• cosinus

    Kissar i sängen

    Nu är min son 14 och torr sen typ 3-4 år (minns faktiskt inte exakt när det slutade) men han vaknade och gick direkt till duschen.

    Men till saken hör där att han sov utan blöja för han vägrade från typ 5 års ålder ha blöja så vi hade sängskydd och tvättade sängkläderna varje natt så i praktiken kissade han ner sig vid 3-5 tiden ungefär utan att märka det. Rullade i sömnen över till en torr fläck i sängen och sov vidare tills han vaknade. Men då märkte han ju att kalsongerna var blöta och sängen läskig.

    Jag kan inte direkt rekommendera att de sover utan blöja för det blir galet mycket tvätt men vår son vägrade som sagt från 5 års ålder då brorsan slutade med blöja (som var 3). 

    Jag kan tänka mig att trosor under kan vara bra, just för att de ska känna sig blöta.

    För oss hjälpte inte minirin. Däremot larm i kombination med movicol (han var bevisligen nog förstoppad för att tarmen skulle reta urinblåsan men inga andra symtom). När vi väl kunde lägga bort larmet efter kanske 2 månader så fick vi ändå fortsätta med movicol i ungefär 2 år för så fort vi försökte fasa ut det så blev det olyckor på nätterna igen 2-3 veckor senare. Läkaren hos oss var dock extremt noga med att man måste vänta på att barnet är redo och motiverat innan man provar larm för är de inte motiverade är risken rätt stor att det hela misslyckas och har de en gång misslyckats med larm är de oftast inte så sugna på att försöka igen.

    För oss funkade larmet inte på så sätt att han vaknade av att han kissade utan mer att han blev så rädd för larmet att han knappt sov på några månader, men same same, han sov så pass ytligt att han faktiskt kände att han var kissnödig och gick upp om han behövde.

Svar på tråden Kissar i sängen