• Anonym (Alice)

    Seriös fråga körkort

    Hej hörni! Håller på förfullt med mitt körkort och är i slutet. Halkbanan gick bra, jag har nu bokat uppkörning samt teori, och det har min trafik lärare gjort åt mig, när han känt sig redo.

    Jag har kört 10 dubbellektioner på automat och han säger själv att han känner sig trygg med mig som förare, men att 7 st lektioner till kan vara bra innan uppkörning.

    Så jag kör förfullt med min pappa, och har nu 7 lektioner kvar tills min uppkörning i början av oktober.

    Teoriprovet har jag snart och jag är totalt obrydd, har en bil som väntar på mig och ska ta automat som ändå är lättare, jag brinner för bil men läran går liksom inte in. Var samma med historia lektioner, jag liksom blandar ihop vikt och likande på släp exempelvis eller bromssträckor.

    Har ni tips? Klarar jag teori plugg på 16 dagar för att få godkänt? Vill detta så gärna och har lagt så sjukt mycket pengar på detta.

  • Svar på tråden Seriös fråga körkort
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Bil föraren :)) skrev 2020-09-25 14:00:59 följande:

    Va fan kör på. Varför skjuta upp det :)


    Så kommer 1 november och dem bara ?nej men vi flyttar det till januari du känns inte säker ännu och idag glömde du blinka 1 gång?
  • Kjell2
    Anonym (Alice) skrev 2020-09-28 17:30:30 följande:
    Funderar på att lägga ner allt.

    Hade kör lektion idag och det flöt på, stannade dock när andra bilar (som skulle väntat på mig)

    Så nu är jag inbokad 1 november istället för 6 oktober då min uppkörning var.

    Har lagt ut ungefär 30 tusen snart med allt på automat.

    Plus att det hänger på små fel som 34 istället för 30 i hastighet samt hur jag ligger i rondellen och att jag stannar åt folk som kör ut, när jag ska köra egentligen. Men de bara kör ju.

    Är jätte ledsen. För nu helt plötsligt ändrar dom allt om mig på 1 dag.

    Min mamma menar att jag måste vara fullt redo och ska lyssna på dem och betala och vara tyst. Men det känns så lång borta och nu har jag liksom kört hur många gånger som helst.
    Du kör för fort på 30-väg
    Du kan inte filköra i cirkulationsplats
    Du är osäker på högerregeln

    Det känns som du behöver öva mera.


  • Kjell2
    Anonym (Alice) skrev 2020-09-28 17:31:47 följande:
    Så kommer 1 november och dem bara ?nej men vi flyttar det till januari du känns inte säker ännu och idag glömde du blinka 1 gång?
    Glöm inte att blinka!

  • Skruf90

    Tycker du du känner dig säker? Eftersom du uppger att de vill flytta dig för att de inte uppfattar dig som säker. De sakerna som du har problem med är sånt som är viktigt att behärska när man är ute i trafiken. Det låter som att du behöver träna mer, mängdtränar du privat? När jag tog mitt körkort så körde jag en timme varje dag, och då valde jag och min pappa ut nåt att träna på, vänstersväng på landsväg/påfart och avfart på motorväg/backa runt hörn och så åkte vi ut och gjorde det. Känner du dig osäker på placeringen i en rondell så åk ut och öva öva öva. Du kan klara detta men du måste lägga ner tiden som krävs, både på teorin och körningen.

  • Anonym (Alice)

    Okej hörni jag gråter, jag gjorde teori prov två gånger nu och nu sist fick jag 33 poäng, första gången fick jag 46 poäng.

    Är så ledsen för har teoriprov nu igen 14 november och klarar jag det inte då får jag vänta till januari och börja om allt.

    Ni förstår inte hur deprimerad och omotiverad jag är vad ska jag göra? Sist nu på teoriprovet var det jätte mycket djur frågor.

  • Anonym (Bil föraren :))
    Anonym (Alice) skrev 2020-10-15 17:07:59 följande:

    Känns för jävligt


    Jag tror du ställer för höga krav på dig själv och du tänker för mycket på detta med körkortet så i stället så går allt åt helvete för dig. Andas lugnt och ta det lugnt så ska du se att allt går bättre.
  • Xlr8

    Vart så förbannad på receptions kärringen som sa att jag aldrig skulle klara det på 2 veckor.

    Guess what bitch 2 fel, klar på 2 minuter....

  • Anonym (Alice)
    Xlr8 skrev 2020-10-16 05:32:37 följande:

    Vart så förbannad på receptions kärringen som sa att jag aldrig skulle klara det på 2 veckor.

    Guess what bitch 2 fel, klar på 2 minuter....


