• Anonymsju

    Jag vill få bort en barnskötare från mitt barns förskola

    Hej, går rakt på sak. Är det någon som vet vad som krävs för att en barnskötare ska få sparken? Är det möjligt att om det är många föräldrar som har klagomål om en person, kan det gå så långt att hon kan få sparken?

    Med tanke på att hon inte är utbildad har hon ju inte lika höga krav, men denna person är inte lämplig att ta hand om våra barn. Hur gör vi? Vi vill ha bort henne!

    Är det någon som undrar anledning kan jag skriva det. Jag studerar själv till förskollärare just nu, och jag är inte perfekt, men så långt vet jag, att hon gör många fel rent professionellt.

  • Svar på tråden Jag vill få bort en barnskötare från mitt barns förskola
  • S23

    Läs LAS så får du mer klarhet i vad som gäller för uppsägning.

    I erat fall kommer det oavsett om man anser att skäl för uppsägning finns ske en omplacering eftersom arbetsgivaren i första han är skyldig att se över dessa möjligheter. Jag antar att det finns andra arbetsuppgifter att omplacera personen till. Framförallt om detta är kommunal verksamhet.

    Det ni bör göra är att rapportera alla missförhållanden till förskolechefen

  • Elviram

    Då hon inte gjort extrema fel är avskedande inte aktuellt. Kontakta rektorn som får ta ett snack med henne. Bättrar hon inte sig så säg till rektorn.

    För att säga upp någon av personliga skäl så har arbetsgivaren vissa skyldigheter.

    1. Dem måste prata med den anställd och ge chans till bättring.

    2. Har ingen förbättring skett måste dem varna deltagaren om dennes beteende och vilka konsekvenser det kan leda till. Det kan behövas flera varningar och att facket kopplas in.

    3. Har det fortfarande inte blivit bättre så måste arbetsgivaren undersöka möjligheten för att omplacera arbetstagaren.

    4. Efter allt detta kan arbetstagaren sägas upp.

  • Anonymsju

    Studerar som sagt själv till förskollärare och undrar då varför utbildningen fokuserar så mycket om att skapa goda relationer, när det uppenbart inte spelar någon roll ute i verkligheten. Otroligt provocerande att möta henne varje dag och se hur hon bossar runt (vilket hon gör) men aldrig har jag sett henne krama, trösta, leka, prata, lägga till på något barn. Var med på inskolningen 1 hel vecka varje dag och hon bara placerar barnen på ett ställe, men omhändertagande, pedagogi, tröst, busa, prata med barn. Vad är det?

    Det den 3 åringar sa hemma till sina föräldrar var "jag ska ta livet av mig"

    Föräldrarna blev helt förskräckta, och fick fram att det var denna barnskötare som sagt detta. Jag hade svårt att tro på det då, men nu när jag ser vilken kass sttityd hon har skulle hon absolut kunna säga så ingör barnen om hon hade en dålig dag.

  • fjanten
    Anonymsju skrev 2020-09-09 21:27:25 följande:

    Studerar som sagt själv till förskollärare och undrar då varför utbildningen fokuserar så mycket om att skapa goda relationer, när det uppenbart inte spelar någon roll ute i verkligheten. Otroligt provocerande att möta henne varje dag och se hur hon bossar runt (vilket hon gör) men aldrig har jag sett henne krama, trösta, leka, prata, lägga till på något barn. Var med på inskolningen 1 hel vecka varje dag och hon bara placerar barnen på ett ställe, men omhändertagande, pedagogi, tröst, busa, prata med barn. Vad är det?

    Det den 3 åringar sa hemma till sina föräldrar var "jag ska ta livet av mig"

    Föräldrarna blev helt förskräckta, och fick fram att det var denna barnskötare som sagt detta. Jag hade svårt att tro på det då, men nu när jag ser vilken kass sttityd hon har skulle hon absolut kunna säga så ingör barnen om hon hade en dålig dag.


    Jag tror inte att någon här tvivlar på att hon är en riktigt dålig pedagog - så ni bör absolut framföra alla era klagomål till rektorn som då är skyldig att agera. Däremot menar de flesta på att det inte är lätt att få någon uppsagd, men det kan ju bli så på sikt. Men börja absolut med att framföra era klagomål!
  • pyret013
    fjanten skrev 2020-09-10 06:51:54 följande:

    Jag tror inte att någon här tvivlar på att hon är en riktigt dålig pedagog - så ni bör absolut framföra alla era klagomål till rektorn som då är skyldig att agera. Däremot menar de flesta på att det inte är lätt att få någon uppsagd, men det kan ju bli så på sikt. Men börja absolut med att framföra era klagomål!


    Precis så!
  • Earlgrey

    Efter att ha läst de du skriver så förstår jag att hon inte är populär hos er föräldrar o vuxna. Att hon beter sig ju verkligen olämpligt. Jag funderar på om det är så att hon inte trivs med jobbet heller. Och har hon sagt att hon ska ta livet av sig, även det inte är menat på allvar, så tyder det ändå på att hon inte trivs. 
    Jag funderar på om vad det andra i personalen tycker om henne. Om hon talar illa om andra i personalen och skäller ut vissa av dem inför barnen så tror jag inte de heller gillar henne. 
    Om du försöker prata lite med någon av pedagogerna som jobbat länge o som du har förtroende för, försök ta upp på samtalsämnet om den här personens agerande, lite försiktigt. Se om du får gensvar, att de också har sett hennes beteende. Du kan ju nämna ett scenario o se vad pedagogen tycker. O sen nämna att det var XX som du syftade på.....
    Ja tror att det bra att ni går ihop några stycken, o att en mejlar och sen ringer. Men att man skriver de andras namn i mejlet.
    Tänk ut vad som ni saknar, vad som är fel och hur ni tycker att det ska vara. Skriv kort o tydligt. 
    T.ex. på morgonen Hälsa glatt, vänligt på barn o föräldrar. Inte undvikande o sur.
    Tänk på inte en ha en hånfull attityd eller att mejlet verkar skrivet i affekt.
    För rektorn lyssnar mer på en lugn o sansad ton. Men ändå att hon förstår att ni inte tycker att det är okej. Att hon inte uppfyller kraven. 
    Sen att det framgår att ni förväntar er att åtgärder vidtas. 

