• Jencie

    Namn som betyder Svensk?

    Konstig rubrik kanske men jag ska förklara mig.
    Söker efter namn med liknade betydelse som Svea. Min son heter Santiago efter den Chilenska huvudstaden då barnens pappa är chilenare nu väntar vi barn igen och det hade vart kul att ha ett "matchande" namn fast svenska, skandinaviskt liksom. Tänker då inte Stockholm eller Borås eller något liknade såklart.

    Utan skulle gärna vilja ha alternativ till just Svea som är det enda som jag kan hitta/komma på som är lite liknade? 

    Tacksam för alla tips såklart. 

  • Svar på tråden Namn som betyder Svensk?
  • flygrl

    Nu betyder ju inte Björn svensk men det känns däremot som ett väldigt kraftfullt svenskt/nordiskt namn med koppling till den vilda naturen med milsvida skogar som är så viktig för många nordbor. Björnen har stor styrka och respekt med sig, den nordiska naturens konung kan man säga. Därför: Björn.

  • Skogssport

    Alla Björn jag någonsin träffat har varit helt störda. Seriöst. Varenda en.


    flygrl skrev 2020-09-09 17:30:25 följande:

    Nu betyder ju inte Björn svensk men det känns däremot som ett väldigt kraftfullt svenskt/nordiskt namn med koppling till den vilda naturen med milsvida skogar som är så viktig för många nordbor. Björnen har stor styrka och respekt med sig, den nordiska naturens konung kan man säga. Därför: Björn.


  • flygrl
    Skogssport skrev 2020-09-09 17:47:42 följande:

    Alla Björn jag någonsin träffat har varit helt störda. Seriöst. Varenda en.


    Ok, själv har jag nog aldrig känt nån Björn men tycker iaf det är ett jävligt coolt namn.
  • MaaxMaax

    Tänker typ Runa/Rune, Viking, Sven.
    Annars kan man ju vidga det lite och tänka namn med betydelse som förknippas med norr, tex Nieve (snö på spanska, om nu pappan är chilenare), eller Aurora (norrsken)


    Simul Justus et Peccator
  • Litorina
    MaaxMaax skrev 2020-09-11 16:12:42 följande:

    Tänker typ Runa/Rune, Viking, Sven.

    Annars kan man ju vidga det lite och tänka namn med betydelse som förknippas med norr, tex Nieve (snö på spanska, om nu pappan är chilenare), eller Aurora (norrsken)


    Aurora är iofs en romersk gudinna. Men fint namn!
  • Jencie
    MaaxMaax skrev 2020-09-11 16:12:42 följande:

    Tänker typ Runa/Rune, Viking, Sven.
    Annars kan man ju vidga det lite och tänka namn med betydelse som förknippas med norr, tex Nieve (snö på spanska, om nu pappan är chilenare), eller Aurora (norrsken)


    Bra idé med tanke kring Nieve där. Något som jag helt klart ska fundera på. 
    Älskar Aurora betyder norrsken det visste jag inte, tyvärr heter äldsta dotterns (14 år) bästa kompis Aurora :)
  • cosinus

    Birka, svårt med namn på städer man inte har någon koppling till men Birka är ju tämligen tidlöst och inget någon har någon anknytning till nu.

  • Summerstriker

    Tänker ju såklart spontant på Victoria, Madeleine och Carl-philip när jag kopplar till Sverige.

    Men sen tänker jag även främst på fornnordiska namn som Idun, Freja, Tor, Loke, Vidar.

  • Tomelilla15
    flygrl skrev 2020-09-09 18:44:58 följande:

    Ok, själv har jag nog aldrig känt nån Björn men tycker iaf det är ett jävligt coolt namn.


    På samma tema finns ju fler namn på vilda djur som också är tilltalsnamn. Lo och Varg. Googla Varg Gyllander tex. Lo är ju vanligt numera.

    Tror ni också får fundera på hur namnen passar ihop. Är barnen helsyskon alltså? Blir det inte märkligt med två väldigt olika typer namn, ett som låter utländskt och ett vrålsvenskt?

    Carl/Karl är ju ett namn som känns ursvenskt och typ varenda kung har ju hetat så. Kanske Karl eller Karla? Tycker speciellt Karla och Santiago passar bra.
  • flygrl
    Tomelilla15 skrev 2020-09-12 01:17:12 följande:

    På samma tema finns ju fler namn på vilda djur som också är tilltalsnamn. Lo och Varg. Googla Varg Gyllander tex. Lo är ju vanligt numera.


    Svarar på det som väl va riktat till mig (resten va väl avsett för TS?).

    Visst känner jag till Lo och Varg som namn och även Ulf är väl en variant på det som betyder varg. Känns nordiska alla dom namnen men björnen är ju liksom da apex predator i den svenska vildmarken.

    Va gäller Varg tänker jag förresten ffa på black metal-musikern, nazin och dömda mördaren Varg Vikernes så inga vidare trevliga associationer men Varg Gyllander är väl sjysstare då.
  • Jencie
    Tomelilla15 skrev 2020-09-12 01:17:12 följande:
    På samma tema finns ju fler namn på vilda djur som också är tilltalsnamn. Lo och Varg. Googla Varg Gyllander tex. Lo är ju vanligt numera.

    Tror ni också får fundera på hur namnen passar ihop. Är barnen helsyskon alltså? Blir det inte märkligt med två väldigt olika typer namn, ett som låter utländskt och ett vrålsvenskt?

    Carl/Karl är ju ett namn som känns ursvenskt och typ varenda kung har ju hetat så. Kanske Karl eller Karla? Tycker speciellt Karla och Santiago passar bra.
    Nja. Det är mindre viktigt faktiskt att namnen passa ihop, då det är ganska stor ålder skillnad egentligen. Vi har valt namn på våra barn av olika anledning ur olika tider av våra liv. När allt kommer omkring så används ju sällan barnens namn ihop ändå. 

    SANTIAGO (efter den chilenska huvudstaden) kommer att vara 6 år när han blir storebror. 
    NAYELI (11 år) (Indian namn, dock också koppling till Chile med tanke på Mapuche)
    MELANIE (15 år) (Internationellt namn som fungerar att uttala på svenska, spanska och engelska. 

    Anledningen till att jag vill välja något svenskt är ju såklart för att vi också är en svensk familj och det hade vart roligt att ha ett svensk namn med i den chilenska mixen liksom.
  • trollhona
    Jencie skrev 2020-09-12 20:41:09 följande:
    Nja. Det är mindre viktigt faktiskt att namnen passa ihop, då det är ganska stor ålder skillnad egentligen. Vi har valt namn på våra barn av olika anledning ur olika tider av våra liv. När allt kommer omkring så används ju sällan barnens namn ihop ändå. 

    SANTIAGO (efter den chilenska huvudstaden) kommer att vara 6 år när han blir storebror. 
    NAYELI (11 år) (Indian namn, dock också koppling till Chile med tanke på Mapuche)
    MELANIE (15 år) (Internationellt namn som fungerar att uttala på svenska, spanska och engelska. 

    Anledningen till att jag vill välja något svenskt är ju såklart för att vi också är en svensk familj och det hade vart roligt att ha ett svensk namn med i den chilenska mixen liksom.
    Svea och Sven är väl de som är mest lika det du beskriver.
    Om man tittar på alla barnens namn som förekommer bokstaven "i" så jag tänker att namnen Idun kanske skulle passa, efter den nordiska gudinnan.

    Sedan har du äldre ortsnamn, 
    Telge
    Göta
    Åse
    Bo

    Vilhelmina
    Silje
    Runa
    Åsa
Svar på tråden Namn som betyder Svensk?