• Jenzia

    BIM Oktober 2020 - Första barnet

    CairoCarro skrev 2020-10-07 22:55:37 följande:
    Ja, jag förstår vad du menar. Det finns överallt heela tiden tycker jag. Man blir allt lite utmattad. Neeej men vad tråkigt! Och så dåligt! Hur lyckas de med det, borde ju inte vara jättesvårt att processa några test tycker man. Suck. Bra att du får hem dina test, när tror du de kommer? Uppdatera gärna så man får veta hur det går och ser ut Skrattande

    Spännande, på vilket sätt ska inositol och melatonin hjälpa? Har tagit melatonin några gånger förr när jag haft svårt att sova pga stress (säljs receptfritt här) men jag har blivit livrädd för att testa något som min kropp kommer reagera på nu, haha. Försöker bara sitta still i båten och inte göra så mycket alls. Tungan ute 

    Ja men eller hur, haha! Jag blev positivt överraskad eftersom han hatar undersökningar men samtidigt inte så överraskad eftersom han vill ha barn så himla gärna. Han är nog mer pepp än jag ibland tror jag. Ja, det har man ju hört många gånger att man ska få hjälp efter att ha försökt i sex månader om man är över 35 så det vore ju väldigt ologiskt om ni inte erbjöds IVF även om allt ser bra ut. Jag fattar att IVF kan vara jättejobbigt för vissa, men ändå häftigt att veta att "nu finns det befruktade ägget (av god kvalitet dessutom) faktiskt där inne"! Jag skulle känna mig väldigt hoppull då Glad Nej, att bara försöka och försöka på egen hand tar verkligen på krafterna. Jag tycker att jag känner mig längre och längre ifrån att bli gravid för varje månad, även om jag fattar att jag statistiskt sett kommer närmare målet för varje dag som går. I början var det liksom spännande på ett annat sätt och efter ÄL så trodde man verkligen att "nu sker det". Det låter ju lite annorlunda nu om man säger så haha.. 

    Härligt att ÄL närmar sig! Kör på, låter bra att vi hoppas åt varann. Du har mycket hejarklack här borta som skickar massa positiv energi. Styrkekramar! 
    Det är tydligen fler än vi som har svårt att bli gravida Och RMS på Malmö Universitets sjukhus har ett stort upptagningsområde =/ Jag tycker faktiskt det är lite läskigt att fler och fler har svårt att uppnå graviditet, det säger ju något om vårt samhälle. Och tyvärr har jag sett The Handmaids Tale, ger mig rysningar av att bara tänka på! Hua!

    Mina värden kom med posten igår, men det var bara 4 värden. TSH 1,6, Progesteron 55 (äl+6), Prolaktin 335 och AMH 28. Allt ligger helt ok, men svårt att säga något mer av dessa värden. Hur låg dina värden på de som jag räknat upp? Jag funderar också på att beställa en större blodprovsanalys via Werlabs eller liknande sida. Kostar ca 1500 kronor, men det kan det väl vara värt.

    Detta har jag också läst på Fertilitetsguiden, att inositol + melatonin ska bevisat kunna förbättra kvalitén på äggen. Används dock framför allt utomlands, i Italien och England. Tror visserligen att sitta i båten är minst lika bra egentligen haha. 

    Hur gammal är din man nu igen? Kanske har hans biologiska klocka börjat ticka?   Vad väldigt härligt att höra om en man som tar intiativ i a f!

    Jag förstår dig verkligen inte känslan av att komma längre och längre ifrån för varje månad. Samtidigt talar mycket för att du kommer bli gravid inom några månader! Jag har hela tiden känt att det bara är en tidsfråga innan du får ditt plus. Känner samma sak med Steeph. Hon kommer också få sitt plus när som helst, jag är helt övertygad När det kommer till mig själv så behöver jag jobba på den övertygelsen, men jag vill gärna vända på pessimistjollen

    Både igår och idag har jag haft rätt maffiga äggviteflytningar, så ägglossningen verkar verkligen vara på G, håller tummarna för peak som tidigast imorgon dock! Bara på CD10 idag och tänker att ägget väl behöver lite tid att mogna till sig också, eller?!? Haha.
  • Jenzia
    LillaHjärtat2 skrev 2020-10-08 13:17:19 följande:

    Hoppar in här. 28år gammal. Första barnet. Försök nr 7. Missfall i v.6 i juni. BIM 4/10. Negativt gravtest på BIM och BIM+2. Är idag på BIM+4. Har fått lite bruna flytningar så antar att mensen kommer nu snart. Hur har ni som fått en försenad mens räknat ut nästa ägglossning? Känner mig ledsen och uppgiven att det antagligen inte blir någon graviditet denna månad heller :?(


    Tråkigt med ditt missfall =( Hoppas du snart fått nytt plus <3

    Mensen är ju sällan sen eftersom perioden mellan ägglossning och mens är relativt stabil. Kan variera +-1. Det är snarare ägglossningen som ibland blir sen. Så kanske kom din ägglossning senare än du tror? Tempar du för att bekräfta att ägglossning faktiskt skett? Ägglossningstester ger bara en indikation på att ägglossningen är på G, efter ett positivt test kan det dröja flera dagar innan ägget faktiskt släpper. Ibland måste kroppen också sända ut ytterligare signaler till kroppen om att släppa ägget, så då kan ägglossningen betydligt senare än vad man trott.

    Om du ska börja testa med ägglossningstester hade jag börjat på CD10, om du har en cykel på ca 28 dagar. Annars hade jag kikat på tidigare cykler, när brukar din ägglossning komma och hur många dagar har du mellan ägglossning och mens?
  • Jenzia
    LillaHjärtat2 skrev 2020-10-08 13:17:19 följande:

    Hoppar in här. 28år gammal. Första barnet. Försök nr 7. Missfall i v.6 i juni. BIM 4/10. Negativt gravtest på BIM och BIM+2. Är idag på BIM+4. Har fått lite bruna flytningar så antar att mensen kommer nu snart. Hur har ni som fått en försenad mens räknat ut nästa ägglossning? Känner mig ledsen och uppgiven att det antagligen inte blir någon graviditet denna månad heller :?(


    Tråkigt med ditt missfall =( Hoppas du snart fått nytt plus <3

    Mensen är ju sällan sen eftersom perioden mellan ägglossning och mens är relativt stabil. Kan variera +-1. Det är snarare ägglossningen som ibland blir sen. Så kanske kom din ägglossning senare än du tror? Tempar du för att bekräfta att ägglossning faktiskt skett? Ägglossningstester ger bara en indikation på att ägglossningen är på G, efter ett positivt test kan det dröja flera dagar innan ägget faktiskt släpper. Ibland måste kroppen också sända ut ytterligare signaler till kroppen om att släppa ägget, så då kan ägglossningen betydligt senare än vad man trott.

    Om du ska börja testa med ägglossningstester hade jag börjat på CD10, om du har en cykel på ca 28 dagar. Annars hade jag kikat på tidigare cykler, när brukar din ägglossning komma och hur många dagar har du mellan ägglossning och mens?
  • Jenzia
    Steeph skrev 2020-10-08 09:10:51 följande:
    Men hej <3 Jag har saknat er också!

    Härligt du får nog dock ÄL tidigare än mig då jag alltid får ÄL mellan cd 16-18. Så har en tid kvar haha... det konstiga denna månad är att min temp är så låg mot vad jag är van vid. Den ligger runt 36.2-36.4 och jag brukar ligga på 36.4-36.6 (dock för högt egentligen). Kanske har kroppen äntligen hamnat i mer balans gällande hormonerna.

    Mitt lh test är med största sannolikhet också tokblankt fortfarande. Jag har fått mycket krämiga flytningar så östrogenet har nog börjat klättra.

    Nej men vad säger du vad tråkigt för er! Även om det är 2 veckor så vet jag att det känns som en evighet. Precis lika som för mig när jag bara går och väntar på att mannen ska lämna prov... vill bara börja få svar på saker och ting. Jag hoppas verkligen att allt ser fint ut för er <3 hör gärna av dig när du vet mer!

    Jag mår annars ganska bra. Tänker att vi bara kan fortsätta försöka och hoppas med allt vi kan hur mår du? Kram
    Spännande med tempen! Kan ju vara så som du skriver att du fått mer balans de senaste månaderna och att det visar sig i cykeln! Min temp ligger alltid högt, haha, för det mesta runt 36,6 i follikulärafasen. Men enligt Vulverine är det tydligen bättre att ha lite högre än för låg, för låg tyder tydligen på hypotyreos  eller liknande problemtik  

    Just nu är jag jääääättekissignödig, men försöker hålla mig så jag kan ta ett lh-test kl 18.30. Fick lite ökning på det jag tog vid lunch, jämförelse med det i morse, så  vill säkerställa så jag inte missar en tidig peak, även om jag hoppas och ber att peaken kommer tidigast imorgon! 