    Jag tror ju att rektorn kommer att prata med personen och ta det därifrån. Kanske personen lovar skärpa till sig, kanske personen sjukskriver sig, man vet inte...Jag tror ju på att det kan vara bra om personen byter jobb. För denne själv också.
    En sak du kan testa är att berömma personen för något den faktiskt gör bra. Det kan ha en positiv inverkan.

    Lycka till!!

  • Tomelilla15

    Varför är alla så rädda för att prata med en person? Be henne om att få tid själva när du kan sätta dig ner med henne och förklara varför det inte känns bra och fråga varför hon agerar som hon gör. Spela såklart in samtalet också, kan vara bra att ha. Vill hon inte gå med på ett möte har du ett bättre case när du går till rektorn. Oavsett hur ni gör kommer det bli en obekväm situation när kritiken landar hos henne så bättre att skaffa sig lite råg i ryggen och boka ett möte med henne så du kan ta upp de saker du ser. Beroende på vad hon svarar kan du också få mer att ta med till rektorn.

  • mari123

    Jag tycker det verkar som om den här barnskötaren inte är så social av sig? Har kanske svårt med småprat med alla olika föräldrar som kommer! Ett jobb i sig kan jag tänka! Huvudsaken att hon funkar med barnen och det märker ju den övriga personalen om hon inte gör?

  • LadyJane

    Här är det viktigt att utreda vad som är vad och vad allt handlar om.
    TS pratar om att föräldrarna pratar om denne personal.
    Många av argumenten är personliga angrepp "är inte trevlig".

    Handlar det om mobbing? Det är inte helt ovanligt utan tvärt om är det mycket vanligt.
    Handlar det i botten om att personalen är olämplig?

    Självklart ska TS vända sig till Rektorn som får ta tag i detta.

  • Aurora Borrealis

    Prata med HENNE! Du har ju bara hört vad andra sagt om denna person och kan ju i nuläget inte veta om det ens stämmer. Att hon inte tar ögonkontakt kan röra sig om osäkerhet. Tala med henne och be henne om det du vill.

  • LadyJane
    Aurora Borrealis skrev 2020-10-14 06:15:26 följande:
    Prata med HENNE! Du har ju bara hört vad andra sagt om denna person och kan ju i nuläget inte veta om det ens stämmer. Att hon inte tar ögonkontakt kan röra sig om osäkerhet. Tala med henne och be henne om det du vill.
    Det skulle TS kunna göra men jag tror att personalen inte är intresserad av det.
    För det är uppenbart att positionerna är rätt låsta när en grupp föräldrar har bestämt sig för att få bort en ur personalgruppen.

    Rätt sätt är att gå till chefen och skippa alla djuplodande samtal med den här personalen.
  • LadyJane

    Viktigt att notera är att TS har fått sitt konto raderat, namnet är svart...
    Det betyder att TS är rätt välkänd av familjeliv för ingen får sitt konto raderat så snabbt utan att det finns en trist historik på forumet.

    Så man kan fundera på syftet med trådstarten. Jag tror att det här inte stämmer med verkligheten men det skulle mycket väl kunna göra det. Ämnet är intressant . Vi kan diskutera men TS kommer inte att svara

  • Anonymsju
    LadyJane skrev 2020-10-14 06:27:35 följande:

    Viktigt att notera är att TS har fått sitt konto raderat, namnet är svart...

    Det betyder att TS är rätt välkänd av familjeliv för ingen får sitt konto raderat så snabbt utan att det finns en trist historik på forumet.

    Så man kan fundera på syftet med trådstarten. Jag tror att det här inte stämmer med verkligheten men det skulle mycket väl kunna göra det. Ämnet är intressant . Vi kan diskutera men TS kommer inte att svara


    Mitt konto är inte raderat, jag har bara inte varit aktiv här inne nu på länge. Varför skulle man anonymt skriva en sån här fråga? Vad skulle syftet vara? Jag nämner ju inga namn eller hänger ut någon. Så vad skulle mitt syfte vara? Trist historik på forumet? Som sagt, mitt konto har inte blivit raderat.
  • engladprick

    Handlar det om att hon kränker barn kan en uppsägning gå fort. Men kontakta rektorn om vad du sett eller ditt barn talat om.

  • Bananrepubliken

    Hämtade och lämnade en väns barn på ett dagis där hela personalstyrkan utom en blev utbytt, antagligen utspridda på andra dagis, det är en stor kommun.
    Saken var nog att de inte gick bra ihop, det hade nog blivit giftig stämning.

    Vi kände på oss att något var galet men kunde inte sätta fingret på det.
    Det blev en helt annan vibe i barnen när den nya personalen kom, och man förstod genast hur det skulle vara, för nu var det bra.

Svar på tråden Jag vill få bort en barnskötare från mitt barns förskola