• Olivia22

    Arbeta som lärare

    Hej! jag skriver ett inlägg här då jag inte hittat så mycket när jag googlat och tänkte att det kanske finns någon på detta forum som kan svara på min fråga!
    Jag har nu under hösten kommit in på ett program på universitetet som jag trodde att jag skulle trivas bra på och jag trodde att detta var mitt intresse, nu när första veckorna har gått så har jag inte alls känt mig hemma och det var verkligen inte vad jag tänkt mig.
    Började tänka i nya banor och kom in på att det skulle vara kul att jobba i grundskolan som lärare antingen 1-3 eller 4-6, funderade på detta förut men avstod då jag tyckte utbildningen var för lång men just nu ser jag inte detta som ett problem längre, det får ta den tid det tar!
    Min fråga är då hur det egentligen är att arbeta som lärare på grundskolan, eller lärare överlag, hur en dag kan se ut, hur stressnivån är osv. 

    Jag har tidigare arbetat på restauranger och i butiker med högt tryck så att jobba över och göra många saker samtidigt och snabbt har jag lärt mig. mitt mål med utbildningen är att inte jobba helger eller sena kvällar, vilket mer eller mindre förekommer i läraryrket också kan jag tänka mig. Jag vill verkligen ha ett normalt måndag-fredag 7-16 jobb. Har alltid gått bra ihop med barn och tycker om att leda och lära andra människor, stora som små. 

    Tacksam för all form av respons!

  • Svar på tråden Arbeta som lärare
  • Anonym (Lärare)
    As86 skrev 2020-09-12 21:27:01 följande:

    Jag fastnade vid din mening "Jag vill verkligen ha ett normalt måndag-fredag 7-16 jobb." Då kan jag verkligen INTE rekommendera lärarjobbet. Jag har jobbat som lärare i grundskolan länge nu och jag vet att jag under tio månader om året jobbar så gott som 6 dagar i veckan, inte fysiskt på jobbet men psykiskt i huvudet. Har jag tur slappnar jag av från fredag kl 14 till söndag morgon. Sen bearbetar och planerar hjärnan. Ansvaret du har som lärare och engagemanget du säkerligen får för din elever gör att du jobbar långt mycket mer än "normalt måndag-fredag 7-16 jobb". Däremot om du verkligen verkligen vill jobba med barn (för vill är avgörande och bör vara ledande mer än att du vill ha ett "normalt måndag-fredag 7-16 jobb") så testa att vicka inom förskolan. Arbetstiden påminner mer om 7-16 jobben med semestertjänst och du arbetar i ett arbetslag mer än som lärare i grundskolan.


    Reagerade också på det. Som lärare jobbar du har du 45hs vecka. 35h som är förlagd på jobbet då du måste vara där och övrig tid får du bestämma över och förlägga var du vill. Dessutom förväntas du ha föräldramöten och utvecklingssamtal. Många skolor går mot samtal på dagtid inom ramtiden men i realiteten går det ofta inte att få ihop. Så ja 8-17 jobb vanligtvis och mer därtill. Som någon sa kan det vara bra att vicka för att se vad du tycker. En stor del av en lärares jobb är att skapa bra relationer (till elever, kollegor, vårdnadshavare), även en hel del mentorsarbete som dokumentation av insatser eller samtal elev/förälder samt skriva händelserapporter vid kränkningar. Det brukar man inte behöva komma i kontakt med som vikarie dock men det kan vara stressande eftersom det äter mycket tid.
  • Anonym (L)
    Anonym (Dhm) skrev 2020-09-25 06:11:45 följande:

    Hej!

    Ta och vikariera några gånger på olika skolor först.

    Jag skulle aldrig rekommendera någon att läsa till lärare idag. Jobbet är tungt och lärare är det sista man är.