    Jag har i alla fall fått mina värden hemskickade, de har bara tagit fyra värden, lite klent väl? TSH 1,6, Progesteron 55, Prolaktin 335 och AMH 28. Alla ser ok ut om man tänker i förhållande till fertilitet hos en kvinna i min ålder Jag minns att ditt TSH var 1,5, så där ligger vi rätt lika!

    Känns det ok att vara påväg mot ägglossning igen? Jag är betydligt mer positivt inställd idag än vad jag var i tisdags (när vi fick beskedet om att vårt uppföljningsbesök var framflyttat) då målade jag allt i svart, haha! Som en riktig drama queen! Dras också med en dryg förkylning de senaste två veckorna, blä! Men snart helg i alla fall
  • Jenzia
    CairoCarro skrev 2020-10-08 17:17:04 följande:
    Haha, nä men vad säger du Drömmer Jo men det är sant, fler och fler får ju svårt att bli gravida. En vän till mig som bor i en annan stad nämnde att alla hennes lokala vänner har gått igenom IVF, och då är de inte ens (i sammanhanget) "äldre". Har inte sett Handmaids Tale, har hört mycket om den men inte blivit av att jag kollat. Läste att män, i genomsnitt, hade dubbelt så högt spermtal för mindre än 100 år sedan eller nåt sånt Förvånad

    Men Jenzia, det där ser ju ut att vara jättebra tal! Nu känns mina jättedåliga, haha. Vet iofs inte vilka enheter de mäter i här (fick de bara över telefon så kan inte läsa mig till det), men har förstått att det kan vara olika för vissa tester. Vad är AMH? Tror inte jag tagit nåt test som heter så på engelska. Mitt progesteron på CD 21 var 16.7.. Jag läste att det skulle vara över 8 typ så jag trodde mitt resultat var bra, men nu ser det ju ganska lågt ut. TSH var 2.18 senast (i slutet av juni var det dock 1.7 så det är konstigt). Prolaktin måste de mäta i annan enhet för det var 8.5 och det sa de var inom referens. Tycker absolut det kan vara värt att få en mer genomgående analys. Lite trist att de är så pass snåla med testtagning. 

    Men åh, vad snäll du är! Tack Hjärta Jag är helt övertygad om att ni kommer få er efterlängtade bebis snart också, och även ett syskon kommer ni att hinna med. Man är ju alltid mer skeptisk när det gäller en själv. Läste nåt inlägg på fb nyss om nån som fått fyra mf på raken och såå många kommenterade att det hände dem också. Kände hur jag frös till is och kunde se mig själv down the line, med multipla mf bakom mig. 

    Min man är faktiskt bara 30, haha. Fyller dock i december. Han är yngre än jag, lillen!  

    Vad bra att du märker sån tydlig skillnad med flytningar och så, det är ju ett bra tecken! Haha joo, men äggen kanske är så pass bra nu pga all q10 så de behöver inte de där sista dygnen Skrattande Kram! 
    Ja men precis! Infertilitet på grund av den manliga faktorn har tydligen ökat rätt drastiskt =( Man kan ju tycka att vi skulle ha bättre hälsa idag än för 100 år sedan!

    Om du inte sett Handmaids Tale nu så gör det inte framåt heller, hemsk serie! Mådde fysiskt dåligt av att se den.. (men den är ju kritikerrosad). 

    Vad gullig du är så hyllar mina värden, jag tänker ju bara att de inte säger så mycket om mina möjligheter att bli gravid ändå. Jag blev dock positivt överraskad över värdet för progesteron, för jag har hela tiden trott att det skulle vara lågt. Men jag verkar ligga på bra nivå, i alla fall den cykeln som detta test togs (är ju också en färskvara som påverkas av hur bra gulkroppen blev från äggblåsan i just den cykeln).

