• Anonym (Fundersam bonusmamma)

HJÄLP! Problem att förstå "halvtidföräldrar"

Hej!

Jag måste bara få vräka ur mig lite här, och se om jag kan få svar av någon som är deltidsförälder eller få höra om någon sitter i samma sits som jag.

Jag har ett bonusbarn på 9 år, ett barn på 3,5 år och ett tredje på väg.

Problemet här är att jag har så svårt att förstå mig på "halvtidföräldrar". Åtminstone när de väljer att byta borta dagar med barnet, inte kan vabba och värnar extremt mycket över sin "egentid".

I och med att vi har ett barn och är "heltidsföräldrar" också, så värnar vi extra mycket över tiden hela vår familj har tillsammans (alltså när vi är fulltaliga).

Denna ilska bröt igenom denna gång pga sjukdom och covid. Jag vill gärna ha era synpunkter här. Lägg gärna in åsikter trots att de inte är samma som mina!

Bonusbarn är hemma från skolan och hängigt imorse (ingen feber), är ute med sin mamma på ett speciellt evenemang tillhörande hennes jobb under dagen (inte ok från min sida under dessa omständigheter). Hon och pappan har kontakt och enligt henne så är bonusbarnet bara lite trött. Pappan ber henne ta tempen och höra av sig efteråt, hon gör det och det visar lite feber (37,7). Vårt andra barn börjar bli friskare men nu får vi alltså en ny "smittohärd" (covid ej uteslutet) skickad till oss. Till saken hör är att vi har vabbat extremt mycket detta år och nu även sedan i torsdags förra veckan. Är det fel av mig att tycka att det ligger på föräldern barnet är hos ska ha kvar barnet tills dess att den frisknat till (iaf under covid för att undvika smittspridning)?? Och varför VILL man inte som mamma ta hand om sitt barn när det är sjukt? Istället ska jag som bonusförälder ta min jobbtid (och risken som gravid) för att ta hand om deras barn som är sjuk, när det (rent krasst) var dom som från början "signade upp" på att vara heltidsföräldrar från första början.....?

Är jag okänslig och knäpp som resonerar på det här sättet?

Och till halvtids föräldrar som inte vill ha så mycket tid som de kan med sina barn, utan glatt delar tiden med den andra föräldern och bonusförälder, hur resonerar ni? För mig är detta ett så stort mysterium...

För mig är det självklara att i första hand mamman och inte bonusmamman som ska tacka och ta emot (med glädje) extra dagar och tid med barnet. Eller?

• Svar på tråden HJÄLP! Problem att förstå "halvtidföräldrar"
  • Anonym (Henrietta)
    Anonym (Samma) skrev 2020-09-07 20:37:42 följande:

Kan inte låta bli att undra om du är samma person som skrev liknande tråd för några månader sedan. Men nu ändrat om lite i ålder på barnen för att det inte ska märkas

Min tanke med, jag tänkte på den tråden där den fanns en äldre flicka som var sjuk hela tiden och ts tyckte att det var jättejobbigt att flickan kom överhuvudtaget eftersom hon var sjuk så mycket. Helst tyckte den ts att det skulle räcka om flickan endast kom när hon var helt frisk, vilket skulle i så fall bli några veckor på sommaren.
    Var det den tråden du också tänkte på?
    Tänkte även på en annan tråd där den ts inte heller ville att den äldre flickan skulle komma alls för ts var så rädd att flickan skulle "sätta sig på" det mindre barnet, välta ikull honom etc. för hon menade att flickan hade ingen kroppskontroll alls. I båda de trådarna berättade också ts att biomamman helst ville bli av med flickan även på sina egna veckor.
  • Lucius Vorenus

Pappan vabbar på sina veckor och mamman på sina. Utöver det ställer ni inte upp och tar extra dagar eftersom mamman överutnyttjar er.

Angående diskussionen om varför inte föräldrar tar extra chanser att vara med sina barn. Jag umgås gärna med mina barn men jag vabbar ogärna. Det ger merarbete och i ärlighetens namn så är det ganska tråkigt att umgås med förkylda människor.

• Anonym (nia)
    Anonym (Samma) skrev 2020-09-07 20:37:42 följande:

Kan inte låta bli att undra om du är samma person som skrev liknande tråd för några månader sedan. Men nu ändrat om lite i ålder på barnen för att det inte ska märkas

Var tionde familj i Sverige är ombildad familj så det kan mycket väl dyka upp liknande problem flera gånger. Eller vad var det som var så likt att du behövde fundera på det?
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Henrietta) skrev 2020-09-07 20:46:19 följande:

Min tanke med, jag tänkte på den tråden där den fanns en äldre flicka som var sjuk hela tiden och ts tyckte att det var jättejobbigt att flickan kom överhuvudtaget eftersom hon var sjuk så mycket. Helst tyckte den ts att det skulle räcka om flickan endast kom när hon var helt frisk, vilket skulle i så fall bli några veckor på sommaren.

