• Anonym (me)

    Till dig som är relativt ny chef

    När jag som nyexad socionom landade min första chefstjänst så fick jag intro i två veckor och ja, that's it. Sen var det learning by doing som gällde och att jag frågade mig fram lite här och där. Du ska jobba kommunalt och de flesta kommuner kämpar med budgeten så förvänta dig ingen mjukstart och att du ska "gå bredvid" i månader. 

  • Anonym (me)
    Anonym (Erik) skrev 2020-09-17 15:00:30 följande:
    Oj det lät ju inte alls som en bra start! Hur hanterade du detta? Kände du att du fixade det trots allt eller ?
    Ja fast det var fruktansvärt kämpigt första månaderna, det ska jag inte neka till. Landade i det till slut men efter två år kände jag att chefsjobb var inget för mig.
  • Anonym (me)
    Anonym (Erik) skrev 2020-09-18 15:05:32 följande:
    Tack för ditt svar! Vad var ditt avgörande som fick dig att känna att chef inte var ngt för dig? Ensamheten? Eller vilka faktorer skulle du säga?
    Jag hade alldeles för mycket ansvar för att ens kunna göra ett bra jobb, hade 50 medarbetare och många verksamheter. Jag snittade på 60-70 timmars jobb i veckan, jobbade hemma både kvällar och helger och ändå kände jag mig aldrig klar. Tryck från ovan att skära ned, tryck från medarbetare om brister som behövde åtgärdas och budgeten gick aldrig ihop.

    Nej fy fan, aldrig mer chef!
  • Anonym (me)
    Anonym (Erik) skrev 2020-09-21 10:03:34 följande:
    Men oj det där lät ju inte okey någonstans! Var detta också inom en kommunal verksamhet?
    Yes och jag har varit socionom några år nu och jobbat inom olika kommuner och samtliga har en sak gemensamt. Dålig budget och enorm arbetsbelastning på cheferna.
  • Anonym (me)
    Anonym (Erik) skrev 2020-09-21 11:03:46 följande:
    Tråkigt att höra! Då har du ingen alls chefsposition idag? Kändes det som ett rätt beslut för dig att sluta? Fick du ej rätt förutsättningarna anser du?
    Nej jag jobbar idag inom handläggning/utredning och trivs så enormt mycket bättre, har dock fortfarande ett nära samarbete med enhetschefer. Jag har fått förfrågan många gånger om att återgå till chefstjänst men det är nu fem år sedan jag valde att sluta som det och än så länge har jag aldrig haft minsta sug på att jobba som det igen.
Svar på tråden Till dig som är relativt ny chef