• SLM

    Diabetes typ 1 och viktminskning

    Hej, jag är en tjej på 28 med diabetes typ 1 sedan 10 år tillbaka. Jag har bra värden och mår bra i min diabetes. Nu efter att jag fått barn så försöker jag gå ner i vikt, jag är absolut inte överviktig men vill helt enkelt tillbaks till min kropp förut (i den mån det går). Men jag tycker det är så

    Svårt att få resultat och nu undrar jag om min diabetes är en anledning till det (har läst att insulin är fettbindande).

    Jag äter enligt mig själv väldigt bra och inte heller några stora mängder (inga snabba kolhydrater, knappt bröd, pasta, ris mm till vardags). Någon gång i veckan äter jag fikabröd/choklad, och det känns som att jag när jag äter nyttigt inte går ner något men så fort jag äter något onyttigt går jag upp (säkert mkt vätska men). Jag rör på mig en del, både promenader och styrka.

    Problemet är väl också att jag ligger lite pressat i mina värden och får en del låga värden som jag såklart måste häva med mat ex nattetid. Samtidigt så är jag nöjd med mitt hba1c (45) så vill inte lägga mig högre.

    Jag känner mig frustrerad att ingenting händer och vet inte vad jag ska göra.. någon som känner igen sig/har något bra tips?!

  • Svar på tråden Diabetes typ 1 och viktminskning
  • legomum

    Om det inte är maten kanske du ska fundera på vad du gör av med istället. Du kanske tror du rör på dig så mycket men om du skriver ner vad du gör på en vecka så kanske det inte är tillräckligt.
    En tanke bara.
    Du kör styrka kanske att du ska lägga till något annat, yoga är bra för att shapa kroppen också (inte bara styrka kan det Flört )

    (ett plus med yoga är att man brukar få en hälsosam acceptans för sin egen kropp hur den än ser ut. Samt hur vig/stel den än är så kan alla yoga, ingen börjar med att kunna positionerna rätt)

  • SLM
    legomum skrev 2020-09-14 09:00:56 följande:

    Om det inte är maten kanske du ska fundera på vad du gör av med istället. Du kanske tror du rör på dig så mycket men om du skriver ner vad du gör på en vecka så kanske det inte är tillräckligt.

    En tanke bara.

    Du kör styrka kanske att du ska lägga till något annat, yoga är bra för att shapa kroppen också (inte bara styrka kan det  )

    (ett plus med yoga är att man brukar få en hälsosam acceptans för sin egen kropp hur den än ser ut. Samt hur vig/stel den än är så kan alla yoga, ingen börjar med att kunna positionerna rätt)


    Ja det har du rätt i! Bra tips med yoga, körde det förut och visst blir man starkare och mår bättre :)
  • EpicF
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-13 19:33:26 följande:

    Tror inte det är bra att äta fikabröd överhuvudtaget om man har diabetes typ 1, just eftersom typ 1 är så allvarligt. Men jag vet inte, det är min spontana tanke bara. (inget anklagande här, förstår att det är svårt att ändra vanor.)

    Är du inte överviktig, men ändå förändrad i kroppen- så är inte det konstigt eftersom du har fött barn.

    Förstår inte riktigt varför du är missnöjd med din kropp? Du behöver inte gå ner i vikt, kanske bara få fastare kropp? (enligt dig själv alltså). Då är det förmodligen styrkeövningar som är det viktiga.  

    Har du kontakt med en diestist, som kollat att du äter det som är bäst lämpat för människor med diabetes typ 1?

    Lycka till!! 


    Bra är det inte att äta fikabröd oavsett diabetes eller inte. Onyttigt och något man inte bör är. Men är inte fara att äta det ibland, eller äta annat sött godis ibland. Oavsett om man har diabetes eller inte.
  • EpicF
    Anonym (Linda) skrev 2020-09-13 22:04:25 följande:

    Fikabröd kan göra under med hälsan. Social samvaro ofta, njutning och glädje i vardagen. Tom på endokriavdelningen får du fika och efterätt för att det gör patienterna gott. Och sluta tro saker om typ 1 diabetes.

    Ts: när det gäller viktminskning så är det samma som för andra. Mpnga typ1 gilla Viktväktarna. Minska ditt insulin så du slipper låga värden. Du kan ha 45 utan låga värden. Jag har 42 och är typ aldrig låg utan satsar på att vara jämn i stället med motion och bra koll på värdena och minskad stress men det är ju svårt med småbarn. Värdena kan vara hoppiga pga av att du just har småbarn och allt vad det innebär så klappa dig på axeln och kämpa på, vi kan inte styra allt.


    Social samvaro med kollegor eller vänner är inte synonymt med just fikabröd!
  • Anonym (Anonym)
    EpicF skrev 2020-09-14 17:50:41 följande:
    Bra är det inte att äta fikabröd oavsett diabetes eller inte. Onyttigt och något man inte bör är. Men är inte fara att äta det ibland, eller äta annat sött godis ibland. Oavsett om man har diabetes eller inte.

    Som sagt, jag menade inget illa alls. Eftersom jag inte är insatt i exakt vad som händer i kroppen när man har diabetes, så jag funderade bara på om det KAN ha inverkan på vikten.

    Jag dömmer ingen som fikar oavsett om personen har diabetes eller inte. 


    Om det inte är fikat som är problemet så kanske TS kan öka på träningen för att gå ner i vikt.

    <3 

  • EpicF
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-14 18:43:07 följande:

    Som sagt, jag menade inget illa alls. Eftersom jag inte är insatt i exakt vad som händer i kroppen när man har diabetes, så jag funderade bara på om det KAN ha inverkan på vikten.