    Elever idag är inte kloka, många av dem, och mina egna barn skulle jag aldrig låta läsa till lärare. Föräldrar idag är sjuka i huvudet och Sveriges elever är de mest lättkränkta barn och ungdomar som finns. De mår skitdåligt också, antagligen för att de inte klarar av motgångar eller hur man ska hantera sådant. Var och varannan har diagnoser fast det i många fall handlar om avsaknad av uppfostran hemifrån. Jo, så är det, men vissa föräldrar klarar inte av att inse det. Man är inte per automatik otrevlig och vidrig för att man har en diagnos. Mina barn skall läsa en utbildning som ger pengar och frihet. Inte slaveri.

    Jag jobbar själv som lärare och skulle hellre göra annat, men vet inte vad. Eleverna älskar mig av någon anledning, men jag vill bara bort.


    Som förälder förstår jag dig verkligen. Jag fattar inte hur lärarna står ut med både jobbiga elever och föräldrar. Jag lärde mitt barn att visa respekt för lärarna och den tid de lägger ner på att planera lektionerna men det verkar nästan suspekt för en del föräldrar.

    Jag har suttit på föräldramöten där föräldrarna beter sig som trotsiga barn och ifrågasätter allt läraren säger utan att fundera över vilket ansvar barnen och föräldrarna själva har för t.ex. stök i klassrummet. När jag påpekade att ordningen i klassrummet börjar i hemmet och att det talas för lite om hur barn ska bete sig mot lärarna såg de flesta andra föräldrar ut som fågelholkar. Egenansvar anyone?

    Jag funderade på att bli lärare själv ett tag men min mor som jobbade som lärare ett halvt liv avrådde mig. Hon ombildade sig för att hon inte orkade med sådant jag beskriver ovan.

    Däremot kan jag tänka mig att det är kul att jobba på en skola där ambitionsnivån är hög och ledningen vettig eller på en mysig liten byskola, även om de tyvärr försvinner i snabb takt.

    Heder åt alla lärare som orkar och trivs med sitt arbete men, som andra redan har påpekat, borde TS vikariera först. Jag gjorde det under en period i ett s.k. socialt utsatt område och det var tillräckligt för att få mig att tänka om.
  • Anonym (Nej)

    Alltså, nej! Bara nej! En lärare ska inte LEDA sina elever.

    En lärare ska stötta och introducera - barn leder sig själva utifrån sina egna personligheter och preferenser.

  • Anonym (Dhm)
    Anonym (L) skrev 2020-09-26 14:12:07 följande:

    Som förälder förstår jag dig verkligen. Jag fattar inte hur lärarna står ut med både jobbiga elever och föräldrar. Jag lärde mitt barn att visa respekt för lärarna och den tid de lägger ner på att planera lektionerna men det verkar nästan suspekt för en del föräldrar.

    Jag har suttit på föräldramöten där föräldrarna beter sig som trotsiga barn och ifrågasätter allt läraren säger utan att fundera över vilket ansvar barnen och föräldrarna själva har för t.ex. stök i klassrummet. När jag påpekade att ordningen i klassrummet börjar i hemmet och att det talas för lite om hur barn ska bete sig mot lärarna såg de flesta andra föräldrar ut som fågelholkar. Egenansvar anyone?

    Jag funderade på att bli lärare själv ett tag men min mor som jobbade som lärare ett halvt liv avrådde mig. Hon ombildade sig för att hon inte orkade med sådant jag beskriver ovan.

    Däremot kan jag tänka mig att det är kul att jobba på en skola där ambitionsnivån är hög och ledningen vettig eller på en mysig liten byskola, även om de tyvärr försvinner i snabb takt.

    Heder åt alla lärare som orkar och trivs med sitt arbete men, som andra redan har påpekat, borde TS vikariera först. Jag gjorde det under en period i ett s.k. socialt utsatt område och det var tillräckligt för att få mig att tänka om.


    Tack!

    Och jag uppfostrar mina barn till detsamma. Om jag får samtal om att de beter sig illa eller mobbar andra, förstör lektioner? Nej. Självklart inte. Deras beteende bland andra människor är vi, deras föräldrar, ansvariga för.