    Åh så bra hur lyckades du? De är så griniga en del kärringar

    Är så ledsen har liksom 1 månad på mig nu annars är jag körd
  • Kjell2
    Anonym (Alice) skrev 2020-10-16 08:00:59 följande:
    Åh så bra hur lyckades du? De är så griniga en del kärringar

    Är så ledsen har liksom 1 månad på mig nu annars är jag körd
    Om du istället för att ha åsikter om personalen lägger energi och tid  på att studerar kommer du troligtvis att klara det.

    Avsätt minst en timme per dag och två lördag/söndag för plugg. Gör övningsprov, analysera vilka områden du har svårt för. Läs på extra där. Gör nytt övningsprov osv.

    Jobb t ex mycket med anteckningar eller att någon förhör dig. Du måste hitta en studieteknik som passar dig. 

    Senaste provet visade att du hade glapp kring djurkunskap. Läs på om det. 
  • Xlr8
    Anonym (Alice) skrev 2020-10-16 08:00:59 följande:

    Åh så bra hur lyckades du? De är så griniga en del kärringar

    Är så ledsen har liksom 1 månad på mig nu annars är jag körd


    På skolan fanns det prov på datorn man kunde göra.

    Struntade totalt i boken och gjorde proven igen och igen och några 100 gånger till. Man började med 40 poäng sen vart det några poäng bättre och bättre.

    Satt 2-4 timmar 6 dagar I veckan och gjorde om dom igen och igen. Till slut läste man bara nyckel orden.

    Skriv upp alla fel du har och läs det stycket 1 gång.

    Gjorde en formel för att lättare beräkna något i huvudet.

    Fungerat bra på dom 3 teoriproven jag skrivit (A2,B & BE)
  • Bjoer
    Anonym (Alice) skrev 2020-09-28 17:30:30 följande:
    Plus att det hänger på små fel som 34 istället för 30 i hastighet samt hur jag ligger i rondellen och att jag stannar åt folk som kör ut, när jag ska köra egentligen. Men de bara kör ju. 
    34 på 30-sträcka blir du inte kuggad för utan de går på helhetsintrycket. Jag parkerade på en hyrd parkering när jag körde upp och fick körkort. När jag körde upp för motorcykel körde jag ifrån min kontrollant på en smal slingrig 70-väg så jag var tvungen att stanna och vänta in honom. Fick körkort.

    Angående att andra bara kör. Det är för att du stannar. Det säkraste i trafiken är att vara distinkt och konsekvent. Det ska vara tydligt för andra vilka intentioner du har, vad du tänker göra. Tvekar du blir andra tveksamma och det är då det kan bli lite förvirring och konstiga situationer. Så har du företräde, kör. Sakta inte ner förrän de faktiskt kör ut framför dig men var beredd att bromsa ifall de skulle göra det.

    Sen tror jag din nervositet är din värsta fiende. Är du lugn så kommer det gå mycket bättre. Försök att tänka att det spelar ingen roll vad du får på provet eller om du klarar uppkörningen. Plugga, gör ditt bästa. Går det så går det, annars får du försöka igen senare. Livet slutar liksom inte för att man inte klarar uppkörningen direkt.
  • Anonym (Alice)
    Bjoer skrev 2020-10-16 10:14:37 följande:

    34 på 30-sträcka blir du inte kuggad för utan de går på helhetsintrycket. Jag parkerade på en hyrd parkering när jag körde upp och fick körkort. När jag körde upp för motorcykel körde jag ifrån min kontrollant på en smal slingrig 70-väg så jag var tvungen att stanna och vänta in honom. Fick körkort.

    Angående att andra bara kör. Det är för att du stannar. Det säkraste i trafiken är att vara distinkt och konsekvent. Det ska vara tydligt för andra vilka intentioner du har, vad du tänker göra. Tvekar du blir andra tveksamma och det är då det kan bli lite förvirring och konstiga situationer. Så har du företräde, kör. Sakta inte ner förrän de faktiskt kör ut framför dig men var beredd att bromsa ifall de skulle göra det.

    Sen tror jag din nervositet är din värsta fiende. Är du lugn så kommer det gå mycket bättre. Försök att tänka att det spelar ingen roll vad du får på provet eller om du klarar uppkörningen. Plugga, gör ditt bästa. Går det så går det, annars får du försöka igen senare. Livet slutar liksom inte för att man inte klarar uppkörningen direkt.


    Tack hörni nu har jag 22 dagar på mig att plugga annars måste jag vänta tills januari för att få fler teori tider.

    Tror ni jag klarar detta? Om jag pluggar 3 timmar varje dag och samtidigt kör
Svar på tråden Seriös fråga körkort