    AHM är ju något slags värde för ens äggreserv, dvs hur lättstimulerade mina äggstockar är. 28 är liite i överkant för optimal fertilitet, men det är bättre att ha lite högre än lågt. Jag tror man mäter AHM ffa för att klargöra om det behövs mer eller mindre hormonstimulans vid en eventuellt IVF-behandling.

    NEEEJ, inga multipla mf! Det kommer inte hända! Slå bort tanken direkt! Ok? Positiva affirmationer är det som gäller, föreställa dig den växande magen! (som inte beror på Corona lock down ).

    Oh la la, lite lammkött var det ja Haha, är ni födda samma år eller hur var det? Pratar ni något om hur många barn ni vill ha? Om ni vill ha pojke eller flicka? Vad det ska heta osv?

    Hahaha, måste sluta med alla huskurer för att förbättra äggkvalité, slemhinna och progesteron till nästa cykel och finna lite ro i att allt ser bra ut
  • Jenzia
    CairoCarro skrev 2020-10-08 20:58:07 följande:
    Haha OK, ska inte börja kolla på den nu, låter ju inte heller som det man vill kolla på om man vill ha lite gravid-pepp Tungan ute

    Såklart det inte säger allt, men det säger ju ändå något viktigt. Så det bör du vara riktigt glad över Skrattande Har suttit här på arbetstid nu och kollat upp mina testresultat och konverterat enheter.. suck på mig själv. Men det visade sig iaf att mitt resultat på progesteron motvarar 53.1 nmol/L, så det var ju inte så dåligt ändå. Prolaktinet verkar landa precis under 200 om man räknar om så det var väl också helt OK. Ah OK, AMH alltså. Kollade upp det nu, verkar vara ett bra test att ta! Här verkar de testa FSH istället, och det har jag tagit tre gånger. Jag har inte tagit det på rätt dag i cykeln någon gång dock, på CD 21 var det 3, så känns inte som att det sa så mkt om själva äggreserven :/ Verkar som att högt värde på AMH är bra iaf? 

    Det är bra att du håller mig på mattan haha, du har helt rätt, ska inte tänka såna dumma tankar (Corona har för övrigt verkligen tagit ut sin rätt..). Nä, jag är född året innan honom, så jag är 32 och blir 33 i maj Glad Hoppas kunna vara gravid vid det laget i alla fall, det hade varit skönt. Min man vill ha typ fyra barn, men jag hade nöjt mig med kanske tre (även två om detta drar ut på tiden). Samtidigt så har jag sagt till honom att jag inte vet hur många vi hinner med heller, vill inte ha barn när jag är typ 45 liksom, mest pga alla risker. Gällande kön så kommer vi inte vilja veta vid ultraljudet även om de kan se det, jag vill gärna ha en överraskning vid födseln. Däremot är jag helt övertygad om att den första kommer bli en flicka. Jag brukar alltid gissa rätt i alla fall vad gäller kompisars bebisar, så vi får väl se om jag har rätt även nu. Vi bestämde att "hon" skulle heta Maja Harper när jag var gravid senast, vi får väl se om det håller i sig till nästa gång Flört Min man som har noll koll på svenka namn kollade upp nån lista och kom och sa att hans favoritnamn var Knut, Barbro och Snorre, jag dog!! Haha! Det blir det inte i alla fall. Har ni pratat något om det? Så roligt att tänka på Skrattande

    Ja, njut av det ett tag. Allt ser perfekt ut och du är mer redo än någonsin att få ett plus. Det kommer snart <3 
    Amen vad bra att du kunde konvertera enheterna! Så du slapp vara orolig för att något värde skulle vara mindre optimalt, 53 i progesteron låter tipp topp

    Som jag förstått det ska man inte ha för högt AMH, för då har man troligen PCO som leder till att man har svårt att ägglossa på grund av många och inte tillräckligt mogna äggblåsor. Men ett AMH-värde på 28 är bra för en tanta som fyller 37 år

    Det är väl ett bra delmål att ha, att du ska vara gravid när du fyller 33 år! Jag får sikta in mig på att vara gravid innan jag fyller 38 år, om det inte blir plus denna månaden vill säga

    Vad roligt att du redan gissat dig till en flicka som första barn! Maja är väldigt fint och funkar internationellt också, perfekt Jag har på känn att jag får en pojke och hans ska heta Walter. Och eventuellt blir det bara ett barn för oss. Jag kanske kan tänka mig två, men tror faktiskt jag kan nöja mig med ett också. Mer tid över åt det barnet och åt att ta hand om relationen  

    Hahaha, Barbro och Snorre! Jag döööör! Sjuuukt roligt! Min man är förtjust i namnet Mimmi, och vi skulle få en tjej, men där har jag satt inte ett veto också, haha.