    90% av eleverna heter sig exakt som de vet att de får göra för sina föräldrar.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Nej) skrev 2020-09-26 14:19:06 följande:

    Alltså, nej! Bara nej! En lärare ska inte LEDA sina elever.

    En lärare ska stötta och introducera - barn leder sig själva utifrån sina egna personligheter och preferenser.


    Det är väl det som är ledning? Leda mot lärande. Leda eleven till att förstå hur just hen tar till sig kunskap och själv kan skaffa sig kunskap utifrån sin personlighet och preferenser.
  • Anonym (Trött)

    Jag har jobbat i skolan i över ett decennium. Legitimerad och behörig för alla årskurser och gymnasiet. Jag är fruktansvärt trött på skiten. Jobbar på grundskola just nu, dessutom i en förort med massor av problem och skolan är därefter men på de bättre skolorna jag jobbat på tidigare är det egentligen lite samma saker jag stör mig på.

    Man är lärare allra minst, man är polis, ordningsvakt, kurator, psykolog, städare, administratör och syndabock. Det är det man är och det förföljer en under dygnets alla timmar. Inget 7-16 och lönen är inte vad den bör vara med allt som ingår. Arbetslaget är splittrat och chefen förstår sig inte på vad vi lärare faktiskt ska jobba med. Dubbelarbete dignar jämt och ständigt över en till ingen nytta.

    Men prova om du vill, du kan ju ha tur på många fler sätt än vad jag har. Jag har bara blivit bitter genom åren och söker efter något annat ni. Vad vet jag inte ännu men jag vill bara bort.

  • Anonym (Nej)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-09-26 17:45:44 följande:

    Det är väl det som är ledning? Leda mot lärande. Leda eleven till att förstå hur just hen tar till sig kunskap och själv kan skaffa sig kunskap utifrån sin personlighet och preferenser.


    Nej. Absolut inte.
  • Anonym (Dhm)
    Anonym (Trött) skrev 2020-09-26 18:18:18 följande:

    Jag har jobbat i skolan i över ett decennium. Legitimerad och behörig för alla årskurser och gymnasiet. Jag är fruktansvärt trött på skiten. Jobbar på grundskola just nu, dessutom i en förort med massor av problem och skolan är därefter men på de bättre skolorna jag jobbat på tidigare är det egentligen lite samma saker jag stör mig på.

    Man är lärare allra minst, man är polis, ordningsvakt, kurator, psykolog, städare, administratör och syndabock. Det är det man är och det förföljer en under dygnets alla timmar. Inget 7-16 och lönen är inte vad den bör vara med allt som ingår. Arbetslaget är splittrat och chefen förstår sig inte på vad vi lärare faktiskt ska jobba med. Dubbelarbete dignar jämt och ständigt över en till ingen nytta.

    Men prova om du vill, du kan ju ha tur på många fler sätt än vad jag har. Jag har bara blivit bitter genom åren och söker efter något annat ni. Vad vet jag inte ännu men jag vill bara bort.


    Om du kommer på något så hojta till!
  • Anonym (C10)
    Anonym (Trött) skrev 2020-09-26 18:18:18 följande:

    Jag har jobbat i skolan i över ett decennium. Legitimerad och behörig för alla årskurser och gymnasiet. Jag är fruktansvärt trött på skiten. Jobbar på grundskola just nu, dessutom i en förort med massor av problem och skolan är därefter men på de bättre skolorna jag jobbat på tidigare är det egentligen lite samma saker jag stör mig på.

    Man är lärare allra minst, man är polis, ordningsvakt, kurator, psykolog, städare, administratör och syndabock. Det är det man är och det förföljer en under dygnets alla timmar. Inget 7-16 och lönen är inte vad den bör vara med allt som ingår. Arbetslaget är splittrat och chefen förstår sig inte på vad vi lärare faktiskt ska jobba med. Dubbelarbete dignar jämt och ständigt över en till ingen nytta.