Tänkte även på en annan tråd där den ts inte heller ville att den äldre flickan skulle komma alls för ts var så rädd att flickan skulle "sätta sig på" det mindre barnet, välta ikull honom etc. för hon menade att flickan hade ingen kroppskontroll alls. I båda de trådarna berättade också ts att biomamman helst ville bli av med flickan även på sina egna veckor.

Jo precis den första tråden du nämner
  • Anonym (Samma)
    Anonym (nia) skrev 2020-09-07 20:51:37 följande:

Var tionde familj i Sverige är ombildad familj så det kan mycket väl dyka upp liknande problem flera gånger. Eller vad var det som var så likt att du behövde fundera på det?

Hela sättet ts formulerar sig. Framförallt gällande att mamman borde vilja ha sitt barn så mycket som möjligt (men tydligen inte pappan). Att pappan är känslig osv.

Men visst kan det absolut vara en annan trådstartare denna gång
  • Anonym (nia)
    Anonym (Henrietta) skrev 2020-09-07 20:46:19 följande:

Men snälla nån. Den första tråden vet jag inte vilken du menar men den andra, det låter inte alls likadant. Du gör det inte lätt för ts om du ska börja göra en mix av alla trådar du läst och börja anklaga henne för den märkliga mix du får i din skalle.

Som jag sa ovan, var tionde familj i Sverige är ombildad familj, tror du verkligen att det måste vara en och samma person som har alla dessa problem?
  • Anonym (nia)
    Anonym (Samma) skrev 2020-09-07 20:56:49 följande:

Hela sättet ts formulerar sig. Framförallt gällande att mamman borde vilja ha sitt barn så mycket som möjligt (men tydligen inte pappan). Att pappan är känslig osv.

Men visst kan det absolut vara en annan trådstartare denna gång

När du säger att ts jar sagt att pappan är känslig, hur tolkar du det då?
  • Anonym (Samma)
    Anonym (nia) skrev 2020-09-07 21:01:05 följande:

När du säger att ts jar sagt att pappan är känslig, hur tolkar du det då?

Nu hänger jag inte med på vad du menar?

Låt oss släppa detta och låta ts själv svara på om det är samma person eller inte
  • Anonym (Bonusmamma)

Jag känner i alla fall som du. Mina barn är alltid välkomna till mig och gud vet hur många gånger jag hämtat dem när de varit sjuka, ledsna eller bara haft hemlängtan.

Bonusbarnens mamma är precis tvärtom. Hon vill absolut inte veta av dem när hennes vecka är slut. Sjuka eller ej. Helst ska vi hämta dem lite tidigare och lämna dem lite senare också. Hon har alltid barnvakt, åker alltid till akuten på barnveckan och planerar in aktiviteter när barnen är där. De nya barnen hon har med sin nuvarande lämnas däremot inte bort...

De är såklart ALLTID välkomna hit. Men ibland saknar barn sin mamma (eller pappa för den delen) och jag FATTAR INTE hur man inte kan vilja vara med sina barn??!!!! Gaah!

• Anonym (Samma)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2020-09-07 21:13:58 följande:

Jag känner i alla fall som du. Mina barn är alltid välkomna till mig och gud vet hur många gånger jag hämtat dem när de varit sjuka, ledsna eller bara haft hemlängtan.

Bonusbarnens mamma är precis tvärtom. Hon vill absolut inte veta av dem när hennes vecka är slut. Sjuka eller ej. Helst ska vi hämta dem lite tidigare och lämna dem lite senare också. Hon har alltid barnvakt, åker alltid till akuten på barnveckan och planerar in aktiviteter när barnen är där. De nya barnen hon har med sin nuvarande lämnas däremot inte bort...

De är såklart ALLTID välkomna hit. Men ibland saknar barn sin mamma (eller pappa för den delen) och jag FATTAR INTE hur man inte kan vilja vara med sina barn??!!!! Gaah!

Det du beskriver låter ju inte riktigt som det ts skriver?

Hennes största problem verkar vara att de vabbar mycket?

Har man det som du, och om det är det ts försöker beskriva, så är det naturligtvis beklagligt. Framförallt för barnets skull
Svar på tråden HJÄLP! Problem att förstå "halvtidföräldrar"