart är att du ser det som att biomamman lämnar över dottern till dig. Det gör hon inte. Hon lämnar dottern till pappan, helt enligt överenskommelse.

Om pappan inte vill vabba borde du enligt ditt resonemang tycka att DET är konstigt, för föräldrar vill ju alltid ha mer tid med sina barn. Eller gäller det bara mammor?

Tydligen har ni också delat upp även din bonusdotters vab mellan er. Det är så klart helt ok, men du har faktiskt ingen skyldighet att göra så utan det har du i så fall själv frivilligt tagit på dig och kan egentligen inte riktigt klaga över. Säg istället ifrån dig det ansvaret om du inte gillar det upplägget längre. En lika rimlig uppdelning är att pappan vabbar för bonusdottern och ni delar lika på vab för de gemensamma barnen. Då kan ni också, om ni vill, lägga upp ekonomin så att du inte drabbas ekonomiskt när bonusdottern är sjuk - om det är där skon klämmer.

Visst vore det bra om bonusdotterns föräldrar kunde samarbeta kring det här. Men nu kan de inte det, så då är det varannan vecka som gäller.

Det blir mycket vab med tre barn. Det måste man ha i beräkningen när man skaffar dem.

• Anonym (L)

Jobbar hon totalt ensam, typ lastbilschaufför? Annars är det inte okej att ha med ett sjukt barn. Fattar inte varför chef och/eller kollegor sa något??

• Anonym (L)
    Anonym (L) skrev 2020-09-08 09:09:43 följande:

Jobbar hon totalt ensam, typ lastbilschaufför? Annars är det inte okej att ha med ett sjukt barn. Fattar inte varför chef och/eller kollegor sa något??

*inte sa något
Svar på tråden HJÄLP! Problem att förstå "halvtidföräldrar"