    Idag är jag på äl+1, fick peak igår morse och sen vart det lågt igen strax innan lunch, så rätt snabb peak denna cykeln. Och så hade jag hög temp imorse, runt 37 grader. Så nu börjar väntan igen. Men förra cykeln så var väntan faktiskt helt ok. Jag släppte tempen och alla app:ar och bara levde som vanligt! Drack till och med två glas vin på en AW! Så skönt!

    Hur mår du idag? Kram!
  • Jenzia
    Steeph skrev 2020-10-08 18:37:54 följande:
    Ja jag vet inte vad som har hänt helt ärligt! Men ska mäta både oralt och vaginalt imorgon bitti tänkte jag. Kanske jag som sover sämre munnen öppen hahaha skulle bara så gärna vilja ta en massa prover och få det svart på vitt om något är helt knas i kroppen... för jag har även vissa symtom på för höga androgener med typ lite hårväxt i ansiktet + magen samt fått mer finnar (vilket jag aldrig fick när jag åt minipiller). Så jag tror faktiskt att jag ligger för högt där (vilket jag vet att jag gör men kvinnokliniken avfärdade det). Så funderar på om jag ska slänga ut pengar på Werlabs men vet inte.

    Åh heja! Wow vad kul om det börjar redan. Här var det riktigt negativt så jag lär få vänta 5-6 dagar. Är så tröttsamt att ha ÄL så ?sent? som jag har det.

    En fråga, tog du dina prover fastande på morgonen? För läste nu att tsh ska ta fastande då de är som högst då.. jag tog det kl 14 och hade ätit lunch.

    Ja men det känns okej och jag känner mig peppad samtidigt som jag bara vill slänga mig in i fertilitetsbehandlingar och få hjälp så snabbt det bara går. Orkar inte vänta
    Hur har det gått med tempen?!? Generellt så litar jag mer på min temp sedan jag gick över till vaginalt. Min termometer från NC mäter också den vaginala tempen på typ 10 sekunder! I munnen tar det betydligt längre.

    Hmm, vad ger höga androgener? Är det någon slags hormonell obalans eller? Vilka värdens mäter höga androgener då? Ja, jag kommer nog ta en näringsstatus via Werlabs i a f, eller lite beroende på vad makens testresultat blir.

    Jag tror faktiskt det är munkpepparna som gjort att jag fått ägglossning så tidigt två cykler i rad, så nu har jag lagt den på hyllan också. Känns lite knasigt att ha ägglossning redan på cd11, har ägget verkligen hunnit mogna till det? Hahaha. Ja, fick ägglossning igår, btw. Så äl+1 idag.

    Nä, jag tog mitt tsh-prov direkt efter lunch, haha. Kanske kan få till det på fastande mage om jag köper ett större test från Werlabs

    Jag förstår dig till 100 procent. Den ständiga väntan är rätt dryg. Känns som att vi verkligen får testa vårt tålamod! Jag har heller inte haft rätt mindset under tiden vi försökt, ofta tänkt att det kommer inte gå på egen hand, vi är för gamla , vi är inte fertila/kompatibla och kommer behöva IVF. I och med att det ändå tar rätt lång tid att få komma till IVF så försöker jag nu tänka på ett annat sätt. Jag försökte till och med visualisera befruktningen denna cykeln, haha. Låter lite flummigt, men jag hoppas att det ska leda till lite mer hopp och inte så mycket förtvivlan

    Någon stegring på G idag kanske? Kram!
  • Jenzia
    Steeph skrev 2020-10-10 17:22:19 följande:
    Jadu tempen verkar leva sitt eget liv men ligger runt 36,4 iaf och det får jag vara nöjd med (dock oralt). Tempade inte imorse då vi tog sovmorron. Var sååå trött men ska tempa imorgon igen

    Du ska se att dina ägg är tipp topp. Jag tror verkligen på ett plus för er denna månad!! Ja men precis, jag tänker också att jag ska byta mindset. Vi har tagit kontakt med Linné kliniken i Uppsala och hoppas få komma dit för en undersökning/utredning om någon månad.