    Jag dömmer ingen som fikar oavsett om personen har diabetes eller inte. 

    Om det inte är fikat som är problemet så kanske TS kan öka på träningen för att gå ner i vikt.

    <3 


    Allt socker, fikabröd och godis har inverka på vikten oavsett om man har diabetes eller inte.
  • Anonym (Linda)
    EpicF skrev 2020-09-14 20:22:17 följande:

    Allt socker, fikabröd och godis har inverka på vikten oavsett om man har diabetes eller inte.


    Det har det inte alls. Om du äter fika bröd varje dag men äter mindre kalorier än vad du gör av med så går du ner. Om du äter annat men för mycket går du upp. Socker är bara en kolhydrat. Utan kohhydrater fungerar inte kroppen, framförallt inte hjärnan. Allt handlar om balans och lite sött ingår i en balaserad kost bäde för kropp och själ.
  • Anonym (Diabt1)
    SLM skrev 2020-09-13 18:49:27 följande:

    Hej, jag är en tjej på 28 med diabetes typ 1 sedan 10 år tillbaka. Jag har bra värden och mår bra i min diabetes. Nu efter att jag fått barn så försöker jag gå ner i vikt, jag är absolut inte överviktig men vill helt enkelt tillbaks till min kropp förut (i den mån det går). Men jag tycker det är så

    Svårt att få resultat och nu undrar jag om min diabetes är en anledning till det (har läst att insulin är fettbindande).

    Jag äter enligt mig själv väldigt bra och inte heller några stora mängder (inga snabba kolhydrater, knappt bröd, pasta, ris mm till vardags). Någon gång i veckan äter jag fikabröd/choklad, och det känns som att jag när jag äter nyttigt inte går ner något men så fort jag äter något onyttigt går jag upp (säkert mkt vätska men). Jag rör på mig en del, både promenader och styrka.

    Problemet är väl också att jag ligger lite pressat i mina värden och får en del låga värden som jag såklart måste häva med mat ex nattetid. Samtidigt så är jag nöjd med mitt hba1c (45) så vill inte lägga mig högre.

    Jag känner mig frustrerad att ingenting händer och vet inte vad jag ska göra.. någon som känner igen sig/har något bra tips?!


    Jag fick typ plocka bort 2/3 delar av mina matportioner för att få ner matdoserna och då kunna gå ner i vikt. Och låga värden är inte så bra om du vill gå ner i vikt då du äter massa extra och har för höga insulindoser. Jag försöker äta en liten näve jordnötter, ta ett glas mjölk och en liten bit banan när jag har lågt. Men ju äldre jag blir( 29 år nu och haft diabetes i 24 år) dessto svårare att gå ner. Tror du får kompromissa lite med hba1c och vikten. Vad säger din diabssk?
  • Anonym (Diabt1)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-14 18:43:07 följande:

    Som sagt, jag menade inget illa alls. Eftersom jag inte är insatt i exakt vad som händer i kroppen när man har diabetes, så jag funderade bara på om det KAN ha inverkan på vikten.

    Jag dömmer ingen som fikar oavsett om personen har diabetes eller inte. 

    Om det inte är fikat som är problemet så kanske TS kan öka på träningen för att gå ner i vikt.

    <3 


    De flesta typ 1 diabetiker vet att folk menar väl men man får höra det hela tiden. Men du kan väll inte äta fika? Det där är inte bra för dig! Det är massa socker i så du ska inte äta det. Jag har hört det i 24 år. Och från 5 års ålder till 15 år fick jag bara äta sockerfria kakor, sockerfritt godis, sockerfri oboy och popcorn som snacks. Sen hade de för sig att grädde och äkta smör var jättedåligt så åt margarin och lättprodukter, gul mjölk... Till slut blir man less och kan inte riktigt ta in det att folk bara försöker vara snälla och att det handlar om okunskap.

    Men idag får barn med diabetes äta godis och fika med socker i rimliga mängder. De har upptäckt vi mår bättre att få leva som andra i största mån då vårat blodsocker stiger under irritation, ilska, stress och när man är ledsen.

    Sen på vikten så är la aldrig onyttigt i fika i stora mängder och att det krävs mer insulin än att äta en morot. Men nån gång i bland är inget konstigt och att gå ner i vikt och hålla den är lättast om man väljer en livsstil med ungefär samma doser.
  • EpicF
    Anonym (Linda) skrev 2020-09-16 09:17:27 följande:

    Det har det inte alls. Om du äter fika bröd varje dag men äter mindre kalorier än vad du gör av med så går du ner. Om du äter annat men för mycket går du upp. Socker är bara en kolhydrat. Utan kohhydrater fungerar inte kroppen, framförallt inte hjärnan. Allt handlar om balans och lite sött ingår i en balaserad kost bäde för kropp och själ.


    Och sedan går man upp i vikt igen. Och får dessutom en kropp som inte är hälsosam på insidan.

    Socket är inte bra för kroppen. Inte heller bra för hjärnan.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Linda) skrev 2020-09-16 09:17:27 följande:
    Det har det inte alls. Om du äter fika bröd varje dag men äter mindre kalorier än vad du gör av med så går du ner. Om du äter annat men för mycket går du upp. Socker är bara en kolhydrat. Utan kohhydrater fungerar inte kroppen, framförallt inte hjärnan. Allt handlar om balans och lite sött ingår i en balaserad kost bäde för kropp och själ.
    Du pratar in dig i hörn. Det är då långt ifrån så enkelt som du verkar tro.
    Tur att de som har diabetes i denna tråd redan vet vad som är bra och inte är bra för dem och tar egna adekvata beslut.

Svar på tråden Diabetes typ 1 och viktminskning