• Wolfie13

    38 år o vill skaffa syskon men inte maken - fler?

    Anotherone skrev 2020-09-14 15:40:40 följande:

    Jag var i den sitsen för några år sedan. Då hade vi ett gemensamt barn som skulle börja skolan och jag ville väldigt gärna ha ett till.

    Det tog många långa diskussioner, plus-och minuslistor och ett antal sittningar på familjerådgivningen innan vi tog en paus från alltihop. Jag började förbereda mig på att det inte skulle bli några fler barn för oss.

    Men då ändrade han sig och idag har vi två barn med 11 år emellan.

    Jag ville inte heller lura honom, hur mycket jag än  längtade så tycker jag inte man gör så. Ett barn förtjänar att vara lika efterlängtat av båda sina föräldrar och varje individ måste själv få bestämma hur många barn man vill bli förälder till. Något annat vore otänkbart.

    Det enda tipset jag kan ge är att prata om det. Vad exakt är det som gör att man inte vill? Är det bara en stark känsla av nej! så får man nog acceptera det. Men finns det farhågor om sjukdomar, om man ska orka, ekonomi och sånt som är mer praktiskt och går att resonera kring så kanske man kan lösa det?

    Med vårt första barn tex. så började jag jobba väldigt tidigt och min man förutsatte att vi skulle göra likadant igen = han skulle behöva vara föräldraledig en väldigt lång period. Men det tog ju bara fem minuter att reda ut det, för det var inte alls så som  jag hade tänkt. Så det var en helt obefogad oro från hans sida.


    Fin historia! Hur känns det nu i efterhand? Blev det extea härligt sen när bebis till slut kom? 11 år är ju rätt mycket längtan liksom
Svar på tråden 38 år o vill skaffa syskon men inte maken - fler?