    Höga androgener kan man få från typ hirsutism, pcos etc. Jag har ju senare ÄL (oftast dag 18-19) men ibland runt dag 16. Men landstinget säger ju mest ?det är normalt?. Vill komma till någon som faktiskt tar sig tid att göra en ordentlig undersökning och inte bara viftar runt med staven i 3 sekunder.

    Är på dag 12 bara och brukar aldrig få stegring förrän dag 14 så idag var det en tom cirkel igen på ÄL test. Hoppas få ÄL runt dag 17-18. Får se vad kroppen beslutar sig för kram
    Jag kan säga att jag aldrig haft sån molvärk inför ägglossning som jag hade denna cykeln! Kändes som om jag höll på att mogna en apelsin där inne, haha! Brukar du också få mycket molvärk INNAN ägglossning? Har för mig att du har rätt mycket under och efter ägglossning, annars får du rätta mig

    Ja, varje cykel är en ny och färsk chans att bli gravid!!! Jag tänker att båda du och jag har stor chans på ett plus denna månaden! Det är vår tur nu juuuu

    Samtidigt är det ju jättebra att ni tagit kontakt för utredning, som du skrev i ett tidigare inlägg att få mer svart på vitt om allt ser bra ut eller om något behöver justeras. Har du och din man pratat något om att gå vidare och till exempel göra IVF? Hur ser väntetiderna ut i ert landsting? Jag tänkte, om ni inte är redo att bekosta en privat IVF vill säga

    Har du förresten gjort någon undersökning av dina äggstockar? Funderar på om du fått någon indikation på PCO/PCOS? Jag hade ju många äggblåsor i båda mina äggstockar, 11-12 på varje sida. Tycker det låter lite som PCO, men min gyn läkare reagerade inte alls på det. Mitt AMH låg ju också inom bra-ramarna. Jag har ju heller inte de typiska tecknen, dvs långa och oregelbundna cykler. Och det har ju inte du heller. Mellan 28-32 dagar är ju väääldigt normalt Denna cykeln landar jag nog bara på 26 dagar, vilket händer väldigt sällan, men inte helt främmande. Så länge lutealfasen är stabil på 14-15 dagar så klagar jag heller inte
  • Jenzia
    Steeph skrev 2020-10-11 10:49:40 följande:

    Cd 13, låg fertilitet enligt cb advanced... har alltså inte ens fått blinkande gubbe än. Fy fasen vad trött jag är på att vänta vänta och vänta. Förlåt för gnäll men jag har tappat tålamodet helt känner jag.


    Förstår din frustration! <3 Jag är själv less på att vänta och vill hellre leva som vanligt, njuta av varje dag! Så jag försöker ändra mitt mindset utifrån det, men det är inte det lättaste! En dag i taget med att försöka tänka mer positivt

    Jag fick ju ägglossning väldigt tidigt denna cykeln. Tror det beror på munkpeppar. Jag vet att du har lagt örter och liknade på hyllan, men jag har läst att en del gynläkare rekommenderar munkpeppar om man har långa och oregelbundna cykler. Kanske värt att kolla upp? Stor kram iaf!
  • Jenzia
    Baconpie skrev 2020-10-11 15:01:37 följande:

    Jag har slutat helt med koffein sedan 2,5 månad, slutat löpträna och börjat promenera istället, börjat äta mer fett och tar tillskott av d-vitamin. Har tagit inositol i 1,5 månad och märker stor skillnad i blodsockernivåer, är inte diabetiker men har en viss insulinresistens (som många med pcos). Är väldigt nöjd. Fått starkare ÄL tidigare sen jag började med just inositol. Finns även med i paketet med tillskott som vulverine rekommenderar för PCO.


    En fråga, tar du inositol hela cykeln? Jag har bara tagit det från cd1 till ägglossning, det kanske är fel? Jag har ju gjort samma förändring som du, med kaffe och kosten, och har också märkt att jag sällan får blodsockerfall längre, blir knappt hungrig heller, utan får påminna mig själv om att äta (inte så bra dock då jag vill ge min kropp regelbunden näring). Kan allt detta på inositol?!? Och kanske allt smör jag äter
Svar på tråden BIM Oktober 2020 - Första barnet