    Men prova om du vill, du kan ju ha tur på många fler sätt än vad jag har. Jag har bara blivit bitter genom åren och söker efter något annat ni. Vad vet jag inte ännu men jag vill bara bort.


    En vän till mig och min sambo är utbildad högstadielärare, jobbat som det i drygt tio år, men var otroligt less på just det du beskriver; vara polis, ordningsvakt, kurator, skräpplockare OCH behöva hantera jobbiga föräldrar (ibland vara kurator även åt föräldrar som brister i sitt föräldraskap och vill ha hjälp). Hon bytte till att jobba heltid som fritidsledare på ungdomsgård. Visst, lite mer kvälls och ibland helgarbete, men hon sa att dom fantastiska fördelarna vägde upp; hon fick fortsätta jobba med högstadieungdomar fast på en annan arena, men om dom betedde sig svinigt kunde hon kasta ut dom från verksamheten, var det någon som betedde sig illa återkommande kunde denna individ bli ombedd att inte komma tillbaka på typ ett år. Sedan; obefintlig nära noll föräldrakontakt, samt att inte behöva jobba i en lagstadgad verksamhet utan i en verksamhet som är mer "fri" som hon beskriver det. Hon behövde knappt gå ner i lön heller eftersom hon hade så mycket erfarenhet av att jobba med unga. Hon är fortfarande idag, sex år senare, svinglad i sin nya yrkesroll och längtar inte tillbaka till att vara lärare.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Nej) skrev 2020-09-26 19:11:19 följande:

    Nej. Absolut inte.


    Då tycker vi olika och tolkar förmodligen kunskaps- och fostransuppdraget olika.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-09-27 14:08:17 följande:

    Då tycker vi olika och tolkar förmodligen kunskaps- och fostransuppdraget olika.


    Unschooling!
  • Anonym (Trött lärare)

    Jag skulle inte rekommendera någon att ta lån för att arbeta inom skolan idag. Jag avslutade förra veckan med att bli kallad jävla psykopatkärring för att jag bad en elev lägga bort mobilen. Det var droppen på en vecka som inneburit fysisk och psykisk utsatthet, elever som kastat saker på mig, kallat mig diverse kränkande tillmälen och huggit mig med en penna som innebar att jag lämnade lektionen blodig. Nu sitter jag här och ska planera för ytterligare en vecka och magen knyter sig redan.

  • Anonym (Trött)
    Anonym (Trött lärare) skrev 2020-09-27 15:51:55 följande:

    Jag skulle inte rekommendera någon att ta lån för att arbeta inom skolan idag. Jag avslutade förra veckan med att bli kallad jävla psykopatkärring för att jag bad en elev lägga bort mobilen. Det var droppen på en vecka som inneburit fysisk och psykisk utsatthet, elever som kastat saker på mig, kallat mig diverse kränkande tillmälen och huggit mig med en penna som innebar att jag lämnade lektionen blodig. Nu sitter jag här och ska planera för ytterligare en vecka och magen knyter sig redan.


    Jag hoppas du anmäler både det verbala och det fysiska våldet! Låt det inte rinna av bara, det måste fram för allas skull!
  • Anonym (Läraren)

    Att vara lärare kan vara oerhört givande, utvecklande och roligt, med rätt förutsättningar. Men det är också ett slitsamt yrke i dagens samhälle, som kräver mycket av dig som person, inte bara att du gillar och kommer lätt överens med barn.

    Arbetstiderna är inga 7-16. 45-timmars vecka tillämpar de flesta skolor fortfarande, varav 35 timmar är arbetsplatsförlagd. Jobba kvällar och helger med planering är inget ovanligt.

    Personligen skulle jag aldrig rekommendera någon att studera 4 år till lärare, utan att ha testat att vara i skolans värld först. Tim-vikarier behövs alltid. Börja den vägen och prova om det känns rätt.

    Det är så svårt att säga hur det är att vara lärare idag, då yrket är så komplext och varierat och dessutom skiljer sig mellan kommuner och skolor.

Svar på tråden Arbeta som lärare