• Anonymsju

    Jag vill få bort en barnskötare från mitt barns förskola

    Hej, går rakt på sak. Är det någon som vet vad som krävs för att en barnskötare ska få sparken? Är det möjligt att om det är många föräldrar som har klagomål om en person, kan det gå så långt att hon kan få sparken?

    Med tanke på att hon inte är utbildad har hon ju inte lika höga krav, men denna person är inte lämplig att ta hand om våra barn. Hur gör vi? Vi vill ha bort henne!

    Är det någon som undrar anledning kan jag skriva det. Jag studerar själv till förskollärare just nu, och jag är inte perfekt, men så långt vet jag, att hon gör många fel rent professionellt.

  • Svar på tråden Jag vill få bort en barnskötare från mitt barns förskola
  • S23

    Läs LAS så får du mer klarhet i vad som gäller för uppsägning.

    I erat fall kommer det oavsett om man anser att skäl för uppsägning finns ske en omplacering eftersom arbetsgivaren i första han är skyldig att se över dessa möjligheter. Jag antar att det finns andra arbetsuppgifter att omplacera personen till. Framförallt om detta är kommunal verksamhet.

    Det ni bör göra är att rapportera alla missförhållanden till förskolechefen

  • Elviram

    Då hon inte gjort extrema fel är avskedande inte aktuellt. Kontakta rektorn som får ta ett snack med henne. Bättrar hon inte sig så säg till rektorn.

    För att säga upp någon av personliga skäl så har arbetsgivaren vissa skyldigheter.

    1. Dem måste prata med den anställd och ge chans till bättring.

    2. Har ingen förbättring skett måste dem varna deltagaren om dennes beteende och vilka konsekvenser det kan leda till. Det kan behövas flera varningar och att facket kopplas in.

    3. Har det fortfarande inte blivit bättre så måste arbetsgivaren undersöka möjligheten för att omplacera arbetstagaren.

    4. Efter allt detta kan arbetstagaren sägas upp.

  • Anonymsju